Gå til innhold

Billige middager

Gjest egentlig ville jeg hatt biff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vitaminfattig og saltrik kost.

Det har du nok rett i, men billig og lettvindt iblant. Vitaminene beholdes vel ganske bra i grønnsakssupper fra pose vil jeg tro?

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

5

• org

3

• Lillemus

2

• Mrs. Wallace

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv
Skrevet

Det har du nok rett i, men billig og lettvindt iblant. Vitaminene beholdes vel ganske bra i grønnsakssupper fra pose vil jeg tro?

Det er ikke mye grønnsaker i posesupper, bare noen få fliser av etellerannet.

Skrevet

Det er ikke mye grønnsaker i posesupper, bare noen få fliser av etellerannet.

Vitaminene ligger jo i krafta?

Skrevet

I krafta!? Togli da - du går vel ikke rundt og innbilder deg at de grønnsakene som er i posesuppe er tørket i kraften!? I den kraften er det nok bare fett, salt og kjemikalier...

Les "Den hemmelige kokken" og du vil se på matvarene på supern med nye øyne.

Skrevet

I krafta!? Togli da - du går vel ikke rundt og innbilder deg at de grønnsakene som er i posesuppe er tørket i kraften!? I den kraften er det nok bare fett, salt og kjemikalier...

Les "Den hemmelige kokken" og du vil se på matvarene på supern med nye øyne.

Hehe, okei, da får jeg vel bare være glad for at vi spiser minimalt med posesuppe her hjemme ;-)

Gjest høstløv
Skrevet

Hvilken kraft? Posesuppe inneholder ikke kraft fra hverken kjøtt eller grønnsaker.

Skrevet

Hvilken kraft? Posesuppe inneholder ikke kraft fra hverken kjøtt eller grønnsaker.

Jeg kaller væsken i posesuppene for kraft, men skjønner nå at denne krafta ikke er særlig vitaminrik ;)

Vi bruker så lite posesupper her i heimen at jeg ikke er helt oppdatert ;)

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg kaller væsken i posesuppene for kraft, men skjønner nå at denne krafta ikke er særlig vitaminrik ;)

Vi bruker så lite posesupper her i heimen at jeg ikke er helt oppdatert ;)

Posesuppe er bare nødmat, noe vi spiser når vi ikke har tid eller overskudd til å lage noe annet. Eller er på campingtur.

Gjest harriette
Skrevet

Poteter koster ikke stort og kan varieres i det uendelige, det samme med pasta. Lager man gratenger trengs det ikke så mye kjøtt i for at det skal bli godt.

Skrevet

Jeg anbefaler, som vanlig, havregrøt. Sunt, godt og utrolig billig :)

Skrevet

Når du skyller kjøttet, så skyller du også av overflatebakteriene.

I Afrika skyller de kjøttet i klorvann, før de spiser det.

Ja, der har vi nok svaret! :0)

Skrevet

Posesuppe er bare nødmat, noe vi spiser når vi ikke har tid eller overskudd til å lage noe annet. Eller er på campingtur.

Samme her... I en periode spiste vi trøndersodd fra boks en fast ettermiddag i uka fordi denne ettermiddagen var veldig hektisk ;)

Gjest egentlig ville jeg hatt biff
Skrevet

Jeg anbefaler, som vanlig, havregrøt. Sunt, godt og utrolig billig :)

Sunt og godt - og billig. Dessverre blir man så altfor luftig i magen av det :(

Skrevet

Kan forstå at ukesmeny er tidsbesparende for travle familier. I min enmannshusholdning har dette lite å si, og jeg har funnet ut at det stort sett lønner seg å se an tilbudene (og ikke minst dato-varene) fra dag til dag.

OK. Jeg erfarer som sagt uansett at det er lettere å utnytte maten jeg kjøper til fulle når jeg planlegger litt, sånn at jeg f.eks bruker hele posen med gulrøtter før de blir ødelagt osv.

Men billige middager, ja. Hjemmelagd potetstappe er både billig, godt og lettvint å lage. Tilsetter man feks bittelitt parmesan el.l, blir det reneste hverdagsluksussmaken. ;o)

First price-fiskekaker med hjemmelagd potetstappe og gulrotstaver, for eksempel.

Du kan kjøpe billige, frosne seistykker og panere dem selv, gjerne med litt mandler også. Spises med erter, gulrøtter og sitron.

Potetsuppe er billig og godt: http://tinyurl.com/lpk9wz

Eller løksuppe, da kan du også bruke opp brødrester.

Skrevet

Det er vitaminfattig og saltrik kost.

Men man kan jo putte mange gode grønnsaker oppi posesupper da:o) Da blir den i alle fall litt sunnere...:o)

Gjest høstløv
Skrevet

Men man kan jo putte mange gode grønnsaker oppi posesupper da:o) Da blir den i alle fall litt sunnere...:o)

Ja, det er riktig, og en kan spe på med litt kjøtt også, så blir den enda bedre.

Skrevet

Hjemmelaget tomatsuppe med grove rundstykker til (eller brødskiver).

Skal vi se, hvordan var nå dette, da... He-he! Nå lette jeg opp ei kokebok det er lenge siden jeg har hatt frem. Den skal jeg sannelig begynne å bruke!

2 porsjoner:

1 løk, finhakket

1 ss myk margarin eller olje

1/2 ss hvetemel

1 fedd hvitløk, finhakket

1/2 boks (200 g) hermetiske tomater eller 2 ss tomatpuré + 1 dl vann

5 dl kraft eller vann + buljongterning

1 dl lettmelk (kan sløyfes)

1/2 krm pepper

1/2 ts basilikum

Varm margarin i en kjele. Tilsett løken og rør til den blir blank. Rør inn hvetemelet. Tilsett hvitløk og tomater. Spe med buljongen, litt om gangen. Rør klumpefritt mellom hver speing. La suppen småkoke i minst 5 minutter. Smak til med pepper og basilikum.

Server tomatsuppe med kokt makaroni eller hardkokt egg i båter og godt brød til.

:::::

Jeg har ikke regnet etter, men tenker hver porsjon kommer på under 5 kr.

Skrevet

Samme her... I en periode spiste vi trøndersodd fra boks en fast ettermiddag i uka fordi denne ettermiddagen var veldig hektisk ;)

Usj. Da hadde jeg heller smurt meg et knekkebrød, altså!

Skal forresten ha sodd i morgen. Innherredssodd, naturligvis.

Skrevet

Usj. Da hadde jeg heller smurt meg et knekkebrød, altså!

Skal forresten ha sodd i morgen. Innherredssodd, naturligvis.

Jeg synes trøndersodd er godt :)

Innherredsodd har jeg aldri smakt, men skjønner jeg bør prøve ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...