Gå til innhold

Billige middager

Gjest egentlig ville jeg hatt biff

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Mitt tips er frys. Jeg kjøper også kjøtt til halv pris, ta det ut av pakningen, skyll det, og frys det. Da blir det ikke dårlig. Da kan kjøpe flere pakninger enn de du skal spise den dagen.''

Ta det ut av pakningen og skyll det? Det er det første gang jeg har hørt. Hvorfor gjør du det, og hvor har du lært det? (Det er ikke det at jeg ikke tror på deg, det er sikkert lurt, jeg har bare aldri hørt det før)

Det var det en mann som sa engang da jeg kjøpte det. Det var visst pga av den gassen som er inne i pakningene.

:0)

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

5

• org

3

• Lillemus

2

• Mrs. Wallace

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg liker fisk og krabbe og fisker den selv.. Ikke aktuelt? Vi har også vurdert noen høns for å få egg og en liten grønnsakshage. Du kan selvfølgelig også starte et lite kaninoppdrett og slakte dem selv, men det er mye arbeid. Smaken derimot - kanin i brun saus er fantastisk godt:-)

Vi sparer mye på å handle store mengder når ting er på tilbud. Vi har fremdeles flere pakker med dopapir fra før Lidl la ned i Norge.. Jeg tråler gjerne butikkene for å finne de beste tilbudene.

Biff trenger ikke være så dyrt hvis du har nok tilbehør. En halv biff er nok til hver hvis man har gode poteter, god saus og gode grønnsaker. Det samme kan du gjøre med kylling. Lag en salat med masse ris og fordel kyllingen oppi. Da virker det som du har mye mer enn du egentlig har.

Her kom det flere tips fra noen som har kjennskap til problemstillingen ser jeg.

Selvfiske kan sikkert være aktuelt (fisk er godt!) Bare jeg finner ei billig fiskestang, hehe.

Drøying av maten slik du beskriver er også et viktig poeng som jeg tar med meg.

Skrevet

På Kiwi har de hver fredag diverse fileter (svin, biff, kylling, laks) til 14,90. Jeg har rikelig med med en sånn til middag, om jeg har grønnsaker til.

*Notere: Kiwi til helgehandelen*

Skrevet

De fleste butikker har en lavpris-variant av de fleste produkter, enten det nå er Meny med First Price, eller Ica med Euroshopper (tror jeg). De fleste lavprisproduktene er asolutt like gode som de litt dyrere. Det kan være en del kroner å spare på å være litt kritisk når man handler.

Jeg har allerede begynt på first-price-produktrunden. Frossen lasagne fra first price fikk absolutt godkjent karakter av meg. Kosta vel rundt 20 kr, og det kan man jo ikke klage på. Grønnsaker eller brød til.

First price fiskepinner: Ikke å anbefale. Det er billig (15 kr for 750 gram), men smaker ikke spesielt godt. Går selvsagt an å spise hvis man er sulten - men ikke noe førstevalg.

Pålegg i slike billigmerker smaker akkurat som de dyrere variantene synes jeg. Og first price-merkede grønnsaker er det absolutt ikke noe i veien med.

Skrevet

Det som virkelig merkes på matbudsjettet vårt, er de periodene vi er flinke til å lage ukemenyer og handle deretter. Da unngår vi impulskjøpene og får utnyttet det vi kjøper bedre. Dessuten er det tidsbesparende, og det er jo sunt. ;)

F

Kan forstå at ukesmeny er tidsbesparende for travle familier. I min enmannshusholdning har dette lite å si, og jeg har funnet ut at det stort sett lønner seg å se an tilbudene (og ikke minst dato-varene) fra dag til dag.

Skrevet

''Mitt tips er frys. Jeg kjøper også kjøtt til halv pris, ta det ut av pakningen, skyll det, og frys det. Da blir det ikke dårlig. Da kan kjøpe flere pakninger enn de du skal spise den dagen.''

Ta det ut av pakningen og skyll det? Det er det første gang jeg har hørt. Hvorfor gjør du det, og hvor har du lært det? (Det er ikke det at jeg ikke tror på deg, det er sikkert lurt, jeg har bare aldri hørt det før)

Bakterier legger seg på utsiden av kjøttet, dette kan skape både ekkel lukt og smak dersom det ikke skylles bort før bruk.

Etter at jeg begynte å skylle kjøttet har kjøttet mye sjeldnere luktet/smakt "gammelt".

Anbefales!

Gjest høstløv
Skrevet

Et godt forslag er å ikke gå i butikken hver dag eller når en er sulten.

Gå i butikken, når en er mett, og kjøp inn for flere dager av gangen.

Skrevet

Blir det noe billigere å bake brød selv i våre dager da? Et skikkelig godt grovbrød koster en hel del å bake har jeg inntrykk av.

Smaksmessig er det selvsagt ingenting som slår hjemmebaket!

Hvis du bor alene er ikke sikkert at du sparer så mye på å bake brød. Kommer anpå hvor mye du bruker, men i større husholdninger er jeg sikker på at det lønner seg.

Skrevet

Du har fått noen gode tips alt.

Mitt tips er frys. Jeg kjøper også kjøtt til halv pris, ta det ut av pakningen, skyll det, og frys det. Da blir det ikke dårlig. Da kan kjøpe flere pakninger enn de du skal spise den dagen.

