Gå til innhold

FU: Hvorfor har ikke - du - begått drap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tråden lenger ned ("Å drepe noen i Norge gir ikke streng straff") konkluderer trådstarter med at straffene er for korte og for milde til å hindre drap.

Siden det er relativt få drap i Norge lurer jeg på hvorfor nettopp - du - ikke har drept noen. Er det fordi du er redd for fengselsstraff? Eller er det andre ting som gjør at du synes det er uaktuelt å drepe noen?

En liten ikke-vitenskapelig undersøkelse, i håp om å få frem et poeng.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har aldri hatt ønske om å drepe noen. Jeg har rett og slett aldri tenkt tanken.

Skrevet

Jeg tror ikke strengere straffer nødvendigis har noen preventiv virkning, men jeg synes allikevel straffene i Norge ved drap er for milde.

Skrevet

Fengselsstraffer skal ikke bare virke preventivt. De skal også være nettopp det navnet innebærer - en straff. Og en straff bør stå i forhold til den forbrytelsen som har blitt begått. Noe det ofte ikke gjør i Norge. Vi har et latterlig lavt straffenivå for mange forbrytelser.

Når du spør om hvorfor vi ikke har begått drap, så håper jeg da virkelig at det er mer enn mulighet for straff som hindrer folk i å gjøre forbrytelser. Når jeg lar være å kjøre på rødt lys, så er det ikke fordi jeg frykter at politiet skal se meg - det er fordi jeg vet at det er det tryggeste både for meg og mine medtraffikanter. Men det er ikke det samme som at jeg ikke fortjener en bot.

Skrevet

Jeg har ikke hatt noen grunn for å drepe noen, hvis det i det hele tatt finnes en god nok grunn til å ta et liv..? Jeg vet ikke. Hadde noen gjort noe som hadde ødelagt livet til en nær eller meg selv, kan det hende jeg hadde fått veldig hevnlyst, ikke kan hende, jeg hadde fått det.. men kanskje ikke nok til å drepe, men å ta igjen på like jævlig måte..

Skrevet

Ja, fengselsstraffene er altfor lave og milde i Norge ved alvorlige kriminelle handlinger/forbrytelser.

Jeg kommer aldri til å drepe noen fordi jeg mener det er galt og helt forferdelig å drepe et annet menneske. Jeg kan da ikke bestemme om en person skal leve eller ikke, den tanken er rett og slett grusom! :-(

Skrevet

Har nok i kortere eller lengre øyeblikk ønsket livet av noen, men derfra til å virkelig ta liv er et langt stykke! Heldigvis er det dypt forankret i meg at å ta liv (enn si skade noen) gjør man bare ikke, og det har ingen ting med straffen å gjøre.

Jeg deler ikke oppfatningen at straffene er for milde - jeg tror den avskrekkende effekten er begrenset.

Skrevet

Om det i det hele tatt finnes noen "god grunn" til å drepe noen, så har i hvert fall ikke jeg hatt det. Jeg tror normale mennesker har en sperre for nettopp slik, ergo vil heldigvis de aller, aller fleste av oss aldri drepe et annet menneske.

Gjest Løvemamma!
Skrevet

Jeg har heldigvis aldri vært i en situasjon der drap har vært noen løsning. Det handler om at det er ikke noe man faktisk gjør.

Jeg kan dog se at det finnes situasjoner der jeg kunne tatt noens liv, f.eks. om mine barns liv var truet.

At jeg ikke har drept noen har absolutt ingenting med strafferammer å gjøre, det har med anstendighet og moral.

Skrevet

Jeg tror at de aller fleste er i stand til å drepe i en gitt situasjon.

Jeg tror heller ikke at lange straffer vil hindre så veldig mange drap. Det viktigste med lange straffer er nettopp fordi det skal være skikkelig straff i tillegg skal de fjernes i fra gata, så de ikke begår nye straffbare handlinger etter relativt kort tid.

