Gå til innhold

Hunde/katter og alskens sykdommer

Anbefalte innlegg

Gjest jjiijijiijijijiiij
Skrevet

Huff, nå er jeg rett og slett nedfor.

Etter å ha lest på internet om hundelopper og all slags sorter bendelorm som kan angripemennersker og dets indre organer som hjerne, lever osv.

Jeg har fått helt skrekken!

Og jeg som det var bare gleder med å få hund; Ha en turkamerat blant annet.

Ja, hunden har fått hundelopper. Dette er visst ikke vanlig i Norge ( ? )

Har jeg panikk? JA!

Skrevet

Kjenner du noen hunde/katte-eiere som har fått bendelorm av kjæledyrene sine? Jeg tror nok ikke det. Det er ekstremt sjeldent. Kos deg med hunden din, og prøv å slippe den slags tanker. Det er bare tull - rett og slett. Ingenting er uten risiko i livet, og disse er vi nødt til å ta for å kunne ha noen gleder:-)

Slutt å lese skrekkpropanganda på internett.

Gjest Er nok sjelden noe skjer
Skrevet

Det er klart det er vemmelig å tenke på alle muligheter, men siden det stort sett tar fra oss å se de positive sidene så bør vi unngå det :)

Hold hunden din i bånd, og ha kontroll over hvor den er og med hvilke andre hunder den oppholder seg.

Gi hunden din markkur jevnlig, kjøpes reseptfritt på apotek.

Sjekk hunden jevnlig for skaugbjønn og sår et, i allefall hvis den har fått løpe litt i skog og mark.

Det er sjelden vi får ulumskheter på husdyrene våre, og særs hunden. At din nå har fått lopper vil vel jeg tro er fordi den har blitt smittet med dette på kennelen du hadde ham. Desverre.

Jeg har hatt hund i "alle år" og også katter, pr i dag har vi en av hver. Hunden springer mye løs og katten flyr ut og inn som den vil. (bor på landet)

Har dråper mot skaubjønn på dyra, og gir dem jevnlig markkur (katten er veldig hard på å jakte) Mine dyr er rene og pene og har aldri hatt noe ulumskheter enn en og annen skaubjønn i ny og ne.

Ingen andre av mine hunder eller katter har hatt noe som helst av lus, lopper eller annet grums noen gang.

Vi har bodd på boligfelt og på landet og jeg har hatt et par av hundene på kennel en sjelden gang.

Gjest jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjijijijijjjjjjjjjj
Skrevet

Det er klart det er vemmelig å tenke på alle muligheter, men siden det stort sett tar fra oss å se de positive sidene så bør vi unngå det :)

Hold hunden din i bånd, og ha kontroll over hvor den er og med hvilke andre hunder den oppholder seg.

Sjekk hunden jevnlig for skaugbjønn og sår et, i allefall hvis den har fått løpe litt i skog og mark.

Det er sjelden vi får ulumskheter på husdyrene våre, og særs hunden. At din nå har fått lopper vil vel jeg tro er fordi den har blitt smittet med dette på kennelen du hadde ham. Desverre.

Jeg har hatt hund i "alle år" og også katter, pr i dag har vi en av hver. Hunden springer mye løs og katten flyr ut og inn som den vil. (bor på landet)

Har dråper mot skaubjønn på dyra, og gir dem jevnlig markkur (katten er veldig hard på å jakte) Mine dyr er rene og pene og har aldri hatt noe ulumskheter enn en og annen skaubjønn i ny og ne.

Ingen andre av mine hunder eller katter har hatt noe som helst av lus, lopper eller annet grums noen gang.

Vi har bodd på boligfelt og på landet og jeg har hatt et par av hundene på kennel en sjelden gang.

Hei.

Takk for svar.

Hvor ofte gir du den markkur?

Og hva gjør jeg nå fremover når vi møter andre hunder? Må jeg holde ham unna dem, og i så fall hvor lang tid? Kan de andre få lopper av å hilse på ham? Det har jeg ikke lyst til å risikere.

Hva med vaksinering av kennelhoste? Er det med i grunnvaksinen?

Kjenner du noen som har hatt lopper og hvor lett/vanskelig det var å bli kvitt disse? På nettet leser jeg at hundelopper ikke er vanlig i Norge. Og så er det det første vi opplever på hunden vår...

Har dere eiere tatt ormekur noen gang. Hvordan er symptomene her?

Angående de dråpene han har fått i nakken; På apoteket sa de at de solgte masse av det til forebygging mot flott. Vil ikke loppene da etterhvert bli restistente for middelet? Sånn er det jo med hodelusa; Den skal bare gis dersom det er påvist lus.

Hvor ofte er dere hos dyrlegen for sjekk/kontroll? Og kan de andre hundene bli smittet av lopper når vi venter på vår tur`?

Skrevet

Bare en liten rettelse..

Man får ikke kjøpt markkur resepfritt på apoteket lenger. Må til vetrinær for å få resept.

Det ble forandring på dette for kort tid siden.

(Fås reseptfritt i Sverige)

Skrevet

Har hatt hunder og katter og aldri opplevd at noen av de har fått lopper.

Hunden til et vennepar hadde lopper, men det smittet ikke over på vår.

Smitter hundelopper over på mennesker da? Trodde ikke det, men jeg vet ikke sikkert altså.

Den ene katten vi hadde fikk mark, fordi den var en ivrig musejeger, det er eneste dyret her i huset som har hatt mark.

- bortsett fra hunden vi har nå, som var smittet med innvoldsorm og parasitter fra kennelen den ble kjøpt på, men seriøse oppdrettere gir markkur før overlevering, men det ble ikke gjort i dette tilfellet.

Tidligere fikk man kjøpt markkur reseptfritt på apoteket, men nå må man via vetrinær for resept. (Nytt fra 1. juli 2009)

Ellers har hunden vår fått en og annen flått. Vi bruker flåtthalsbånd med veldig god effekt når vi er på steder med mye flått.

Gjest jjjjiiijijijjjj
Skrevet

Smitter hundelopper over på mennesker da? Trodde ikke det, men jeg vet ikke sikkert altså.

Den ene katten vi hadde fikk mark, fordi den var en ivrig musejeger, det er eneste dyret her i huset som har hatt mark.

- bortsett fra hunden vi har nå, som var smittet med innvoldsorm og parasitter fra kennelen den ble kjøpt på, men seriøse oppdrettere gir markkur før overlevering, men det ble ikke gjort i dette tilfellet.

Tidligere fikk man kjøpt markkur reseptfritt på apoteket, men nå må man via vetrinær for resept. (Nytt fra 1. juli 2009)

Ellers har hunden vår fått en og annen flått. Vi bruker flåtthalsbånd med veldig god effekt når vi er på steder med mye flått.

Mennesker kan bli bitt. Men det som er verre er: Hundeloppa kan være vert for en farlig bendelorm som kan være farlig for mennesker.

I Norge er det ikke vanlig med hundelopper ennå. Men vi fikk det.

Har gitt hunden markekur og det kom ut en lang tynn sak. Føler vi ikke kan annet enn å håpe at vi ikke er smittet med noe.

Skrevet

Tok dere ormekur da hunden/katten hadde orm?

Skrevet

Hvor ofte gir dere dyrene ormekur?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...