Colette Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Jeg blir snart sprø av disse små skapningene som har herjet på kjøkkenet mitt den siste tiden. Det begynte med en gulrotkake jeg la i brødboksen - og etter noen dager bare tøt det ut med småfluer da jeg åpnet lokket. Jeg tømte brødboksen, og vasket den og trodde problemet var løst. Men nei....de er fortsatt på kjøkkenet. Brødboksen har jeg ikke brukt på en uke nå, men oppbevarer brødvarer i stekeoven inntil videre. Jeg har prøvd det meste: Solbærsaft, eddik/oppvaskmiddel, pils, syltetøy...og har til og med sprøytet med Radar insektsspray. Men et par stykker overlever til og med den giftige sprayen. Noen som har et knallgodt råd? Jeg orker ikke å ha dem i hus lenger:-( 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Kraftig tape, med limsiden opp (klistre fast på et fat eller et ark). Ha på litt sukker og syltetøy, og jævlene klistrer seg fast. 0 Siter
Elis31 Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Mener jeg leste i fjor, om noen som la noe på et papir (kunne det vært syltetøy?) og sprayet med hårspray for å drepe de, når de var samlet der. Ellers finner du mange tips her: http://www.kjerringrad.com/bananfluer-379.html 0 Siter
Colette Skrevet 21. august 2009 Forfatter Skrevet 21. august 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1250886428' post='4196705] Kraftig tape, med limsiden opp (klistre fast på et fat eller et ark). Ha på litt sukker og syltetøy, og jævlene klistrer seg fast. Ok, verdt et forsøk:-) Jeg har prøvd med en bred tape som jeg la på kjøkkenbenken med limsiden opp. Men uten resultat. Jeg har prøvd å "klapse" dem mellom hendene, og det hender at jeg treffer- men ikke ofte :-( Og jeg har tatt noen med fluesmekker - men de er så små at de slipper unna, stort sett. Det som har virket best hittil er faktisk et glass med pils fylt helt til randen.. Da sitter de på kanten av glasset og koser seg. Noen detter oppi, men langt fra alle:-( Grr.....:-( 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Noe som fungerer veldig bra er å sette ut glass med rødvin i. Hell et par dråper Zalo oppi. Da ødelegges overflatehinnen og fluene drukner. 0 Siter
Colette Skrevet 21. august 2009 Forfatter Skrevet 21. august 2009 Mener jeg leste i fjor, om noen som la noe på et papir (kunne det vært syltetøy?) og sprayet med hårspray for å drepe de, når de var samlet der. Ellers finner du mange tips her: http://www.kjerringrad.com/bananfluer-379.html Jeg har i dag vannet alle plantene mine med salmiakkvann. Får håpe de overlever:-) Ellers har jeg sett den linken der, men har enda ikke funnet noe av det som fungerer. Jeg tror ikke at fluene kommer fra blomsterpottene, men fra gulrotkaka eller muligens nektariner jeg hadde i hus. 0 Siter
Colette Skrevet 21. august 2009 Forfatter Skrevet 21. august 2009 Noe som fungerer veldig bra er å sette ut glass med rødvin i. Hell et par dråper Zalo oppi. Da ødelegges overflatehinnen og fluene drukner. Jeg husker at jeg hadde slike fluer i boden min en gang, og da tenkte jeg ikke så mye over det. Det er verre når de er på kjøkkenet:-( I boden hadde jeg en halvtømt flaske med rødvin uten kork- og der hadde de samlet seg ja....Men det betyr at jeg må kjøpe rødvin kun for å ta knekken på fluene, for jeg drikker ikke rødvin. Men må man, så må man:-) Takk for tipset:-) 0 Siter
Colette Skrevet 21. august 2009 Forfatter Skrevet 21. august 2009 Bruk støvsuger. Det er ikke så mange av dem, skjønner du. Men det er absolutt et råd jeg bør prøve. Takk skal du ha :-) 0 Siter
brilleslangen Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Jeg har i dag vannet alle plantene mine med salmiakkvann. Får håpe de overlever:-) Ellers har jeg sett den linken der, men har enda ikke funnet noe av det som fungerer. Jeg tror ikke at fluene kommer fra blomsterpottene, men fra gulrotkaka eller muligens nektariner jeg hadde i hus. sannsynligvis har du fått dem i hus via frukt. Men irriterende det er dem. http://no.wikipedia.org/wiki/Bananflue Lykke til med kampen, har desverre ingen gode råd å gi. 0 Siter
Colette Skrevet 21. august 2009 Forfatter Skrevet 21. august 2009 sannsynligvis har du fått dem i hus via frukt. Men irriterende det er dem. http://no.wikipedia.org/wiki/Bananflue Lykke til med kampen, har desverre ingen gode råd å gi. Ja, jeg tror de kom inn med en pakke nektariner som ble liggende for lenge å godgjøre seg. Og deretter forflyttet seg til brødboksen. I vår hadde jeg rotte i kjelleren. Så fikk jeg maur på verandaen. På mandag var jeg i kjelleren og støtte på en salamander...og i går møtte jeg en padde der nede. Jeg er glad i dyr, men et sted får vel grensen gå:-( 0 Siter
brilleslangen Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Ja, jeg tror de kom inn med en pakke nektariner som ble liggende for lenge å godgjøre seg. Og deretter forflyttet seg til brødboksen. I vår hadde jeg rotte i kjelleren. Så fikk jeg maur på verandaen. På mandag var jeg i kjelleren og støtte på en salamander...og i går møtte jeg en padde der nede. Jeg er glad i dyr, men et sted får vel grensen gå:-( LOL Ja det var da voldsomt til invasjon ;-) Som detstår på vikipedia så er renhold og fjerning av matrester viktig for å få bukt med fluene, men der har du sikkert vært flink siden du ikke har mange igjen. Og så ser jeg de anbefaler ei sånn lykt med ultrafiolett lys som tiltrekker seg insekter. 0 Siter
