Gå til innhold

Stinkende barn - av røykende foreldre


løvinne71

Anbefalte innlegg

Av og til har barna med seg venner hjem - som stinker av røyk!

Eller de kommer selv stinkende hjem fra besøk hos venner med røykende foreldre.

Jeg har flere ganger vært nødt til å hive mine egne barns klær rett i vaskemaskinen etter at de har besøkt "røykerhjem"

Og vi har opplevd at klær og utstyr fra barn som er på besøk lukter så surt røyk at det faktisk er litt ubehagelig å ha det i huset.

Da kan jeg jo bare forestille meg hvordan det må lukte hjemme hos dem!

Kjenner da at jeg blir litt forbannet på foreldrene til disse barna:

Hvordan kan foreldre ha samvittighet til å utsette barna sine for å bo i et slikt stinkende hjem? En ting er at de stinker selv. (Noe de antagelig ikke merker siden luktesansen er blitt redusert av røykingen.)

Men forstår de ikke at de samtidig dømmer barna sine til å gå rundt og stinke av sur røyk? Og at dette faktisk er ganske merkbart når barna ferdes blant folk og i miljøer som ikke er "immune" mot røykstanken?

Utifra hva man vet idag, så er de fleste klar over farene ved passiv røyking. Sånn sett er jo stanken bare en bivirkning i forhold til hva man virkelige utsetter barna sine for!

Derfor forundrer det meg at såpass mange foreldre tilsynelatende gir blaffen i dette, og fortsatt setter sitt eget nikotinbehov foran barnas velvære.

Er det virkelig så jæ.... vanskelig å gå UT når man skal røyke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 214
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    51

  • morsan

    26

  • hidi, the scorpion

    17

  • candyqueen_83

    16

Gjest Kayia

Røykere er en utdøende rase i min omgangskrets, men jr er kompis med en røykende far, som også røyker inne innimellom. Mor og far er harmonisk skilt, og ungene bor hos foreldrene annenhver uke. Hos far er det både rotete og trangt om plassen. Far er kunstner, og lever, prioriterer og gjør ting litt annerledes enn brorparten av de vi kjenner, og han gir også ungene en annen innfallsvinkel på mange ting enn det som ellers er opplest og vedtatt i den småborgelige bydelen vi bor i.

Jeg er så glad for at jr selv har fått erfare at mennesker er forskjellige, og er utelukkende takknemmlig og glad for at jr - som vokser opp i en alt for hvit og tilsynelatende ordentlig skolekrets - har fått gå inn og ut av hjemmet til denne artige, flotte, endog røykende pappaen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke-røyker(røyk stinker!)

søstra mi røyker(MYE),men har iallefall vett nok til å gå ut og gjøre det.

16.mai jobbet jeg kveld,tok bussen hjem ved midnatt. og når jeg da kom hjem stinket jeg alkohol og tobakk,uten selv å ha gjort noen av delene. hadde jeg møtt på noen,ville nok de trodd jeg hadde vært på DEN fyllefesten,men dette var altså passiv røyking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søstra mi røyker(MYE),men har iallefall vett nok til å gå ut og gjøre det.

16.mai jobbet jeg kveld,tok bussen hjem ved midnatt. og når jeg da kom hjem stinket jeg alkohol og tobakk,uten selv å ha gjort noen av delene. hadde jeg møtt på noen,ville nok de trodd jeg hadde vært på DEN fyllefesten,men dette var altså passiv røyking...

Ja nettopp! Man stinker like ille av passiv røyking som når man røyker selv!

Tenk da å være bare 10-12 år, og gå rundt å lukte som om du har vært på fyllefest - hver dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke-stinkende barn

Dette er heldigvis ingen problemstilling vi ramler borti, få rundt oss røyker, og de som gjør det går ut. Etter at svigermor også slutta å røyke kan jeg ikke komme på noen i vår omgangskrets som røyker inne.

Da vi var små, derimot, var det vel heller slik at vi stinka røyk enn at vi ikke gjorde det. Da ble det røyka både inne og i bilen og hvor som helst, men vi merket det vel ikke selv hvor ille vi lukta.

Det er ille, ja, at voksne mennesker utsetter ungene sine for røyk, både fordi det er farlig med passiv røyking og fordi det lukter vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykere er en utdøende rase i min omgangskrets, men jr er kompis med en røykende far, som også røyker inne innimellom. Mor og far er harmonisk skilt, og ungene bor hos foreldrene annenhver uke. Hos far er det både rotete og trangt om plassen. Far er kunstner, og lever, prioriterer og gjør ting litt annerledes enn brorparten av de vi kjenner, og han gir også ungene en annen innfallsvinkel på mange ting enn det som ellers er opplest og vedtatt i den småborgelige bydelen vi bor i.

