Gå til innhold

Spørsmål til alle utleiere

Anbefalte innlegg

Flimmer1365381250
Skrevet

Som ung dame på leiemarkedet, er det noen ting jeg lurer litt på. Ser av flere tråder her på dol at det er en del huseiere/utleiere her inne. Hva ser dere egentlig etter i en leietaker? Jeg som har jobbet og betalt min leie i 7 år uten utsettelser, har fortsatt vanskeligheter med å få en god leilighet på grunn av min unge alder. Er nå på husjakt igjen, og lurer på om noen har tips?

Virker som den ideelle leietaker er en enslig mann på 40, som pendler, (uten bil) og ikke liker verken dyr, tobakk eller folk generelt.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Vi ville helst ha studentpar som reiste hjem fra tid til annen, og i alle fall i påske og jul. (det var lytt mellom sokkel- og hovedleil).

Gjest utleiebaronen
Skrevet

Momenter som kan være viktige (men ikke nødvendigvis er krav):

Stabil inntekt

Foreslår selv autogiro

Jobb / studier som tilsier en døgnrytme som går overens med vår

Ikkerøyker

Kan skaffe referanser

Har man tilknytning til et sted man ofte drar i helger og ferier, kan det være et pluss hvis man deler uteområder, men slik vi bor er ikke dette så viktig.

Jeg er ikke så glad i katter, men en snill hund er bare koselig.

Flimmer1365381250
Skrevet

Momenter som kan være viktige (men ikke nødvendigvis er krav):

Stabil inntekt

Foreslår selv autogiro

Jobb / studier som tilsier en døgnrytme som går overens med vår

Ikkerøyker

Kan skaffe referanser

Har man tilknytning til et sted man ofte drar i helger og ferier, kan det være et pluss hvis man deler uteområder, men slik vi bor er ikke dette så viktig.

Jeg er ikke så glad i katter, men en snill hund er bare koselig.

Hvorfor vil du ha en ikkerøyker? Så lenge folk ikke røyker inne i leiligheten har det vel ingenting å si?

Samme med hund vs. katt. Hunden bor jo ikke hos deg, men hos dem du leier ut til?

Gjest harriette
Skrevet

Vi leide ut tidligere. Da ville vi helst ha folk med fast jobb som ikke røkte inne og som ikke hadde dyr. Helst ikke for unge heller, fordi vi var redde for at det skulle bli mye festing og bråk.

Gjest utleiebaronen
Skrevet

Hvorfor vil du ha en ikkerøyker? Så lenge folk ikke røyker inne i leiligheten har det vel ingenting å si?

Samme med hund vs. katt. Hunden bor jo ikke hos deg, men hos dem du leier ut til?

Det er jo mer av erfaring, det var ikke så mange andre steder enn rett under våre vinduer eller veranda man kunne røyke utendørs, med mindre de skulle gå gatelangs, så da ble utendørsrøyking også ubehagelig for meg i etasjen over. Og jeg luktet jo at de som bedyret at de alltid røyket ute, også røyket noe inne, det luktet røyk der da de flyttet ut. Sier ikke at det ikke hadde latt seg ordne, men erfaringene tilsier at en ikkerøyker får et fortrinn hos meg..

Samme med katt, vi har leid ut til innekatt som skulle være veldig flink til å tisse i kassen sin, men gulvbelegget måtte fjernes for det var skjedd gangske mange uhell. og naboens katt er ikke noe forbilde mht hvor den gjør fra seg ute..

Jeg er veldig glad i hunder, men kan ikke ha hund selv pga mye reising. Så å få en hund i sokkelen ville bare vært bonus for meg, da vi hadde det lånte jeg den ofte til joggeturer..

Men som sagt, jeg bare skrev hva det var som ga meg positive inntrykk, og hva som ikke var like positivt. Uten at jeg på noen måte ville satt det som absolutte krav.

Er det mange på visning, har man jo flere å velge blandt.

Skrevet

Hvorfor ikkerøyker?Har vel sett mange eksempler på røykere som bare røyker ute... ikke bare gjør det. Det røykes gjennom pipe og ventilator. Pl ikke alle er like flinke til å få med seg alle sneiper. En annen ting er at røyken kan sive inn, både i utleier del og annen del av huset, selv om det røykes ute.

Katter... som regel mye mer egne. Er de ute, tisser de og gjør fra seg både her og der. Kattepiss lukter mye verre enn hundepiss. Katter kan også gjøre stor skade på leiligheten. For eksempel klore her og der.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Vi leide heller ikke ut til røykere og eller folk med dyr.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hvorfor ikkerøyker?Har vel sett mange eksempler på røykere som bare røyker ute... ikke bare gjør det. Det røykes gjennom pipe og ventilator. Pl ikke alle er like flinke til å få med seg alle sneiper. En annen ting er at røyken kan sive inn, både i utleier del og annen del av huset, selv om det røykes ute.

