Gå til innhold

Frekkere og frekkere

Anbefalte innlegg

Gjest majas mamma
Skrevet

frekkere og frekkere blir disse øst-europeerne. Her ligger jeg på balkongen i 2.etg og jobber med brunfargen. Det ringer på døren nede. Vedkommende står under ett lite tak så jeg kan ikke se hvem ser er og roper ned: Ja? Vedkommende hopper ut og titter opp, mens jeg spør hva det er. Til svar får jeg bare vifting med armene. Jeg går ned, og der rekker denne persdonen meg en lapp: Jeg er døvstum, vokst opp i fosterhjem, har ikke arbeid......Kan du hjelpe meg med noen kroner? Jeg skjønner jo allerede nå at denne personen hører veldig godt, så jeg roper opp til dattera mi: Come down, bring the dog! DET hørte han iallefall veldig godt, han sprang bortover veien som en annen fjellgeit. Frekkheten lenge leve, sier jeg bare.

Skrevet

Hihi, veldig bra! Den skal jeg også prøve hvis det dukker opp døsvtumme tiggere her hos oss:)

Gjest ikke gi dem noe!
Skrevet

Må tilføye at jeg har sett mange tiggere som ser ut som de skal sulte ihjel langs fortauene i sommer. Men når det nærmer seg lunsj tid så finner man dem igjen i sidegatene med store matposer til hele familien som spiser masse mat! og ser aldeles ikke ut som om de er fattige og på sammenbruddets rand.

Gjest fniser ikke nå
Skrevet

Må tilføye at jeg har sett mange tiggere som ser ut som de skal sulte ihjel langs fortauene i sommer. Men når det nærmer seg lunsj tid så finner man dem igjen i sidegatene med store matposer til hele familien som spiser masse mat! og ser aldeles ikke ut som om de er fattige og på sammenbruddets rand.

http://www.ba.no/nyheter/article4441429.ece

Kanskje denne slekta?

*urk*!!

Skrevet

*HAHA*

En østeuropeer kom bort til meg på en kafe en gang. Han tok fram en lapp der det sto at han var døvstum og savnet å høre musikk siden han aldri hadde hørt det før, og om jeg kunne bidra med noen kroner.

Siden jeg er døv selv skjønte jeg jo at man ikke kan savne noe man ikke vet hva er, så jeg regna med denne mannen hørte godt ;) Jeg fikk spurt ham om han var døv (på internasjonalt tegnspråk) og han så ut som et spørsmålstegn før han grep tak i lappen og løp avgårde ;-))

I Spania i sommer kom det en person til resturantbordet vårt med en lapp med det internasjonale enhåndsalfabetet på. Vi kjente det igjen, men jeg prøvde meg allikevel på å kommunisere med mannen - og han var virkelig døv :)

Skrevet

Forresten... Ingen døve kaller seg "døvstumme", så det er lett å avsløre kjeltringer her. Er man stum er taleorganet ødelagt, så det å være døv og stum henger ikke sammen på noen som helst måte ;)

Skrevet

*HAHA*

En østeuropeer kom bort til meg på en kafe en gang. Han tok fram en lapp der det sto at han var døvstum og savnet å høre musikk siden han aldri hadde hørt det før, og om jeg kunne bidra med noen kroner.

Siden jeg er døv selv skjønte jeg jo at man ikke kan savne noe man ikke vet hva er, så jeg regna med denne mannen hørte godt ;) Jeg fikk spurt ham om han var døv (på internasjonalt tegnspråk) og han så ut som et spørsmålstegn før han grep tak i lappen og løp avgårde ;-))

I Spania i sommer kom det en person til resturantbordet vårt med en lapp med det internasjonale enhåndsalfabetet på. Vi kjente det igjen, men jeg prøvde meg allikevel på å kommunisere med mannen - og han var virkelig døv :)

