Gå til innhold

Tamiflu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Reiser om ca 14 dager til Hellas. I den forbindelse var jeg i kontakt med fastlegen for å få resept på pillene. Syntes det var kjekt å ha i tilfelle vi trengte de. Fikk til svar at vi ikke fikk lov til å ha de med til utlandet. Vi kunne dessuten få de der nede om vi trengte dem. Kan det virkelig være riktig?

Gjest Men jeg tar kanskje feil
Skrevet

Trodde ikke man kunne få Tamiflu i tilfelle sykdom.

Skrevet

Er det ikke sånn at leger ikke skal skrive ut resept på tamiflu før man faktisk har svineinfluensa (eller mistanke om det)? jeg tror nok heller det er årsaken til at du ikke fikk..

Skrevet

Tenkte å være på den trygge siden jeg da :-)

Skrevet

Er det ikke sånn at leger ikke skal skrive ut resept på tamiflu før man faktisk har svineinfluensa (eller mistanke om det)? jeg tror nok heller det er årsaken til at du ikke fikk..

Har lest om folk som hamstrer og om leger som bør skrive ut mindre. Har også lest at det er mye svineinfluensa i Hellas. En eller annen "ekspert" skrev at Hellas var et av landene med mest utbrudd sammem med USA ,Tyskland og England. Jeg er ikke hysterisk, men liker å være på den "sikre siden"

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jo, noen utsatte grupper får utskrevet Tamiflu selv om de ikke er syke.

De skal begynne å ta Tamiflu forebyggende med en gang noen i nærmeste familie blir syke, selv om de ikke er syke selv. Dette for å hindre alvorlige komplikasjoner.

Skrevet

Men det er vel ikke slik at alle som får influensaen skal ta Tamiflu?? Hamstring av medisiner er jo ikke noe lurt...

Gjest Men kanskje jeg tar feil
Skrevet

Tenkte å være på den trygge siden jeg da :-)

Det forstår jeg godt:)

Men viss alle tenker slik, så ender det kanskje med at mange som ikke blir syke sitter med Tamiflu, mens det ikke er mer igjen til de virkelig syke. Bare en tanke altså.

Skrevet

De skal begynne å ta Tamiflu forebyggende med en gang noen i nærmeste familie blir syke, selv om de ikke er syke selv. Dette for å hindre alvorlige komplikasjoner.

Det er jo noe annet enn at helt friske mennesker begynner å hamstre Tamiflu i tilfelle noen kanskje blir syke...

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er jo noe annet enn at helt friske mennesker begynner å hamstre Tamiflu i tilfelle noen kanskje blir syke...

Ja, enig i det. Vi har bare skaffet til en i familien. Oss andre 4 får greie oss uten.

Gjest Men kanskje jeg tar feil
Skrevet

Ta tok jeg litt feil:)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ta tok jeg litt feil:)

Jeg ville som frisk person ikke løpt ned legekontorene i utrengsmål uansett.

Det er nettopp hos legen og sykehusene sjangsen for å bli smittet er størst.

Jeg skulle hente noe medisinsk utstyr til sønnen min her om dagen. Vi pleier å betille det og hente det på hjelpemiddelsentralen på Ullevål. Da jeg kom dit, fikk jeg høre at de ikke hadde sett på bestillingen fordi det hadde vært ferie og svineinfluensa der.

Et par dager etterpå begynte jeg med mild verking i kroppen, men har ikke feber og er ellers helt frisk, så det er nok bare innbildning. Jeg kjenner det nå også.

Har ventet på at jeg skal bli syk, men ser ikke ut som jeg blir det.

Skrevet

Det forstår jeg godt:)

Men viss alle tenker slik, så ender det kanskje med at mange som ikke blir syke sitter med Tamiflu, mens det ikke er mer igjen til de virkelig syke. Bare en tanke altså.

Får håpe at vi ikke får sykdommen mens vi er på ferie og at vi kan få det der om vi skulle være så uheldige. Legen sa også at vi måtte holde oss unna markeder og sånn og ha god håndhygiene. Har forresten kjøpt endel antibac som vi tar med.

Skrevet

Men det er vel ikke slik at alle som får influensaen skal ta Tamiflu?? Hamstring av medisiner er jo ikke noe lurt...

Hamstring er nok ikke heldig nei. men det var jo det med å være på den sikre siden da.

Gjest Men jeg tar kanskje feil
Skrevet

Får håpe at vi ikke får sykdommen mens vi er på ferie og at vi kan få det der om vi skulle være så uheldige. Legen sa også at vi måtte holde oss unna markeder og sånn og ha god håndhygiene. Har forresten kjøpt endel antibac som vi tar med.

Ha en fiin tur!!

Skrevet

Ha en fiin tur!!

Takk for det. Gleder oss til 3 uker på Samos.

Gjest hysteri vil vi ikke ha
Skrevet

Hamstring er nok ikke heldig nei. men det var jo det med å være på den sikre siden da.

Ja - men hva hvis alle vil være på den sikre siden? Da blir det jo tomt for tamiflu.

Men om dere har andre sykdommer som gjør at dere aller helst ikke skulle hatt influensa da skjønner jeg. Men da vil jeg også tro dere vil få resept hos legen. Hvis ikke synes jeg det var bra og riktig av legen.

Skrevet

Joa, kan skjønne deg. men tenk om alle som skulle på ferie ville være på "den sikre siden" da, også blir det ikke nok medisiner til de som faktisk kan trenge det fordi folk som ikke nødvendigvis trenger dem hamstrer.. Da ville jeg heller droppa ferien, hvis du bekymrer deg så mye.. kjenner noen som har hatt det uten å ha trengt å ta medisiner, men bare holdt seg hjemme.

Skrevet

''Hamstring er nok ikke heldig nei. men det var jo det med å være på den sikre siden da'' Det er jo akkurat dét som blir hamstring i denne sammenhengen hvis alle skal liksom kjøpe "bare litt til familien for sikkerhets skyld"...

Skrevet

''Hamstring er nok ikke heldig nei. men det var jo det med å være på den sikre siden da'' Det er jo akkurat dét som blir hamstring i denne sammenhengen hvis alle skal liksom kjøpe "bare litt til familien for sikkerhets skyld"...

Når jeg tenker hamstring, tenker jeg på å kjøpe opp i store mengder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...