Gå til innhold

Handle fra Danmark - moms?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ha dette her da
Skrevet

Skal handle fra en dansk internetbutikk. Det står at de selger etter norske oppgitte priser og at vi selvsakt ikke betaler dansk moms.

Men vi må selv sørge for å fortolle etc. varene vi handler.

Vi kommer til å handle små varer til en samlet pris at ca kr. 3-400 norske kroner.

Vi kan selvsakt kjøpe i to rater av under 200 kr. stykket.

Men hvordan blir dette, hvor havner de små pakkene mine? I postkassen min? På postkontoret?

Hvordan gjør jeg kjøp fra Danmark eller utlandet i det hele tatt korrekt?

Hvordan betaler jeg det Norge krever av meg, og hvordan gjør jeg det?

Har ikke handlet fra utlandet før.

brilleslangen
Skrevet

Moms må du betale uansett såfremt det ikke er momsfrie varer.(eks bøker tror jeg det er momsfritak på)

Toll må i tillegg betales ved verdi 0ver 200,-.

Akkurat hvordan det ordnes nå er jeg ikke helt sikker på. Men tollmyndighetene sørger iallfall for å få pengene sine. Jeg har opplevd å få varer fra utlandet på to måter.

1) fått varen(pakken) i postkassen som vanlig, og regning i posten for tollbehandling/moms(fikk et brev 3-4 dager før regninga med beskjed om at jeg evt kunne forhåndsbetale for å slippe faktureringsavgift, men brevet kom såpass sent at regning nok allerede var sendt ut)

2) Varen har blitt sendt som vanlig pakke fra utlandet, ferdig betalt og frankert. Ved innkomst til landet har tollvesenet fortollet varen/beregnet evt moms, og sendt pakken videre som oppkravssending for å få innbetalt disse.

Så det er bare å bestilledet du vil ha, men du må altså ta med i regninga at prisen blir noe høyere enn det først ser ut til

Skrevet

Moms må du betale uansett såfremt det ikke er momsfrie varer.(eks bøker tror jeg det er momsfritak på)

Toll må i tillegg betales ved verdi 0ver 200,-.

Akkurat hvordan det ordnes nå er jeg ikke helt sikker på. Men tollmyndighetene sørger iallfall for å få pengene sine. Jeg har opplevd å få varer fra utlandet på to måter.

1) fått varen(pakken) i postkassen som vanlig, og regning i posten for tollbehandling/moms(fikk et brev 3-4 dager før regninga med beskjed om at jeg evt kunne forhåndsbetale for å slippe faktureringsavgift, men brevet kom såpass sent at regning nok allerede var sendt ut)

2) Varen har blitt sendt som vanlig pakke fra utlandet, ferdig betalt og frankert. Ved innkomst til landet har tollvesenet fortollet varen/beregnet evt moms, og sendt pakken videre som oppkravssending for å få innbetalt disse.

Så det er bare å bestilledet du vil ha, men du må altså ta med i regninga at prisen blir noe høyere enn det først ser ut til

Her var det et par feil.

Både toll- og momsgrensen på varer fra firma er lik, 200 kroner. For verdi under 200 kroner kommer det ingenting i tillegg.

For verdi over 200 kroner er det 25 % moms på hele beløpet, inkludert porto. Det er tollgebyr på 103 kroner. Og hvis varen er tollpliktig, er det toll, men det er det ikke mange varer som er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...