Gå til innhold

Svineinfluensa igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Dette blir bare rot
Skrevet

For et rot.

På søndag fikk min 18 år gamle datter vondt i hode, sår hals og verk i kroppen. Hun bor på hybel ganske langt unna og skal begynne i ny jobb i morgen.

Mandag morgen ringer hun lege. Hun får ikke lov til å komme dit, legen sier at hun har alle symptomene på svineinfluensa. Feberen vil nok komme etter hvert. Skal ta det med ro i 7 dager, det er alt hun får til beskjed.

I dag våkner hun og føler seg bedre. Hva gjør hun nå? Kan dette virkelig være svineinfluensa? De var sluttet å teste iflg legen.

Viss hun føler seg ok i morgen skal hun likevel være hjemme? Får ikke sykepenger. Arbeidsstedet var ikke redd for smitte(ingen gravide der o.l.).

Jeg bare spør, hvis noen orker mer svineinfluensa.

Skrevet

Jeg hadde nok ventet litt og sett det an før jeg gikk på jobb.

Jeg har ikke fulgt med noe særlig, men kunne nok tenke meg å få medisiner hvis jeg ble syk. Siden de ikke tester lenger, betyr det at det er utelukket? Noen som vet? Slik som de har skreket opp om dette, trodde jeg at alle som ble syke fikk tilbud om tamiflu.

Men det er vel typisk dette, skrem vettet av flest mulig for så og si at du hverken blir testet eller får medisiner.

Skrevet

Kan jo være vanlig forkjølelse også da. Synes det er merkelig at de ikke vil teste. Hadde ringt legekontoret og hørt jeg da.. Hun kan sikkert smitte hvis det var det hun hadde, selv om hun føler seg bedre. selv om sjefen er en egoistisk dritt som sier arbeidsstedet ikke er redd for smitte, så burde hun holde seg hjemme hvis det var det hun hadde tror jeg.. Sjefen kan da for svarte ikke ta den avgjørelsen for alle sine ansatte! Blir så provosert når jeg hører om sånne folk :o) men det er fordi jeg er i en risikogruppe, og bør helst ikke bli smitta. Om sjefen min skulle si noe sånt hadde jeg eksplodert av sinne.

Gjest hysteri trenger vi ikke :)
Skrevet

Jeg har ikke fulgt med noe særlig, men kunne nok tenke meg å få medisiner hvis jeg ble syk. Siden de ikke tester lenger, betyr det at det er utelukket? Noen som vet? Slik som de har skreket opp om dette, trodde jeg at alle som ble syke fikk tilbud om tamiflu.

Men det er vel typisk dette, skrem vettet av flest mulig for så og si at du hverken blir testet eller får medisiner.

''Erfaringene fra sykdommen så langt, er at de fleste har opplevd sykdommen som en lett influensa. Symptomene ligner på symptomer som oppstår ved vanlig influensa, som feber, hoste, vond hals, kroppsverk, hodepine, frysninger og tretthet. I likhet med sesonginfluensa kan influensaen forverre en allerede eksisterende sykdom.''

Leste dette på hjemmesiden til min kommune. Og stemmer dette er det vel fåtallet av oss som i det hele tatt vil trenge medisin. Viktigste er vel å unngå å smitte andre - for at omfanget skal bli minst mulig - og ikke minst - det er mange mennesker som har andre sykdommer som absolutt ikke bør få influensa.

Skrevet

Dersom formen er god, og arbeidsgiver synes det er greit, så synes jeg ho bør gå på jobb.

Skrevet

Kan jo være vanlig forkjølelse også da. Synes det er merkelig at de ikke vil teste. Hadde ringt legekontoret og hørt jeg da.. Hun kan sikkert smitte hvis det var det hun hadde, selv om hun føler seg bedre. selv om sjefen er en egoistisk dritt som sier arbeidsstedet ikke er redd for smitte, så burde hun holde seg hjemme hvis det var det hun hadde tror jeg.. Sjefen kan da for svarte ikke ta den avgjørelsen for alle sine ansatte! Blir så provosert når jeg hører om sånne folk :o) men det er fordi jeg er i en risikogruppe, og bør helst ikke bli smitta. Om sjefen min skulle si noe sånt hadde jeg eksplodert av sinne.

Ikke sikkert jeg har oppfatta alt riktig på telefon altså. Men på denne arbeidsplassen er det ingen i risikogruppen.Forstår deg veldig godt også. Er så inderlig for testing. For det blir så feil å isolere seg, dersom man "bare" har et vanlig virus som gir influensalignende symptomer.

Gjest Dette blir bare rot.
Skrevet

Virker slik nå ja, ingen testing og minst mulig medisin.

Forstår at man selvsagt skal unngå å smitte andre. Men isolere seg i 7 dager når man ikke vet.....Greitt nok for de som blir skikkelig syke(som en vanlig influensa), da er man temmelig sikker. Men så er det alle de som får det mildt, hva har man egentlig da? Får alle feber f.eks? Personlig er jeg ikke redd for svineinfluensaen, har godt imunforsvar. Blir bare så oppgitt over systemet.

Skrevet

Høres ikke ut som (svine)influensa.

Det er det jeg har en følelse av også.

Skrevet

Dette hørtes mer ut som heldiggrisinfluensa.

;)

Ja, ikke sant (for å være med på spøken)....

Men går man da på jobb med god samvittighet ang å smitte andre (helt sikker på heldiggrisinfluensa er man ikke)?

Skrevet

Er selv sjuk akkurat nå, måtte gå hjem fra jobben igår.

vanlige influensa symptom, slapp, vondt i kroppen, feber ( ikke så veldig høy) og voldsomt sår hals.

Ringte legen, og snakket med en legesekretær. Hun tvilte på det var influensa, altså svineinfluensa fordi den ikke hadde kommet hit? Den er da kommet til møre og romsdal og jeg selv jobber i en annan kommune med daglig kontakt med andre mennesker, men allikavel ville hun ikke at jeg skulle komme inn til testing:/

Skrevet

Det er media som har hauset opp stemningen for å skremme flest mulig, mens legene har vært forholdsvis nøkterne i sine uttalelser. Dessverre lar folk seg rive med av journalistene og stoler visst mer på dem.

De tester ikke lenger for svineinfluensa, det koster rett og slett for mye penger. For de fleste vil den uansett ikke være farlig.

Skrevet

Selv om legekontoret skulle gå med på å ta virusprøve, vil den antagelig bli returnert ved laboratoriet. I disse dager analyseres bare prøver i spesielle tilfeller med særskilt behov fordi kapasiteten er sprengt.

Man må bare bruke sunn fornuft og ta vare på seg selv til man føler seg på høyden igjen. Og leve med uvissheten. Jobber man med mennesker som er sårbare for smitte bør man nok ha en lavere terskel for å holde seg hjemme, selv om man mistenker at det bare er en vanlig luftveisinfeksjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...