Jeg er så glad for at jr selv har fått erfare at mennesker er forskjellige, og er utelukkende takknemmlig og glad for at jr - som vokser opp i en alt for hvit og tilsynelatende ordentlig skolekrets - har fått gå inn og ut av hjemmet til denne artige, flotte, endog røykende pappaen. :)

"Jeg er så glad for at jr selv har fått erfare at mennesker er forskjellige, og er utelukkende takknemmlig og glad for at jr - som vokser opp i en alt for hvit og tilsynelatende ordentlig skolekrets - har fått gå inn og ut av hjemmet til denne artige, flotte, endog røykende pappaen. :)"

Problemstillingen gjelder ikke at mine barn må oppleve at noen hjem er annerledes!

Problemet gjelder de barna som vokser opp og daglig bor med foreldre som ikke gidder å ta hensyn til dem...

De fleste røykende foreldre er vel også forholdsvis ressursterke og oppegående på andre områder.

Men allikevel er det enkelte av disse som gjerne damper i vei innendørs med sine barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke-røykeren

Ja nettopp! Man stinker like ille av passiv røyking som når man røyker selv!

Tenk da å være bare 10-12 år, og gå rundt å lukte som om du har vært på fyllefest - hver dag..

glad ingen av mine foreldre røykte! foretrekker ren luft,og synes barn har rett til å få det!!

ikke for å være bombastisk,men synes faktisk at barn fortjener retten til ren luft! så jeg er enig i det du sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Røykere er en utdøende rase i min omgangskrets, men jr er kompis med en røykende far, som også røyker inne innimellom. Mor og far er harmonisk skilt, og ungene bor hos foreldrene annenhver uke. Hos far er det både rotete og trangt om plassen. Far er kunstner, og lever, prioriterer og gjør ting litt annerledes enn brorparten av de vi kjenner, og han gir også ungene en annen innfallsvinkel på mange ting enn det som ellers er opplest og vedtatt i den småborgelige bydelen vi bor i.

Jeg er så glad for at jr selv har fått erfare at mennesker er forskjellige, og er utelukkende takknemmlig og glad for at jr - som vokser opp i en alt for hvit og tilsynelatende ordentlig skolekrets - har fått gå inn og ut av hjemmet til denne artige, flotte, endog røykende pappaen. :)

Så fantastisk!

Barna dine har vel ikke i tillegg vært så heldige at de også har støtt på en neger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hoodia

Jeg er lærer og har opplevd familier der barna plages med astma. OG foreldrene røyker som damplokomotiv. Det vet jeg fordi jeg har observert mor levere barna på skolen med sneipen i kjeften i bilen (ungene bak). Og ungenes klær stinker røyk. Det kjennes i hele garderoben. Og andre tilfeller jeg ikke vil nevne her.

Røyking med barn i rommet eller i bilen er etter min mening omsorgssvikt. Man bør ikke utsette barna for dette. De kan ikke velge selv. Kan overhodet ikke med et eneste argument rettferdighetsgjøres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pip the Great Tit

Jeg tror du er inne på det når du sier at de sikkert ikke selv merker at de stinker. Røykere har det med å bagatellisere eller fortrenge både lukta og helsefaren, dessverre. Jeg tror ikke at de (med mindre de har kuttet ut røyken i lengre perioder) er helt klar over hvor sterkt de faktisk lukter. Selv fikk jeg sjokk da jeg kutta ut røyken for mange år siden. Jeg skjønte jo at jeg stinket når jeg kom rett fra røykepausen, men at det var så ille som det var trodde jeg ikke. At lukta satte seg så raskt som den gjør i både hår og tøy var jeg faktisk ikke klar over. Det høres sikkert dumt ut, men det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Mora mi har røykt siden ho var tenåring, men de siste årene har ho røykt under vifta på kjøkkenet og trodd at da ble det ikke noe lukt rundt i huset forda trakk ho jo ut røyken... mente ho... Men den gang ei. Når vi sov over der, kjente jeg røykelukta til og med i sengeklærne i andre enden av huset (ca 15meter unna kjøkkenvifta) og når vi har kommet hjem til ossselv har alt av skiftetøy enten det var brukt eller ikke gått rett til vask fordi det luktet røyk av dem... Heldigvis har ho nå slutta å røyke, så nå slipper jeg å irritere meg over røyklukt der i huset mer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var helt vanlig å gå ut og røyke nå for tiden - ihvertfall om man bor sammen med barn og/eller ikkerøykende voksne.