Har gjort akkurat det samme selv en gang og vedkommende skjønte ikke bæra. Grunnen til at jeg gjorde det forsøket, var at jeg allerede hadde mistanke om at mannen ikke var døv.

hidi, the scorpion
Skrevet

Forresten... Ingen døve kaller seg "døvstumme", så det er lett å avsløre kjeltringer her. Er man stum er taleorganet ødelagt, så det å være døv og stum henger ikke sammen på noen som helst måte ;)

De kaller seg døvstumme, så de slipper å høre og snakke...:(

Skrevet

Har gjort akkurat det samme selv en gang og vedkommende skjønte ikke bæra. Grunnen til at jeg gjorde det forsøket, var at jeg allerede hadde mistanke om at mannen ikke var døv.

Kan du tegnspråk eller tok du sjansen? ;)

Skrevet

De kaller seg døvstumme, så de slipper å høre og snakke...:(

Du mener at de som forsøker å lure folk til å tro at de er døve kaller seg døvstumme for å slippe å prate med stemme?

Det er mange hørende som fortsatt bruker uttrykket "døvstum" om oss døve selv om dette uttrykket gikk ut av norske ordbøker på begynnelsen av 1900-tallet.

hidi, the scorpion
Skrevet

Du mener at de som forsøker å lure folk til å tro at de er døve kaller seg døvstumme for å slippe å prate med stemme?

Det er mange hørende som fortsatt bruker uttrykket "døvstum" om oss døve selv om dette uttrykket gikk ut av norske ordbøker på begynnelsen av 1900-tallet.

Jeg hadde en nabo, som var både døv og stum. Det kom ingen lyder ut av han.

Skrevet

Jeg kan ikke, eksen min kan. :-)

Skrevet

Og eksen min er ikke døv, men har lært seg litt tegnspråk i det landet han kommer fra.

Skrevet

Jeg hadde en nabo, som var både døv og stum. Det kom ingen lyder ut av han.

Selvsagt kom det ikke lyder. Han hørte jo ikke sin egen stemme og følte vel det var tryggest å ikke bruke den? Tegnspråk er et språk som utelukker stemmebruk, så for oss døve er det ikke nødvendig å bruke stemme. Så vidt meg bekjent er det ingen døve i Norge som i tillegg er stumme.

Gjest høstløv
Skrevet

Selvsagt kom det ikke lyder. Han hørte jo ikke sin egen stemme og følte vel det var tryggest å ikke bruke den? Tegnspråk er et språk som utelukker stemmebruk, så for oss døve er det ikke nødvendig å bruke stemme. Så vidt meg bekjent er det ingen døve i Norge som i tillegg er stumme.

Et familiemedlem ferdes mye i et døvemiljø, h*n sier at det er mye lyd, når døve samles, det er ikke absolutt stillhet.

Skrevet

Et familiemedlem ferdes mye i et døvemiljø, h*n sier at det er mye lyd, når døve samles, det er ikke absolutt stillhet.

Det er sant :)

Vi bråker når vi spiser og ler høyt og usjenert ;-P

Det er noen døve som bruker endel lyder når de prater med stemme, men det handler mer om at det er vanskelig å vite om det kommer lyd ut eller ikke. Tegnspråk består av håndbevegelser, ansiktsmimikk og munnstillinger. Når man må bruke munnstillinger kommer det lett lyd hos enkelte, men det er absolutt en unødvendig del av språket ;)

Søstra mi lo alltid så fælt når jeg hadde en kompis på besøk i ungdomstida. Han hadde det med å gnisse med tennene når han prata :-))

Skrevet

''Det er mange hørende som fortsatt bruker uttrykket "døvstum" om oss døve selv om dette uttrykket gikk ut av norske ordbøker på begynnelsen av 1900-tallet.''

Det har jeg faktisk prøvd å korrigere mora mi på mange ganger, hun henger av og til litt igjen i foreldede (og tildels feilaktige) begreper. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...