Gå til innhold

Huff, tragisk sak.

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda
Skrevet

Enig i at det er tragosk, men her er det vel snakk om en form for omsorgssvikt - å ikke søke hjelp når en (dog hendelig) ulykke/uhell skjer.

Alle skjønner at en baby som slår hodet hardt i gulvet må undersøkes så fort som mulig.

Sønnen min datt ut av vår seng en morgen når han var liten baby.

Jeg dro ikke til legen med han da - syntes det så ut som han hadde det helt greit og alt var bra med han i løpet av kort tid.

Og heldigvis - det har gått helt fint med han.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• trollemor;o)

6

• Mary Poppins

4

• cecily

4

Gjest mikkelina
Skrevet

Sønnen min datt ut av vår seng en morgen når han var liten baby.

Jeg dro ikke til legen med han da - syntes det så ut som han hadde det helt greit og alt var bra med han i løpet av kort tid.

Og heldigvis - det har gått helt fint med han.

Ja, heldigvis gikk det bra, det kan man sitter her og si nå - men det kan ingen garantere. Jeg mistet faktisk også min sønn i gulvet da han var 5 mnd. Det første vi gjorde var å kontakte legevakt. Heller føre var. Heldigvis gikk det også bra med min gutt.

Gjest mikkelina
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at han burde ha skjønt det. Vet om flere barn som har falt ned fra stellebord. Foreldre og andre har blitt utrolig skremt, men såsant barnet ikke har blitt annerledes i etterkant så har legevakt (kontaktet pr telefon) og andre bedt foreldrene se det an.

"men såsant barnet ikke har blitt annerledes i etterkant så har legevakt (kontaktet pr telefon) og andre bedt foreldrene se det an."

Da har man i det minste tatt sitt ansvar og kontaktet lege. Jeg mistet selv min sønn i gulvet da han var 5 mnd. En grusom opplevelse, det kunne ikke fale meg inn å _ikke_ dra på legevakta. Heller føre var.

Skrevet

"men såsant barnet ikke har blitt annerledes i etterkant så har legevakt (kontaktet pr telefon) og andre bedt foreldrene se det an."

Da har man i det minste tatt sitt ansvar og kontaktet lege. Jeg mistet selv min sønn i gulvet da han var 5 mnd. En grusom opplevelse, det kunne ikke fale meg inn å _ikke_ dra på legevakta. Heller føre var.

Siden det ikke er helt uvanlig at legevakten sier at foreldre ikke skal komme med sine barn etter slike episoder, så synes jeg ikke det er så rart om foreldre ikke uten videre umiddelbart oppsøker lege.

Skrevet

Jeg er enig i at politiet skal konsentrere seg om mishandling, voldtekt osv.

Men dette barnet har faktisk blitt utsatt for mishandling, i og med at faren ikke tok barnet til lege umiddelbart.

Å ikke skjønne at et fall med hode rett i betonggulv er skadelig, er merkelig!

Sønnen min klarte å åle seg ut av foreldresengen da han var 4-5 mnd og landet på haken. Jeg tok han øyeblikkelig på legevakten, og opplevde det ubehagelige at legen undersøkte hele gutten grundig. De mistenkte mishandling, fordi de mente han var for ung til å klare å komme seg ut selv. Han hadde fått kjeven ut av ledd, men var ellers i orden.

Da datteren min var rundt året, klarte hun å klatre ut av en barnestol og falle med hodet først i gulvet, som også var av betong.

Jeg ringte legevakten, og de bad meg komme dit med en gang - ikke vente og se det an.

Hadde jeg ikke tatt den telefonen eller latt være å dra på legevakten, ville jeg også ha utsatt barnet for omsorgssvikt slik som tiltalte i denne saken.

Jeg har på følelsen at de som skriver her at de skjønner at faren ikke tok affære, ikke har barn selv, eller ikke har opplevd at barnet deres har falt i gulvet som små. Stemmer det? Den grusomme følelsen man får når man ser barnet skade seg på den måten, får en til å reagere.

Så jeg lurer på om det er noe mer i denne saken. At det kanskje ikke bare var et uhell at barnet falt i gulvet.