Det de kan begynne med er å la kriminelle sitte de årene de får og ikke kortere tid. Får de 21 år så skal de sitte i 21 år.

De kan også innføre at kriminelle som ikke har norsk statsborerskap ikke skal få dagpenger. Mange av disse tjener mer penger på å sitte i fengsel her til lands enn om de jobbet i hjemlandet. De får klare seg med mat og opphold.

Skrevet

Det hadde jeg aldri klart fordi jeg er et menneske med empatiske følelser.

Skrevet

Jeg tror at de aller fleste er i stand til å drepe i en gitt situasjon.

Jeg tror heller ikke at lange straffer vil hindre så veldig mange drap. Det viktigste med lange straffer er nettopp fordi det skal være skikkelig straff i tillegg skal de fjernes i fra gata, så de ikke begår nye straffbare handlinger etter relativt kort tid.

Det de kan begynne med er å la kriminelle sitte de årene de får og ikke kortere tid. Får de 21 år så skal de sitte i 21 år.

De kan også innføre at kriminelle som ikke har norsk statsborerskap ikke skal få dagpenger. Mange av disse tjener mer penger på å sitte i fengsel her til lands enn om de jobbet i hjemlandet. De får klare seg med mat og opphold.

''De kan også innføre at kriminelle som ikke har norsk statsborerskap ikke skal få dagpenger. Mange av disse tjener mer penger på å sitte i fengsel her til lands enn om de jobbet i hjemlandet. De får klare seg med mat og opphold.''

Støttes!

Skrevet

Jeg har ikke drept noen fordi jeg har hatt flaks. Hver dag man kjører bil kan man drepe noen. Men det var vel ikke det du tenkte på ;-)

Men,- en annen grunn er jo også at jeg ikke har vært i en situasjon der det kunne blitt et resultat. Ingen konflikter som har blitt fysiske.

Skrevet

Jeg tror neste hvem som helst kunne ha drept hvis en var fryktelig presset - i selvforsvar eller i et fryktelig sinne.

Jeg har en gang blitt forfulgt av en ekkel gammel gris, og da jeg gav ham den saftigste overhøvlingen han sikkert noensinne hadde fått, følte jeg meg vanvittig sterk, og hadde han ikke forsvunnet, hadde jeg sikkert slått og sparket ham med all den krafte jeg hadde, full av adrenalin, uten nødvendigvis å tenke på konsekvenser.

Hadde noen truet barna mine, vet jeg ikke hva jeg kunne ha gjort,

Heldigvis har jeg ikke vært i slike tilfeller. Jeg mener at alle mennesekr helt klart har et valg for sine handlinger, og at liv skal bevares. Likevel forstår jeg at drap kan skje i effekt.

Planlagte drap er noe helt annet - og en streng fengselsstraff burde holde folk borte fra slike drap. Jeg synes ikke det frister med 10-20 år i fengsel bare for å bli kvitt noen jeg ikke liker.

Skrevet

Denne konklusjonen kommer frem i en tråd lenger ned. Min påstand er at tanken på straff ikke er det som hindrer folk i å begå drap. Det er andre faktorer som spiller mye større rolle, som den enkeltes moral og samfunnets syn på drap.

Det er mange andre grunner til å straffe drap strengt, men jeg har liten tro på at det har noen særlig almennpreventiv effekt.

Til dere som har svart i tråden, jeg tenker på forsettlig drap. De eksemplene en del av dere nevner, å forsvare sine barn eller bildrap er ikke forsettlig drap.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har intet ønske om å tilbringe år av livet i fengsel.

Skrevet

Drap ligger liksom ikke inne i mitt repertoar av reaksjonsmønstre...

Skrevet

Du er den første som har nevnt risikoen for fengselsstraff som grunn for at du ikke har begått drap.

Men jeg antar du ikke ville drept noen selv om du var sikker på å slippe fengsel?

:- )

Gjest Hørt at fengsel er som hotell!
Skrevet

Enkelte begår kriminelle handlinger fordi de har det bedre der enn ute!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...