Gå til innhold

Hvor skal vi reise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er temperaturen i Nord-Italia (mot Frankrike, Nice) i begynnelsen av september og i begynnelsen av oktober? Det skiller 10.000 kr i flybilletter på de to tidspunktene, så vidt jeg kan skjønne....

Vi har snakket med noen venner som varmt anbefalte Nice og Nord-Italia :-)

Jeg veit lite om temperaturene på den tida, men vil tro det sikkert er godt og varmt fortsatt. :)

Norwegian flyr direkte til Pisa fra Oslo, der fikk vi billige billetter i sommer. Kan det være et alternativ? Tror Ryanair flyr dit også.

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

12

• cathlin

7

• annegunn

6

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Prøv det
Skrevet

nei, jeg vil ikke presse ham - vi må finne et kompromiss, som vi begge synes høre fint ut. Vi har snakket med noen som anbefalte Nice - så nå har jeg sett litt på flybilletter - men det koster like mye osm fly + opphold ei uke på Mallorca for 5 personr....

Hva med Kroatia? Innbiller meg at det ikke er så turistpreget enda. Samt et av de rimeligste landene å feriere i.

Angående å presse sin partner. Jeg må bare si hvordan det var for meg. Jeg følte at vi kunne prøve dette. Og ønsket ikke å gå gjennom livet uten å kunne dra til syden. Så hvis ikke han ville, så ville ihvertfall jeg ha muligheten. Argumentet hos oss var ofte også at det dyrt. Men vi endte ofte opp med at det gikk nesten like mye penger på andre ferier her i Norden. Jeg var nok også litt preget av at jeg hadde en kollega som var gift i 20 år, mannen ville aldri dra til syden. Da de skilte seg, dro han samme året med sin nye dame.

Men nicket mitt her "prøv det", var mer et hint om at syden bør prøves enn at partnere bør presses :)

En riktig god ferie ønskes dere.

Skrevet

Hva med Kroatia? Innbiller meg at det ikke er så turistpreget enda. Samt et av de rimeligste landene å feriere i.

Angående å presse sin partner. Jeg må bare si hvordan det var for meg. Jeg følte at vi kunne prøve dette. Og ønsket ikke å gå gjennom livet uten å kunne dra til syden. Så hvis ikke han ville, så ville ihvertfall jeg ha muligheten. Argumentet hos oss var ofte også at det dyrt. Men vi endte ofte opp med at det gikk nesten like mye penger på andre ferier her i Norden. Jeg var nok også litt preget av at jeg hadde en kollega som var gift i 20 år, mannen ville aldri dra til syden. Da de skilte seg, dro han samme året med sin nye dame.

Men nicket mitt her "prøv det", var mer et hint om at syden bør prøves enn at partnere bør presses :)

En riktig god ferie ønskes dere.

Jeg forstår hva du mener, og jeg synes helt klart at også mine barn skal få oppleve å være i syden (jeg har vært to ganger med venninner, så jeg vet at ungene og jeg hadde stortrives med en slik ferie) - men akkurat på den første skikkelige utenlandsturen har jeg lyst til at vi skal være alle fem. Det skal også på en måte være feiring av 15 års bryllupsdag - og da må i nesten ha med mannen i familien også :-)

Men helt praktisk - bestilte du bare billetter til deg og ungene, og etterbestilte til mannen når han sa han ble med likevel?

Dårlig gjort med han du fortalte om, som reiste med ny dame til syden....

Skrevet

Søker du tilfeldigvis akkurat på høstferien (uke 40 fra ca. 25. september)? Da kan du nok ikke regne med å finne noe billig.

Forsøk Ryanair, Norwegian og SAS og gjerne også Air France og på gotogate.no.

Nei - vi holder oss unna høsteferien, bl.a. pga prisene, og at mannen min og jeg har fleksible jobber der det er en fordel om vi kan ta fri utenom høstferien. Vi har aldri tatt ungene ut av skolen pga ferie før (unntatt 1 eller 2 dager), så jeg har ikke dårlig samvittighet for det heller.

Gjest Prøv det
Skrevet

Jeg forstår hva du mener, og jeg synes helt klart at også mine barn skal få oppleve å være i syden (jeg har vært to ganger med venninner, så jeg vet at ungene og jeg hadde stortrives med en slik ferie) - men akkurat på den første skikkelige utenlandsturen har jeg lyst til at vi skal være alle fem. Det skal også på en måte være feiring av 15 års bryllupsdag - og da må i nesten ha med mannen i familien også :-)

Men helt praktisk - bestilte du bare billetter til deg og ungene, og etterbestilte til mannen når han sa han ble med likevel?

