Gå til innhold

Stinkende barn - av røykende foreldre


løvinne71

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ingen som røyker inne lenger, men jeg kjenner noen feite folk som svetter mye. Det stinker svette i det hjemmet. Må hive klærne rett til vask når jeg kommer hjem.

Du må jo skjønne forskjell på helsefarlig lukt - og det som ikke er helsefarlig? Svettelukt er jo bare et resultat av bakterier, og ikke sigaretter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    51

  • morsan

    26

  • hidi, the scorpion

    17

  • candyqueen_83

    16

Må bare svare deg her - jeg oppdrar absolutt ikke mine barn til å forakte røykere - jeg er altfor glad i noen av mine kjære som røyker til det!

Men jeg stikker ikke under en stol at det er farlig å røyke når barna spør. Jeg prediker ikke noen dommedag over kjære slektninger som røyker, men svarer kort og greit når ungene spør.

Du gjør vel bare det som de fleste foreldre i dagens Norge gjør

:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Her lukter det rent

Du må jo skjønne forskjell på helsefarlig lukt - og det som ikke er helsefarlig? Svettelukt er jo bare et resultat av bakterier, og ikke sigaretter:-)

Jeg håper de kan ta til vett og kvitte seg med flesket for ungenes skyld. Ungene er redd for at mamma og pappa skal dø av hjerte og karsykdommer, diabetes og høyt blodtrykk.

Synes det er barnemishandling og folk bør skjønne i 2009 at det er farlig å være feit. Og den ekle lukten da. Orker nesten ikke å være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Her lukter det rent

Må bare svare deg her - jeg oppdrar absolutt ikke mine barn til å forakte røykere - jeg er altfor glad i noen av mine kjære som røyker til det!

Men jeg stikker ikke under en stol at det er farlig å røyke når barna spør. Jeg prediker ikke noen dommedag over kjære slektninger som røyker, men svarer kort og greit når ungene spør.

Helt enig! Det gjør jeg også.

Jeg stikker heller ikke under en stol at det er farlig både og røyke og å være feit.

Ungene mine vet at det er farlig å være feit og det hender de plumper ut med det til en og annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper de kan ta til vett og kvitte seg med flesket for ungenes skyld. Ungene er redd for at mamma og pappa skal dø av hjerte og karsykdommer, diabetes og høyt blodtrykk.

Synes det er barnemishandling og folk bør skjønne i 2009 at det er farlig å være feit. Og den ekle lukten da. Orker nesten ikke å være der.

Du har nok misforstått litt. Det er bare røyking som tar livet av folk, og det er bare røyking som skaper kreft. Riktignok er det noen som spiser seg så feite at de dør av det - men det er mennesker som er totalt uten selvkontroll - og som ikke har noe med oss "velfungerende" å gjøre.

Og alle de andre: Dvs. de som har selvkontroll nok til ikke å trenge en liten oppkvikker i hverdagen - og ellers spiser sunt: De lever evig :-) Og lykkelige er de barna som har slike foreldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Helt enig! Det gjør jeg også.

Jeg stikker heller ikke under en stol at det er farlig både og røyke og å være feit.

Ungene mine vet at det er farlig å være feit og det hender de plumper ut med det til en og annen.

Got your point :-)

I tillegg til at ungene lærer om både kosthold, aktivitet, hva som er bra for kroppen og hva som er bra for sjela - så prøver vi selvsagt også å lære dem hvordan vi skal oppføre oss overfor andre. Baksnakking, peking, hvisking når andre er der, dirkete tale om negative ting - prøver vi å lære dem slik at de utvikler empati og får sosiale antenner. En trenger ikke buse ut om alt en vet til enhver tid.

Men det er helt klart at vi ikke lykkes alltid. 8-åringen min buste ut til en bekjent vi traff i byen: "Har du baby i magen?" da vedkommende svarte "Nei", repliserte min datter: "Å nei - det ser bare sånn ut...."

