Gå til innhold

Skal alltid hensynet til pasienten komme først?

Anbefalte innlegg

Gjest cricketine
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2009/08/04/nyheter/innenriks/helse_norge/hjemmesykepleie/7501628/

Jeg har ikke problemer med å forstå at det oppleves grusomt å bli overlatt til seg selv når en i hjelpeløs tilstand, men jeg har sympati med pleiepersonalet i denne saken.

Ansatte i helsevesenet opplever mye slitasje på kroppen pga tunge løft og vanskelige arbeidsforhold i private hjem. Skal de da ikke få lov til å bruke hjelpemidler der det finnes slike? Damen ser jo ikke veldig stor og tung ut på bildet, men alle som har prøvd å løfte en slapp menneskekropp vet hvor tung den kan være. Hvis man så i tillegg skal utføre dette løftet mange ganger i løpet av en dag kan det gå hardt utover kropp og helse. Det må være en grunn til at det finnes heis i dette hjemmet.

Hun sier at det gjør vondt å bruke heisen og mener altså at de ansatte heller skal utsette seg for den risikoen det medfører å løfte tungt. Jeg synes at alle som jobber med mennesker må ha rett til å bruke de hjelpemidler som trengs for å skåne kroppene sine.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

5

• Lillemus

4

• Helmi

2

• brulla

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg syns det er uproffesjonelt å straffe henne med å la henne sitte der, uten mulighet til å legge seg på egen hånd eller vite når hun får lagt seg.

Om det skal brukes heis eller ikke er noe de må avgjøre på andre måter.

Gjest cricketine
Skrevet

Jeg syns det er uproffesjonelt å straffe henne med å la henne sitte der, uten mulighet til å legge seg på egen hånd eller vite når hun får lagt seg.

Om det skal brukes heis eller ikke er noe de må avgjøre på andre måter.

Det er jeg helt enig i. Hva synes du om personal- vs-pasienthensyn-spørsmålet?

Skrevet

Jeg mener at man bør komme til enighet om prosedyrene på forhånd når pleieplanen lages.

Gjest cricketine
Skrevet

Jeg mener at man bør komme til enighet om prosedyrene på forhånd når pleieplanen lages.

Det vet jeg, men du svarer ikke på det jeg spør om.

Gjest majas mamma
Skrevet

Enig med deg. Syns jo litt synd på damen som måtte sitte der men skjønner også veldig godt helsepersonellet. Hjemmesykepleien er vel også i realiteten et frivillig tilbud. Pasienten kan velge eller ikke velge å ta imot tilbudet som gis. Når hun velger å ta imot tilbud fra hjemmesykepleien må hjemmesykepleien få ta i bruk de hjelpemidlene som er tilgjengelig for å få utført sin jobb på en forsvarlig måte, både for pasienten og seg selv.

Damen var i tillegg ganske ufin og uhøflig, og når du i utgangspunktet er der for å hjelpe blir det helt feil å få huden full fordi pasienten ikke får det på sin egen måte akkurat i dag.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Diskusjonen om heis skal uansett ikke ta`s hjemme hos henne. Dette var uproft og man forlater ikke et hjelpeløst menneske.

Skrevet

Diskusjonen om heis skal uansett ikke ta`s hjemme hos henne. Dette var uproft og man forlater ikke et hjelpeløst menneske.

Hvorfor ble hun plutselig hjelpeløs etter kl. 2 om natta? Hun hadde vel sittet i hvilestolen sin og hatt det helt fint tidligere om kvelden?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hvorfor ble hun plutselig hjelpeløs etter kl. 2 om natta? Hun hadde vel sittet i hvilestolen sin og hatt det helt fint tidligere om kvelden?

Ja, men hun skulle jo legge seg.

Bortsett fra det mener jeg at hensynet til personalets rygger må komme før hensynet til pasientens ønske om hjelp uten heis.

Men den diskusjonen må de ta på forhånd. Ikke hjemme hos pasienten.

Gjest kjerringa med staven
Skrevet

Det er forkastelig å fyke ut fra et menneske i sinne uten å sende en annen tilbake. Alle kan bli sinte og det kan være en fordel å få en annen til å overta, men å ha et hjelpesløst menneske sittende alene skremt og redd gjør man ikke i et utviklet samfunn. Det er redd og slett barbarisme.

At hun var ufin og utakknemlig tviler jeg ikke på, men det er ikke noe uvanlig i slike situasjoner. Det får være grenser for hensynet til de skjøre, ømfintlige pleierne.

Skrevet

Ja, men hun skulle jo legge seg.

Bortsett fra det mener jeg at hensynet til personalets rygger må komme før hensynet til pasientens ønske om hjelp uten heis.

Men den diskusjonen må de ta på forhånd. Ikke hjemme hos pasienten.

Jeg er helt enig med deg, personalet må få bruke de hjelpemidler som trengs selv om pasienten setter seg i mot det.

Og jeg mener fremdeles at hun ikke ble forlatt i hjelpeløs tilstand...

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, personalet må få bruke de hjelpemidler som trengs selv om pasienten setter seg i mot det.

Ok:-)

Skrevet

Det er uproft å havne i en krangel med en bruker og så forlate stedet.

