Gå til innhold

Frekkere og frekkere

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Det er mange hørende som fortsatt bruker uttrykket "døvstum" om oss døve selv om dette uttrykket gikk ut av norske ordbøker på begynnelsen av 1900-tallet.''

Det har jeg faktisk prøvd å korrigere mora mi på mange ganger, hun henger av og til litt igjen i foreldede (og tildels feilaktige) begreper. :)

Hun er desverre ikke alene om det ;)

Det virker visst helt logisk for veldig mange at siden vi døve ikke bruker stemmen vår i tide og utide, så må vi være stumme også ;-)

Skrevet

Haha, er det mulig!

Makan til frekkhet, men syns du løste den bra! ;P

Skrevet

Haha.. superkul løsning du fant på der! ;) Han var ikke så døv da nei. Overraskende. Makan til frekkhet.. ringe på dører for å tigge. Kan jo prøve å ringe på til meg, da henter jeg peppersprayen.

Skrevet

Du mener at de som forsøker å lure folk til å tro at de er døve kaller seg døvstumme for å slippe å prate med stemme?

Det er mange hørende som fortsatt bruker uttrykket "døvstum" om oss døve selv om dette uttrykket gikk ut av norske ordbøker på begynnelsen av 1900-tallet.

Det står antakelig "døvstum" på lappen først og fremst fordi de da håper å slippe noen ytterligere kommunikasjon. Budskapet handler nok mer om "penger uten diskusjon" enn om funksjonshemninger

tror

Skrevet

Det står antakelig "døvstum" på lappen først og fremst fordi de da håper å slippe noen ytterligere kommunikasjon. Budskapet handler nok mer om "penger uten diskusjon" enn om funksjonshemninger

tror

Det er godt mulig!

Skrevet

Hun er desverre ikke alene om det ;)

Det virker visst helt logisk for veldig mange at siden vi døve ikke bruker stemmen vår i tide og utide, så må vi være stumme også ;-)

Jeg hadde en døv speiderleder, og visste utmerket godt at hun ikke var stum

Så da jeg leste om den "døvstumme" og blinde Helen Keller trodde jeg at hun hadde tre ting på én gang. ;-) Og DET går jo ikke;-)

Skrevet

Jeg hadde en døv speiderleder, og visste utmerket godt at hun ikke var stum

Så da jeg leste om den "døvstumme" og blinde Helen Keller trodde jeg at hun hadde tre ting på én gang. ;-) Og DET går jo ikke;-)

Hehe, Helen Keller var faktisk ganske god i talespråk også :) Hun besøkte Oslo Døveforening på sine eldre dager og da holdt hun tale der. Så vidt jeg har forstått foregikk talen på tale med tegn :)

Nå ble jeg forresten supernysgjerrig på hvem den speiderlederen din var :))

Skrevet

Hehe, Helen Keller var faktisk ganske god i talespråk også :) Hun besøkte Oslo Døveforening på sine eldre dager og da holdt hun tale der. Så vidt jeg har forstått foregikk talen på tale med tegn :)

Nå ble jeg forresten supernysgjerrig på hvem den speiderlederen din var :))

Du kan evt maile meg på [email protected]

Skrevet

(har ikke kommet ennå...)

Hmm, den ligger i "sendte elementer" og har gjort det en stund... Sikker på adressen er riktig?

Skrevet

Hmm, den ligger i "sendte elementer" og har gjort det en stund... Sikker på adressen er riktig?

Ja, og jeg dobbeltsjekka ved å sende en mail til den adressa fra en annen mailkonto, og den kom fram med en gang. Kanskje det er en treghet i den serveren som dine mailer går via??

Skrevet

Ja, og jeg dobbeltsjekka ved å sende en mail til den adressa fra en annen mailkonto, og den kom fram med en gang. Kanskje det er en treghet i den serveren som dine mailer går via??

Spørs om det er noe feil med serveren, ja... Prøver å sende den en gang til!

Skrevet

Spørs om det er noe feil med serveren, ja... Prøver å sende den en gang til!

besvart:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...