Gå til innhold

Stinkende barn - av røykende foreldre


løvinne71

Anbefalte innlegg

Gjest jellye

Selvsagt nekter vi ham ikke å komme på besøk, det er ikke guttens feil at han stinker. Men nå skjønner jeg hva det er når lukten slår i mot meg når jeg kommer hjem, så jeg blir ikke bekymret. Men jeg lufter ekstra etter at han har dratt, ja.

Det var da enda godt og det var da enda godt og til slutt: litt gjennomlufting noen ganger pr dag er sunt for inneklimaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    51

  • morsan

    26

  • hidi, the scorpion

    17

  • candyqueen_83

    16

Gjest togli

Et av mine barn har en venninne som har foreldre som røyker inne. Resultatet er at datteren min ikke klarer å besøke henne fordi hun ikke takler røyklukta :-/

Før var vi vant til røyklukt, så vi registrerte det ikke på samme måte som dagens barn gjør nå...

Det er selvsagt leit for dette barnet dersom venner ikke orker å besøke henne pga mye røyklukt hjemme :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen som røyker lenger jeg, som røyker inne.I alle fall ikke som jeg vet.

Røkte før, men kun ute, og har sluttet nå, selv om jeg har veldig lyst på en i ny og ne, men nå skal jeg klare meg uten.

Selv når jeg røkte selv, syns jeg at det var ubehagelig med folk som dampet inne, og jeg syns den nye røykeloven er knall :-) Og gjorde det også som røyker. Da slapp jeg jo å røyke så mye ;D

Kjenner ikke igjen problemstillingen du beskriver, takk og lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen foreldre som røyker inne, annet enn i kjellere og andre steder som barna ikke oppholder seg.

Jeg husker da jeg var lita jente. så var det vanlig å røyke inne. Og hvis det var plagsomt- så gikk vi et annet sted. Vi forventet ikke at foreldrene skulle la det være fordi vi ikke likte det. Men min pappa tok hensyn i bilen - og stoppet for å gå ut å tenne pipa si. Men det var mest fordi jeg ble bilsyk, og han var redd for at jeg skulle kaste opp i bilen:-)

''Og hvis det var plagsomt- så gikk vi et annet sted. Vi forventet ikke at foreldrene skulle la det være fordi vi ikke likte det.''

Heldigvis har vi en helt annen kunnskap i dag om at passiv røyking bør unngås - ikke fordi det er plagsomt, men fordi det er helseskadelig. :-)

Til tross for hvor vanlig det var med røyking på 70-tallet, har jeg vokst opp i en familie med utrolig få røykere. Men jeg husker godt hvordan man bare tok det for gitt at man kunne røyke overalt - man spurte ikke "kan jeg røyke?" men "hvor er askebegeret?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av mine barn har en venninne som har foreldre som røyker inne. Resultatet er at datteren min ikke klarer å besøke henne fordi hun ikke takler røyklukta :-/

Før var vi vant til røyklukt, så vi registrerte det ikke på samme måte som dagens barn gjør nå...

Det er selvsagt leit for dette barnet dersom venner ikke orker å besøke henne pga mye røyklukt hjemme :-(

''Før var vi vant til røyklukt, så vi registrerte det ikke på samme måte som dagens barn gjør nå...''

Hvorfor tror du at dagens barn registrerer lukten bedre enn barn før gjorde? Kan det være at de blir oppdratt til det på et eller annet vis? Jeg tror nok det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jellye

det er du som svarer på et innlegg jeg hadde for flere dager siden! svarte ikke for å klage,men må jo ha lov til å si at passiv røyk "smitter"??

brukte den dagen som et eksempel,ikke for å klage!

er jo med på tur med søstra mi selv om hun røyker.

så får jeg heller ta meg en dusj når jeg kommer hjem...

Så så jeg leste dette innlegget og svar først i dag. Jeg godtar fullt og helt at du ikke liker å lukte røyk eller liker lukten av røyk, så ta deg en dusj når du føler behov for det. Men jeg må si jeg stusser litt over den lukten av alkohol du også dro med deg. SIkker på at du ikke hadde tatt deg en "klunk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et av mine barn har en venninne som har foreldre som røyker inne. Resultatet er at datteren min ikke klarer å besøke henne fordi hun ikke takler røyklukta :-/

Før var vi vant til røyklukt, så vi registrerte det ikke på samme måte som dagens barn gjør nå...