Men når det er sagt: er det en pasientløfter av et eller annet slag der, så er det jo meningen at den skal brukes. OG siden det er et slik hjelpemiddel der, så må damen ha skrevet under på en søknad for å då dette hjelpemiddelet. Ergo har hun samtykket i hjelpemiddelbruk og bør ikke være overrasket når pleiere ønsker å skåne sin rygg ved å ta hjelpemiddelet i bruk.

Uklokt av den ene fra hjemmesykepleien å uttale seg til avisen...slikt kommer det aldri noe godt av.

Gjest majas mamma
Skrevet

Det er forkastelig å fyke ut fra et menneske i sinne uten å sende en annen tilbake. Alle kan bli sinte og det kan være en fordel å få en annen til å overta, men å ha et hjelpesløst menneske sittende alene skremt og redd gjør man ikke i et utviklet samfunn. Det er redd og slett barbarisme.

At hun var ufin og utakknemlig tviler jeg ikke på, men det er ikke noe uvanlig i slike situasjoner. Det får være grenser for hensynet til de skjøre, ømfintlige pleierne.

Hvodfor er hun plutselig så mye mer hjelpeløs etter at hjemmesykepleien gikk, enn før? Hun satt vel alene da også, i hvilestolen sin? Eneste problemet var jo at hun ikke fikk lagt seg, men det la hun vel til en stor grad opp til selv, med sin oppførsel? Hjemmesykepleien er der for å hjelpe, ikke for å få kjeft fordi de ikke gjør jobben akkurat slik brukeren vil, og kanskje ødelegge seg selv pga tunge løft.

Skrevet

Det skal ikke bestemmes kl. 2 om natta hvilken hjelpemidler trenges når pasienten ikke vil. Jeg håper virkelig at jeg aldri blir pleietrengende i Norge.

Skrevet

Hvodfor er hun plutselig så mye mer hjelpeløs etter at hjemmesykepleien gikk, enn før? Hun satt vel alene da også, i hvilestolen sin? Eneste problemet var jo at hun ikke fikk lagt seg, men det la hun vel til en stor grad opp til selv, med sin oppførsel? Hjemmesykepleien er der for å hjelpe, ikke for å få kjeft fordi de ikke gjør jobben akkurat slik brukeren vil, og kanskje ødelegge seg selv pga tunge løft.

Et sint menneske som blir forlatt slik midt på natta er mer sårbart enn et menneske som sitter alene i en stol i rolige omgivelser. Jeg mener det er ansvarsløst å diskutere dette der og da. Pasienten var tydeligvis vant til å bli støttet over i en stol og redd for heisen. Hvorfor måtte de da sende denne pleieren som ikke ville, kunne ingen av de andre dra?

Skrevet

Enig med deg. Syns jo litt synd på damen som måtte sitte der men skjønner også veldig godt helsepersonellet. Hjemmesykepleien er vel også i realiteten et frivillig tilbud. Pasienten kan velge eller ikke velge å ta imot tilbudet som gis. Når hun velger å ta imot tilbud fra hjemmesykepleien må hjemmesykepleien få ta i bruk de hjelpemidlene som er tilgjengelig for å få utført sin jobb på en forsvarlig måte, både for pasienten og seg selv.

Damen var i tillegg ganske ufin og uhøflig, og når du i utgangspunktet er der for å hjelpe blir det helt feil å få huden full fordi pasienten ikke får det på sin egen måte akkurat i dag.

Det er ikke forsvarlig å la et menneske dingle i en heis hvis vedkommende er redd for det. Denne diskusjonen burde ikke vært tatt der og da.

Skrevet

Det er ikke mulig å svare svart eller hvitt på et slikt spørsmål. Etter å ha jobbet som pleier så har jeg full forståelse for at mange mennesker ikke liker å dingle slik i løse lufta. Samtidig ville jeg ødelagt ryggen min på å ta tunge løft.

Vanligvis finnes det fleksible løsninger på slikt og i dette tilfellet utløste det seg en krangel, antageligvis er dette vanskelig og vrien pasient som pleieren hadde tenkt å ordne opp med der og da. Det dreier seg neppe om denne episoden alene.

Skrevet

Det er uproft å havne i en krangel med en bruker og så forlate stedet.

Men når det er sagt: er det en pasientløfter av et eller annet slag der, så er det jo meningen at den skal brukes. OG siden det er et slik hjelpemiddel der, så må damen ha skrevet under på en søknad for å då dette hjelpemiddelet. Ergo har hun samtykket i hjelpemiddelbruk og bør ikke være overrasket når pleiere ønsker å skåne sin rygg ved å ta hjelpemiddelet i bruk.

Uklokt av den ene fra hjemmesykepleien å uttale seg til avisen...slikt kommer det aldri noe godt av.

Helt enig hele saken er uklok og uprofesjonell, og en katastrofe å la slikt komme i avisen.

Gjest cricketine
Skrevet

Det skal ikke bestemmes kl. 2 om natta hvilken hjelpemidler trenges når pasienten ikke vil. Jeg håper virkelig at jeg aldri blir pleietrengende i Norge.

Så du mener at dersom pasienten slår seg vrang midt på natta og nekter å bruke vedtatte hjelpemidler må pleierne bare godta å ødelegge ryggene sine, og at hensyn til hennes ønsker er viktigere? Jeg mener at så lenge det finnes hjelpemidler skal de brukes, og at også helsearbeidere har rett til best mulig arbeidmiljø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...