Gå til innhold

Smake på frukten i butikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, druer i pose veies på nytt, men kurver er det jo stykkpris på...

Kurvene er jo lukket, men det forbauser meg ikke om det er noen som åpner dem også.

Gjest tennant
Skrevet

Også har du de som skal klemme og granske all frukt de skal kjøpe.

Synes dette er unødvendig også jeg.

Greit å ikke ta de mest rynkete tomatene, men å klemme på en haug før en kjøper er en uting.

Hvordan unngår du å ende opp med bløte, ekle tomater da? Hvis du har tatt i en tomat og kjenner at den er bløt, legger du den i posen og betaler for den? Jeg kjenner på tomatene, og det akter jeg å fortsette med. Jeg vil ha dem faste.

Gjest kresen fruktkjøper
Skrevet

Jeg er en "klemmer" - vel å merke forsiktig. Og det gjelder kun utvalgte frukter - frukter jeg mener er uspiselige om de har feil konsistens. (Eks: plommer og mango) Å klemme slik at det skader frukten er en annen sak - det er selvsagt ikke akseptabelt. Og granskning? Ja, jeg er ikke interessert i epler med store fallskader, så jeg snur på eplene før jeg putter dem i posen.

Helt enig med deg SoriaMoria, jeg sjekker også frukten forsiktig før jeg kjøper den. Av samme grunner som deg. Det regnes som helt akseptabelt, av de fleste.

Druer prøvespiser jeg, også fra kurv, og mener at butikken egentlig burde hatt framme smaksprøver av druer, når de ikke har tatt seg bryet med å informere på skilt hva slags typer druer det er (søte eller sure). Ingen hjemme hos oss spiser sure druer.

Gjest Nå bare lurer jeg..
Skrevet

Kurvene er jo lukket, men det forbauser meg ikke om det er noen som åpner dem også.

Hva med de posene med lukkemekanisme da? Kan en ta ut druer her også?

Skrevet

Jeg er en av dem som du skriver er stakkarslig som ikke betaler plastposene.

Og ikke har jeg dårlig samvittighet heller når jeg handler for 1000,- . Da synes jeg at jeg godt kan få ta noen gratis plastposer.

Jepp, det syns jeg! Har du råd til å handle for så mye penger, så har du råd til posene også. Jeg drasser tøynett med meg når jeg handler, og lurer stadig på hvorfor folk gidder å lure til seg poser når de vet at det koster så lite.

Men så vet jeg også at folk syns jeg selv er ufin, som smaker på druene. Og det kan jeg leve med, så jeg antar du kan leve med at jeg syns det er stakkarslig å jukse til seg poser gratis.

Skrevet

Hva med de posene med lukkemekanisme da? Kan en ta ut druer her også?

Vet ikke, de jeg fikk lov til å ta fra var sånne åpne poser.

Skrevet

Også har du de som skal klemme og granske all frukt de skal kjøpe.

Synes dette er unødvendig også jeg.

Greit å ikke ta de mest rynkete tomatene, men å klemme på en haug før en kjøper er en uting.

Klemming på frukt er egentlig lite utbredt her til lands, FOR lite, egentlig. Hvis man er kvalitetsbevisst, er det ikke nok å bruke øynene for å sjekke om frukt og grønt er passe moden. Men vi er vel blitt altfor vant til fabrikkproduserte og emballerte matvarer hvor datostempelet er det eneste "kvalitetstegnet"...

Skrevet

Jepp, det syns jeg! Har du råd til å handle for så mye penger, så har du råd til posene også. Jeg drasser tøynett med meg når jeg handler, og lurer stadig på hvorfor folk gidder å lure til seg poser når de vet at det koster så lite.

Men så vet jeg også at folk syns jeg selv er ufin, som smaker på druene. Og det kan jeg leve med, så jeg antar du kan leve med at jeg syns det er stakkarslig å jukse til seg poser gratis.

Hva er egentlig å jukse til seg en pose?...personlig glemmer jeg ofte å si at jeg skal ha pose, hvis de ikke spør. Så kommer jeg på det når jeg skal begynne å pakke ned, og spør om å få en..

Noen ganger spør jeg om de vil ha betalt for den, hittil har de bare sagt nei. Jukser jeg til meg pose da?

