Gå til innhold

Rift i øret på hundevalp, hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest FerskValpeeier
Skrevet

Det kvalifiserer ikke til øyeblikkelig hjelp på dyrlegevakten, men valpen vår på to måneder har fått en rift ytterst på øreflippen, fra ytterst på flippen og va 5 mm inn. Det blør litt, men virker ikke som det plager han. Bør jeg oppsøke dyrlege i morgen? Eventuelt hva gjør jeg med det frem til da?

Håper på hurtig svar!

Skrevet

Hvis du passer på å holde det rent å gror det vel greit av seg selv, dersom det bare er et rift?...Du må vel ikke til dyrlege med det?

Gjest FerskValpeeier
Skrevet

Hvis du passer på å holde det rent å gror det vel greit av seg selv, dersom det bare er et rift?...Du må vel ikke til dyrlege med det?

Ok, kanskje dårlig formulert, det er et "hakk" inn iøreflippen på ca 5 mm.

Skrevet

Jeg kan ikke altfor mye om hunder, men tror det vil virke litt vel hysterisk å ringe veterinærvakta for ei rift?

Sår hos dyr kan evt. vaskes med grønnsåpevann for å hindre betennelse.

Skrevet

Ok, kanskje dårlig formulert, det er et "hakk" inn iøreflippen på ca 5 mm.

Ok...da tror jeg at jeg hadde rengjort det og plastret det sammen, sånn at delene ligger inntil hverandre. ( da gror det antagelig sammen igjen )

Du kan jo alltids ringe vetrinær for å få råd.

Det verste som kan skje er at du får en hund med et lite hakk på det ene øret.

Skrevet

Hei!

Dersom valpen har mye hår på øret, burde du klippe det bort. Deretter rense den lille flenga med klorhexidin eller pyrisept- som du for all del ikke må få inn i øret. Deretter bruker du plaster, og teiper slik at sårkantene er jevnt inntil hverandre. Dette håper jeg du får gjort snarest mulig, ellers kan flenga gro slik, og da vil det bli værende sånn! Lykke til:-)

Gjest Jordgutten
Skrevet

Det som er usikkert er om det må sys eller ikke. Det kan hende det må. Tryggest å gå til legen, men om du ikke har råd så går det sikkert bra å bruke desinfiserende middel som Klorhexidin, Pyrisept eller lignende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...