Gå til innhold

Stinkende barn - av røykende foreldre


løvinne71

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke jeg nevnte begrepet "farlig" her? Jeg snakket om følelsen av ubehag....

Barn bør vel læres opp til å tåle "ubehag"? Og toleranse for at andre menensker velger annerledes enn de er vant til? Jeg ser stadig oftere barn som helt uhemmet må si "æsj" til ting de ikke liker - og til ting de ikke liker lukten av. Høyt og tydelig...og jeg synes ikke det er noen sympatisk utvikling:-( Det er noe med evnen til å beherske seg overfor inntrykk, som virker å være på stadig vikende front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    51

  • morsan

    26

  • hidi, the scorpion

    17

  • candyqueen_83

    16

Gjest togli

Jeg snakker mer om det å "tolerere". Både det ene og det andre. I dette innlegget så var det snakk om "vond lukt". Og "vonde lukter" vil alltid finnes rundt oss. Og det må vi tolerere:-)

Greit nok, men ungen må ha lov til å si at hun synes det er ubehagelig å være der fordi det lukter sånn røyk?

Jeg har bagatellisert røyklukta (vil ikke at venninna skal lide for dette), men merker at datteren min helst vil ha venninna på besøk hjemme hos oss.

Jeg takler ikke for mye parfymelukt og føler sterkt ubehag når jeg står sammen med folk som stinker parfyme. Faktisk er det nesten verre enn fersk røyklukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Ja, det er sikkert skadelig med passiv røyking. Men allikevel så stemmer ikke dette med mine erfaringer. Jeg har vokst opp med en røykende far - og jeg er aldri syk. Min datter fødte en sønn for 3,5 år siden, og klarte ikke engang å la være å røyke under svangerskapet (5 om dagen). Hennes barn er aldri syk, og har enda til gode å få sin første penicillinkur. Han er ikke forkjølet en gang.....Min sønn er ikke-røyker og det samme er hans samboer. Og de er ytterst nøye med renslighet/vasking. Og hans 2 barn er syke hele tiden! Og da overdriver jeg ikke. Det er hele tiden....

Tilfeldigheter? Sikkert:-)

Det kan jo ha noe med overrensligheten å gjøre, og ikke det at de ikke utsettes for røyking.

Å fjerne kroppens naturlige bakterier er jo ikke bra i det hele tatt. Kroppen reagerer jo med å bli syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Barn bør vel læres opp til å tåle "ubehag"? Og toleranse for at andre menensker velger annerledes enn de er vant til? Jeg ser stadig oftere barn som helt uhemmet må si "æsj" til ting de ikke liker - og til ting de ikke liker lukten av. Høyt og tydelig...og jeg synes ikke det er noen sympatisk utvikling:-( Det er noe med evnen til å beherske seg overfor inntrykk, som virker å være på stadig vikende front.

Klart de kan lære seg det, og det var heller ikke det jeg snakka om. Jeg har bagatellisert hele greia, så det er et ikke-tema her hjemme. Samtidig ønsker jeg ikke at ungene mine skal utsettes for passiv røyking da de er disponert for astma. Nå er det jo heldigvis slik at de fleste unger sjelden utsettes for passiv røyking, og jeg tror ikke mine barn vet hva det er for noe heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men ungen må ha lov til å si at hun synes det er ubehagelig å være der fordi det lukter sånn røyk?

Jeg har bagatellisert røyklukta (vil ikke at venninna skal lide for dette), men merker at datteren min helst vil ha venninna på besøk hjemme hos oss.

Jeg takler ikke for mye parfymelukt og føler sterkt ubehag når jeg står sammen med folk som stinker parfyme. Faktisk er det nesten verre enn fersk røyklukt..

''Jeg takler ikke for mye parfymelukt og føler sterkt ubehag når jeg står sammen med folk som stinker parfyme. Faktisk er det nesten verre enn fersk røyklukt..''

Jeg synes ingenting overgår det man på engelsk kaller BO - kroppslukt som følge av dårlig hygiene. Heller en aura av parfyme enn gammal stink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, det er sikkert skadelig med passiv røyking. Men allikevel så stemmer ikke dette med mine erfaringer. Jeg har vokst opp med en røykende far - og jeg er aldri syk. Min datter fødte en sønn for 3,5 år siden, og klarte ikke engang å la være å røyke under svangerskapet (5 om dagen). Hennes barn er aldri syk, og har enda til gode å få sin første penicillinkur. Han er ikke forkjølet en gang.....Min sønn er ikke-røyker og det samme er hans samboer. Og de er ytterst nøye med renslighet/vasking. Og hans 2 barn er syke hele tiden! Og da overdriver jeg ikke. Det er hele tiden....

Tilfeldigheter? Sikkert:-)

Det er nok ganske tilfeldig, ja:

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/passivroeyking.php

Jeg antar denne undersøkelsen har bakgrunn i undersøkelser av mer enn en familie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og mannen min er tynn og drikker 4 liter Cola hver dag, ergo er Cola slankende ;.-)

Du tror vel ikke at det er bedre å "herdes" med røyk, enn ikke?

