Gå til innhold

Valget`09, forskjellen på de røde.

Anbefalte innlegg

Gjest TanteValg
Skrevet

Arbeiderpartiet, SV og Venstre: kan noen forklare for meg deres forskjeller - altså i hvilke saker er de uenige? Jeg strever med disse tre partiene fordi jeg finner ikke helt ut hva som konkret skiller dem.

Skrevet

Tja... Kan prøve - hvilket muligens kan utløse noen uenigheter, og muligens blir farget av min politiske tilhørighet. Forstår hvorfor du spør, bare så det er sagt.

SV og AP er sosialistiske alternativ, Venstre er borgelig. Innholdsmessig forskjell er ikke så allverdens stor, men en stemme til venstre er en stemme til en borgelig regjering.

AP og SV har mye felles i grunnplattformen, men i forhold til miljø, rettferdig fordeling, rettferdighet generelt går SV litt lengre. De er også markerte motstandere av at Norge sender soldater ut i krigshandlinger. Arbeiderpartiets kamprop er "arbeid til alle". Vel og bra det - men av og til må man kanskje vurdere den miljø- og samfunnsmessige prisen på verdiskapningen. På flere måter er SV det rød-grønne alternativets "gode samvittighet".

Når alt det er sagt, så er mitt ønskealternativ til regjering AP/SV/V, til tross for sistnevntes borgelige tilhørighet. De har mer i den konstellasjonen å gjøre enn SP har - etter min mening ;)

Gjest TanteValg
Skrevet

Tja... Kan prøve - hvilket muligens kan utløse noen uenigheter, og muligens blir farget av min politiske tilhørighet. Forstår hvorfor du spør, bare så det er sagt.

SV og AP er sosialistiske alternativ, Venstre er borgelig. Innholdsmessig forskjell er ikke så allverdens stor, men en stemme til venstre er en stemme til en borgelig regjering.

AP og SV har mye felles i grunnplattformen, men i forhold til miljø, rettferdig fordeling, rettferdighet generelt går SV litt lengre. De er også markerte motstandere av at Norge sender soldater ut i krigshandlinger. Arbeiderpartiets kamprop er "arbeid til alle". Vel og bra det - men av og til må man kanskje vurdere den miljø- og samfunnsmessige prisen på verdiskapningen. På flere måter er SV det rød-grønne alternativets "gode samvittighet".

Når alt det er sagt, så er mitt ønskealternativ til regjering AP/SV/V, til tross for sistnevntes borgelige tilhørighet. De har mer i den konstellasjonen å gjøre enn SP har - etter min mening ;)

Det der hjalp meg litt på vei, tusen takk :-)

Skrevet

''Når alt det er sagt, så er mitt ønskealternativ til regjering AP/SV/V, til tross for sistnevntes borgelige tilhørighet. De har mer i den konstellasjonen å gjøre enn SP har - etter min mening''

Det er jeg så enig i!

Gjest svingstang i amsterdam
Skrevet

Du må ikke finne på å kalle Venstre et "rødt" parti. Hørt på makan!

Skrevet

AP og SV støtter LO i det meste, V gjør det ikke. (eks rett til heltidsstilling for de som ønsker; ingen svekkelse av sykelønnsordning; ingen konkurransutsetting, anbud og privatisring av offentlig virksomhet; solidaransvar; innsynsrett for tillitsvalgte i forbindelse med allmnngjøring utvides; begrens muligheten til å benytte midlrtidige tilsettinger; ikke innføring av begrensninger i streikeretten; lovfestet rett til lærlingeplasser og opplæringsplasser; at dn offentlige skolen styrkes ved at privatskoletilbud ikke økes) og sikkert en drøss av andre ting også...

Dette var bare klippet fra _en_ av brosjyrene jeg fikk i byen i dag.

Og sånn bare for å ha sagt det: Venstre er ikke noe rødt parti ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...