Gå til innhold

Å drepe noen i Norge gir ikke streng straff

Anbefalte innlegg

Skrevet

USA er et samfunn som er så annerledes enn det norske på så mange måter. Så jeg tror ikke man kan trekke slutninger basert på sammenlikninger av dem.

Åjoda, vi kan for eksempel helt greit trekke den slutningen at det er flere ting enn straffeutmålingen som avgjør forekomsten av en type kriminalitet. Hadde dette vært den eneste, soleklare sammenhengen, ville vi kunne sett den i andre, vestlige samfunn også.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

11

• Mrs. Wallace

9

• Orio

4

• Mistrale

1

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion
Skrevet

Åjoda, vi kan for eksempel helt greit trekke den slutningen at det er flere ting enn straffeutmålingen som avgjør forekomsten av en type kriminalitet. Hadde dette vært den eneste, soleklare sammenhengen, ville vi kunne sett den i andre, vestlige samfunn også.

Og det kjenner vi ikke konsekvensene av, mener du?

Hvorfor tror du utlendinger stjeler mer her enn i hjemlandet? Kan det være for at de risikerer lemmer i hjemlandet, mens de her får en bot eller liten fengelsstraff?

Skrevet

Og det kjenner vi ikke konsekvensene av, mener du?

Hvorfor tror du utlendinger stjeler mer her enn i hjemlandet? Kan det være for at de risikerer lemmer i hjemlandet, mens de her får en bot eller liten fengelsstraff?

Hvilke utlendinger? Min nederlandske onkel stjeler verken mer eller mindre her enn i Nederland, for å være litt flåsete. Du snakker selvsagt ikke om vestlige utlendinger her. Men hvor har du tallene dine fra? Det var en i overkant lødig påstand her.

Jeg venter med spenning på en link som sier noe om antall tyverier utført f.eks av somaliere i Somalia kontra i somaliere Norge. Det er mulig du er i ferd med å revolusjonere kriminalitetsforskningen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvilke utlendinger? Min nederlandske onkel stjeler verken mer eller mindre her enn i Nederland, for å være litt flåsete. Du snakker selvsagt ikke om vestlige utlendinger her. Men hvor har du tallene dine fra? Det var en i overkant lødig påstand her.

Jeg venter med spenning på en link som sier noe om antall tyverier utført f.eks av somaliere i Somalia kontra i somaliere Norge. Det er mulig du er i ferd med å revolusjonere kriminalitetsforskningen.

Trenger du virkelig en link?

Man får ikke foten amputert i et vestlig land for tyveri, så vidt jeg vet...

Skrevet

2 spørsmål til deg:

Hva vil du oppnå med fengselsstraff?

Tror du lengre/strengere straffer vil hjelpe til å nå det målet?

Skrevet

Trenger du virkelig en link?

Man får ikke foten amputert i et vestlig land for tyveri, så vidt jeg vet...

Å kjære vene, hvis du leser en gang til, så ser du at det var ikke det jeg ba om link til - jeg ba om en link som underbygger påstanden din om at "utlendinger" stjeler mer her i landet enn i sine respektive hjemland. Hva slags utlendinger snakker du om, og hvor er tallene på hvor mye mindre de stjeler i hjemlandene enn her til lands?

Djiis.

Skrevet

Jeg er helt enig.

Jeg har aldri drept noen. Og grunnen er ikke frykten for å bli fengslet. Jeg kunne derimot godt finne på å sette ned farten foran fotobokser for å slippe fartsbøter.

I Finland gjorde de for noen år siden noe jeg synes er spennende. De, som mange andre land, hadde store problemer med promillekjøring, selv om straffene var ganske strenge. Det de gjorde var å sette ned straffene samtidig som de økte kontrollene, og det hjalp.

Skrevet

Fengselsstraff har ikke kun som mål å straffe lovbryteren, men også å unngå at personen begår nye lovbrudd når h*n kommer ut av fenglset.

Så vidt jeg vet viser forskning at det er uhyre viktig for lovbrytere med en sakte tilnærming tilbake til samfunnet i løpet av fengselsstraffen. Det virker jo logisk at man ikke kan sette et menneske i fengsel i to tiår, uten permisjoner, og deretter tro at h*n skal klare seg selv når straffen er ferdig sonet.

Livet i fengselet og livet utenfor er to totalt forskjellige liv. Etter så mange år i fengsel trenger man oppfølgning for å klare å tilpasse seg samfunnet igjen og tilpasningen ville nok vært mye vanskeligere dersom man ikke hadde vært ute i det hele tatt.

Skrevet

På hvilken måte er saken mer komplisert enn at sssex har rett i det hun sier? Det er ikke noe poeng å henvise til kriminologi bare fordi man selv er uenig.