Nei, jeg bare sa at jeg ville dra det året, selv om ikke han ville. Det var lenge før vi skulle dra. Jeg kunne jo foreksempel også dra med venninner. Selv om vi utgangspunktet ikke hadde råd til to forskjellige ferier. Da ble han med. Og han elsket det. Selv om han i utgangspunktet ikke liker å ligge på stranda har i Norge. Så er det kanskje noe annet i utlandet grunnet at det er varmt både på land og i vann.

Jeg synes det er den ferietypen vi slapper mest av med.

I år sjekket jeg alle avgangene på Norwegian. Og vi dro dit det da var rimeligst og man kunne bade. Neste år tror jeg vi prøver Kroatia.. Vi leste en del om byen Rovinj, med flyplass Pula.

Skrevet

Nei, jeg bare sa at jeg ville dra det året, selv om ikke han ville. Det var lenge før vi skulle dra. Jeg kunne jo foreksempel også dra med venninner. Selv om vi utgangspunktet ikke hadde råd til to forskjellige ferier. Da ble han med. Og han elsket det. Selv om han i utgangspunktet ikke liker å ligge på stranda har i Norge. Så er det kanskje noe annet i utlandet grunnet at det er varmt både på land og i vann.

Jeg synes det er den ferietypen vi slapper mest av med.

I år sjekket jeg alle avgangene på Norwegian. Og vi dro dit det da var rimeligst og man kunne bade. Neste år tror jeg vi prøver Kroatia.. Vi leste en del om byen Rovinj, med flyplass Pula.

Jeg er helt i kjelleren i kveld pga dette. Griner og griner, Føler at mye av det som egentlig er meg og mine interesser (Frankrike, Syden, se nye steder) har måtte ligge på vent i så mange år nå...

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg ville kanskje ikke trumfet igjennom den store utelandsturen akkurat den måneden man regner med at den største smittetoppen av influensaen er, hvis dere blir rammet av denne, ødelegger det kanskje lysten hans til å dra på lignende ferie enda mer..

Så gjør noe koselig sammen alle fem, som alle synes er greit (om ikke ekstramt spennende) i høst. Og så sier du at dere drar til "syden" i påsken eller sommerfeiren, og presser på at en slik reise bestilles. For din skyld, og for barnas. Om det ikke er hans førstevalg, så kan han gjøre det for dere. Ikke si at han helt sikkert vil elske det når han først kommer dit, bare anta at han vil synes det å glede dere er viktig nok.

Hvis ikke drar du og barna, kanskje sammen med en annen familie?

Skrevet

Jeg ville kanskje ikke trumfet igjennom den store utelandsturen akkurat den måneden man regner med at den største smittetoppen av influensaen er, hvis dere blir rammet av denne, ødelegger det kanskje lysten hans til å dra på lignende ferie enda mer..

Så gjør noe koselig sammen alle fem, som alle synes er greit (om ikke ekstramt spennende) i høst. Og så sier du at dere drar til "syden" i påsken eller sommerfeiren, og presser på at en slik reise bestilles. For din skyld, og for barnas. Om det ikke er hans førstevalg, så kan han gjøre det for dere. Ikke si at han helt sikkert vil elske det når han først kommer dit, bare anta at han vil synes det å glede dere er viktig nok.

Hvis ikke drar du og barna, kanskje sammen med en annen familie?

Han har sagt helt klart fra at sydentur ikke blir aktuelt. I går var vi litt på glid med en annen type tur, men i kveld vil han ikke. Han foreslår å vente til neste år, men jeg vil reise i år, vi har snakket om det i flere måneder, og jeg har satt a akkurat den uka. Ellers vil det ikke passe før etter jul, og da er vi såpass glad i å gå på ski og rene slalåm at det ikke blir aktuelt å reise til Middelhavet....

Men jeg har vel innsett at hvis ungene og jeg skal til syden må det bli enten sammen med en annen familie eller sammen med min mor. Akkurat på den første store utenlandsturen har jeg imidlertid lyst til at vi skal være alle fem.

Gjest direktefly
Skrevet

De stedene det har vært mye om i media med influensa, er vel over toppen i september, mens de stedene som er i startgropa nå, er på topp i september..

Uten at noen kan vite noe sikkert..