Skrevet

Hva er egentlig å jukse til seg en pose?...personlig glemmer jeg ofte å si at jeg skal ha pose, hvis de ikke spør. Så kommer jeg på det når jeg skal begynne å pakke ned, og spør om å få en..

Noen ganger spør jeg om de vil ha betalt for den, hittil har de bare sagt nei. Jukser jeg til meg pose da?

Mora mi pleier å ta posen nedi vogna og rulle vogna forbi kassa uten å betale.. Flaut.. Hun mener hun har rett til det fordi hun handler på samme stedet hver gang og for mange tusen kroner i måneden...

Å komme på det etterpå at man skal ha pose er selvsagt ikke å lure til seg en pose, bare dersom man spør etter pose etter man har betalt fordi man da vet at man får en pose gratis.

Skrevet

Nei, du jukser ikke, du glemmer. Og kassapersonalet kan gjerne spørre for å minne på. De som jukser gjør feks som XS beskriver, eller legger bevisst på én pose når de trenger fem, og så går de tilbake etterpå for å hente resten. Eller så tar de mine poser som til den tid har kommet til enden av rullebåndet. Grrr.

Skrevet

Det er helt forståelig og greit at man av og til glemmer å be om pose (hvis ikke personalet spør) eller feilberegner hvor mange man trenger. Alle forstår det. Derfor får man som regel beskjed om at det er OK, selvom du tilbyr deg å betale, slik du beskriver.

De som jobber i nærbutikker med en relativt fast kundekrets, vet utmerket godt hvem som har gjort det til en sport å aldri betale for posene. Det handler jo bare om småpenger - men nettopp derfor ses det på som litt smålig. Datteren min har bijobb på ICA der vi bor, og jeg skal love deg at hun og de andre ungdommene der følger med på både kjøpevaner og slike særegenheter.

Man kan like eller mislike skikken med å ta betalt for poser med reklamelogo, men det er en dårlig demonstrasjon å lure seg unna. Den beste protesten er å handle et annet sted, hvor man får dem gratis (hvis det finnes et slike sted i nærheten).

Selv pleier jeg å ha med meg noe å bære i, enten en pose eller noe annet. Enkelt og greit.

Skrevet

Nei, du jukser ikke, du glemmer. Og kassapersonalet kan gjerne spørre for å minne på. De som jukser gjør feks som XS beskriver, eller legger bevisst på én pose når de trenger fem, og så går de tilbake etterpå for å hente resten. Eller så tar de mine poser som til den tid har kommet til enden av rullebåndet. Grrr.

Gjør folk virkelig sånt?...Da er jeg enig med deg...det er stakkarslig...nesten ltt trist...:-)

• 2 uker senere...
Skrevet

http://vilduhapose.blogspot.com/

Skrevet

Takk, Laban!

Det var en blogg etter mitt hjerte ;)

Nei, jeg er ikke kassadame. Men jeg kunne gjerne ha meldt meg i en sympatiforening for hvordan kunder av og til behandler personalet i kassa.

Skrevet

Takk, Laban!

Det var en blogg etter mitt hjerte ;)

Nei, jeg er ikke kassadame. Men jeg kunne gjerne ha meldt meg i en sympatiforening for hvordan kunder av og til behandler personalet i kassa.

Jeg hadde ekstrajobb i matbutikk i min ungdom, den gangen vi måtte huske prisene selv og regne ut hvor mye kundene skulle ha igjen i vekslepenger :-))

Nå sitter datteren min i nærbutikken etpar ettermiddager i uka. Lillebroren kommenterer at "hun er hyggelig når hun snakker med kjæresten og med kundene". Mot normalt, liksom...

Men det finnes fortsatt dritsure kunder. Akkurat det har ikke forandret seg. Og ja - man sier en hel del, inni seg. F.eks. når folk kommer fem minutter før stengetid og bosetter seg i butikken med all verdens tid. Som det står i bloggen - selv om jeg smiler, kan det tenkes at jeg hater deg.

Skrevet

Noen ganger er det skjært opp frukt til kundene. Det hender jeg tar en smakebit.

Jeg smaker på en drue før jeg handler dem.

Jeg spiser aldri jordbær fra kurvene nei. Folk er rare der. Temmelig ofte ser jeg folk lesser på den kurven de skal ha. Altså tømmer fra andre kurver. Hvor frekt er ikke det da? huff.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...