Jeg snakker om å herdes til å utholde noe man ikke liker. Uansett hva det er! Røyklukt er uvesentlig i denne sammenhengen - egentlig.

Jeg har selv 2 småbarn som vanker i mitt hjem. Og jeg har 5 katter som har en do med sand i. Det ene barnet kommer inn til foreldrene med en grimase av en annen verden og er på kanten til å spy - fordi h*n har kjent lukten fra kattedoen. Den andre kjenner ikke lukten, og enser knapt doen. Førstnevnte har ikke dyr i hjemmet, og det andre har. Tror du at det første barnet er overbeskyttet mot "lukter" eller at det andre er "herdet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg takler ikke for mye parfymelukt og føler sterkt ubehag når jeg står sammen med folk som stinker parfyme. Faktisk er det nesten verre enn fersk røyklukt..''

Jeg synes ingenting overgår det man på engelsk kaller BO - kroppslukt som følge av dårlig hygiene. Heller en aura av parfyme enn gammal stink.

Det skal jeg ikke si meg uenig i ;)

Aller verst er det kanskje der folk kamuflerer urenslighet med parfyme *urk*

Jeg bodde for mange år siden i en leilighet i Oslo. Den ene naboen min i blokka var en eldre mann som tydeligvis ikke klarte å holde på urinen og/eller vaske seg.... Når jeg skulle ut av leiligheten måtte jeg åpne og lukke døra kjapt slik at stanken ikke rakk å komme inn i min leilighet :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om å herdes til å utholde noe man ikke liker. Uansett hva det er! Røyklukt er uvesentlig i denne sammenhengen - egentlig.

Jeg har selv 2 småbarn som vanker i mitt hjem. Og jeg har 5 katter som har en do med sand i. Det ene barnet kommer inn til foreldrene med en grimase av en annen verden og er på kanten til å spy - fordi h*n har kjent lukten fra kattedoen. Den andre kjenner ikke lukten, og enser knapt doen. Førstnevnte har ikke dyr i hjemmet, og det andre har. Tror du at det første barnet er overbeskyttet mot "lukter" eller at det andre er "herdet"?

''Den andre kjenner ikke lukten, og enser knapt doen. Førstnevnte har ikke dyr i hjemmet, og det andre har.''

Junior var med i kulverten under sporene på Oslo S for litt siden, og holdt på å spy av urinlukta. Antar han ikke er herdet på badet hjemme;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg ikke si meg uenig i ;)

Aller verst er det kanskje der folk kamuflerer urenslighet med parfyme *urk*

Jeg bodde for mange år siden i en leilighet i Oslo. Den ene naboen min i blokka var en eldre mann som tydeligvis ikke klarte å holde på urinen og/eller vaske seg.... Når jeg skulle ut av leiligheten måtte jeg åpne og lukke døra kjapt slik at stanken ikke rakk å komme inn i min leilighet :-(

*usj*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg takler ikke for mye parfymelukt og føler sterkt ubehag når jeg står sammen med folk som stinker parfyme. Faktisk er det nesten verre enn fersk røyklukt..''

Jeg synes ingenting overgår det man på engelsk kaller BO - kroppslukt som følge av dårlig hygiene. Heller en aura av parfyme enn gammal stink.

Jeg vet ikke det:-) Det er nesten så jeg foretrekker sterke lukter som har en naturlig forklaring:-) Sterk parfymelukt kan faktisk ta fra meg nattesøvnen. Jeg kaller det ikke allergi- for det blir for dumt:-) Men jeg tåler ikke sterke lukter som folk har påført av egen fri vilje :-) Jeg liker ikke sterk parfymelukt, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske tilfeldig, ja:

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/passivroeyking.php

Jeg antar denne undersøkelsen har bakgrunn i undersøkelser av mer enn en familie ;)

Kjære togli...jeg kjenner da til alt som skrives, og alt som forekommer av forskning. Men jeg sluker det ikke rått, i og med at jeg fortsatt har evnen til å tenke selv, og stille kritiske spørsmål ut i fra egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære togli...jeg kjenner da til alt som skrives, og alt som forekommer av forskning. Men jeg sluker det ikke rått, i og med at jeg fortsatt har evnen til å tenke selv, og stille kritiske spørsmål ut i fra egne erfaringer.

Og min egen erfaring er at det har vært helt bortkastet å bruke masse penger på barneseter i bilen og bruke masse tid og krefter på å spenne han fast - han har jo aldri blitt skadet på noen som helst måte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Kjære togli...jeg kjenner da til alt som skrives, og alt som forekommer av forskning. Men jeg sluker det ikke rått, i og med at jeg fortsatt har evnen til å tenke selv, og stille kritiske spørsmål ut i fra egne erfaringer.

''jeg kjenner da til alt som skrives, og alt som forekommer av forskning. ''

*Imponert* Skal si du vet å holde deg oppdatert! Hvor mange forskningspublikasjoner abbonerer du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Den andre kjenner ikke lukten, og enser knapt doen. Førstnevnte har ikke dyr i hjemmet, og det andre har.''

