Gå til innhold

Månedslønn til 18-åring igjen. Ny fase

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Så er det meg da, som stadig spør om dette;o)

Nå starter en ny fase og vi må ha nye regler. Takk for alle svar forrige gang. Enden på visa, var at jeg føler dere hadde rett dere som sa hun burde ha en jobb. Det kom vi frem til ettervert, selv om jeg ikke var enig der og da. Jobb en dag i uka vil gå utover tiden med venner, men ikke skolen. Dette har hun forstått og er å i full gang med å søke på jobber.

Saken nå er at hun skal bo alene dette året (hjemme). Hun skal gå siste året på videregående (realfag)

Hun vil få mye å gjøre med skolen, så vi tenkte at det for holde å jobbe en dag i uka.

Hun får stipend (2000) i måneden. Vi antar at hun får seg jobb og vil tjene ca 100 kr. timen.

Hva bør vi betale henne i tilegg? Pengene skal dekke mat, klær, månedskort på buss, fornøyelser, toalettartikler (dopapir, tampnger, shampo,balsam,såpe og ja dere skjønner), sminke, vaskepulver osv osv. Hun skal ikke betale husleie, strøm og telefon.

Vi tenkte å gi en sum hver måned slik at hun skal lære seg å disponere pengene riktig selv og at det skal være unødvendig å komme å si at kjøleskapet er tomt for mat.

Hvor mye trenger hun?

Gjest høstløv
Skrevet

Sifo har laget et standardbudsjett, du kan prøve å legge inn opplysningene der, og se hva dere ender opp med.

http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/10278

Her i huset bruker vi kr. 7.500 kr på husholdning i måneden og vi er tre personer. Dvs kr. 2.500 pr person, det dekker drikke, mat, toalettpapir, dopapir, vaskepulver, vaskemidler, shampo etc.

Skrevet

ca 2000.- i mnd tror jeg at jeg ville lagt meg på. Hun har da 2000 i stipend + egen jobb i tillegg. Hus/strøm/telefon er dekket av dere.

Gjest Elextra
Skrevet

Om summen skal dekke klær, transport, skoleutgifter, noe fornøyelser (innen visse grenser selvfølgelig) i tillegg til mat- og husholdningsutgifter tenker jeg meg 3000-4000. Men har egentlig ikke peiling :-).

Kanskje lurt å få henne til å skrive et ganske detaljert regnskap? Mener jo ikke hver post fra matbutikken, men kanskje alle totalbeløp? Evt. at hun får et kort til disposisjon og dere får innsyn i kontoutskrifter.

Skrevet

En mulighet, hvis hun har lett for å bruke opp penger for fort, er at dere gir henne et månedlig beløp, men fordeler det pr uke isteden. Slik at hun altså får en viss sum pr uke.

Flimmer1365381250
Skrevet

Med gratis tak over hodet, strømmen og telefonen betalt, så er hun jo på veldig god vei allerede. Hvis hun jobber en onsdagskveld i uka (5t), og annenhver lørdag og søndag (12t) til 120 kroner timen, vil hun med frikort få utbetalt over 5000 kroner. 7000 kroner i brukspenger er veldig mye. Så hadde dere ikke hatt behov for å betale henne noe som helst. Synes ikke det er rett å skulle gi en 18åring lommepenger, egentlig.

Det er den aller beste måten å "lære seg" penger, spør du meg. Jobb selv, tjen pengene selv og betal dine egne regninger. Så kan dere heller være en "buffer" i tilfelle ulykker skulle skje, og kjøleskapet blir tomt. Det kan jo skje de beste av oss:)

Skrevet

Jeg var en av dem som anbefalte en jobb, men ikke for mye. Datteren min har jobbet én fast ettermiddag i uka pluss annenhver helg, der helg betyr fredag ettermiddag og mye av lørdagen. Det har funket fint gjennom hele vgs.

Jeg ville forsøkt relativt lavt som en start, f.eks. 2500 eller 3000, og heller gått opp hvis det beviselig (basert på et grovt regnskap over de faktiske utgiftene) ble for lite.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg var en av dem som anbefalte en jobb, men ikke for mye. Datteren min har jobbet én fast ettermiddag i uka pluss annenhver helg, der helg betyr fredag ettermiddag og mye av lørdagen. Det har funket fint gjennom hele vgs.

Jeg ville forsøkt relativt lavt som en start, f.eks. 2500 eller 3000, og heller gått opp hvis det beviselig (basert på et grovt regnskap over de faktiske utgiftene) ble for lite.

