frosken Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Det er nettopp for å få litt struktur på seg selv, jeg ønsker at hun skal ha en jobb. Hun er slik som jobber best, når hun har litt press på seg og litt mindre tid til disposisjon. Hun bruker _veldig_ mye tid på venner og lesing til prøver blir ikke prioritert før natten før prøven. Da koker hun seg kaffe for å holde seg våken og sitter oppe hele natta. Hun sliter veldig med døgnrytmen etter slike netter og jeg synes hun har vært litt "ute å kjøre" siste halvåret" Hun setter på 4 vekkerklokker som hun plassere rundt i rommet, går rundt i søvne og slår av alle sammen og går og legger seg igjen. Hun husker ikke en gang at hun har gjort det og er superfortvilet over dette selv. Hun er litt for vant til at glir for lett for henne faglig og hatt for mye tid til disposisjon. Dette har gått utover døgnrytmen. Det er det som bekymrer meg aller mest med at hun skal bo hjemme alene, selv om hun sier at nå skal alt bli så mye bedre. Jeg tror hun trenger mindre tid til disposisjon. Men å jobbe en ettermiddag i uken vil vel neppe hjelpe på dette? Forestiller meg at det i såfall må være en jobb som varer et par timer av gangen flere ettermiddager i uken, og det er kanskje ikke så realistisk å få til? Du kan i såfall kanskje tipse henne om å søke på jobber som personlig assistent; der er det ofte ønskelig med ganske korte arbeidsøkter fordelt over flere ukedager. Hun kommer til å lære mye dette året - enten hun ønsker det eller ikke :-) 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 ''Såvidt jeg har forstått, vil hun jo også være uten det "hjemlige serviceapparatet"'' Ja, en må jo ta i betraktning at det vil gå med en del timer til matlaging, handling, klesvask og rengjøring, som mange tenåringer i stor grad slipper når de bor hjemme. Hun har vasket klærne sine selv siden hun var 13:-) Dette fordi hun ikke ønsker at hennes klær skal blandes med våre og derfor har hun egen skittentøykurv på rommet sitt:-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Herremann. Her har dere en pliktoppfyllende datter som skal gå sitt siste år på vgs? 2000,- mnd til hobby og fritid, ville eg unt henne. Disse 3.200,- hun tjener pr. mnd.... hva med at hun setter stor andel på sperret konto, som "husleie" Hvor hun f.eks kan ta ut når hun skal begynne på universitet/høyskole? Eg hadde som mor vært sjeleglad om min datter var pliktoppfyllende med skole og lekser, samt hadde en liten deltidsjobb i tillegg. Hadde ikke tatt fra henne 1000-lapper, i allefall. Er min mening. Hmmm, jeg tror kanskje du leste litt kjapt før du svarte? ;-) 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Men å jobbe en ettermiddag i uken vil vel neppe hjelpe på dette? Forestiller meg at det i såfall må være en jobb som varer et par timer av gangen flere ettermiddager i uken, og det er kanskje ikke så realistisk å få til? Du kan i såfall kanskje tipse henne om å søke på jobber som personlig assistent; der er det ofte ønskelig med ganske korte arbeidsøkter fordelt over flere ukedager. Hun kommer til å lære mye dette året - enten hun ønsker det eller ikke :-) Mulig du har rett. Er veldig usikker jeg. Synes ikke det har vært noe annet prøving og feiling. Hun hadde en jobb tidligere med ganske lang reisevei og da svarte hun ja til alle forespørler og det ble mye mer enn hun i utgangspunktet hadde tenkt. Da var hun stresset og umulig å ha i hus. Hun skal jo helst ikke ha hverken for mye eller for liten tid til disposisjon. 0 Siter
frosken Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Mulig du har rett. Er veldig usikker jeg. Synes ikke det har vært noe annet prøving og feiling. Hun hadde en jobb tidligere med ganske lang reisevei og da svarte hun ja til alle forespørler og det ble mye mer enn hun i utgangspunktet hadde tenkt. Da var hun stresset og umulig å ha i hus. Hun skal jo helst ikke ha hverken for mye eller for liten tid til disposisjon. Har dere noe "backup" i form av en voksen person som følger litt med hvordan det går med henne og huset? Jeg tenker kanskje at en av de store utfordringene for henne blir å si nei til venner som vil være hos henne sent og tidlig. Et alternativ til jobbing kunne også være "pliktig fremmøte" hos besteforeldre to ganger i uken. Hun kan f.eks. få middag hos dem, men må til gjengjeld gjøre dem en eller annen tjeneste. Oppvask og vask av kjøkken, snømåking om vinteren etc. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Har dere noe "backup" i form av en voksen person som følger litt med hvordan det går med henne og huset? Jeg tenker kanskje at en av de store utfordringene for henne blir å si nei til venner som vil være hos henne sent og tidlig. Et alternativ til jobbing kunne også være "pliktig fremmøte" hos besteforeldre to ganger i uken. Hun kan f.eks. få middag hos dem, men må til gjengjeld gjøre dem en eller annen tjeneste. Oppvask og vask av kjøkken, snømåking om vinteren etc. Har avtaler både med mine foreldre og svigermor. Vi har også leieboer i kjelleren om noe akutt skulle oppstå. 0 Siter
frosken Skrevet 13. august 2009 Skrevet 13. august 2009 Har avtaler både med mine foreldre og svigermor. Vi har også leieboer i kjelleren om noe akutt skulle oppstå. Da tenker jeg at du bare må reise og la henne forsøke seg. Hun vil lære av de feilene hun gjør, og hun rekker å ta seg inn om det skulle gå litt ut av kontroll i starten. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 14. august 2009 Skrevet 14. august 2009 Men å jobbe en ettermiddag i uken vil vel neppe hjelpe på dette? Forestiller meg at det i såfall må være en jobb som varer et par timer av gangen flere ettermiddager i uken, og det er kanskje ikke så realistisk å få til? Du kan i såfall kanskje tipse henne om å søke på jobber som personlig assistent; der er det ofte ønskelig med ganske korte arbeidsøkter fordelt over flere ukedager. Hun kommer til å lære mye dette året - enten hun ønsker det eller ikke :-) Nå viser det seg at hun til min store overraskelse får borteboerstipend også i tillegg til det andre stipendet og det blir visst 6000 til sammen har hun regnet seg frem til, så da spørs det hvor ivrig hun blir etter å finne seg en jobb. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.