Junior var med i kulverten under sporene på Oslo S for litt siden, og holdt på å spy av urinlukta. Antar han ikke er herdet på badet hjemme;-)

Du skjønner poenget, gjør du ikke? Mitt hjem lukter heller ikke som en kattedo. Men det hender at de legger igjen en kabel, som lukter vondt. Noen barn gjør maks ut av vond lukt- og andre enser den ikke. Og med tanke på hvordan foreldrene til disse barna håndeterer "urensligheter"- så forstår man sammenhengen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner poenget, gjør du ikke? Mitt hjem lukter heller ikke som en kattedo. Men det hender at de legger igjen en kabel, som lukter vondt. Noen barn gjør maks ut av vond lukt- og andre enser den ikke. Og med tanke på hvordan foreldrene til disse barna håndeterer "urensligheter"- så forstår man sammenhengen :-)

Ja, selvsagt kommer det an på hva man er vannt til. En gutt i klassen min kom fra gård, og brukte fjøsstøvlene også på skola. For han var det den naturligste tingen i verden, mens alle vi andre mente han kanskje burde hatt to par støvler...

Men likevel kan to barn fra samme familie ha helt ulik følsomhet for lukter. Jeg er en overfølsom lukter sammenlignet med mine søstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jeg kjenner da til alt som skrives, og alt som forekommer av forskning. ''

*Imponert* Skal si du vet å holde deg oppdatert! Hvor mange forskningspublikasjoner abbonerer du på?

Og du kritiserer andre for å være spydig? Men det er kanskje greit å være spydig mot alle andre enn de du betrakter som "dine venner" her inne?

Det er ikke den første gangen jeg ser deg angripe folk for det samme som du driver med selv:-) Det kalles vel "projisering" med et fremmedord- så vidt jeg vet. Opplyst som jeg er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Problemet er jo at de som røyker faktisk ikke skjønner at det lukter vondt ;)''

Joda, vi vet at de lukter vondt. Men hvis det er lukten som er problemet - så er det bare en vond lukt. Og vonde lukter har aldri vært farlige :-)

Problemet er at "å vite at det lukter vondt" og å faktisk ha luktesans nok igjen til å kjenne rekkevidden av hvor elendig det stinker er to veldig forskjellige ting. Jeg sluttet å røyke for en del år siden, og kjenner forskjellen enormt.

Hvis det går en røyker noen meter foran meg på gata i samme retning, så skifter jeg side.

Hvis det er om å gjøre at man skal lære seg å tolerere ubehagelige lukter (som jeg ser du har sagt noe om lenger nede), så er det i det minste et minimumskrav at luktene ikke skal være direkte helseskadelige. At matpakken din smakte maling, og at unger med røykende foreldre stinker røyk er ikke ting man skal måtte "venne seg til"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt kommer det an på hva man er vannt til. En gutt i klassen min kom fra gård, og brukte fjøsstøvlene også på skola. For han var det den naturligste tingen i verden, mens alle vi andre mente han kanskje burde hatt to par støvler...

Men likevel kan to barn fra samme familie ha helt ulik følsomhet for lukter. Jeg er en overfølsom lukter sammenlignet med mine søstre.

Greit nok:-) Men jeg synes at det i dag finnes utrolig mange barn med en "medfødt overfølsom lukte/smaksans" i dag.. Det har - som jeg tildigere har sagt - noe med evnen til å ta hensyn til andre, og beherske seg å gjøre. At man ikke bare buser ut med det man til enhver tid føler/tenker/sanser. Noen ganger så kan det som kommer ut såre andre - og det bør alle barn lære å ta hensyn til/forstå. Synes jeg da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at "å vite at det lukter vondt" og å faktisk ha luktesans nok igjen til å kjenne rekkevidden av hvor elendig det stinker er to veldig forskjellige ting. Jeg sluttet å røyke for en del år siden, og kjenner forskjellen enormt.

Hvis det går en røyker noen meter foran meg på gata i samme retning, så skifter jeg side.

Hvis det er om å gjøre at man skal lære seg å tolerere ubehagelige lukter (som jeg ser du har sagt noe om lenger nede), så er det i det minste et minimumskrav at luktene ikke skal være direkte helseskadelige. At matpakken din smakte maling, og at unger med røykende foreldre stinker røyk er ikke ting man skal måtte "venne seg til"!

Jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg mener, dessverre.....Jeg snakker ikke bare om lukter som er helseskadelige. Men en generell evne til å tåle at noe lukter vondt.

Jeg vet at det er fullt ut akseptert i dag å fortelle alle røykere at de lukter vondt. Og at 4-5 -åringer forteller voksne mennesker at de ikke skal røyke - fordi de kan dø av det. Jeg vet også om barn som gråter seg i søvn fordi mamma og/eller pappa røyker - og at de kommer til å dø. Tror du det er helsefremmende for små barn? Rent psykisk? Eller har vi latt det gå for langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...