Gå til innhold

Skal alltid hensynet til pasienten komme først?

Anbefalte innlegg

Gjest kjerringa med staven
Skrevet

Så du mener at dersom pasienten slår seg vrang midt på natta og nekter å bruke vedtatte hjelpemidler må pleierne bare godta å ødelegge ryggene sine, og at hensyn til hennes ønsker er viktigere? Jeg mener at så lenge det finnes hjelpemidler skal de brukes, og at også helsearbeidere har rett til best mulig arbeidmiljø.

Nei jeg mener ikke at en pleier skal godta og finne seg i alt fra pasienten, og jeg har full forståelse for at en pleier kan miste styrelsen og bli sint. Det er viktig å få støtte av kollegaer i slike tilfeller, men en eller to av kollegaene skulle ha dratt og roet ned pasienten og i hvert fall skulle ingen av dem ha funnet på å uttale seg til Dagbladet. Det viser slik mangel på profesjonalitet og at de kun blir styrt av følelser i denne saken. Dette var neppe første gangen de hadde problemer med denne pasienten.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

5

• Lillemus

4

• Helmi

2

• brulla

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei jeg mener ikke at en pleier skal godta og finne seg i alt fra pasienten, og jeg har full forståelse for at en pleier kan miste styrelsen og bli sint. Det er viktig å få støtte av kollegaer i slike tilfeller, men en eller to av kollegaene skulle ha dratt og roet ned pasienten og i hvert fall skulle ingen av dem ha funnet på å uttale seg til Dagbladet. Det viser slik mangel på profesjonalitet og at de kun blir styrt av følelser i denne saken. Dette var neppe første gangen de hadde problemer med denne pasienten.

''i hvert fall skulle ingen av dem ha funnet på å uttale seg til Dagbladet.''

Dette regagerte jeg også på. Å uttale til avisen at pasienten var mildt sagt ufin, er et brudd på taushetsplikten.

Skrevet

Et sint menneske som blir forlatt slik midt på natta er mer sårbart enn et menneske som sitter alene i en stol i rolige omgivelser. Jeg mener det er ansvarsløst å diskutere dette der og da. Pasienten var tydeligvis vant til å bli støttet over i en stol og redd for heisen. Hvorfor måtte de da sende denne pleieren som ikke ville, kunne ingen av de andre dra?

''Pasienten var tydeligvis vant til å bli støttet over i en stol og redd for heisen.''

Hvor har du det fra? I Dagbladets artikkel står det ingenting om at hun er redd for heisen, men at hun ikke liker å bruke den. To _helt_ forskjellige ting.

Skrevet

''Pasienten var tydeligvis vant til å bli støttet over i en stol og redd for heisen.''

Hvor har du det fra? I Dagbladets artikkel står det ingenting om at hun er redd for heisen, men at hun ikke liker å bruke den. To _helt_ forskjellige ting.

Nei det er faktisk ikke to forskjellige ting, men to forskjellige måter å uttyrkke seg på.

Gjest majas mamma
Skrevet

Et sint menneske som blir forlatt slik midt på natta er mer sårbart enn et menneske som sitter alene i en stol i rolige omgivelser. Jeg mener det er ansvarsløst å diskutere dette der og da. Pasienten var tydeligvis vant til å bli støttet over i en stol og redd for heisen. Hvorfor måtte de da sende denne pleieren som ikke ville, kunne ingen av de andre dra?

I dette tilfellet fantes en heis, altså er det er hjelpemiddel brukeren sekv har skrevet under på at hun vil ha. Det sies ingenting om at hun er redd for å bruke heisen, bare at den er ubekvem. Vi må vel alle finne oss i ubekvemme ting nå og da. Og jeg synes fortsatt ikke det er riktig av brukeren å forlange at pleierne skal foreta løft som kan være skadelig for dem, når det faktisk finnes et hjelpemiddel. Og det er ikke bare å sende noen andre heller. I de fleste kommuner har hjemmesykepleien som mange andre innen kommunale helsetjenester et presset budsjett, og man sender de som er på jobb, der og da. Når turnusen blir satt opp tar man hensyn til hvem som kan/vil/må jobbe, og ikke etter hvilke pleiere brukeren fortrekker å få hjelp av.

