Gå til innhold

spørsmål om jernmangel..fort

Anbefalte innlegg

ringerikskringla
Skrevet

Etter en vanskelig helg så dro jeg til lege på Mandag og tok da masse blodprøver.

Fikk svar på noen få i dag og jeg hadde lite jern i kroppen.

Damen sa jeg hadde 6...

Jeg har ikke greie på det og vet ikke helt hvor lavt det er.

Hun sa jeg bare skulle kjøpemeg jerntabletter.

Men er det samme hvilket slag?noe annet jeg kan spise og drikke. Kanskje derfor jeg har vært mye svimmer og rar eller er ikke det ett tegn?

Legen lurte også på lavt stoffskifte men det svaret kom om en uke.

Nå har min mor,2 søstre lite jern i kroppen og mor og 2 søstre lavt stoffskiftet

blir glad om jeg kan få litt råd

klem

Skrevet

Jerntilskudd ja. kjøp Hemofer på apoteket i morra, de er ikke så harde mot magen. :o) Jernmangel arter seg ofte med slapphet og svimmelhelt. *Klem*

Gjest helsekost
Skrevet

Jeg ville gått til helsekostbutikk og kjøot jern, gjerne flytende. Der får du jern laget av naturlige stoffer, istedenfor blandet med systetiske stoffer. Tror det er bedre for kroppen. Da jeg hadde jernmangel, kjøpte jeg flytende jern der (som også inneholdt mineraler), dessverre husker jeg ikke hva det het, men det hjalp.

Gjest been there done that
Skrevet

Du kan få litt hard og svart/grønn avføring av jerntilskudd. Kjøp deg svisker i tillegg. :)

Gjest J.R.-07
Skrevet

Duroferon fikk jeg anbefalt som de beste jerntablettene(måtte bruke svisker pga magen). Ellers brukte jeg Floradix jerntilskudd, rødbeter og kyllingpostei da jeg hadde lavt jernlager i fjor. Var "normal" igjen i løpet av tre måneder.

6 hørtest veldig lavt ut, viss jeg husker rett.

God bedring!!

Skrevet

Jeg brukte noen som het Neofer, tror jeg. Det var depot-tabletter som løste seg opp gradvis i tarmen, ikke i magesekken. men de har en "kunstig" jernkilde, og noen syns at de er tøffe for magen (men min mage tålte dem godt). Uansett bør jern tas sammen med sur drikke, f.eks. appelsinjuice, og i hvert fall ikke sammen med melk. (Dette er for å få utnyttet jernet mer effektivt, det er ikke _skadelig_ å ta dem med melk.)

God bedring! Jerntabletter fikk formen min til å bedre seg ganske raskt da jeg hadde jernmangel.

Gjest mallet
Skrevet

Jeg brukte noen som het Neofer, tror jeg. Det var depot-tabletter som løste seg opp gradvis i tarmen, ikke i magesekken. men de har en "kunstig" jernkilde, og noen syns at de er tøffe for magen (men min mage tålte dem godt). Uansett bør jern tas sammen med sur drikke, f.eks. appelsinjuice, og i hvert fall ikke sammen med melk. (Dette er for å få utnyttet jernet mer effektivt, det er ikke _skadelig_ å ta dem med melk.)

God bedring! Jerntabletter fikk formen min til å bedre seg ganske raskt da jeg hadde jernmangel.

Poenget er ikke at drikken er sur, men at den inneholder C-vitaminer :) Kalsium hindrer opptak av jern (derfor skal man unngå å drikke melk samtidig), mens C-vitamin hjelper opptaket.

Skrevet

Poenget er ikke at drikken er sur, men at den inneholder C-vitaminer :) Kalsium hindrer opptak av jern (derfor skal man unngå å drikke melk samtidig), mens C-vitamin hjelper opptaket.

''Poenget er ikke at drikken er sur, men at den inneholder C-vitaminer :) Kalsium hindrer opptak av jern (derfor skal man unngå å drikke melk samtidig), mens C-vitamin hjelper opptaket.''

Dette er vel ikke helt riktig, C-vitamin hjelper FORDI det er surt, men "samma det" ;-)

Skrevet

''Poenget er ikke at drikken er sur, men at den inneholder C-vitaminer :) Kalsium hindrer opptak av jern (derfor skal man unngå å drikke melk samtidig), mens C-vitamin hjelper opptaket.''

Dette er vel ikke helt riktig, C-vitamin hjelper FORDI det er surt, men "samma det" ;-)

''Dette er vel ikke helt riktig, C-vitamin hjelper FORDI det er surt, men "samma det" ;-)''

Jo, men ikke alt som er surt er c-vitaminer. :o) Da kan man jo like gjerne spise noe knallsurt godteri og innbilde seg at det også hjelper på jernopptaket. :o)

Skrevet

''Dette er vel ikke helt riktig, C-vitamin hjelper FORDI det er surt, men "samma det" ;-)''

Jo, men ikke alt som er surt er c-vitaminer. :o) Da kan man jo like gjerne spise noe knallsurt godteri og innbilde seg at det også hjelper på jernopptaket. :o)

''Da kan man jo like gjerne spise noe knallsurt godteri og innbilde seg at det også hjelper på jernopptaket.''

Ja, nettopp, eller det skal helst være drikke, da, sur brus f.eks., det var det som var poenget.

Skrevet

''Da kan man jo like gjerne spise noe knallsurt godteri og innbilde seg at det også hjelper på jernopptaket.''

Ja, nettopp, eller det skal helst være drikke, da, sur brus f.eks., det var det som var poenget.

Ehe? Er det syregraden av det man har i seg og ikke c-vitaminene som hjelper på jernopptaket mener du???

Finnes det forøvrig sur brus..? Altså på smak?

Skrevet

Ehe? Er det syregraden av det man har i seg og ikke c-vitaminene som hjelper på jernopptaket mener du???

Finnes det forøvrig sur brus..? Altså på smak?

''Ehe? Er det syregraden av det man har i seg og ikke c-vitaminene som hjelper på jernopptaket mener du???''

Ja

''Finnes det forøvrig sur brus..?''

Ja, all brus er sur (pga. kullsyre), og mye brus er ekstra sur Pga. sitronsyre.

'' Altså på smak?''

Nei, ikke nødvendigvis på smak (smaken er sur-søt, kanskje?), men i pH-verdi.

Skrevet

''Ehe? Er det syregraden av det man har i seg og ikke c-vitaminene som hjelper på jernopptaket mener du???''

Ja

''Finnes det forøvrig sur brus..?''

Ja, all brus er sur (pga. kullsyre), og mye brus er ekstra sur Pga. sitronsyre.

'' Altså på smak?''

Nei, ikke nødvendigvis på smak (smaken er sur-søt, kanskje?), men i pH-verdi.

Det er c-vitamin som fremmer jernopptaket:

http://www.legemiddelhandboka.no/xml/index.php?frid=Tk-04-blod-63&ID=&stord=5257

Som du ser kan noen syrer også fremme det, mens andre hemmer det. Jeg er ikke stø nok i kjemi til å vite om syren i brus er på den ene eller den andre listen.

Skrevet

Det er c-vitamin som fremmer jernopptaket:

http://www.legemiddelhandboka.no/xml/index.php?frid=Tk-04-blod-63&ID=&stord=5257

Som du ser kan noen syrer også fremme det, mens andre hemmer det. Jeg er ikke stø nok i kjemi til å vite om syren i brus er på den ene eller den andre listen.

OK, takk for link, ser at jeg hadde misforstått litt. C-vitamin er visst ekstra bra, utover at det er surt. Sitronsyre i brus er i hvert fall bra ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...