Gå til innhold

Lov til å ha med drikke på fly nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regelen om at man kun kan ha med svært begrensede mengder drikke (og annen væske) på flyet skulle visstnok oppheves i høst. Er det noen som vet om regelen er fjernet nå (evt. når den skal fjernes)?

Skrevet

Du kan ha med deg så mye du vil inn på flyet, men du får det ikke gjennom sikkerhetskontrollen. ;) Og regelen gjelder fortsatt.

Skrevet

Du kan ha med deg så mye du vil inn på flyet, men du får det ikke gjennom sikkerhetskontrollen. ;) Og regelen gjelder fortsatt.

OK. Skulle skrevet gjennom sikkerthetskontrollen:-)

Finner bare ikke igjen det jeg leste om når denne regelen skulle oppheves.

Skrevet

Man kan fremdeles lage bomber av flytende væske, så jeg tviler på det blir opphevet.

Skrevet

Man kan fremdeles lage bomber av flytende væske, så jeg tviler på det blir opphevet.

...man kan fremdeles ta med seg en større, men tom flaske inn bak sikkerhetssjekken, og hvis flere reisende har med seg maksimalt antall småflasker med tillatt innholdsmengde, er det ikke noe problem å møtes på do eller andre steder og blande sammen fra flere småflasker...

Så selv om det fortsatt er mulig å lage bomber av flytende væske, tviler jeg på at denne sikkerhetsregelen har sånn voldsom effekt på potensielle terrorister. Jeg tror regelen først og fremst er der for å gi den gemene hop inntrykk av at man tar sikkerheten på alvor slik at vi opprettholder vår fly-frekvens.

Gjest me et moi
Skrevet

...man kan fremdeles ta med seg en større, men tom flaske inn bak sikkerhetssjekken, og hvis flere reisende har med seg maksimalt antall småflasker med tillatt innholdsmengde, er det ikke noe problem å møtes på do eller andre steder og blande sammen fra flere småflasker...

Så selv om det fortsatt er mulig å lage bomber av flytende væske, tviler jeg på at denne sikkerhetsregelen har sånn voldsom effekt på potensielle terrorister. Jeg tror regelen først og fremst er der for å gi den gemene hop inntrykk av at man tar sikkerheten på alvor slik at vi opprettholder vår fly-frekvens.

''...man kan fremdeles ta med seg en større, men tom flaske inn bak sikkerhetssjekken''

Du kan ikke ta en tom stor flaske gjennom sikkerhetssjekken, men du kan selvagt kjøpe deg en flaske i dyre dommer etter sikkersjekken og drikke den, eventuelt tømme den i do, og deretter blande bomben din i fred og ro........ Synes hele regelen er en vits!!!! og de eneste som tjener på det er de som selger drikke etter sikkerhetssjekken og plastposefolka!

De som virkelig vil oss ille trenger ikke å bry seg om denslags regler, der snor seg nok rundt på annet vis :(((((

Gjest Det kan man vel
Skrevet

''...man kan fremdeles ta med seg en større, men tom flaske inn bak sikkerhetssjekken''

Du kan ikke ta en tom stor flaske gjennom sikkerhetssjekken, men du kan selvagt kjøpe deg en flaske i dyre dommer etter sikkersjekken og drikke den, eventuelt tømme den i do, og deretter blande bomben din i fred og ro........ Synes hele regelen er en vits!!!! og de eneste som tjener på det er de som selger drikke etter sikkerhetssjekken og plastposefolka!

De som virkelig vil oss ille trenger ikke å bry seg om denslags regler, der snor seg nok rundt på annet vis :(((((

''Du kan ikke ta en tom stor flaske gjennom sikkerhetssjekken''

Hvor har du det fra at man ikke kan det? Når jeg skal ut og fly har jeg ALLTID med meg en tom flaske som jeg får fylt opp på innsiden. Jeg har aldri hatt problemer med det.

Gjest me et moi
Skrevet

Hvor har du det fra at man ikke kan det? Når jeg skal ut og fly har jeg ALLTID med meg en tom flaske som jeg får fylt opp på innsiden. Jeg har aldri hatt problemer med det.

Det har jeg fra utallige turer til det store utland. Ingen av boksene skal kunne innholde mer enn 1 dl. Har du en halv-liter med vann som inneholder bare pittelitt med vann har den blitt konfiskert! (og det har ikke hjulpet at jeg har drukket den foran dem heller!)

Gjest me et moi
Skrevet

OK. Skulle skrevet gjennom sikkerthetskontrollen:-)

Finner bare ikke igjen det jeg leste om når denne regelen skulle oppheves.

Jeg erindrer også å ha lest det, men jeg finner det heller ikke :(

Gjest Det kan man vel
Skrevet

Det har jeg fra utallige turer til det store utland. Ingen av boksene skal kunne innholde mer enn 1 dl. Har du en halv-liter med vann som inneholder bare pittelitt med vann har den blitt konfiskert! (og det har ikke hjulpet at jeg har drukket den foran dem heller!)

Selvfølgelig blir den konfiskrt om den innholder bittelitt vann. Det var snakk om en TOM flaske. Jeg har i alle fall aldri hatt problemer med en helt tom flaske.