I dette tilfellet burde kanskje brukeren gå litt i seg selv også, syns jeg, og tenke over hva hun faktisk skal/kan forlange av hjemmesykepleien. Hjemmesykepleiere er også mennesker med menneskeverd som skal møtes med respekt fra brukerens side, og etter denne artikkelen og dømme mangler det en del på dette frabrukerens side.

Skrevet

Jeg syns det er uproffesjonelt å straffe henne med å la henne sitte der, uten mulighet til å legge seg på egen hånd eller vite når hun får lagt seg.

Om det skal brukes heis eller ikke er noe de må avgjøre på andre måter.

''Om det skal brukes heis eller ikke er noe de må avgjøre på andre måter.''

Akkurat det har hun vel vært med på å avgjøre selv i og med hun har et slikt hjelpemiddel i hus. Da har hun nødvendigvis også skrevet under på en søknad der hun har søkt om personløfter.

Skrevet

Jeg synes ikke hun ble forlatt i hjelpeløs tilstand. Selv om en er syk med MS må en kunne oppføre seg, noe hun tydeligvis ikke kunne. Det er vel ikke opp til pasienten å bestemme hvilket hjelpemiddel pleieren skal bruke! Så lenge det står en heis der er det en grunn til det. Pleieren er på jobb og skal ikke få kjeft eller bli behandlet respektløst. Pasienten skal heller ikke nekte for bruk av hjelpemiddel.

Det virker som om syke og eldre mennesker tror (nå tar jeg litt hardt i) at de kan behandle "hjelpere", pleiere osv. akkuratt som de vil. Kjefte, være nedlatende osv. Det går bare ikke!

Kanskje dama tar det litt roligere neste gang!

Skrevet

Nei det er faktisk ikke to forskjellige ting, men to forskjellige måter å uttyrkke seg på.

Du påstår at "jeg liker ikke den tingen" er det samme som "jeg er redd for den tingen"??? Det kan være det, men for meg virker det som om heisen gir henne litt ubehag, ikke at hun er redd den.

Skrevet

Du påstår at "jeg liker ikke den tingen" er det samme som "jeg er redd for den tingen"??? Det kan være det, men for meg virker det som om heisen gir henne litt ubehag, ikke at hun er redd den.

Det kan ikke jeg eller du vite noe om, og det er unødvendig for oss å diskutere det. Jeg har ikke påstått noe annet enn at pleierne oppførte seg uproft og styrt av følelser og det skal ikke skje i slike sammenhenger.

Gjest cricketine
Skrevet

Jeg tror faktisk pleiere kan få problemer dersom noe skjer og de ikke har brukt tilgjengelige hjelpemidler. Jeg skal ikke påberope meg å ha særlig peiling på dette, men hvis noe skjer og en pleier får en skade i ryggen vil jeg tro han får problemer med å få det godkjent som arbeidsskade dersom han har slurvet med å bruke hjelpemidler. Jeg synes det er ganske egoistisk av pasienten her å kreve at pleierne løfter henne uten heis.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg jobber selv i hjemmetjenesten, og har brukeren en heis i hjemmet så er den der for å brukes. Vil man ikke får man heller ikke hjelp. Jeg utsetter ikke ryggen min for slike løft om det ikke er nødvendig.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg tror faktisk pleiere kan få problemer dersom noe skjer og de ikke har brukt tilgjengelige hjelpemidler. Jeg skal ikke påberope meg å ha særlig peiling på dette, men hvis noe skjer og en pleier får en skade i ryggen vil jeg tro han får problemer med å få det godkjent som arbeidsskade dersom han har slurvet med å bruke hjelpemidler. Jeg synes det er ganske egoistisk av pasienten her å kreve at pleierne løfter henne uten heis.