Det husker jeg veldig godt. Jeg husker spesielt godt dine innlegg faktisk og jeg tror du har rett;-)

Jeg tror vi lander på 3000 og så får vi se hvordan det går;-)

Skrevet

Herremann. Her har dere en pliktoppfyllende datter som skal gå sitt siste år på vgs?

2000,- mnd til hobby og fritid, ville eg unt henne.

Disse 3.200,- hun tjener pr. mnd.... hva med at hun setter stor andel på sperret konto, som "husleie" Hvor hun f.eks kan ta ut når hun skal begynne på universitet/høyskole?

Eg hadde som mor vært sjeleglad om min datter var pliktoppfyllende med skole og lekser, samt hadde en liten deltidsjobb i tillegg. Hadde ikke tatt fra henne 1000-lapper, i allefall.

Er min mening.

Skrevet

Herremann. Her har dere en pliktoppfyllende datter som skal gå sitt siste år på vgs?

Disse 3.200,- hun tjener pr. mnd.... hva med at hun setter stor andel på sperret konto, som "husleie" Hvor hun f.eks kan ta ut når hun skal begynne på universitet/høyskole?

Eg hadde som mor vært sjeleglad om min datter var pliktoppfyllende med skole og lekser, samt hadde en liten deltidsjobb i tillegg. Hadde ikke tatt fra henne 1000-lapper, i allefall.

Er min mening.

Er det noen som har tenkt å ta fra henne penger, da?

Moren spør jo omtrent hvor mye hun bør få ekstra, siden hun i kommende skoleår (i motsetning til når foreldrene bor hjemme) skal kjøpe mat og husholdningsartikler selv. Pengene hun tjener på deltidsjobben, skal gå til hennes private forbruk. Det er da slik svært mange jenter på 18 - 19 har det?

Gjest Elextra
Skrevet

Med gratis tak over hodet, strømmen og telefonen betalt, så er hun jo på veldig god vei allerede. Hvis hun jobber en onsdagskveld i uka (5t), og annenhver lørdag og søndag (12t) til 120 kroner timen, vil hun med frikort få utbetalt over 5000 kroner. 7000 kroner i brukspenger er veldig mye. Så hadde dere ikke hatt behov for å betale henne noe som helst. Synes ikke det er rett å skulle gi en 18åring lommepenger, egentlig.

Det er den aller beste måten å "lære seg" penger, spør du meg. Jobb selv, tjen pengene selv og betal dine egne regninger. Så kan dere heller være en "buffer" i tilfelle ulykker skulle skje, og kjøleskapet blir tomt. Det kan jo skje de beste av oss:)

''Hvis hun jobber en onsdagskveld i uka (5t), og annenhver lørdag og søndag (12t)''

Det var veldig mye jobbing for en som (antakelig) går siste året på videregående, synes jeg.

Gjest Elextra
Skrevet

Er min mening.

''2000,- mnd til hobby og fritid, ville eg unt henne.''

Det synes jeg er vel mye, om du mener foreldrene skal betale dette, mange voksne i full jobb har ikke såpass.

Skrevet

''Hvis hun jobber en onsdagskveld i uka (5t), og annenhver lørdag og søndag (12t)''

Det var veldig mye jobbing for en som (antakelig) går siste året på videregående, synes jeg.

Det synes jeg også. Såvidt jeg har forstått, vil hun jo også være uten det "hjemlige serviceapparatet" det kommende året.

Gjest Elextra
Skrevet

Det synes jeg også. Såvidt jeg har forstått, vil hun jo også være uten det "hjemlige serviceapparatet" det kommende året.

''Såvidt jeg har forstått, vil hun jo også være uten det "hjemlige serviceapparatet"''

Ja, en må jo ta i betraktning at det vil gå med en del timer til matlaging, handling, klesvask og rengjøring, som mange tenåringer i stor grad slipper når de bor hjemme.

Skrevet

Det husker jeg veldig godt. Jeg husker spesielt godt dine innlegg faktisk og jeg tror du har rett;-)

Jeg tror vi lander på 3000 og så får vi se hvordan det går;-)

Med tre tusen fra dere, to tusen fra lånekassen og så f.eks. to tusen fra egen jobb (5 timer pr uke og frikort), så vil hun dermed disponere syv tusen i måneden. Det er jo på en måte ok, men samtidig vil hun dermed venne seg til et forbruksnivå som vel er en god del høyere enn hva hun vil kunne tillate seg som student i fremtiden (lånekassens satser er jo ikke så høye, og da skal hun dekke husleie, strøm, telefon , internett etc. i tillegg.)

Jeg ville lagt meg på et noe lavere beløp (gjort den endelige vurderingen etter det er klart hvor mye hun kommer til å tjene selv), og så heller gitt noen tillegg ved behov. Dermed vil hun se tydeligere nødvendigheten av å prioritere i hverdagen.