Jo, det synes jeg. Når man leser kriminologi, så lærer man om årsakssammenhenger etc. Da tenker man iallefall ikke altfor "enkelt" og overfladisk overfor et ganske komplisert tema.

hidi, the scorpion
Skrevet

Å kjære vene, hvis du leser en gang til, så ser du at det var ikke det jeg ba om link til - jeg ba om en link som underbygger påstanden din om at "utlendinger" stjeler mer her i landet enn i sine respektive hjemland. Hva slags utlendinger snakker du om, og hvor er tallene på hvor mye mindre de stjeler i hjemlandene enn her til lands?

Djiis.

Det var akkurat det jeg mente;) Umulig å lage statistikk over, men vår statistikk viser at mennesker fra ikke-europeiske land, er mer kriminelle enn de etniske.

Jeg er glad for innvandring, men ønsker strengere straffer for alle typer forbrytelser, uansett hvem de er begått av;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jo, det synes jeg. Når man leser kriminologi, så lærer man om årsakssammenhenger etc. Da tenker man iallefall ikke altfor "enkelt" og overfladisk overfor et ganske komplisert tema.

Kanskje man "forenkler" i visse tilfeller...?

Skrevet

Det var akkurat det jeg mente;) Umulig å lage statistikk over, men vår statistikk viser at mennesker fra ikke-europeiske land, er mer kriminelle enn de etniske.

Jeg er glad for innvandring, men ønsker strengere straffer for alle typer forbrytelser, uansett hvem de er begått av;)

Men da trekker du jo konklusjoner på bakgrunn av ren synsing og udokumenterte påstander, og det er jo ikke sånn kjempemye verdt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Men da trekker du jo konklusjoner på bakgrunn av ren synsing og udokumenterte påstander, og det er jo ikke sånn kjempemye verdt.

''Men er det riktig at somaliere er mer kriminelle en andre grupper i Norge? Tall fra Statistisk Sentralbyrå gir langt på vei belegg for den påstanden.

Nesten åtte prosent av befolkningen, 349.000 personer, i Norge har innvandrerbakgrunn. Men bare 15.586 personer av denne gruppen har bakgrunn fra Somalia. De fleste av disse, 12.166, er førstegenerasjons innvandrere uten norsk bakgrunn. Resten av gruppen, 3420 personer, er norskfødte der begge foreldrene er somaliere. ''

Skrevet

Kanskje man "forenkler" i visse tilfeller...?

Du må iallefall forenkle svaret ditt, for jeg skjønte det ikke helt. Får skylde på at jeg er trøtt ;)

Skrevet

''Men er det riktig at somaliere er mer kriminelle en andre grupper i Norge? Tall fra Statistisk Sentralbyrå gir langt på vei belegg for den påstanden.

Nesten åtte prosent av befolkningen, 349.000 personer, i Norge har innvandrerbakgrunn. Men bare 15.586 personer av denne gruppen har bakgrunn fra Somalia. De fleste av disse, 12.166, er førstegenerasjons innvandrere uten norsk bakgrunn. Resten av gruppen, 3420 personer, er norskfødte der begge foreldrene er somaliere. ''

Det er fremdeles slett ikke svar på det jeg ba deg om.

hidi, the scorpion
Skrevet

Du må iallefall forenkle svaret ditt, for jeg skjønte det ikke helt. Får skylde på at jeg er trøtt ;)

Det har du lov til;)

Andelen av vinningsforbrytelser er størst hos innvandrere fra fattige land. Når det gjelder alvorlig forbrytelser sa er det ca 50-50 mellom etniske norske og utlendinger.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er fremdeles slett ikke svar på det jeg ba deg om.

Beklager, men det er mulig jeg ikke har forstått spørsmålet ditt!

Skrevet

Beklager, men det er mulig jeg ikke har forstått spørsmålet ditt!

Helt åpenbart, men jeg formulerte det altså to ganger, i to innlegg, så du kan jo evt prøve å lese det igjen.

Skrevet

Det har du lov til;)

Andelen av vinningsforbrytelser er størst hos innvandrere fra fattige land. Når det gjelder alvorlig forbrytelser sa er det ca 50-50 mellom etniske norske og utlendinger.

Men jeg skjønner ikke hva det har med mitt innlegg om fordelen med å ha lest kriminologi å gjøre?

*subber trøtt og forvirra til sengs* ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Men jeg skjønner ikke hva det har med mitt innlegg om fordelen med å ha lest kriminologi å gjøre?

*subber trøtt og forvirra til sengs* ;)

Åh, jeg svarte på noe helt annet! Beklager togli;) Er visst trøtt jeg òg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...