Ta en destinasjon det går direktefly fra Kristiansand, kanskje http://www.avinor.no/lufthavn/kristiansand/direkteruter

Amstedam er kjempekoselig!

Alicante ligger midt mellom mange feriebyer / steder, uten at dere behøver å ha ren sydenferie.

Skrevet

De stedene det har vært mye om i media med influensa, er vel over toppen i september, mens de stedene som er i startgropa nå, er på topp i september..

Uten at noen kan vite noe sikkert..

Ta en destinasjon det går direktefly fra Kristiansand, kanskje http://www.avinor.no/lufthavn/kristiansand/direkteruter

Amstedam er kjempekoselig!

Alicante ligger midt mellom mange feriebyer / steder, uten at dere behøver å ha ren sydenferie.

Takk for grei link!

Gjest Prøv det
Skrevet

Jeg er helt i kjelleren i kveld pga dette. Griner og griner, Føler at mye av det som egentlig er meg og mine interesser (Frankrike, Syden, se nye steder) har måtte ligge på vent i så mange år nå...

Uffda, nå fikk jeg nesten tårer i øynene. Kjenner følelsen, den er ikke god. Synes det er litt rart at mannen din ikke vil være litt åpen, siden dere tydeligvis ikke har prøvd dette før. Håper du får til å forklare han hvordan du føler det. Håper dere kan finne ut av det, slik at dere begge blir noenlunde fornøyde.

Etter å ha vært å sett filmen Yesman, må jeg spøke litt med at jeg bor sammen med en "no"man. Synes av og til han sier nei, uten å tenke over det engang. Skrekkelig irriterende. Men ting skjer over tid. Jeg har vært på randen til samlivsbrudd noen ganger. Parforhold er ikke alltid lett. Men jeg synes jo han er veldig god også. Men det er skrekkelig sårende å bo sammen med noen som skjønner når noe er viktig for en.

Lykke til og varm klem fra meg.

Skrevet

Uffda, nå fikk jeg nesten tårer i øynene. Kjenner følelsen, den er ikke god. Synes det er litt rart at mannen din ikke vil være litt åpen, siden dere tydeligvis ikke har prøvd dette før. Håper du får til å forklare han hvordan du føler det. Håper dere kan finne ut av det, slik at dere begge blir noenlunde fornøyde.

Etter å ha vært å sett filmen Yesman, må jeg spøke litt med at jeg bor sammen med en "no"man. Synes av og til han sier nei, uten å tenke over det engang. Skrekkelig irriterende. Men ting skjer over tid. Jeg har vært på randen til samlivsbrudd noen ganger. Parforhold er ikke alltid lett. Men jeg synes jo han er veldig god også. Men det er skrekkelig sårende å bo sammen med noen som skjønner når noe er viktig for en.

Takk for varme ord!

Jeg tror ikke han har forstått helt hvor mye energi jeg har lagt i dette, og hvor sterkt jeg ønsker en tur. mulig han forstod det i kveld...

Skrevet

Uff, kjære Prust, nå fikk jeg vondt av deg! Håper dere finner en løsning som alle kan glede seg over.

Her er det jeg som har nektet å reise med fly.... Så jeg forstår jo mannen din på en måte... Men så måtte jeg bare hoppe i det.

*Stor klem!*

Skrevet

Uff, kjære Prust, nå fikk jeg vondt av deg! Håper dere finner en løsning som alle kan glede seg over.

Her er det jeg som har nektet å reise med fly.... Så jeg forstår jo mannen din på en måte... Men så måtte jeg bare hoppe i det.

*Stor klem!*

Takk for klem!

Det ordner seg sikkert på en eller annen måte. En gang reiser vi nok, men jeg føler meg ikke sikker på at det blir i høst...

Skrevet

For innreise til land utenfor Skandinavia må alle ha pass.

Jeg ville definitivit ikke brukt flest dager på reise!

Nå er det svineinfluensa i så og si alle land, så den slipper dere ikke unna (heller ikke om dere holder dere i Norge) :)

Personlig ville jeg helt klart ha dratt sydover - med fly. Spania er jo flott. Kan finne både strender og byer.

Skrevet

Jeg har snakket med min mor i dag, og fortalt litt om at vi er uenige om hvor vi skal reise i september, og at han ikke vil på sydentur.

