Gå til innhold

Butikknasking, 10 år. Jobbe som straff?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret og fortvilet mamma!
Skrevet

Hun og ei venninne ble tatt for butikktyveri, 2-3 hundre kr. Butikksjefen vil de skal jobbe på butikken, eller de kan anmelde.

Er hun ikke for liten? Hva er rimelig straff?

Skrevet

I tillegg til at dere foreldre slår hardt ned på slik oppførsel, forklarer, osv., synes jeg det burde holde at de leverer tilbake det de har tatt og sier unnskyld.

Skrevet

Når man er 10år VET man utmerket godt at man ikke skal stjele (når det er snakk om varer for 2-3 hundre kroner kaller jeg det stjeling og ikke nasking) Hadde det derimot vært en tyggis til to kroner hadde jeg kalt det nasking.

Så jeg synes "tilbudet" om å jobbe i butikken istedet for anmeldelse er et godt tilbud. Husk at hvis det anmeldes, så er ho under den strafferettslige aldereren, men da er det dere foreldre som risikerer å få svi...Og det lærer hun iallfall ikke stort av. så jeg synes ho skal jobbe i butikken jeg for å gjøre det godt igjen. Det er ikke alle butikkeiere som gir det tilbudet faktisk:-)

Skrevet

Når man er 10år VET man utmerket godt at man ikke skal stjele (når det er snakk om varer for 2-3 hundre kroner kaller jeg det stjeling og ikke nasking) Hadde det derimot vært en tyggis til to kroner hadde jeg kalt det nasking.

Så jeg synes "tilbudet" om å jobbe i butikken istedet for anmeldelse er et godt tilbud. Husk at hvis det anmeldes, så er ho under den strafferettslige aldereren, men da er det dere foreldre som risikerer å få svi...Og det lærer hun iallfall ikke stort av. så jeg synes ho skal jobbe i butikken jeg for å gjøre det godt igjen. Det er ikke alle butikkeiere som gir det tilbudet faktisk:-)

Jeg synes også det var et godt tilbud fra butikkens side.

Gjest høstløv
Skrevet

Arbeidsmiljøloven gir forbud mot barnearbeid. Barnet må være fylt 13 år, for å få lov til å utføre lett arbeid.

Sitat: "Kapittel 11. Arbeid av barn og ungdom

§ 11-1. Forbud mot barnearbeid

(1) Barn som er under 15 år eller skolepliktige skal ikke utføre arbeid som går inn under denne lov unntatt

a) kulturelt eller lignende arbeid,

B) lett arbeid og barnet har fylt 13 år,

c) arbeid som ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering som er godkjent av skolemyndighetene og barnet har fylt 14 år. "

Skrevet

Jeg synes også det var et godt tilbud fra butikkens side.

Som nevnt ovenfor, det bryter med Arbeidsmiljøloven.

Skrevet

Jeg hadde ikke akseptert at butikksjefen går i rollen som politi/dommer når det gjelder avstraffelse av mine barn.

Jeg hadde nok ringt til politiet selv og fortalt om hva som har skjedd og spurt om råd. I allefall har mitt politidistrikt noe de kaller for "bekymringssamtaler" der hovedmålet er å forebygge ytterligere lovbrudd dersom det er grunn til å tro at barn/ungdom har begått en (ellers) straffbar handling. Jeg vet at politiet her har hatt barn helt ned til 7 års alderen til en slik "alvorsprat".

Gjest best wishes
Skrevet

Det ene tantebarnet mitt er 12 år. Han skulle tøffe seg for noen kamerater og stjal noen tyggiser fra kolonialen. Far og mor fikk vite om dette. Som straff måtte han selv gå ned til butikken og fortelle hva han hadde gjort. Faren sto utenfor og ventet. Det var visst en veldig ydmykende erfaring for han, så jeg håper at han har lært.

Hvis det arbeidet de skal gjøre er forholdsvis lett og ikke tar altfor lang tid, så synes jeg det er en grei løsning. Men vi får håpe at de ikke tror at de vil slippe like lett unna, hvis de nasker igjen.

Gjest Flink butikksjef!
Skrevet

Å jobbe i butikken er en udmerket straff for ungene, og dere kan være kjempeglade for at butikksjefen er så klok!

Det er garantert ikke snakk om timesvis med sjauing, men rett og slett en bevisstgjøring av ungene.

Gjest Flink butikksjef!
Skrevet

Jeg hadde ikke akseptert at butikksjefen går i rollen som politi/dommer når det gjelder avstraffelse av mine barn.

Jeg hadde nok ringt til politiet selv og fortalt om hva som har skjedd og spurt om råd. I allefall har mitt politidistrikt noe de kaller for "bekymringssamtaler" der hovedmålet er å forebygge ytterligere lovbrudd dersom det er grunn til å tro at barn/ungdom har begått en (ellers) straffbar handling. Jeg vet at politiet her har hatt barn helt ned til 7 års alderen til en slik "alvorsprat".

''Jeg hadde ikke akseptert at butikksjefen går i rollen som politi/dommer når det gjelder avstraffelse av mine barn.''