Det er helt riktig. Om man får en skade i ryggen, og ikke har brukt tilgjengelige hjelpemidler får man ingen erstatning. Man skal ta hensyn til pasientens beste, men også til sitt eget beste. Jeg kan ikke si at det er så ille for pasienten å bruke heisen. Faren er da mindre for at pleierne ødelegger ryggen, og for at pasienten kan ramle i gulvet.

candyqueen_83
Skrevet

Diskusjonen om heis skal uansett ikke ta`s hjemme hos henne. Dette var uproft og man forlater ikke et hjelpeløst menneske.

Så du mener de skulle løftet henne når hun har heis hjemme? Fordi hun forlanger det?? Hvilke andre steder enn der skal man ta diskusjonen kl to om natta? Jeg hadde latt henne sitte hvis hun ikke ville brukt heisen. Med eller uten diskusjon.

candyqueen_83
Skrevet

Ja, men hun skulle jo legge seg.

Bortsett fra det mener jeg at hensynet til personalets rygger må komme før hensynet til pasientens ønske om hjelp uten heis.

Men den diskusjonen må de ta på forhånd. Ikke hjemme hos pasienten.

Diskusjonen var jo tydeligvis tatt ettersom hun hadde en heis i huset. At hun da en kveld forlanger å bli løftet betyr ikke at heisen ikke skal brukes.

Skrevet

Har ikke lest artikkelen, men det er jo sånn at helsepersonell ikke har lov til å løfte pasienter, i henhold til arb. miljø loven. Det betyr at hvis de skader seg i et løft, der det har vært hjelpemidler tilgjengelig så får de ingen erstatning....

Klart man skal ta hensyn til pasienten, men de ansatte skal jo også overleve i sin arbeidshverdag...

Mary Poppins
Skrevet

Jeg er i grunnen enig med deg. Det var jo tydeligvis ikke viktig nok for denne damen å bli flyttet ettersom hun ikke ville bli flyttet med heisen.

Skrevet

I dette tilfellet snakker jeg ikke om konkrete fysiske tilstander. Jeg påpeker at denne pleieren skulle ha vett til å rygge ut og la andre kollegaer overta for å roe ned pasienten. Og aldri under noen omstendigheter uttale seg til media eller aviser.

Gjest cricketine
Skrevet

I dette tilfellet snakker jeg ikke om konkrete fysiske tilstander. Jeg påpeker at denne pleieren skulle ha vett til å rygge ut og la andre kollegaer overta for å roe ned pasienten. Og aldri under noen omstendigheter uttale seg til media eller aviser.

Det er jeg helt enig i, men jeg fikk inntrykk av at du mente de burde jenket seg og oppfylt hennes ønske om å ikke bruke heisen.

Skrevet

Det er jeg helt enig i, men jeg fikk inntrykk av at du mente de burde jenket seg og oppfylt hennes ønske om å ikke bruke heisen.

Nei det primære poenget mitt er at de burde ha jobbet som team. Tatt vare på den pleieren som ble sint og noen andre som var rolige i balanse burde dratt og lagt denne pasienten, og aldri aldri uttalt seg til media. DET gjør det hele veldig usymatisk.

Gjest cricketine
Skrevet

Nei det primære poenget mitt er at de burde ha jobbet som team. Tatt vare på den pleieren som ble sint og noen andre som var rolige i balanse burde dratt og lagt denne pasienten, og aldri aldri uttalt seg til media. DET gjør det hele veldig usymatisk.

Ja, så absolutt, og det er vel det som er årsaken til at dette ble en Dagblad-sak.

Det hadde vært interessant å vite litt mer om pleiernes versjon av hendelsesforløpet. Var det ingen andre som kunne steppe inn og roe situasjonen eller gikk det bare prestisje i det? Det får vi neppe vite mer om, og det var heller ikke det som var poenget med hovedinnlegget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...