Pointet mitt er at vi kan gjerne lære ungene om faktakunnskaper om kropp og helse - men en skal samtidig lære dem reskept og aktelse overfor andre. Noen ganger lykkes vi, andre ganger ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Jeg kjenner ingen som røyker inne lenger, men jeg kjenner noen feite folk som svetter mye. Det stinker svette i det hjemmet. Må hive klærne rett til vask når jeg kommer hjem.

For deg lukter det rent hjemme hos deg. Du vet ikke hva andre mener om lukten i hjemmet ditt :o) Man lukter som regel ikke noe hjemme hos seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For deg lukter det rent hjemme hos deg. Du vet ikke hva andre mener om lukten i hjemmet ditt :o) Man lukter som regel ikke noe hjemme hos seg selv.

Ok:-) Det får du heldigvis aldri vite.:-) Men vi kan jo være enige om at kjæledyr er gull verdt - og at de ikke akkurat sprer parfyme i hjemmet, de heller. Og kanskje spesielt ikke hunder....Og ikke glem hvor helsefarlige kjæledyrene kan være da - overfor de rette menneskene som lider av allergi:-( Så du kaster utvilsomt stein i galsshus:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Her lukter det rent.

Got your point :-)

I tillegg til at ungene lærer om både kosthold, aktivitet, hva som er bra for kroppen og hva som er bra for sjela - så prøver vi selvsagt også å lære dem hvordan vi skal oppføre oss overfor andre. Baksnakking, peking, hvisking når andre er der, dirkete tale om negative ting - prøver vi å lære dem slik at de utvikler empati og får sosiale antenner. En trenger ikke buse ut om alt en vet til enhver tid.

Men det er helt klart at vi ikke lykkes alltid. 8-åringen min buste ut til en bekjent vi traff i byen: "Har du baby i magen?" da vedkommende svarte "Nei", repliserte min datter: "Å nei - det ser bare sånn ut...."

Pointet mitt er at vi kan gjerne lære ungene om faktakunnskaper om kropp og helse - men en skal samtidig lære dem reskept og aktelse overfor andre. Noen ganger lykkes vi, andre ganger ikke....

- Mamma se hun dama med den store rompa, sa barnet mitt. Ja, slik må ikke vi bli, svarte jeg. Det er farlig å spise mye mat og det er farlig å sitte på rompa og gjøre ingenting. Jeg nevnte dol som et eksempel. Synes det var et godt eksempel, da innaktivitet er det aller verste.

Jeg har begynt å smugdole nå etter at ungene har lagt seg.

Vil ikke at de skal vokse opp med dårlige forbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mamma se hun dama med den store rompa, sa barnet mitt. Ja, slik må ikke vi bli, svarte jeg. Det er farlig å spise mye mat og det er farlig å sitte på rompa og gjøre ingenting. Jeg nevnte dol som et eksempel. Synes det var et godt eksempel, da innaktivitet er det aller verste.

Jeg har begynt å smugdole nå etter at ungene har lagt seg.

Vil ikke at de skal vokse opp med dårlige forbilder.

Ler og ler.....:-) Godt å ha gode forbilder:-) Dine unger har en flott mamma, og det håper jeg de setter pris på:-) Jeg synes du skal lære dem- først som sist- at det viktigste her i livet er å sitte på dol- og se ned på andre som ikke holder samme mål i tilværelsen. Ikke minst - så lærer de hva som er akseptert å mene og ikke- hvis de har lyst til å bli en "av dem" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Her lukter det rent.

For deg lukter det rent hjemme hos deg. Du vet ikke hva andre mener om lukten i hjemmet ditt :o) Man lukter som regel ikke noe hjemme hos seg selv.

Jeg røyka før og da lukta det ekkel røyklukt i garasjen. Nå er den stort sett luktfri. Jeg er tynn og jeg svetter ikke. Derfor lukter det ikke av meg. Jeg har energi til å trene fordi jeg er slank og overspiser ikke. Jeg har også overskudd til å ta en dusj.

Jeg er stort sett perfekt og her lukter det ingenting annet enn litt grønnsåpe etter vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Her lukter det rent

''Jeg ville i hvert fall ha blitt vetteskremt av å se noe slikt som barn- for deretter å kople det til min kjære pappa, som røkte.''