Ville forøvrig ikke vært så opptatt av om hun får seg jobb eller ikke dette siste skoleåret, da jeg tenker meg at det vil kunne bli mer krevende enn hun kanskje forestiller seg å bo alene (slik jeg har forstått situasjonen), holde struktur på seg selv og hus, sette grenser i forhold til venner etc. Dette i kombinasjon med avsluttende år, russetid, besøke familie osv, gjør at hun nok kommer til å få et mer krevende år enn hva forrige skoleår var.

Hun kommer sikkert til å savne bakkemannskapet mer enn hun forestiller seg:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Med tre tusen fra dere, to tusen fra lånekassen og så f.eks. to tusen fra egen jobb (5 timer pr uke og frikort), så vil hun dermed disponere syv tusen i måneden. Det er jo på en måte ok, men samtidig vil hun dermed venne seg til et forbruksnivå som vel er en god del høyere enn hva hun vil kunne tillate seg som student i fremtiden (lånekassens satser er jo ikke så høye, og da skal hun dekke husleie, strøm, telefon , internett etc. i tillegg.)

Jeg ville lagt meg på et noe lavere beløp (gjort den endelige vurderingen etter det er klart hvor mye hun kommer til å tjene selv), og så heller gitt noen tillegg ved behov. Dermed vil hun se tydeligere nødvendigheten av å prioritere i hverdagen.

Ville forøvrig ikke vært så opptatt av om hun får seg jobb eller ikke dette siste skoleåret, da jeg tenker meg at det vil kunne bli mer krevende enn hun kanskje forestiller seg å bo alene (slik jeg har forstått situasjonen), holde struktur på seg selv og hus, sette grenser i forhold til venner etc. Dette i kombinasjon med avsluttende år, russetid, besøke familie osv, gjør at hun nok kommer til å få et mer krevende år enn hva forrige skoleår var.

Ja, da jeg foreslo 3000-4000 overså jeg at hun skulle få stipend. Det burde jo komme med i regnestykket, jeg ville ikke foreslått så mye i tillegg til stipend og egentjente penger.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Er min mening.

Jeg skjønte ikke dette innlegget. Hva mener du med at vi tar fra henne tusenlapper? Vi har da ikke tenkt å ta fra henne noenting.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er nettopp for å få litt struktur på seg selv, jeg ønsker at hun skal ha en jobb. Hun er slik som jobber best, når hun har litt press på seg og litt mindre tid til disposisjon.

Hun bruker _veldig_ mye tid på venner og lesing til prøver blir ikke prioritert før natten før prøven. Da koker hun seg kaffe for å holde seg våken og sitter oppe hele natta.

Hun sliter veldig med døgnrytmen etter slike netter og jeg synes hun har vært litt "ute å kjøre" siste halvåret"

Hun setter på 4 vekkerklokker som hun plassere rundt i rommet, går rundt i søvne og slår av alle sammen og går og legger seg igjen. Hun husker ikke en gang at hun har gjort det og er superfortvilet over dette selv.

Hun er litt for vant til at glir for lett for henne faglig og hatt for mye tid til disposisjon. Dette har gått utover døgnrytmen.

Det er det som bekymrer meg aller mest med at hun skal bo hjemme alene, selv om hun sier at nå skal alt bli så mye bedre.

Jeg tror hun trenger mindre tid til disposisjon.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er nettopp for å få litt struktur på seg selv, jeg ønsker at hun skal ha en jobb. Hun er slik som jobber best, når hun har litt press på seg og litt mindre tid til disposisjon.

Hun bruker _veldig_ mye tid på venner og lesing til prøver blir ikke prioritert før natten før prøven. Da koker hun seg kaffe for å holde seg våken og sitter oppe hele natta.

Hun sliter veldig med døgnrytmen etter slike netter og jeg synes hun har vært litt "ute å kjøre" siste halvåret"

Hun setter på 4 vekkerklokker som hun plassere rundt i rommet, går rundt i søvne og slår av alle sammen og går og legger seg igjen. Hun husker ikke en gang at hun har gjort det og er superfortvilet over dette selv.

Hun er litt for vant til at glir for lett for henne faglig og hatt for mye tid til disposisjon. Dette har gått utover døgnrytmen.

Det er det som bekymrer meg aller mest med at hun skal bo hjemme alene, selv om hun sier at nå skal alt bli så mye bedre.

Jeg tror hun trenger mindre tid til disposisjon.

Dette må være aktuelle vekkerklokker:

http://www.amobil.no/artikler/effektiv_vekkerklokke/15091

eller denne:

http://organa.wordpress.com/2007/11/20/flere-vekkerklokker/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...