Gjest mikkelina
Skrevet

Siden det ikke er helt uvanlig at legevakten sier at foreldre ikke skal komme med sine barn etter slike episoder, så synes jeg ikke det er så rart om foreldre ikke uten videre umiddelbart oppsøker lege.

Og i de fleste tilfeller går bra - Men i denne saken gikk det ikke bra, konsekvensene ble svært alvorlige, og dermed må det tas tak i!

Gjest mikkelina
Skrevet

Men dette barnet har faktisk blitt utsatt for mishandling, i og med at faren ikke tok barnet til lege umiddelbart.

Sønnen min klarte å åle seg ut av foreldresengen da han var 4-5 mnd og landet på haken. Jeg tok han øyeblikkelig på legevakten, og opplevde det ubehagelige at legen undersøkte hele gutten grundig. De mistenkte mishandling, fordi de mente han var for ung til å klare å komme seg ut selv. Han hadde fått kjeven ut av ledd, men var ellers i orden.

Da datteren min var rundt året, klarte hun å klatre ut av en barnestol og falle med hodet først i gulvet, som også var av betong.

Jeg ringte legevakten, og de bad meg komme dit med en gang - ikke vente og se det an.

Hadde jeg ikke tatt den telefonen eller latt være å dra på legevakten, ville jeg også ha utsatt barnet for omsorgssvikt slik som tiltalte i denne saken.

Jeg har på følelsen at de som skriver her at de skjønner at faren ikke tok affære, ikke har barn selv, eller ikke har opplevd at barnet deres har falt i gulvet som små. Stemmer det? Den grusomme følelsen man får når man ser barnet skade seg på den måten, får en til å reagere.

Så jeg lurer på om det er noe mer i denne saken. At det kanskje ikke bare var et uhell at barnet falt i gulvet.

NETTOPP!

Det nytter ikke å argumentere med alle gangene det har gått bra, når det faktisk _kan_ gå så galt som her.

At tiltalen har en strafferamme på inntil 8 år behøver jo heller ikke bety at dette blir straffen.

Skrevet

Eldstebarnet mitt falt ut av vogna da han var 4 mnd, og jeg dro til lege med en gang. Fikk beskjed om å dra hjem og se det an utover dagen og kvelden. Han ble litt slapp, og jeg dro til legevakten, og vi ble innlagt over natta for observasjon. Alt gikk imidlertid helt fint med ham.

Alle tre barna har i tillegg falt ut av foreldresenga om natta en gang hver mens de var babyer (kanskje 5-9 mnd). De gangene har jeg ikke kontaktet lege. Mannen min skled i trappa da mellomste var 9 mnd, og jeg husker ikke om vi da kontaktet lege.

Da hun mellomste var 1,5 år falt hun ned trappa og fikk skikkelig kul i panna. Jeg kjølte ned og observerte, men kontaktet ikke lege.

Så for vår del så har ikke fall betydd obligatorisk kontakt med lege.

Skrevet

'Ikke' 4 ganger i en og samme setning - ikke verst! ;-)

Gjest mikkelina
Skrevet

Eldstebarnet mitt falt ut av vogna da han var 4 mnd, og jeg dro til lege med en gang. Fikk beskjed om å dra hjem og se det an utover dagen og kvelden. Han ble litt slapp, og jeg dro til legevakten, og vi ble innlagt over natta for observasjon. Alt gikk imidlertid helt fint med ham.

Alle tre barna har i tillegg falt ut av foreldresenga om natta en gang hver mens de var babyer (kanskje 5-9 mnd). De gangene har jeg ikke kontaktet lege. Mannen min skled i trappa da mellomste var 9 mnd, og jeg husker ikke om vi da kontaktet lege.

Da hun mellomste var 1,5 år falt hun ned trappa og fikk skikkelig kul i panna. Jeg kjølte ned og observerte, men kontaktet ikke lege.

Så for vår del så har ikke fall betydd obligatorisk kontakt med lege.

Men folkens.. Forskjellen på alle gangene det gikk bra og dette tilfellet her, er jo at _her_ gikk det så langt ifra bra!

Og da må saken tas tak i!

Ser dere ikke forskjellen?

Skrevet

Er det bare jeg som reagerer på at de ga honning til et barn under ett år?

