Gå til innhold

Arrogante uttrykk?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke arrogant
Skrevet

Har du eksempler på arrogante uttrykk?

Desse utrykkene synes jeg er svært arrogante/nedlatende:

"men kjære deg da.."

"lærte du ikke det når.."

"Som jeg sa.."

Hva er det som få enkelte til å uttrykke seg så ufyselig? Har de dårlig selvbilde? Kollegaer som bruker slike uttrykk burde fått seg noen advarsler for de forsurer miljøet enormt. De ødelegger selvbildet til andre som ikke skjønner at dette er noen som liker å rakke ned på andre.

Gjest Elextra
Skrevet

Kanskje ikke akkurat arrogant, men jeg irriterer meg over folk som stadig legger inn ordene "akkurat" og "nettopp" når andre fremlegger noe.

Gjest Elextra
Skrevet

Forøvrig synes jeg

''men kjære deg da.." "lærte du ikke det når.." "Som jeg sa.."''

er gode eksempler på hersketeknikk.

Skrevet

Kanskje ikke akkurat arrogant, men jeg irriterer meg over folk som stadig legger inn ordene "akkurat" og "nettopp" når andre fremlegger noe.

Betyr det at du mener det samme som "absolutt" også? Det sier jeg ofte.. hehe.. men det er fordi jeg er super-super enig, og ikke noe annet. :)

Skrevet

"lille frøken" "unge dame" "lille venn" er også utrykk jeg kan klare meg uten, i hvert fall i jobbsammenheng, for der blir de nedlatende og belærende.

Gjest Elextra
Skrevet

Betyr det at du mener det samme som "absolutt" også? Det sier jeg ofte.. hehe.. men det er fordi jeg er super-super enig, og ikke noe annet. :)

Ja, det går omtrent i samme kategori, men det spørs på måten det sies.

Noen bruker det på en bedrevitende, litt arrogang måte. Om du derimot bruker det helt bekreftende, blir det annerledes.

Skrevet

''Har de dårlig selvbilde?''

De behøver ikke ha dårlig selvbilde. Kanskje de bare ER arrogante, og blir litt lei av at andre ikke har skjønt det de selv har skjønt? Og ikke aner hvordan det blir oppfattet. Eller driter i hvordan det blir oppfattet... Trivelig er det uansett ikke!

Skrevet

Mindre enn 10% av kommunikasjonen ligger i selve ordene/uttrykket. Ca 40% ligger i måten vi sier det på f.eks tonefallet. Resten uttrykkes via kroppsspråket.

Jeg synes derfor det blir litt søkt å fokusere så mye på selve uttrykket.

Gjest Ingen bitch
Skrevet

Det er uansett ikke fint å bruke slike uttrykk til folk, men hvor spydig og arrogant det er, kommer jo helt an på sammenhengen. Hvorfor det blir sagt og til hvem.

Det er jo som regel ofte en måte å heve seg over motparten på og det er jo egentlig en ganske uspekulert fremgangsmåte. Men det kommer som sagt litt an på hva som har blitt sagt til vedkommende før hun/han kommer med den "arrogante" kommentaren. Har motparten selv vært spydig og urimelig synes jeg det kan være en litt "kul" og litt tøff måte å forsvare seg på for å bevare respekt og makt i situasjonen.

Skrevet

"Lille venn....." er noe av det verste jeg kan tenke meg å høre, når jeg skjønner at det ikke er vennlig ment, men derimot som et begrep i en maktkamp som noen ganger finner sted mellom mennesker. Og spesielt fra mann til kvinne.

Skrevet

"Med all respekt....." - er et uttrykk sjefen min sier når det er noe han vil kritisere meg for - og det innebærer jo absolutt det motsatte av det han sier med ord :-((((

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...