Ellers lager jeg ofte middag til to dager. Har vi fks kylling ene dagen, kan vi ha kyllinngsalat andre dagen. Rema selger flotte kyllinger til 29 kr.

Kjøpt stort. Store pkn med kjøttkaker, karbonader, kyllingfile ol.

Ikke gå hver dag på butikken. Det sparer du endel på.

Du kan kjøpe søppelsekk med gårsdagens brød hos bakeren. Her koster det 40 kr. Bare å smør litt vann på de før du fryser de, så blir de like gode.

Planlegg ukens middager. Og du MÅ jo ikke ha middag hver dag heller.

Håper du får nytte av noen av tipsene du får. Kjipt med lite penger...

Jeg får mange flotte svar her nå! Supert!

Dette med å ta ut av pakningen og skylle før man fryser ned har jeg ikke hørt om før jeg heller, men det skal jeg jammen sjekke ut om har noe for seg. Jeg har forresten ikke vært plaget med at det har blitt dårlig selv om jeg har frosset ned datovarer i pakninga heller jeg da.

Å lage middag nok til to dager har jeg konkludert med er dårlig butikk for meg - restene forsvinner til kvelds eller lunsjen neste dag. Hehe. Bedre (billigere) å lage kun for en dag i mitt tilfelle da. ;)

Skrevet

Et godt forslag er å ikke gå i butikken hver dag eller når en er sulten.

Gå i butikken, når en er mett, og kjøp inn for flere dager av gangen.

Det å kun gå i butikken når man er mett er faktisk et viktig tips! Det sparer i alle fall jeg veldig mye penger på.

Skrevet

Takk for et flott tips, dette må prøves!

Enda-billigere-varianten (fremdeles god):

Lag smørjevning av en toppet spiseskje mel rørt ut i litt smeltet margarin. Tilsett ca 5 dl vann (se det an). Ha i 1-3 ss tomatpure (etter smak). Smak til med buljong og ev. pepper.

Skrevet

Dette med å ta ut av pakningen og skylle før man fryser ned har jeg ikke hørt om før jeg heller, men det skal jeg jammen sjekke ut om har noe for seg. Jeg har forresten ikke vært plaget med at det har blitt dårlig selv om jeg har frosset ned datovarer i pakninga heller jeg da.

Å lage middag nok til to dager har jeg konkludert med er dårlig butikk for meg - restene forsvinner til kvelds eller lunsjen neste dag. Hehe. Bedre (billigere) å lage kun for en dag i mitt tilfelle da. ;)

Nei, jeg merket heller ikke at kjøttet ble særlig dårlig av å fryses i pakningen. Men det var visst ikke bra... Og det luktet jo litt spesielt når man åpner vakumpakkene. Så etter at jeg hørte det, skyller jeg alltid.

Hehe, da er det kanskje lurest å lage mat hver dag ja, eller ta seg selv i nakken! ;P

Skrevet

Hvis du bor alene er ikke sikkert at du sparer så mye på å bake brød. Kommer anpå hvor mye du bruker, men i større husholdninger er jeg sikker på at det lønner seg.

Det er jo ikke verre enn at jeg kan fryse ned hjemmebakt brød heller da, men kan selvsagt ikke fylle hele fryseren med hjemmebakt brød heller.

Må jo ha plass til halv-pris-kjøttet også ;)

Skrevet

Min erfaring er at de som er vakumpakket holder seg gode, mens de som "ligger i luft" kan ha godt av en skylling.

Skrevet

Posesupper (grønnsaksuppe, tomatsuppe etc.) og flatbrød med smør som tilbehør?

Skrevet

Det er jo ikke verre enn at jeg kan fryse ned hjemmebakt brød heller da, men kan selvsagt ikke fylle hele fryseren med hjemmebakt brød heller.

Må jo ha plass til halv-pris-kjøttet også ;)

Det kan være greit å oppbevare ferdigskjært brød i fryseren, og tine en og en skive i brødrister e.l. når man skal ha det - da slipper man kaste gammelt brød.

Skrevet

Enda-billigere-varianten (fremdeles god):

Lag smørjevning av en toppet spiseskje mel rørt ut i litt smeltet margarin. Tilsett ca 5 dl vann (se det an). Ha i 1-3 ss tomatpure (etter smak). Smak til med buljong og ev. pepper.

Høres både billig og smakfullt ut. Tviler likevel på at man er mett lenger enn man ville vært av en kopp te.

Gjest høstløv
Skrevet

Nei, jeg merket heller ikke at kjøttet ble særlig dårlig av å fryses i pakningen. Men det var visst ikke bra... Og det luktet jo litt spesielt når man åpner vakumpakkene. Så etter at jeg hørte det, skyller jeg alltid.

Hehe, da er det kanskje lurest å lage mat hver dag ja, eller ta seg selv i nakken! ;P

Når du skyller kjøttet, så skyller du også av overflatebakteriene.

I Afrika skyller de kjøttet i klorvann, før de spiser det.

Skrevet

Høres både billig og smakfullt ut. Tviler likevel på at man er mett lenger enn man ville vært av en kopp te.

Supper "uten innhold" er generelt sett greit å ha litt brød med smør til ja.

Gjest høstløv
Skrevet

Posesupper (grønnsaksuppe, tomatsuppe etc.) og flatbrød med smør som tilbehør?

Det er vitaminfattig og saltrik kost.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...