Gå til innhold

Å bli videoovervåket på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet i samme bar i over 5 år og nå har plutselig sjefen satt opp overvåkningskamera rundt omkring på arbeidsplassen, også på bakrommet. Mange synes dette er ganske ubehagelig da det per i dag ikke er noen plass å trekke seg tilbake uten å bli overvåket utenom toalettet. Mye tyder også på at sjefen faktisk bruker endel tid på overvåkingen. Dette kommer fram i ting han kommenterer ift måten vi jobber på og som han ikke kan vite uten å ha sett det gjennom kamera.

Tviler på at han har fått tillatelse fra datatilsynet til å foreta denne overvåkingen.

Såvidt jeg vet har sjefen heller ingen grunn til overvåke oss for noe. Verken meg eller mine kolleger har noe å skjule. Det er allikevel ganske ubehagelig og vi har litt lyst å ta det opp på en eller annen måte uten å være redd for å føle at vi blir mistenkt for å ha noe å skjule siden vi reagerer.

Har dere noen råd her? Går det an å tipse datatilsynet anonymt? Og hva vil såfall de kunne gjøre i denne saken?

Har jo litt lyst å bare drite i det også, men dette ødelegger såpass mye av for gode arbeidsmiljøet vi har bygget opp her og mange snakker nå om at de ønsker å si opp.

Skrevet

Jeg synes dere skal sjekke det juridiske først - sannsynligvis har han ikek lov til å sette dette opp.

Så tar dere det opp på allmøte, evt hvis dere har verneombud, kan han/hun ta det opp direkte med sjefen.

Synes ikek dette høres noe greit ut!

Skrevet

Det er ikke lovlig nei. Si akkurat det du skrev her, at det ødelegger for arbeidsmiljøet og atd ere føler dere mistenkliggjort..

Dere kan ta kontakt med Datatilsynet eller Arbeidstilsynet.

Skrevet

Kontakt datatilsynet umiddelbart for dette er strengt ulovlig.

Skrevet

Uff, jeg skjønner at dette er ubehagelig. Kanskje du kan finne noe informasjon her:

http://www.datatilsynet.no/templates/article____154.aspx

Dere bør helt klart snakke med verneombudet. Dersom dere ikke har det, kan du i alle fall ringe Datatilsynet anonymt for å spørre hvordan dere skal gå frem i saken.

Håper det ordner seg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...