Gjest me et moi
Skrevet

Selvfølgelig blir den konfiskrt om den innholder bittelitt vann. Det var snakk om en TOM flaske. Jeg har i alle fall aldri hatt problemer med en helt tom flaske.

Kanskje jeg ikke var spesifikk nok: jeg drakk opp hele de atten dråpene som var igjen! TOMMERE kunne den faktisk ikke bli. Og det hjalp IKKE!

hidi, the scorpion
Skrevet

Fra Danmark og hjem fikk jeg lov til å beholde en stor flaske Chanel parfyme;) De var snille og hjelpsomme. Men hårsprayen måtte han ta, sa han litt trist;))

Gjest me et moi
Skrevet

''Vær oppmerksom på at mengden bestemmes av størrelsen på beholderen, ikke hvor mye væske det er i den. Det vil si at en beholder vil bli vurdert etter hvilken mengde den kan inneholde - ikke etter mengden den faktisk inneholder.''

Ergo har nok de som jeg har truffet på tolket det slik at selv om den er tom, så blir flaska vurdert etter hvilken mende den KAN inneholde.

Dette er sakset fra:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/nye_regler_for_hand_bagasje_pa_fly

hidi, the scorpion
Skrevet

''Vær oppmerksom på at mengden bestemmes av størrelsen på beholderen, ikke hvor mye væske det er i den. Det vil si at en beholder vil bli vurdert etter hvilken mengde den kan inneholde - ikke etter mengden den faktisk inneholder.''

Ergo har nok de som jeg har truffet på tolket det slik at selv om den er tom, så blir flaska vurdert etter hvilken mende den KAN inneholde.

Dette er sakset fra:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/nye_regler_for_hand_bagasje_pa_fly

Helt korrekt;)

Skrevet

Fra Danmark og hjem fikk jeg lov til å beholde en stor flaske Chanel parfyme;) De var snille og hjelpsomme. Men hårsprayen måtte han ta, sa han litt trist;))

Da har du vært heldig, jeg var for ikke så lenge siden i London, hvor en stakkars kar fikk fratatt mesteparten av innholdet i toalettmappen sin. Han visste åpenbart ikke om regelen selv mange år etter at den ble innført. Han mistet nok verdier for flere tusen. Deodorant, baberskum, eau-de-toilet etc... og det var ikke billigmerker fyren brukte heller. Syntes synd på ham.

Glad for at du fikk beholde parfymen din jeg. :)

Jeg er ikke glad for den regelen, og det er noe _urettferdig_ over at noen får lov og noen ikke.

Gjest me et moi
Skrevet

Helt korrekt;)

I know! ;)

men jeg tror på at "Det kan man vel" har truffet på noen med pittelitt sunt bondevett ;)...... dog ifølge reglene er det altså ikke lov.

Gjest Det kan man vel
Skrevet

I know! ;)

men jeg tror på at "Det kan man vel" har truffet på noen med pittelitt sunt bondevett ;)...... dog ifølge reglene er det altså ikke lov.

Jeg har reist mye, så det er i så fall utrolig mange med sunt bondevett der ute, og jeg kan ikke forstå at de tolker det du skriver feil heller. Hvis man skal tolke det slik de du har truffet på tolker det kan man ikke reise med noe som helst som kan fylles opp med væske, og det blir jo helt hull i hodet. Selv en tom sko KAN fylles opp med væske. Dersom det er litt væske i beholderen kan man selvfølgelig ikke ta den med (f.eks en stor parfymeflaske med bare litt parfyme i bunnen) men dersom den er fullstendig tørr er det noe helt annet.

hidi, the scorpion
Skrevet

Da har du vært heldig, jeg var for ikke så lenge siden i London, hvor en stakkars kar fikk fratatt mesteparten av innholdet i toalettmappen sin. Han visste åpenbart ikke om regelen selv mange år etter at den ble innført. Han mistet nok verdier for flere tusen. Deodorant, baberskum, eau-de-toilet etc... og det var ikke billigmerker fyren brukte heller. Syntes synd på ham.

Glad for at du fikk beholde parfymen din jeg. :)

Jeg er ikke glad for den regelen, og det er noe _urettferdig_ over at noen får lov og noen ikke.

Jeg visste om regelen. men kom til Danmark med båt, og trodde jeg skulle hjem med båt. Så ble planene forandret, og reglene tenkte jeg overhodet ikke på i det øyeblikket;)

Så lenge det er mennesker som kontrollerer slike ting, vil det ikke alltid være objektivitet som styrer dem....

Gjest høstløv
Skrevet

Det er kommet inn noen unntaksregler:

Sitat: "Væske anskaffet på lufthavn eller om bord i fly hvor lufthavnen/selskapet hører hjemme i Norge/EU/EØS/Sveits. Varene skal ligge i forseglet påse sammen med kvittering. Kvitteringen kan ikke være eldre enn 36 timer."

Dokumentasjon finnes på denne siden:

http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/30_Sikkerhetskontroll

Til høyre på siden under under brosjyre trykk på sikkerhetskontroll.

Skrevet

Det er volumet beholderen _kan_ romme som teller, ikke hvor mye som faktisk er på den, så da har det vært slappe sikkerhetssjekker der du har vært.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...