Gå til innhold

Borteboerstipent!

Anbefalte innlegg

Gjest EgoN 1-2-3
Skrevet

Er aleneforsørger med lav inntekt.Nå flytter sønnen til en annen kommune for å studere på høgskole.Han har fått innvilget lån og stipend, litt over 87 000kr.Så står det at noe av lånet blir omgjort til stipend når han består eksamen.Men har han ikke krav på borteboerstipend? Må han søke på det utenom? Nå får han litt over 6500kr i mnd. Ikke mye det når han har en far som ikke stiller opp...Gutten er 19 år.

Skrevet

Sønnen din har fått maksimal støtte. Som er 8760 pr måned. Han har nok regnet litt feil og tenkt at han får for 12 måneder, men det utbetales kun for 10.

Hvis han ikke klarer seg på dette, må han finne seg en tilleggsjobb. Han må også jobbe på sommeren for å legge sg opp penger til de månedene hvor det ikke er utbetaling fra lånekassen.

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/

Gjest majas mamma
Skrevet

Som Zellica sier har sønnen din fått maksimal støtte. Det med at lån blir omgjort til stipend ved bestått eksamen betyr bare at når han har betsått eksamen vil endel av lånet bli gjort om til stipend, og den delen av lånet som er stipend slipper han å betale tilbake.

Skrevet

Det er det stipendet som han får som er boereboerstipend. Jeg er også aleneforsørger til en sønn som bor hjemme. Han har begynt på universitetet og er snart 19.

Han får ikke stipend i det hele tatt. Din inntekt har ikke noe å si lenger, de er voksne...

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg tror at det bare er i vanlig videregående opplæring at elever kan få borteboerstipend.

Skrevet

Jeg tror at det bare er i vanlig videregående opplæring at elever kan få borteboerstipend.

Les linken så ser du hvordan det egentlig er. Da slipper en å tro.

Gjest høstløv
Skrevet

Les linken så ser du hvordan det egentlig er. Da slipper en å tro.

Hvilken link?

Gjest høstløv
Skrevet

Linken nederst i zellicas innlegg.

Takk for oppklaringen, jeg hadde ikke fått med meg, at elevene måtte være borteboer for at noe av lånet skal bli omgjort til stipend.

Jeg har en gutt som begynner på høyskolen i morgen. Derfor var dette en meget verdifull oppklaring.

Skrevet

Sønnen din har fått maksimal støtte. Som er 8760 pr måned. Han har nok regnet litt feil og tenkt at han får for 12 måneder, men det utbetales kun for 10.

Hvis han ikke klarer seg på dette, må han finne seg en tilleggsjobb. Han må også jobbe på sommeren for å legge sg opp penger til de månedene hvor det ikke er utbetaling fra lånekassen.

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/

Han vil få 6.570 "fast" i ti måneder, men får utbetalt et større beløp ved semesterstart. Snittet blir det tallet du refererer til:

Sitat http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Nar-kommer-pengene/

''Dersom du er i fulltidsutdanning, mottar du 17 520 kroner ved semesterstart. Deretter får du overført 6 570 kroner til kontoen din hver måned resten av semesteret. Til sammen mottar du 43 800 kroner per semester. Beløpene er standardbeløp og er basert på at utdanningen varer i 10 måneder.''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...