Også lurer vi på hvorfor så mange barn og unge havner på skråplanet? Hm... Kanskje det er noe med foreldrenes reaksjonsmåter, tro???

Skrevet

Men trur du at det er noe straff å få jobbe i en butikk?

Trur alle store barn har lyst til å prøve det.

Gjest Flink butikksjef!
Skrevet

Arbeidsmiljøloven gir forbud mot barnearbeid. Barnet må være fylt 13 år, for å få lov til å utføre lett arbeid.

Sitat: "Kapittel 11. Arbeid av barn og ungdom

§ 11-1. Forbud mot barnearbeid

(1) Barn som er under 15 år eller skolepliktige skal ikke utføre arbeid som går inn under denne lov unntatt

a) kulturelt eller lignende arbeid,

B) lett arbeid og barnet har fylt 13 år,

c) arbeid som ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering som er godkjent av skolemyndighetene og barnet har fylt 14 år. "

Det er snakk om en straffereaksjon, ikke lønnet arbeid.

Jeg vedder på at politiet bifaller denne typen straff.

Skrevet

''Jeg hadde ikke akseptert at butikksjefen går i rollen som politi/dommer når det gjelder avstraffelse av mine barn.''

Også lurer vi på hvorfor så mange barn og unge havner på skråplanet? Hm... Kanskje det er noe med foreldrenes reaksjonsmåter, tro???

Nå har det seg slik at det jeg reagerer på er at folk tar loven i egne hender. Vi har faktisk politi til slikt - og i en slik situasjon hadde jeg sett på det som svært viktig at mitt barn skjønte alvoret og ble tilsnakket av politiet.

Jeg har faktisk klart egenhendig å oppdra 4 lovlydige mennesker, så holdningene mine er sannsynligvis ikke heeeeelt ille.

Skrevet

Som nevnt ovenfor, det bryter med Arbeidsmiljøloven.

Om det bryter med arbeidsmiljøloven å jobbe noen timer som straff for at man har stjålet? Mulig, men det ville ikke jeg som forelder ha brydd meg om hvis mitt barn var i en slik situasjon at hun fikk det tilbudet. Jeg synes det er en mild straff i forhold til politianmeldelse!

Skrevet

Om det bryter med arbeidsmiljøloven å jobbe noen timer som straff for at man har stjålet? Mulig, men det ville ikke jeg som forelder ha brydd meg om hvis mitt barn var i en slik situasjon at hun fikk det tilbudet. Jeg synes det er en mild straff i forhold til politianmeldelse!

Men da bryter jo også butikksjefen loven... Synes ikke det gir en spesielt god lærepenge til barna!?

Skrevet

Men trur du at det er noe straff å få jobbe i en butikk?

Trur alle store barn har lyst til å prøve det.

Det er sant desverre, det er belønning og ikke straff.

Skrevet

Det ene tantebarnet mitt er 12 år. Han skulle tøffe seg for noen kamerater og stjal noen tyggiser fra kolonialen. Far og mor fikk vite om dette. Som straff måtte han selv gå ned til butikken og fortelle hva han hadde gjort. Faren sto utenfor og ventet. Det var visst en veldig ydmykende erfaring for han, så jeg håper at han har lært.

Hvis det arbeidet de skal gjøre er forholdsvis lett og ikke tar altfor lang tid, så synes jeg det er en grei løsning. Men vi får håpe at de ikke tror at de vil slippe like lett unna, hvis de nasker igjen.

Hun greier ikke spise eller drikke, så ute av seg som hun er. På over 6 timer siden. Hun vil jobbe sier hun.

Har nettopp fått vite at venninnen kommer fra et voldelig hjem og brødre som sitter i fengsel! Vi mener hun er blitt lurt med, for hun sa nei men hun andre ga seg ikke. Veit ikke hva vi skal gjøre, vi! De møttes ikke før i går!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Et av mine barn, ble i lag med andre barn, også tatt i butikktyveri i en alder av 11 år.

Butikksjefen sa det samme som i deres tilfelle. Han innkalte til møte med barna og foresatte. Avtalte at barna skulle komme til det og det klokkeslettet dagen etter. Barna "jobbet" en times tid- og så var saken løst. Barna følte seg mye bedre etterpå, og besøker butikken med hodet hevet i ettertid.

Jeg trenger sikkert ikke nevne at de involverte barna er kurert for tyveri...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er sant desverre, det er belønning og ikke straff.

Ja, h*n syntes det var artig akkurat da. Samtidig var det flaut at det var på den måten h*n fikk "jobben".

Tror jobben var å flytte små esker, tørke av hyller eller liknende. H*n har ikke uttrykt noe ønske om å "jobbe" der igjen.

Skrevet

Men da bryter jo også butikksjefen loven... Synes ikke det gir en spesielt god lærepenge til barna!?

Arbeidsmiljøloven er nok rettet mot mennesker som er i fast, lønnet arbeid.

Å stable noen varer i en hylle er vel ikke mer lovstridig enn å stable skitne tallerkener i oppvaskmaskinen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...