Gå til innhold

Hva hadde dere gjort?


Gjest Speedo

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på 3,5 år som vi har forsøkt å få tørr i sommer. Det har gått litt i rykk og napp. På forsommeren var han veldig flink og sa fra når han skulle på do, så virket det som om han mistet interessen og tisset mer enn gjerne i buksa og ba om å få ny truse på. Da tok vi på bleie en periode (med en del protester).

I begynnelsen av august tok vi av bleien igjen. Nå sier han ofte i fra, men av og til litt sent. Det resulterer i at han har skvettet litt i trusa før vi rekker å komme på do. Han har også stort sett ett til to uhell hver dag (tissing).

Skal vi forsette uten bleie (så lenge vi gidder å vaske tøyet)? Og hvor lang tid må man regne med at avvenningen tar?

Og skal vi passe på han (sette han på do til faste tider), eller la han lære seg å si fra selv.

Synspunkter og egne erfaringer mottas med stor takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror dere må følge ham opp veldig nøye når det gjelder det å gå på do. Det er tydelig at han selv venter for lenge før han finner ut at det er på tide og så er det for sent. Problemet er jo da at det kan ta veeeeldig lang tid før han selv tar ansvar for å gå på do. Vi brukte vel 7 - 8 måneder på å få vår sønn til å passe på dette selv. Slapp unna vaskingen på denne måten, men slitsomt var det.

Det rare med disse ungene er jo at de er så forskjellige og det er umulig å gi noe fasit svar. Jeg kjenner en del foreldre som ha begynt med bleie igjen, som ikke fant det bryet verd å ta all vasken, og hvor ungene fra 2 -6 måneder senere selv ville slutte med bleie og ble tørre.

Så det er vel egentlig bare dere som kjenner sønnen deres og som vet om han selv er instilt på å bli tørr, men ikke er ivrig nok selv, eller om det er slik at dere ønsker å få ham tørr, men at han selv ikke er riktig moden for det enda. Vet med meg selv at jeg ikke hadde gått igjennom den samme tolmodighetstesten en gang til om det samme hadde skjedd med jenta vår nå som vi hadde med den eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til speedo.Du har allerede fått litt råd fra andre foreldre. Det er litt vanskelig å gi et fasitsvar når ikke barnet er eldre enn 3.5 år. Jeg tror det er viktig å ikke mase for mye på dette med tissing. Prøv allikevel å få til noen faste dotider i løpet av dagen.Det er viktig at han tidlig venner seg til å bruke god tid å slappe godt av.Det at det er litt fuktig i trusa er ikke uvanlig i den fasen dere er nå,men det er forskjell på noen drypp og gjennomvåt. Er han gjennomvåt kan det være riktig å bruke bleie litt til De fleste blir tørre i 3 - 4 års alderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...