Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg har besteforeldre med mye penger. Nå har disse besteforeldrene gitt alle barnebarna sine (6 stk) kr 100 000 hver, og barna sine (altså forelder/tante til venninna mi, 2 stk) 500 000 hver.

Da presterer venninna mi å bli irritert, fordi hun mener barnebarna burde fått 500 000 hver i stedet foreldrene, siden de trenger det mer. Etableringsfase etc, etc. Og foreldrene har god råd fra før.

Er dette toppen av utakknemlighet, eller en forståelig reaksjon?

Slik det er nå, har besteforeldrene altså delt ut 1,6 mill til familien sin. Skulle de gjort som venninna mi mener, hadde de måttet ut med 3,2 mill. Det tenker hun ikke på...

Jeg blir satt ut, merker jeg...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• trollemor;o)

4

• løvinne71

4

• Katt-ja

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det kan vel strengt tatt være et logisk ressonement, men jeg hadde aldri fått meg til å uttrykke det slik at andre hørte det.

Jeg synes venninna di får være takknemlig for det hun har fått og holde kjeften sin...

Gjest synes jeg
Skrevet

Det er smålig, utakknemlig og griskt!!!!!!!!! Fy flate for et ekkelt menneske!

Skrevet

Jeg syns det er utakknemlig tenkt av henne. I bunn og grunn trengte de jo ikke gi henne noe. Og man kan godt unne foreldregenerasjonen å få det litt romslig økonomisk, uten tanke på hvem som _trenger_ pengene mest.

Skrevet

Det kan vel strengt tatt være et logisk ressonement, men jeg hadde aldri fått meg til å uttrykke det slik at andre hørte det.

Jeg synes venninna di får være takknemlig for det hun har fått og holde kjeften sin...

Enig med deg.

Jeg syns nå forsåvidt at det er naturlig å gi mest til de nærmeste. F. eks. får jeg og broren min dyrere julegave av foreldrene våre enn det barna våre får. Tilsvarende husker jeg som barn at foreldrene våre igjen fikk dyrere gaver av våre besteforeldre enn det vi fikk.

Selvsagt ingen absolutt regel, men jeg syns det er naturlig slik.

Skrevet

Jeg syns det er utakknemlig tenkt av henne. I bunn og grunn trengte de jo ikke gi henne noe. Og man kan godt unne foreldregenerasjonen å få det litt romslig økonomisk, uten tanke på hvem som _trenger_ pengene mest.

enig

Skrevet

Kjære vene. Det er vel opp til de som deler ut arven å bestemme fordelingen. Så dersom noen er uenige så kan de bare flytte en del av pengene videre med en gang.

Utakknemmelige synes jeg de er!!!!

Gjest Elextra
Skrevet

Enig.

Gjest mikkelina
Skrevet

Utakknemlig. Det er for søren ingen selvfølge å få arv i bøtter og spann, men slik er det med enkelte folk og penger. De endrer seg, jfr en tråd som kom opp i går (?) Glad jeg ikke er rik.

Skrevet

Det er griskt. Jeg gjetter hun er i 20-årene. Dessverre er min generasjon rask med å anta at de burde få alt i hendene og ikke slite for noe.

Om jeg hadde fått 100 000, så hadde jeg vært overlykkelig. Da kunne jeg betalt ned litt studiegjeld og gått på skole dette året med god samvittighet.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg skjønner hva hun mener, men hun burde så absolutt holde slike tanker for seg selv. Hun fikk jo masse uventa kronasje :)

Skrevet

Griskt er bare fornavnet. Mellomnavnet er Utakknemlig og etternavnet er Frekt.

Skrevet

Jeg synes en som nettopp har fått kr. 100 000 rett i fanget, bør si pent takk og deretter holde kjeft.

Skrevet

Jeg synes en som nettopp har fått kr. 100 000 rett i fanget, bør si pent takk og deretter holde kjeft.

''Jeg synes en som nettopp har fått kr. 100 000 rett i fanget, bør si pent takk og deretter holde kjeft.''

Ihvertfall når alle innen hver "gruppe" er likebehandlet. Jeg hadde nok blitt litt lei meg/snurt hvis f eks søstrene mine fikk dobbelt så mye som meg.

Skrevet

''Jeg synes en som nettopp har fått kr. 100 000 rett i fanget, bør si pent takk og deretter holde kjeft.''