Colette Skrevet 21. august 2009 Forfatter Skrevet 21. august 2009 LOL Ja det var da voldsomt til invasjon ;-) Som detstår på vikipedia så er renhold og fjerning av matrester viktig for å få bukt med fluene, men der har du sikkert vært flink siden du ikke har mange igjen. Og så ser jeg de anbefaler ei sånn lykt med ultrafiolett lys som tiltrekker seg insekter. LOL:-) Ja, det er til å le av:-) Padda reddet jeg ut av kjelleren min med spade og kost. Så den har det forhåpentligvis bra :-) Takke meg til disse store og greie dyrene framfor disse ekle småfluene. Det er noe med at jeg føler at hele kjøkkenet er urent og ekkelt. Jeg tror jeg har bare et par igjen, men det har jeg trodd før også. Radar skal jo være giftig nok til å ta livet av småfluer.....så den skjønner jeg ikke helt. Men jeg får se om det er andre metoder jeg kan ta i bruk:-) 0 Siter
zellica Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Ok, verdt et forsøk:-) Jeg har prøvd med en bred tape som jeg la på kjøkkenbenken med limsiden opp. Men uten resultat. Jeg har prøvd å "klapse" dem mellom hendene, og det hender at jeg treffer- men ikke ofte :-( Og jeg har tatt noen med fluesmekker - men de er så små at de slipper unna, stort sett. Det som har virket best hittil er faktisk et glass med pils fylt helt til randen.. Da sitter de på kanten av glasset og koser seg. Noen detter oppi, men langt fra alle:-( Grr.....:-( Sett et glass med noe godt på benken, og så har du støvsugeren klar. Når krypene har samlet seg nede i glasset slår du til med støvsugeren. Jeg har støvsuget ikke rent få slike bananfluer på denne måten. :-) 0 Siter
Colette Skrevet 21. august 2009 Forfatter Skrevet 21. august 2009 Sett et glass med noe godt på benken, og så har du støvsugeren klar. Når krypene har samlet seg nede i glasset slår du til med støvsugeren. Jeg har støvsuget ikke rent få slike bananfluer på denne måten. :-) Ok:-) Takk for tipset :-) Nå skal de til pers:-) 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Jeg hadde samme problem for litt siden. Jeg tok støvsugen fatt og støvsugde alle fluene jeg fant (og det var mange!!), men likevel var det _alltid_ noen igjen (som jeg gjerne oppdaget dagen etter). For min del gjalt det å finne kilden til det som gjorde at de koste seg på kjøkkenet mitt. Jeg vasket hele kjøkkenet med salmiak og satt ut et glass rødvin. Dagen etter var problemet borte, og jeg har siden ikke hatt en eneste bananflue på besøk :-) 0 Siter
Colette Skrevet 21. august 2009 Forfatter Skrevet 21. august 2009 Jeg hadde samme problem for litt siden. Jeg tok støvsugen fatt og støvsugde alle fluene jeg fant (og det var mange!!), men likevel var det _alltid_ noen igjen (som jeg gjerne oppdaget dagen etter). For min del gjalt det å finne kilden til det som gjorde at de koste seg på kjøkkenet mitt. Jeg vasket hele kjøkkenet med salmiak og satt ut et glass rødvin. Dagen etter var problemet borte, og jeg har siden ikke hatt en eneste bananflue på besøk :-) OK:-) Tusen takk for tipset :-) Her skal alt prøves:-) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Fjern alt av brødsmuler og tomme flasker fra benken. Tøm matavfallet ofte. I tillegg bør dører og vindu lukkes. De kommer sammen med frukt/grønt du kjøper, i tillegg fra hagen om der er frukttrær. I søpla ute er det sikkert også en hel hær. De er ekle, men problemet forsvinner av seg selv etter et par mnd. Jeg har sett et par av dem her inne nå, men er veldig nøye med de nevnte punkt. Da formerer de ikke seg i allefall. Fruktfluer elsker alt som går i gjæring. 0 Siter
Colette Skrevet 22. august 2009 Forfatter Skrevet 22. august 2009 Fjern alt av brødsmuler og tomme flasker fra benken. Tøm matavfallet ofte. I tillegg bør dører og vindu lukkes. De kommer sammen med frukt/grønt du kjøper, i tillegg fra hagen om der er frukttrær. I søpla ute er det sikkert også en hel hær. De er ekle, men problemet forsvinner av seg selv etter et par mnd. Jeg har sett et par av dem her inne nå, men er veldig nøye med de nevnte punkt. Da formerer de ikke seg i allefall. Fruktfluer elsker alt som går i gjæring. Jeg har ingenting som kan friste dem her inne nå. Og ingenting på benken. Og det er det som er så rart..det finnes igenting her inne som skal holde dem i live lenger:-( 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 22. august 2009 Skrevet 22. august 2009 Jeg husker at jeg hadde slike fluer i boden min en gang, og da tenkte jeg ikke så mye over det. Det er verre når de er på kjøkkenet:-( I boden hadde jeg en halvtømt flaske med rødvin uten kork- og der hadde de samlet seg ja....Men det betyr at jeg må kjøpe rødvin kun for å ta knekken på fluene, for jeg drikker ikke rødvin. Men må man, så må man:-) Takk for tipset:-) Hvis du ikke har rødvin, så prøv noe annet som fluer liker. Sterk saft med Zalo burde også gjøre nytten. Bare pass på at ikke små barn kommer til å drikke det. Du skulle sett hvor mange fluer som var i rødvinen da jeg hellte den ut. Skikkelig grøt. *Grøsser* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.