Katter... som regel mye mer egne. Er de ute, tisser de og gjør fra seg både her og der. Kattepiss lukter mye verre enn hundepiss. Katter kan også gjøre stor skade på leiligheten. For eksempel klore her og der.

Røyking er noe svineri. Stinker i leiligheten, og sneiper "overalt" utenfor er heller ikke noe å trakte etter.

Dyr medfører ekstra slitasje og lukt.

Og når vi da kunne velge blant 50 interesserte, så var det lett å ha ikke-røyk og ikke-dyr som kriterie til å sile vekk folk.

Skrevet

Jeg foretrekker noen med barn, det er minst sjanse for at leiligheten blir en samlingsplass for forspiel og nachspiel. Ikke-røykere kommer først i køen, eller dvs. røykere må stille seg i en annen kø. ;))

Skrevet

Klart det har noe å si, uterøyking medfører at røyk siver inn når vi har vinduene åpne. Ikke trivelig å få røyklukt inn på soverommet.

Skrevet

Røyking er noe svineri. Stinker i leiligheten, og sneiper "overalt" utenfor er heller ikke noe å trakte etter.

Dyr medfører ekstra slitasje og lukt.

Og når vi da kunne velge blant 50 interesserte, så var det lett å ha ikke-røyk og ikke-dyr som kriterie til å sile vekk folk.

Helt enig.:-)

Gjest noen svar til deg.
Skrevet

Vi har leilighet i samme hus som oss.

Røyk hos leieboer gjorde at vi måtte male om hele leiligheten før ny leietaker fordi det stinket i vegger og gulv som ikke forsvant.

Hund har vi selv og vet at hunder bjeffer (selv den snilleste...)

Katt har vi også hatt hos leieboer. Ungene kunne ikke bruke sandkassa uten at vi la noe over hver gang den ikke var i bruk pga. nedgravd avføring. I tillegg var katten inne hos oss like mye som hos leieboer siden dørene stod åpne når vi var hjemme. Passet ikke alltid for oss det..hvorfor skal vi måtte lukke dørene?

Ps. det luktet også kattepiss i leiligheten når denne leieboeren flyttet også..det går ikke ann å unngå uhell.

Røyk ute har flere her inne forklart allerede ulempen med.

Veldig viktig med autogiro ja!

Yngre folk har litt høyere musikk og litt mer festing en eldre mennesker. Funker dårlig når man har barn i hus som skal legge seg tidlig og helst få sove umiddelbart. Barn blir også redde for fulle mennesker.Derfor er dette nøye for mange utleiere.

Det at unge enslige mennesker har mye overnatting eller gjerne får fast kjæreste som jevnlig byttes ut og flytter inn når som helst er også med på at man vegrer seg.

Bil er med på å fylle opp gårdsplassen. Særlig et problem om vinteren med snømåking! Hvem skal måke når det har snødd hele natten og leieboeren skal ut på jobb 7 om morgenen? Må avklares med en gang.. Men bil er som regel ikke utslagsgivende på hvem man velger i samme grad..

Deilig med leieboere som er studenter og reiser hjem i høytider og gjerne helger også! Det skjønner du nok selv også.

Høres ut som mye å forlange dette her. Men leieboere som oppfyller kravene til en utleier finnes det alltid nok av. Derfor er prioriteringen lett å ta for utleier.

Skrevet

Den ideelle leietaker for meg er en litt kjedelig ung dame som ser ut til å ha lært å rydde og vaske hjemme, og ikke har for mange party-venner. ;) Og som i tillegg har stabil inntekt, ikke røyker, ikke dyr og helst ikke bil.

Skrevet

Våre leietakere kan ikke røyke inne, og ikke ha dyr. Dessuten er det ganske lytt, så vi trenger noen som er litt rolige.

Ei ung dame? Hm. Ikke sikker. Det hender det blir mange "frampåkara" av sånt.

Flimmer1365381250
Skrevet

Ja, er vel sånn det blir. Hadde nok vært like "vanskelig" sjøl om det var jeg som skulle leie ut. Heldigvis finnes det alle slags folk der ute, og jeg finner nok en ny katteelskende, uterøykende husvert snart. Men takk for svar og tips:)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Sikker betaler, stille og rolig, ikke husdyr, ikke-røyker, helst ikke bil, enslig. Til nød et par, men ikke barn. Kjønn er ikke viktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...