Gå til innhold

Hvordan utsette mensen?

Gjest vil ikke ha mensen i ferien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til syden den 7 september. I følge kalenderen så kommer jeg til å få mensen den uka. Jeg blør så kraftig at jeg har store problemer med å bare bruke tampong de første dagene.

Jeg har hørt at man kan utsette mensen, men er det ved hjelp av p-piller. Går ikke på p-piller nå, er det eneste mulighet?

Skrevet

Jeg fikk noen piller av legen som gjorte at mensen ble utsatt. Går ikke på p-piller. Husker ikke hva disse pillene het jeg, men jeg tok noen dager før forventet mens og sluttet med dem da jeg kom hjem. Anbefales :-)

Skrevet

Du kan utsette med hormoner, ja. Men jeg vet ikke hvor tidlig i syklusen du må gå i gang med pillene før de hjelper.

Et alternativ til utsettelse kan jo være blødningsdempende tabletter.

Skrevet

Jeg fikk noen piller av legen som gjorte at mensen ble utsatt. Går ikke på p-piller. Husker ikke hva disse pillene het jeg, men jeg tok noen dager før forventet mens og sluttet med dem da jeg kom hjem. Anbefales :-)

Bør jeg bestille legetime allerede nå? eller kan jeg vente?

og har disse pillene noen bivirkninger du vet om?

Skrevet

Bør jeg bestille legetime allerede nå? eller kan jeg vente?

og har disse pillene noen bivirkninger du vet om?

Jeg ringte bare legekontoret hvor jeg har fastlege og han ordnet med resept som jeg fikk i posten.

Eneste "bivirkningen"jeg kunne merke var kraftigere mens når jeg fikk denne etterpå. Ellers tror jeg småblødninger kan oppstå, men jeg unngikk dette.

Sikkert greit å ringe legekontoret nå så du er sikker på å få det i orden til du drar :-)

Gjest majas mamma
Skrevet

Du kan ringe til fastlegen og spørre etter resept på Primolut. Det er en tablettkur somkan utsette mensen i opptil to uker. Du starter på pillene tre dager før forventet mens, og tar pillene til du er ferdig med ferien. På meg selv tar det da ca tre dager før mensen kommer. Den er noe kraftigere enn vanlig, men ikke veldig ille. Jeg har brukt det flere ganger i forbindelse med ferie. Bare husk på å starte med pillene tidsnok. Er du litt sent ute funker det ikke.

Skrevet

Jeg lurte på det samme som deg før sydenferien vår for noen uker siden og ble anbefalt å prøve "Primolut" for å utsette mensen. Når jeg ringte legekontoret var det nok å si at jeg skulle på ferie og ønsket å utsette mensen og om jeg dermed kunne få primolut. Kontordamen fakset resept til apoteket og jeg hentet tablettene der :)

Tre dager før forventet mens begynte jeg på tablettene. Jeg måtte ta en morgen, en ettermiddag og en kveld i maks ti dager. Tre dager etter pilleslutt kom mensen. Den var noe kraftigere enn normalt, men var like kjapt over som vanlig. Dessuten hadde jeg ingen menssmerter (noe jeg normalt sett heller ikke har).

Jeg pleier ikke å plages av PMS, men denne gangen var jeg mer ustabil i humøret rett før mens og så lenge mensen varte. Andre bivirkninger opplevde jeg ikke, så jeg kommer ikke til å nøle med å ta primolut også ved en senere anledning :)

Skrevet

Kjenner ei som utsatte mensen med Primolut. Det fungerte veldig bra. Ulempen kom i ettertid, da mensen ble utrolig uregelmessig. Tror hun slet med det i bortimot et halvt år etterpå...

Skrevet

Kjenner ei som utsatte mensen med Primolut. Det fungerte veldig bra. Ulempen kom i ettertid, da mensen ble utrolig uregelmessig. Tror hun slet med det i bortimot et halvt år etterpå...

Æsj...er det sant?! Huff...Håper jeg slipper slike problemer :-(

Gjest majas mamma
Skrevet

Det er jo irriterende, menselv har jeg brukt Primolut flere ganger og har aldri hatt problemer.

Skrevet

Æsj...er det sant?! Huff...Håper jeg slipper slike problemer :-(

Det håper jeg også - for din skyld :)

Skrevet

Det er jo irriterende, menselv har jeg brukt Primolut flere ganger og har aldri hatt problemer.

Det er helt sikkert individuelt :)

Skrevet

Det håper jeg også - for din skyld :)

Det ser iallefall bra ut så langt, så nå får jeg bare satse på at mensen kommer som normalt neste gang ;)

Skrevet

Det ser iallefall bra ut så langt, så nå får jeg bare satse på at mensen kommer som normalt neste gang ;)

Jeg skal krysse fingrene :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...