Hun sa at hun hadde så utrolig lyst til å reise til Kreta (etter å ha lest boka Øya), og ville gjerne gjøre det sammen med meg og ungene :-)

Så da får vi kanskje en gang reist til Syden - men vi får planlegge det kanskje for neste år, sammen med min mor :-)

Ferien nå i september har ikke mannen min og jeg fått snakket noe mer om i dag...

Skrevet

Jeg tror dere må ha pass uansett (usikker mht Skandinavia).

Jeg synes du skal prøve å overtale mannen din til å prøve syden for en gangs skyld. Denne gangen er det din tur til å bestemme, ikke sant? ;-)

Har han flyskrekk? I så fall får du lete fram alle statistikker som viser at å reise med fly er det sikreste transportmiddelet som finnes. Jeg leste i avisen idag at statistisk sett må man reise med fly hver dag i 14 000 år for å havne i ei flyulykke ;)

Hva med å reise til ei øy i Hellas eller Spania? Kanskje det finnes svineinfluensafrie øyer? ;) Uansett tror jeg ikke man kan gardere seg mot smitte.. Til høsten er man nok like utsatt om man bor her i Norge eller i et helt annet land...

Nå har han gått helt i vranglås for hele turen. Han vil ikke reise i det hele tatt.

Det må planlegges bedre, sier han. Jeg har jo prøvd i 4-5 mnd å forberede ham på at vi skal reise i september - men han har ikke tatt meg på alvor. Han sier at jeg vil presse gjennom mitt opplegg - men han står jo like forbaska på sitt. Vi har prøvd å finne kompromiss, men han vil ikke reise til utlandet.

Ja, han er redd for å fly - men gjorde det med jobben i juni, og det gikk jo bra.

Er så vanvittig lei meg.

Skrevet

Nå har han gått helt i vranglås for hele turen. Han vil ikke reise i det hele tatt.

Det må planlegges bedre, sier han. Jeg har jo prøvd i 4-5 mnd å forberede ham på at vi skal reise i september - men han har ikke tatt meg på alvor. Han sier at jeg vil presse gjennom mitt opplegg - men han står jo like forbaska på sitt. Vi har prøvd å finne kompromiss, men han vil ikke reise til utlandet.

Ja, han er redd for å fly - men gjorde det med jobben i juni, og det gikk jo bra.

Er så vanvittig lei meg.

En sydentur krever minimalt med planlegging. Det eneste som må gjøres er å bestille turen og pakke til reisen - dvs mindre planlegging enn om dere velger en annen type tur... Det er iallefall et argument du kan bruke imot ham...

Jeg skjønner godt du er lei deg :-(

Jeg tror faktisk jeg hadde blitt så sinna at jeg hadde alliert meg med en venninne og reist sammen med henne og alle barna alene ;) Syden for meg er total avslapning!

Er det han som som regel får det siste ordet mht hvor dere skal dra på ferie? I så fall kan du dra argumentet om at det nå er din tur til å få det siste ordet?

Huff...., jeg har litt vondt av deg nå og håper det ordner seg :-/

*klem*

Skrevet

Er så vanvittig lei meg.

Er det selve charterturopplegget han vegrer seg mest imot?

I så fall kan du kanskje klare å overtale ham til å leie en leilighet i en spansk småby langs costa blanca. Der er dere deres egne herrer og gjør akkurat som dere vil. Kjempedeilig :)

Vi reiser hver sommer til egen leilighet like nord for Benidorm. Lange avslappende dager på ikke overfylt strand (iallefall ikke i fellesferien), et lite og rolig sentrum, koselige kvelder på utekafeer/resturanter. Hærlig slaraffenliv :)

Sjekk evt. www.spaniasommer.no og be om tips. Spør gjerne mer dersom dette (forhåpentligvis!) kan få mannen din på gli også....

Gjest Elextra
Skrevet

Har akkurat sett på flybilletter til Nice - og jeg finner bare billetter til rundt 20.000 den uka i september. Har sett på finn og på restplass.no.

Hvordan gjør en det når en skal finne billige billetter? En måned seinere er det bare 10.000 i flybilletter.

''Har akkurat sett på flybilletter fra Oslo til Nice - og jeg finner bare billetter til rundt 20.000 den uka i september. ''

Nå vet ikke jeg hvor mange dere er, men for to voksne og to barn til Nice f.eks. 12-19 september koster det "bare" drøye 9000.

For flybilletter til fra Torp til Marseille med Ryanair 11-19. september (2 voksne +2 barn) er prisen for tiden TOTALT uslåelige 2400!! Slå til! :))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...