Ihvertfall når alle innen hver "gruppe" er likebehandlet. Jeg hadde nok blitt litt lei meg/snurt hvis f eks søstrene mine fikk dobbelt så mye som meg.

Enig i det, selvfølgelig. Men det virker jo som om giverne her har vært svært så rettferdige.

Skrevet

Enig i det, selvfølgelig. Men det virker jo som om giverne her har vært svært så rettferdige.

helt enig i det.

Skrevet

Enig med deg.

Jeg syns nå forsåvidt at det er naturlig å gi mest til de nærmeste. F. eks. får jeg og broren min dyrere julegave av foreldrene våre enn det barna våre får. Tilsvarende husker jeg som barn at foreldrene våre igjen fikk dyrere gaver av våre besteforeldre enn det vi fikk.

Selvsagt ingen absolutt regel, men jeg syns det er naturlig slik.

''Jeg syns nå forsåvidt at det er naturlig å gi mest til de nærmeste. F. eks. får jeg og broren min dyrere julegave av foreldrene våre enn det barna våre får. Tilsvarende husker jeg som barn at foreldrene våre igjen fikk dyrere gaver av våre besteforeldre enn det vi fikk.''

Jeg er veldig for likebehandling av sammenlignbare grupper, men synes ikke nødvendigvis at det betyr at barn skal få mer/dyrere enn barnebarn.

I vår familie er besteforeldrene på hver side adskillig mer spandable overfor barnet vårt enn overfor eget barn.

Men det som kanskje ofte gjør det mer eller mindre nødvendig å forskjellsbehandle, er vel antall snuter. I mange familier er det adskillig flere barnebarn enn barn.

Uansett synes jeg ikke at julegavesituasjonen er helt sammenlignbar med det å dele ut arveforskudd. Uten forskudd ville jo hele arven gått direkte til barna, og så måtte barnebarna pent vente på sin arv fra sine foreldre senere.

Skrevet

Hun er både grisk og utakknemmelig, og burde kanskje også tenke på at hun faktisk er nr 2 i arverekkefølgen!?

Greit nok at foreldrene/ tante er i en god økonomisk situasjon NÅ. Men dette har kanskje slitt for i flere år!

Derfor er det vel bare rett og rimelig at det nå er deres tur til å få litt ekstra å kose seg med.

Hvis det skulle vært omvendt, så vil det jo si det samme som at en generasjon arvinger blir "hoppet" over, og at de hun derimot, som kanskje ikke har gjort et slag ennå, istedet skulle få komme lett til noe hun hverken har slitt for eller fortjent?

Sett fra foreldre/ tantes synspunkt, så ville nok dette virket temmelig urettferdig!

Hun burde være glad for det hun har fått! Og ellers vente på sin tur til å arve, den dagen hennes foreldre går bort.

Gjest mikkelina
Skrevet

Hun er både grisk og utakknemmelig, og burde kanskje også tenke på at hun faktisk er nr 2 i arverekkefølgen!?

Greit nok at foreldrene/ tante er i en god økonomisk situasjon NÅ. Men dette har kanskje slitt for i flere år!

Derfor er det vel bare rett og rimelig at det nå er deres tur til å få litt ekstra å kose seg med.

Hvis det skulle vært omvendt, så vil det jo si det samme som at en generasjon arvinger blir "hoppet" over, og at de hun derimot, som kanskje ikke har gjort et slag ennå, istedet skulle få komme lett til noe hun hverken har slitt for eller fortjent?

Sett fra foreldre/ tantes synspunkt, så ville nok dette virket temmelig urettferdig!

Hun burde være glad for det hun har fått! Og ellers vente på sin tur til å arve, den dagen hennes foreldre går bort.

''Greit nok at foreldrene/ tante er i en god økonomisk situasjon NÅ. Men dette har kanskje slitt for i flere år! Derfor er det vel bare rett og rimelig at det nå er deres tur til å få litt ekstra å kose seg med.

Hvis det skulle vært omvendt, så vil det jo si det samme som at en generasjon arvinger blir "hoppet" over, og at de hun derimot, som kanskje ikke har gjort et slag ennå, istedet skulle få komme lett til noe hun hverken har slitt for eller fortjent?''

Alldeles right on the spot. Luska, du bør memorere dette ord for ord og gi venninna di en forelesning neste gang hun klager! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...