Av dem vi eller barnet omgås med, er det faktisk ingen som røyker inne, men flere av dem røyker, men går altså ut.

Det er kun to hjem jeg av og til besøker der det lukter røyk, og begge hjemmene bebos av hver sin single, barnløse venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg er så glad for at jr selv har fått erfare at mennesker er forskjellige, og er utelukkende takknemmlig og glad for at jr - som vokser opp i en alt for hvit og tilsynelatende ordentlig skolekrets - har fått gå inn og ut av hjemmet til denne artige, flotte, endog røykende pappaen. :)"

Problemstillingen gjelder ikke at mine barn må oppleve at noen hjem er annerledes!

Problemet gjelder de barna som vokser opp og daglig bor med foreldre som ikke gidder å ta hensyn til dem...

De fleste røykende foreldre er vel også forholdsvis ressursterke og oppegående på andre områder.

Men allikevel er det enkelte av disse som gjerne damper i vei innendørs med sine barn..

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var helt vanlig å gå ut og røyke nå for tiden - ihvertfall om man bor sammen med barn og/eller ikkerøykende voksne.

Av dem vi eller barnet omgås med, er det faktisk ingen som røyker inne, men flere av dem røyker, men går altså ut.

Det er kun to hjem jeg av og til besøker der det lukter røyk, og begge hjemmene bebos av hver sin single, barnløse venninne.

Ja, det er nok det vanligst å gå ut, men tydeligvis er det ikke en selvfølge...

Blant barnas venner dreier det seg nok kun om 2-3 hjem hvor det daglig røykes inne.

Men jeg har også sett dette ofte i andre bekjentskapskretser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora mi har røykt siden ho var tenåring, men de siste årene har ho røykt under vifta på kjøkkenet og trodd at da ble det ikke noe lukt rundt i huset forda trakk ho jo ut røyken... mente ho... Men den gang ei. Når vi sov over der, kjente jeg røykelukta til og med i sengeklærne i andre enden av huset (ca 15meter unna kjøkkenvifta) og når vi har kommet hjem til ossselv har alt av skiftetøy enten det var brukt eller ikke gått rett til vask fordi det luktet røyk av dem... Heldigvis har ho nå slutta å røyke, så nå slipper jeg å irritere meg over røyklukt der i huset mer. :-)

He he... ja det er nok typisk!

Røykere merker ikke selv hvor sterkt det lukter. De går jo i lukta hele tiden..

Fint at moren din har klart å slutte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok det vanligst å gå ut, men tydeligvis er det ikke en selvfølge...

Blant barnas venner dreier det seg nok kun om 2-3 hjem hvor det daglig røykes inne.

Men jeg har også sett dette ofte i andre bekjentskapskretser.

Det er synd at dette ikke tas som en selvfølge i dag. Selv på private fester er det vanlig at folk går ut for å røyke nå for tiden, og det var en sånn typisk "unntakstilstand" selv hos de mest ihuga ikke-røykerne på 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Røykere er en utdøende rase i min omgangskrets, men jr er kompis med en røykende far, som også røyker inne innimellom. Mor og far er harmonisk skilt, og ungene bor hos foreldrene annenhver uke. Hos far er det både rotete og trangt om plassen. Far er kunstner, og lever, prioriterer og gjør ting litt annerledes enn brorparten av de vi kjenner, og han gir også ungene en annen innfallsvinkel på mange ting enn det som ellers er opplest og vedtatt i den småborgelige bydelen vi bor i.

Jeg er så glad for at jr selv har fått erfare at mennesker er forskjellige, og er utelukkende takknemmlig og glad for at jr - som vokser opp i en alt for hvit og tilsynelatende ordentlig skolekrets - har fått gå inn og ut av hjemmet til denne artige, flotte, endog røykende pappaen. :)

''Røykere er en utdøende rase i min omgangskrets''

Ja, huff, kreften tar mange liv :#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes 100%. Jeg er nok litt heldig. Ingen av foreldrene til snuppas venninner røyker:-)

''Jeg er nok litt heldig. Ingen av foreldrene til snuppas venninner røyker:-)''

For en lykkefølelse det må være:-) Å vite at alt er skinnende hvitt og rent rundt barnet dit - over alt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...