Gå til innhold

Hva kan denne kulen være??

Anbefalte innlegg

Gjest bør jeg være bekymret?
Skrevet

Jeg har de siste ukene fått en kul på innsiden av håndleddet. Den har vokst gradvis og er klart synlig som en bulk under huden, men fortsatt liten da. Ikke noe rødt. Kulen ligger akkurat der hvor pulsen er plassert, så hvis jeg holder oppå den, kjenner jeg pulsen tydelig. Kulen har form og konsistens (under hudoverflaten) som en halv drue kanskje, altså ikke verken hard eller bløt.

Jeg merket den aller først som en smerte ved visse bøyinger av hånden, så kjente jeg kulen såvidt, og nå har den altså vokst i løpet av få uker. Kanskje det er noe som ligger og trykker på noe?

Tanken går på alt kreftsvulst til...noe helt uskyldig men hva i all verden kan det være?

Hos fastlegen er det lange ventelister pga svineinfluensaen, og de prioriterer bare viktige ting.

Hvordan skal jeg finne ut hva dette er?

Gjest bør jeg være bekymret?
Skrevet

Hva du KAN! Tenk at du skjønte det var dette, - det er det helt sikkert. Her er et klipp (andre avsnitt nedenfor ga meg grøsninger)

----

Ganglion er en cyste (væskefylt dannelse omgitt av en hinne) med geleaktig innhold.

Den enkleste behandlingen er at legen punkterer cysten med en litt grov nål og suger ut det gelatinøse innholdet. Etter at cysten er tømt, kan det være aktuelt å sprøyte inn kortison i restene av cysten for å redusere risikoen for tilbakefall. Ganske mange får tilbakefall ved at cysten gjenoppstår. I ulike oppfølgingsstudier spriker resultatene. Det ser ut til at behandlingen er effektiv hos 30-70%.

Ganglion er en ufarlig tilstand. Tilstanden gir hos de fleste lite plager og trenger vanligvis ikke behandling. Ganglier kan i enkelte tilfeller trykke på nerver i hånden og gi nummenhetsfølelse og kraftnedsettelse i hånden.

Cystene kan variere i størrelse, og går ofte bort av seg selv etter noen måneder. En britisk undersøkelse viste at ganglioncysten forsvant av seg selv i halvparten av tilfellene. Blant dem som ble operert, kom ganglionet tilbake hos ca. halvparten. Nettoeffekten ble derfor den samme.

Gjest ikke farlig nei
Skrevet

Dette har jeg også hatt. Og den forsvant av seg selv selvom det tok lang tid.

Skrevet

Men på undersiden av håndleddet? Det er vel ikke helt vanlig?

Det er sjeldnere, men de dukker også opp der. Har selv hatt en på samme sted som trådstarter og en på foten.

Skrevet

Hva du KAN! Tenk at du skjønte det var dette, - det er det helt sikkert. Her er et klipp (andre avsnitt nedenfor ga meg grøsninger)

----

Ganglion er en cyste (væskefylt dannelse omgitt av en hinne) med geleaktig innhold.

Den enkleste behandlingen er at legen punkterer cysten med en litt grov nål og suger ut det gelatinøse innholdet. Etter at cysten er tømt, kan det være aktuelt å sprøyte inn kortison i restene av cysten for å redusere risikoen for tilbakefall. Ganske mange får tilbakefall ved at cysten gjenoppstår. I ulike oppfølgingsstudier spriker resultatene. Det ser ut til at behandlingen er effektiv hos 30-70%.

Ganglion er en ufarlig tilstand. Tilstanden gir hos de fleste lite plager og trenger vanligvis ikke behandling. Ganglier kan i enkelte tilfeller trykke på nerver i hånden og gi nummenhetsfølelse og kraftnedsettelse i hånden.

Cystene kan variere i størrelse, og går ofte bort av seg selv etter noen måneder. En britisk undersøkelse viste at ganglioncysten forsvant av seg selv i halvparten av tilfellene. Blant dem som ble operert, kom ganglionet tilbake hos ca. halvparten. Nettoeffekten ble derfor den samme.

Jeg har hatt en på samme sted som deg, så ut fra forklaringen din antok jeg at det kunne være dette. Men ta nå en tur til legen når ting roer seg der og få den sjekket for sikkerthets skyld. Jeg er nesten sikker på at det er en ganglion, men jeg er ingen lege :)

candyqueen_83
Skrevet

Det er sjeldnere, men de dukker også opp der. Har selv hatt en på samme sted som trådstarter og en på foten.

OK, takk for svar :o) Har aldri hørt om den plasseringen før.

Gjest bør jeg være bekymret
Skrevet

Men på undersiden av håndleddet? Det er vel ikke helt vanlig?

Jo, nå som jeg har lest mer om det, ser jeg at det omtales også den plasseringen. Dette fant jeg på en svensk side. Det forklarer også hvorfor jeg kjenner pulsen så godt akkurat der:

"Ganglier på handledens handflatesida.

Gangliet beror ofta på artrosförändingar i handleden. Gangliet ligger mycket nära det pulsåderkärl (arteria radials) och brukar inte behandlas med injektion då kärlet kan skadas. Vid behov av operation bör denna ske på handkirurgisk klinik då det finns en ökad risk för kärlskada i samband med ingreppet. I övrigt är operationstekniken väsentligen densamma."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...