Det er selvsagt leit for dette barnet dersom venner ikke orker å besøke henne pga mye røyklukt hjemme :-(

''Før var vi vant til røyklukt, så vi registrerte det ikke på samme måte som dagens barn gjør nå...''

Ja, før måtte man bare godta det, og det luktet jo røyk både "her&der". Når det blir mindre av det, merker man det enda bedre de få gangene lukta kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Før var vi vant til røyklukt, så vi registrerte det ikke på samme måte som dagens barn gjør nå...''

Hvorfor tror du at dagens barn registrerer lukten bedre enn barn før gjorde? Kan det være at de blir oppdratt til det på et eller annet vis? Jeg tror nok det:-)

Lukter man er vant til tåler man bedre. Jo lengre tid jeg befinner meg i et røykfylt lokale, jo bedre tåler jeg lukta. Det er jo logisk.

Hjemme hos oss var aldri røyk noe tema siden ingen i slekta røykte. En av mine døtre var tre år gammel før hun registrerte en røyker og lurte på hva han drev på med ;) Jeg forklarte helt enkelt at han røykte fordi han likte smaken og lukta (verken mer eller mindre). Når vi reiste til utlandet fikk hun helt noia av røyklukta på flyplassen i det landet vi kom til. Ungen ville ut kjappest mulig (og noe negativt syn på røyk hadde hun absolutt ikke fått ennå ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Før var vi vant til røyklukt, så vi registrerte det ikke på samme måte som dagens barn gjør nå...''

Hvorfor tror du at dagens barn registrerer lukten bedre enn barn før gjorde? Kan det være at de blir oppdratt til det på et eller annet vis? Jeg tror nok det:-)

Fordi det har blitt mindre vanlig å røyke inne...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Før var vi vant til røyklukt, så vi registrerte det ikke på samme måte som dagens barn gjør nå...''

Ja, før måtte man bare godta det, og det luktet jo røyk både "her&der". Når det blir mindre av det, merker man det enda bedre de få gangene lukta kommer.

Ja, det er helt klart.

Jeg hadde egentlig ikke problemer med at faren min røykte i bilen når vi var små, men søsteren min ble dårlig av det. For å hjelpe på situasjonen begynte han å røyke med bilvinduet åpent ;)

Idag tåler jeg ikke like godt røyk. Lukta er grei nok, men øynene renner og jeg blir sår i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og hvis det var plagsomt- så gikk vi et annet sted. Vi forventet ikke at foreldrene skulle la det være fordi vi ikke likte det.''

Heldigvis har vi en helt annen kunnskap i dag om at passiv røyking bør unngås - ikke fordi det er plagsomt, men fordi det er helseskadelig. :-)

Til tross for hvor vanlig det var med røyking på 70-tallet, har jeg vokst opp i en familie med utrolig få røykere. Men jeg husker godt hvordan man bare tok det for gitt at man kunne røyke overalt - man spurte ikke "kan jeg røyke?" men "hvor er askebegeret?"

Ja, det er sikkert skadelig med passiv røyking. Men allikevel så stemmer ikke dette med mine erfaringer. Jeg har vokst opp med en røykende far - og jeg er aldri syk. Min datter fødte en sønn for 3,5 år siden, og klarte ikke engang å la være å røyke under svangerskapet (5 om dagen). Hennes barn er aldri syk, og har enda til gode å få sin første penicillinkur. Han er ikke forkjølet en gang.....Min sønn er ikke-røyker og det samme er hans samboer. Og de er ytterst nøye med renslighet/vasking. Og hans 2 barn er syke hele tiden! Og da overdriver jeg ikke. Det er hele tiden....

Tilfeldigheter? Sikkert:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Problemet er jo at de som røyker faktisk ikke skjønner at det lukter vondt ;)

Faren min skjønte aldri hvorfor moren min heiv alle klærne til vask og dusja seg etter at de f.eks. hadde vært på fest. Han syntes det grensa til hysteri og mente at verken klærne deres eller hun selv lukta av røyk... Nå er det 12 år siden faren min slutta å røyke og han er den første til å hive klærne til vask dersom de lukter røyk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det har blitt mindre vanlig å røyke inne...?