Kanskje faren din da heller ville ha gjemt unna røykpakken enn å la den ligge å slenge hjemme?

Eller kanskje han til og med hadde redusert røykingen sin?

Det kan neppe være vtil om at det er de siste tiårs økte fokus på anti-røykekampanjer som har æren for den store nedgangen i antall røykere.

''Det kan neppe være vtil om at det er de siste tiårs økte fokus på anti-røykekampanjer som har æren for den store nedgangen i antall røykere''

Og likevel en stor økning av uføretrygdede. Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg ser poenget ditt, ja. Advarslene bør uansett stå der, men det krever at vi som er foreldre forklarer situasjonen og sørger for å ikke overdramatisere saken. Heldigvis er det så sjelden de fleste barn ser røykpakker nå for tiden, så jeg tror nok dette ville vært verre (og kanskje mer omtalt?) for 15 år siden?

Jeg tror mine unger knapt vet hvordan en røykpakke ser ut ;)

''Jeg tror mine unger knapt vet hvordan en røykpakke ser ut ;)''

Da er du ihvertfall naiv..... Ungene idag vet hva en "rev" er for noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det kan neppe være vtil om at det er de siste tiårs økte fokus på anti-røykekampanjer som har æren for den store nedgangen i antall røykere''

Og likevel en stor økning av uføretrygdede. Forstå det den som kan.

''Og likevel en stor økning av uføretrygdede. Forstå det den som kan.''

Det spiller da vel ingen rolle:-) Det er ikke helse det er snakk om. Bare de "riktige " deler av helsebudsjettet vårt går ned, så er alt ok:-) Slik som den delen som brukes på røykere. For egentlig så burde jo alle røykere, sukkeravhengige og fettspisende nordmenn settes i et bur, og spyttes og hånes til døde- pga sin svake karakter. For hva skal vi vel med slike....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Man blir ikke hyggelig av å røyke, men det er ofte de mest tolerante og minst dømmesyke menneskene som røyker.''

Det er ikke min oppfatning. Nå kjenner jeg færre og færre som røyker, men flere av dem kritiserer andre for andre ting. Kanskje for å veie opp for at de selv røyker? At de må sette andre i dårlig lys også.. De føler seg vel kanskje truet

Jeg røyker, men har aldri behøvd å påpeke andres svakheter, for å forsvare min røyking.....

Har alltid påpekt min svakhet i forhold til røyk, og ingen av mine tre barn røyker! Det er min stolthet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg røyka før og da lukta det ekkel røyklukt i garasjen. Nå er den stort sett luktfri. Jeg er tynn og jeg svetter ikke. Derfor lukter det ikke av meg. Jeg har energi til å trene fordi jeg er slank og overspiser ikke. Jeg har også overskudd til å ta en dusj.

Jeg er stort sett perfekt og her lukter det ingenting annet enn litt grønnsåpe etter vask.

Så du mener overvektige ikke har overskudd til å dusje? For noen fordommer.. Det har jo overhodet ikke noe med denne diskusjonen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg røyker, men har aldri behøvd å påpeke andres svakheter, for å forsvare min røyking.....

Har alltid påpekt min svakhet i forhold til røyk, og ingen av mine tre barn røyker! Det er min stolthet!

Selvfølgelig gjelder det ikke alle. Men dessverre flere av de røykerne jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Ok:-) Det får du heldigvis aldri vite.:-) Men vi kan jo være enige om at kjæledyr er gull verdt - og at de ikke akkurat sprer parfyme i hjemmet, de heller. Og kanskje spesielt ikke hunder....Og ikke glem hvor helsefarlige kjæledyrene kan være da - overfor de rette menneskene som lider av allergi:-( Så du kaster utvilsomt stein i galsshus:-(

? Var denne til meg? Så ikke sammenhengen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Bare tilfeldig at det ble deg jeg svarte;)

Irriterer meg grønn på alle dere foreldre som er så i mot sigarettrøyk, men samtidig spyr dere ut avgasser fra alle bilene deres.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...