Men uansett. Dette er kjempetrist, ja. Jeg vet ikke alt om saken, så jeg kan ikke uttale meg, men jeg føler med barnet og foreldrene.

Jeg reagerte egentlig mer på at de ga ungen honning, og ikke søkte legehjelp da den ble dårlig (og de trodde det var honningen), enn på at faren hadde mistet ungen og unnlatt å søke legehjelp.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1253625826' post='4216172]

'Ikke' 4 ganger i en og samme setning - ikke verst! ;-)

Jeg har kvantumsrabatt:-)

Skrevet

Ikke enig.

Mistes en så liten baby i gulvet med hodet først så ringer en legevakten.

Og mistanke om matforgiftning av for gammel honning? Babyer skal ikke ha honning pga fare for botulisme, det står i all informasjon om barnemat.

At han mistet gutten i gulvet er jo tragisk, men han kan virkelig lastes for at gutten ikke fikk nødvendig legehjelp umiddelbart. Det blir ikke forbigått i stillhet om en etterlater noen i hjelpeløs tilstand, slik denne faren gjorde.

Skrevet

Ikke enig.

Mistes en så liten baby i gulvet med hodet først så ringer en legevakten.

Og mistanke om matforgiftning av for gammel honning? Babyer skal ikke ha honning pga fare for botulisme, det står i all informasjon om barnemat.

At han mistet gutten i gulvet er jo tragisk, men han kan virkelig lastes for at gutten ikke fikk nødvendig legehjelp umiddelbart. Det blir ikke forbigått i stillhet om en etterlater noen i hjelpeløs tilstand, slik denne faren gjorde.

Signerer denne.

Skrevet

Stakkars stakkars pappaen... Uff, det er nesten så jeg gråter for ham her jeg sitter.

Skrevet

Utrolig tragisk sak, men riktig at ansvaret plasseres.

Verste straffen for faren er selvfølgelig vissheten om hva han har gjort, men synes virkelig foreldrenes (og særlig hans) oppfølging av uhellet synes mangelfull.

Hvorfor er det så viktig at ansvar og skyld plasseres?

Skrevet

Han burde såklart dratt til legen med en gang, men jeg tror noen kan reagere med et slags sjokk når noe sånt skjer. og bli så glad av at barnet ser ut som er ok, at man blir litt i "denial" og helst bare vil glemme det/late som det ikke skjedde.

Jeg tror ikke han unngikk å dra til legen av ren ondskap for å si det sånn.

Det tekte jeg også. Ville sikkert vært lettere å tene rasjonelt hvis de var to da det skjedde. Panikken grep ham nok.

Skrevet

Hvorfor er det så viktig at ansvar og skyld plasseres?

Det var ikke så lett å svare på :). I hvertfall ikke i en håndvending, men jeg forsøker likevel:

Jeg tenker at foreldre som ikke gjør tilstrekkelig for å redde livet til sitt barn må få et ansvar for konsekvensene. Om de skal straffes er et annet spørsmål og kommer inn under straffeutmålingen.

Skrevet

Det var ikke så lett å svare på :). I hvertfall ikke i en håndvending, men jeg forsøker likevel:

Jeg tenker at foreldre som ikke gjør tilstrekkelig for å redde livet til sitt barn må få et ansvar for konsekvensene. Om de skal straffes er et annet spørsmål og kommer inn under straffeutmålingen.

Jeg syns bare så inderlig synd på denne pappaen.. Han kommer til å slite resten av livet og da skjønner jeg ikke vitsen i å plassere skyld. Vi mennesker er utrolig opptatt av det, men jeg finner det merkelig i denne situasjonen.

Hva hjelper det og hvem hjelper det?

Skrevet

Jeg syns bare så inderlig synd på denne pappaen.. Han kommer til å slite resten av livet og da skjønner jeg ikke vitsen i å plassere skyld. Vi mennesker er utrolig opptatt av det, men jeg finner det merkelig i denne situasjonen.

Hva hjelper det og hvem hjelper det?

Jeg snakker som sagt generelt og ikke bare om denne pappaen. Det kan finnes andre mer likegyldige og/eller skjødesløse pappaer. Synes både de og samfunnet skal vite at slikt ikke er ok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...