Ja, kanskje? Men det burde da ikke være noe mål at barn ikke skal "herdes" for å kalle det det:-) Jeg husker godt fra min barndom at maling luktet forferdelig. Jeg spiste både brød, smør og pålegg på skolen som rett og slett smakte "maling". Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det utvidet min toleransegrense for hva som var et ubehag og ikke. Og trenger vi ikke alle en viss toleranse overfor det uvanlige som måtte dukke opp - enten det gjelder smak eller lukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er jo at de som røyker faktisk ikke skjønner at det lukter vondt ;)

Faren min skjønte aldri hvorfor moren min heiv alle klærne til vask og dusja seg etter at de f.eks. hadde vært på fest. Han syntes det grensa til hysteri og mente at verken klærne deres eller hun selv lukta av røyk... Nå er det 12 år siden faren min slutta å røyke og han er den første til å hive klærne til vask dersom de lukter røyk;)

''Problemet er jo at de som røyker faktisk ikke skjønner at det lukter vondt ;)''

Joda, vi vet at de lukter vondt. Men hvis det er lukten som er problemet - så er det bare en vond lukt. Og vonde lukter har aldri vært farlige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje? Men det burde da ikke være noe mål at barn ikke skal "herdes" for å kalle det det:-) Jeg husker godt fra min barndom at maling luktet forferdelig. Jeg spiste både brød, smør og pålegg på skolen som rett og slett smakte "maling". Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det utvidet min toleransegrense for hva som var et ubehag og ikke. Og trenger vi ikke alle en viss toleranse overfor det uvanlige som måtte dukke opp - enten det gjelder smak eller lukt?

Man kan venne seg til alt, til og med heroin, men jeg synes ikke at "vane" er ensbetydende med "god vane" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Problemet er jo at de som røyker faktisk ikke skjønner at det lukter vondt ;)''

Joda, vi vet at de lukter vondt. Men hvis det er lukten som er problemet - så er det bare en vond lukt. Og vonde lukter har aldri vært farlige :-)

Nei, men passiv røyking er skadelig, om man liker lukten eller ikke er uvesentlig.

Det er like skadelig uansett, om man er vant til den eller ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Problemet er jo at de som røyker faktisk ikke skjønner at det lukter vondt ;)''

Joda, vi vet at de lukter vondt. Men hvis det er lukten som er problemet - så er det bare en vond lukt. Og vonde lukter har aldri vært farlige :-)

Jeg tror ikke jeg nevnte begrepet "farlig" her? Jeg snakket om følelsen av ubehag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan venne seg til alt, til og med heroin, men jeg synes ikke at "vane" er ensbetydende med "god vane" :-)

Jeg snakker mer om det å "tolerere". Både det ene og det andre. I dette innlegget så var det snakk om "vond lukt". Og "vonde lukter" vil alltid finnes rundt oss. Og det må vi tolerere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert skadelig med passiv røyking. Men allikevel så stemmer ikke dette med mine erfaringer. Jeg har vokst opp med en røykende far - og jeg er aldri syk. Min datter fødte en sønn for 3,5 år siden, og klarte ikke engang å la være å røyke under svangerskapet (5 om dagen). Hennes barn er aldri syk, og har enda til gode å få sin første penicillinkur. Han er ikke forkjølet en gang.....Min sønn er ikke-røyker og det samme er hans samboer. Og de er ytterst nøye med renslighet/vasking. Og hans 2 barn er syke hele tiden! Og da overdriver jeg ikke. Det er hele tiden....

Tilfeldigheter? Sikkert:-)

Og mannen min er tynn og drikker 4 liter Cola hver dag, ergo er Cola slankende ;.-)

Du tror vel ikke at det er bedre å "herdes" med røyk, enn ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Ja, jøss.:-) Men jeg kan ikke annet enn å bekymre meg over hvordan dagens barns forventinger til omgivelsene vil bli, etter hvert som de vokser opp. Verden er ikke skinnende ren og hvit, og de må regne med å støte på ting de ikke liker, men som de allikevel må takle - som en del av et samfunn. Jeg er rett og slett redd for at det er en svært lite tolerant generasjon som vokser opp nå. Og da synes jeg det er litt bekymringsfullt at en mor sier: "Heldigvis at mitt barn unngår røykende foreldre."

Det går ikke bare på røyking - men generelt hva man aksepterer fra sine omgivelser, og forventer av hensyntagen til sin egen person.

Ja, jeg håper virkelig den neste generasjon er mindre tolerant. Hvertfall mtp røyking. Så kanskje det blir færre og færre som røyker. Det er jo ikke snakk om at foreldre lærer barna å bli mindre tolerante ovenfor andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...