Gå til innhold

Paifyll og paiform

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Har så lyst til å lage pai på søndag så jeg kjøpte en pakke maizenna paibunn. Har alltid mislykkes med å lage selv.

Men har dere forslag til fyll? Helst fulle oppskrifter :o)

Og hva slags form bruker dere? Jeg må nok kjøpe meg en ordentlig. Er det de med løs bunn som gjelder?

Skrevet

Paiformer har ikke løs bunn, de har lave sider som gjerne er "bløgete" rundt kanten. :o)

Hva du skal fylle den med? Kommer jo an på om du skal ha den til middag eller dessert da... ;o) Skinke og broccoli er godt! Evt. friske bær. Mmmmm...

candyqueen_83
Skrevet

Paiformer har ikke løs bunn, de har lave sider som gjerne er "bløgete" rundt kanten. :o)

Hva du skal fylle den med? Kommer jo an på om du skal ha den til middag eller dessert da... ;o) Skinke og broccoli er godt! Evt. friske bær. Mmmmm...

Glemte å skrive at det er til middag da. Har tidligere prøvd en tacopai, men den ble mislykka.

Skrevet

Jeg pleier å lage en god kjøttpai. Kjøtt, skinke osv. Men jeg gidder ikke å skrive oppskriften før jeg vet om dette kunne være noe som frister deg. Men den er kjempegod :-) Og mektig...

candyqueen_83
Skrevet

fylle med bacon , brokkoli, løk...?

Men jeg må ha en oppskrift. Mengde med eggestand osv.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg pleier å lage en god kjøttpai. Kjøtt, skinke osv. Men jeg gidder ikke å skrive oppskriften før jeg vet om dette kunne være noe som frister deg. Men den er kjempegod :-) Og mektig...

Hva slags kjøtt da? Det er vanlig pai med sånn eggestand osv oppi?

candyqueen_83
Skrevet

Sikkert praktisk hvis man trenger å få hele paien ut av formen, men det finnes jo så mange fine paiformer i ildfast materiale. :o)

Ja, derfor jeg lurte :P Får vel kjøpe en ildfast form da. Hehe.. Men da må man jo servere den i formen. Kanskje "viktigere" å få dessertpai/terte ut av formen.

Skrevet

Hva slags kjøtt da? Det er vanlig pai med sånn eggestand osv oppi?

Det står kjøttdeig i oppskriften, men jeg pleier å bruke biffkjøtt av noe slag i biter. Kjøtt, skinke, purre, hvitløk, tomatpure osv. Og så heller man over en blanding av egg/ost og fløte. Kan gi deg nøyaktig oppskrift hvis du vil:-)

candyqueen_83
Skrevet

Det står kjøttdeig i oppskriften, men jeg pleier å bruke biffkjøtt av noe slag i biter. Kjøtt, skinke, purre, hvitløk, tomatpure osv. Og så heller man over en blanding av egg/ost og fløte. Kan gi deg nøyaktig oppskrift hvis du vil:-)

Hørtes godt ut, ja takk ;O)

Skrevet

Hørtes godt ut, ja takk ;O)

Ja, jeg lover, den er kjempegod :-)

300 gr. kjøttdeig/eller f.eks. entrecote/yrtrefilet -

1 purre -

50 gr. røkt skinke -

1/2 dl tomatpure -

1 hvitløksbåt -

salt, pepper, oregano -

2 dl. buljong -

soyasaus -

1 dl. kremfløte -

2 egg -

1 pose revet ost

Egentlig skal det her være vanlig paibunn laget av smør, mel og litt vann, men etter som jeg skjønner så har du ferdig bunn?

Fyllet lager du slik: Brun kjøttet, og krydre. Legg så i den oppskjærte purren og strimlet skinke. Tilsett tomatpure og buljongen. Tlilsett soyasaus og oregano etter smak. La dette putre i en halv time. Vis eggene, bland i fløten og osten. Hell dette over kjøttblandingen på paibunnen, og stek i ca. 20-25 min. på 175-200 gr. Dvs. til den er stiv og gyllen. Nam, nam..

Jeg pleier å tilpasse litt til min smak, og det tilsier mye smak:-)

candyqueen_83
Skrevet

Ja, jeg lover, den er kjempegod :-)

300 gr. kjøttdeig/eller f.eks. entrecote/yrtrefilet -

1 purre -

50 gr. røkt skinke -

1/2 dl tomatpure -

1 hvitløksbåt -

salt, pepper, oregano -

2 dl. buljong -

soyasaus -

1 dl. kremfløte -

2 egg -

1 pose revet ost

Egentlig skal det her være vanlig paibunn laget av smør, mel og litt vann, men etter som jeg skjønner så har du ferdig bunn?

Fyllet lager du slik: Brun kjøttet, og krydre. Legg så i den oppskjærte purren og strimlet skinke. Tilsett tomatpure og buljongen. Tlilsett soyasaus og oregano etter smak. La dette putre i en halv time. Vis eggene, bland i fløten og osten. Hell dette over kjøttblandingen på paibunnen, og stek i ca. 20-25 min. på 175-200 gr. Dvs. til den er stiv og gyllen. Nam, nam..

Jeg pleier å tilpasse litt til min smak, og det tilsier mye smak:-)

MMmm, den hørtes god ut :o) Tusen takk!

Jeg har paibunn fra pakke. Er vel bare å blande ut med vann tror jeg.

Skrevet

MMmm, den hørtes god ut :o) Tusen takk!

Jeg har paibunn fra pakke. Er vel bare å blande ut med vann tror jeg.

Ok. Jeg har prøvd paibunnen til Tine, men det blir ikke helt det samme som hjemmlaget. Prøv å lage en vanlig paibunn da vel:-) Det er fort gjort hvis du har kjøkkenmaskin. Og mye bedre. Ellers er jeg redd for at paien ikke blir så god som jeg lover deg:-)

candyqueen_83
Skrevet

Ok. Jeg har prøvd paibunnen til Tine, men det blir ikke helt det samme som hjemmlaget. Prøv å lage en vanlig paibunn da vel:-) Det er fort gjort hvis du har kjøkkenmaskin. Og mye bedre. Ellers er jeg redd for at paien ikke blir så god som jeg lover deg:-)

Jeg har prøvd før, men den sprekker alltid selv om den er tykk. Mange her på forumet som har anbefalt Maizenna sin pakke tidligere så da prøver jeg :o)

Skrevet

Jeg har prøvd før, men den sprekker alltid selv om den er tykk. Mange her på forumet som har anbefalt Maizenna sin pakke tidligere så da prøver jeg :o)

Ok:-) Men da garanterer jeg ikke for resultatet:-) Maizennabunn høres litt sprøtt ut i mine ører:-( Jeg sier som Arne Brimi: Enten får folk spise rømme eller de får la det være. Og da sikter han til lettrømme versus seter-rømme :-) Hans teori er at man kan ikke forvente å få smaken av rømme når man spiser noe helt annet:-)

candyqueen_83
Skrevet

Ok:-) Men da garanterer jeg ikke for resultatet:-) Maizennabunn høres litt sprøtt ut i mine ører:-( Jeg sier som Arne Brimi: Enten får folk spise rømme eller de får la det være. Og da sikter han til lettrømme versus seter-rømme :-) Hans teori er at man kan ikke forvente å få smaken av rømme når man spiser noe helt annet:-)

Jeg får teste det ut hvertfall :o)

Skrevet

Jeg får teste det ut hvertfall :o)

Ok:-) Håper det smaker:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...