Gå til innhold

Søvnparalyse og narkolepsi?

Anbefalte innlegg

Gjest Sovehue999
Skrevet

Jeg leste et stykke ang. narkolepsi og lurer på om jeg kan ha en form for det? grunnen til at jeg spør er at jeg siden jeg var 10 år tidvis har vært plaget med søvnparalyse, mellom våken og sovende tilstand, havner jeg liksom i en slags komatilstand, jeg er våken, men samtidig sover kroppen, jeg er ute av stand til å bevege meg eller snakke, jeg blir redd og prøver å vekke meg selv med å riste meg ut av tilstanden og rope på mannen min at han skal riste i meg så jeg våkner, for det er det eneste som hjelper at noen rister i meg, men jeg klarer som sagt ikke dette. Til slutt klarer jeg å snu meg over på siden, våkner og så sovner jeg skikkelig igjen. Det er like skremmende hver gang, men av og til får jeg også skremmende hallusinasjoner, det kan være følelsen av at noen er i rommet og vil meg vondt og jeg ikke er i stand til å forsvare meg, eller at jeg ser monstre og insekter...

Tilstanden skjer bare når jeg skal til å sove og som oftest er det når jeg ligger på rygg, og kanskje har spist lite (lavt blodsukker), derfor har jeg funnet ut at jeg helst bør ligge på siden eller ryggen, da får jeg disse anfallene meget sjeldent.

Så var det det om narkolepsien da, jeg leste på nettet at friske mennesker kan få søvnparalyse som meg, men det var også vanlig for de med narkolepsi.

Så var det da om jeg har andre symptomer på narkolepsi, i det siste har jeg ikke hatt det, men tidligere har jeg hatt veldig lett for å sovne i bilen som passasjer, i bussen, på fly - det var en periose jeg tok mye fly, selv på korte avstander, 40 min fly, klarte jeg å sovne flere ganger, jeg duppet av - våknet av at jeg duppet av, så sovnet jeg slik flere ganger før vi endelig landet...

Jeg har også prestert å sovne foran pcn - eller duppe av da, noen sekunder til minutter, dette har jeg skjønt når jeg ser hva jeg har skrevet i søvne :D

eller at jeg vekkes av at jeg faller med hodet fremover når jeg dupper av.

Hva tror dere, er det narkolepsi, eller har jeg hatt disse symptomene pga søvnmangel, stress og overarbeidethet? Det skal nevnes at jeg jobbet en del overtid i denne perioden.

Skrevet

Ja sånn søvnparalyse er veldig skremmende. Har selv bare hatt det et par ganger.

Jeg syns absolutt du bør be om utredning på en søvnklinikk. Den beste er på Haukeland sykehus (og det er jo fritt sykehusvalg).

Du kan også klikke på den andre linken her, som er en oversikt over utredningstilbud andre steder.

http://www.helse-bergen.no/avd/SOVno/

http://www.helse-bergen.no/avd/SOVno/utredningstilbud/Utredningstilbud.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...