Gå til innhold

Butikknasking, 10 år. Jobbe som straff?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret og fortvilet mamma!
Skrevet

Et av mine barn, ble i lag med andre barn, også tatt i butikktyveri i en alder av 11 år.

Butikksjefen sa det samme som i deres tilfelle. Han innkalte til møte med barna og foresatte. Avtalte at barna skulle komme til det og det klokkeslettet dagen etter. Barna "jobbet" en times tid- og så var saken løst. Barna følte seg mye bedre etterpå, og besøker butikken med hodet hevet i ettertid.

Jeg trenger sikkert ikke nevne at de involverte barna er kurert for tyveri...

Ja det er vell bare å vente da å se om butikksjefen ringer!

Skrevet

Men da bryter jo også butikksjefen loven... Synes ikke det gir en spesielt god lærepenge til barna!?

Jeg tror ikke butikksjefen bryter noen lover, men om så var; Er det nødvendig å si det til barna? Jeg synes det går an å bruke sunn fornuft og å bruke arbeidsmiljøloven på noen få timers "straffearbeid" blir litt i meste laget for meg. Uansett om loven skulle dekke slike forhold; er ikke det viktigste her at ungene må gjøre opp for seg?

Skrevet

I de tilfellene konfliktrådet blir koblet inn i slikesaker ender det jo ofte med at ungene må jobbe litt for å gjøre opp for seg, så jeg kan ikke akkurat se at det skulle være noe ulovlig i dette slik noen antydet i forhold til arbeidsmiljøloven.

At jenta har det vondt viser jo at ho forstår at ho har gjort noe galt, og da kan det faktisk være greit for ho også at ho får anledning til å gjøre det "godt igjen".

Skrevet

I de tilfellene konfliktrådet blir koblet inn i slikesaker ender det jo ofte med at ungene må jobbe litt for å gjøre opp for seg, så jeg kan ikke akkurat se at det skulle være noe ulovlig i dette slik noen antydet i forhold til arbeidsmiljøloven.

At jenta har det vondt viser jo at ho forstår at ho har gjort noe galt, og da kan det faktisk være greit for ho også at ho får anledning til å gjøre det "godt igjen".

Ja da får hun vell lettere samvittighet attpåtil!

Skrevet

Dc finner vel passende oppgaver. Eller mener du at hun er for liten til å få straff? Det syns ikke jeg.

Skrevet

Jeg leser under at flere mener at 10-åringer ikke skal jobbe. At det bryter på arbeidsmiljøloven osv.

Men alle som gjøre straffbare handlinger bør få en straff. Her synes jeg butikkeier har en strålende ide. La barna jobbe litt. De har stjålet ganske mye faktisk, så 2-3 timers jobb er helt OK.

Har selv en 10-åring, og ho hadde pent måtte jobbe for å huske dette i ettertid. Ved å slå hardt ned på det nå, så tror jeg faren for tilbakefall er liten. Og det er jo det som er det viktigste.

Min 10-åring har også hatt andre småjobber. Bl.a. har ho brukt noen timer her på jobben min for å makulere dokumenter. Ho er superfornøyd med å jobbe slik noen timer og få betalt for det.

Skrevet

Hun greier ikke spise eller drikke, så ute av seg som hun er. På over 6 timer siden. Hun vil jobbe sier hun.

Har nettopp fått vite at venninnen kommer fra et voldelig hjem og brødre som sitter i fengsel! Vi mener hun er blitt lurt med, for hun sa nei men hun andre ga seg ikke. Veit ikke hva vi skal gjøre, vi! De møttes ikke før i går!

Dere skal la henne ta straffen. Det er så lett å tro det beste om sine egne barn, men en vet aldri. Presset de ofte blir utsatt for er stort og i denne situasjonen greide ikke dattera di å stå imot.

Skrevet

Jeg leser under at flere mener at 10-åringer ikke skal jobbe. At det bryter på arbeidsmiljøloven osv.

Men alle som gjøre straffbare handlinger bør få en straff. Her synes jeg butikkeier har en strålende ide. La barna jobbe litt. De har stjålet ganske mye faktisk, så 2-3 timers jobb er helt OK.

Har selv en 10-åring, og ho hadde pent måtte jobbe for å huske dette i ettertid. Ved å slå hardt ned på det nå, så tror jeg faren for tilbakefall er liten. Og det er jo det som er det viktigste.

Min 10-åring har også hatt andre småjobber. Bl.a. har ho brukt noen timer her på jobben min for å makulere dokumenter. Ho er superfornøyd med å jobbe slik noen timer og få betalt for det.

Ja,og dermed blir det jo ikke en straff. Mer en belønning.

Skrevet

Når man er 10år VET man utmerket godt at man ikke skal stjele (når det er snakk om varer for 2-3 hundre kroner kaller jeg det stjeling og ikke nasking) Hadde det derimot vært en tyggis til to kroner hadde jeg kalt det nasking.

Så jeg synes "tilbudet" om å jobbe i butikken istedet for anmeldelse er et godt tilbud. Husk at hvis det anmeldes, så er ho under den strafferettslige aldereren, men da er det dere foreldre som risikerer å få svi...Og det lærer hun iallfall ikke stort av. så jeg synes ho skal jobbe i butikken jeg for å gjøre det godt igjen. Det er ikke alle butikkeiere som gir det tilbudet faktisk:-)

Tyveri og naskeri er også juridiske begreper, som du sier er tyveri mer alvorlig enn naskeri, noe som gjenspeiler seg i strafferammene. Å stjele varer til en verdi av 2 - 300 kroner er helt klart naskeri. (Selv om det for en tiåring er mye penger.)

Hvordan mener du foreldrene vil få svi hvis saken blir anmeldt?

Skrevet

Å måtte jobbe i butikken synes jeg er en bra straff. Det er en konkret reaksjon, det er ikke nok at hun angrer og sier unnskyld. Å pålegge henne "straffarbeid" hjemme ville ikke ha samme effekt, det blir mye mer alvorlig når det skjer utenfor familien og hjemmets fire vegger.

Skrevet

Tyveri og naskeri er også juridiske begreper, som du sier er tyveri mer alvorlig enn naskeri, noe som gjenspeiler seg i strafferammene. Å stjele varer til en verdi av 2 - 300 kroner er helt klart naskeri. (Selv om det for en tiåring er mye penger.)

Hvordan mener du foreldrene vil få svi hvis saken blir anmeldt?

Jenta vår er blitt truet med å bli skutt med luftgevær av storebroren til hun jenta. Hun hørte han si det på telefon selv. Fordi hun betrodde seg til noen andre og vi sagt hun skal ikke være sammen med hun jenta. Store broren bor vell 20 mil unna.

Men han har knivstukket noen før og vært i fengsel for det. Er det en politisak eller gjør vi det bare verre?

Skrevet

Jenta vår er blitt truet med å bli skutt med luftgevær av storebroren til hun jenta. Hun hørte han si det på telefon selv. Fordi hun betrodde seg til noen andre og vi sagt hun skal ikke være sammen med hun jenta. Store broren bor vell 20 mil unna.

Men han har knivstukket noen før og vært i fengsel for det. Er det en politisak eller gjør vi det bare verre?

Det synes jeg er en politisak. En voksen mann kan da ikke true ei lita jente på livet!

Jeg ville anmeldt ham.

Skrevet

Har jenta deres snakket med storebroren til den andre jenta i telefonen, eller er trusselen videreformidlet via "venninnen"?

Hvis storebroren har sagt det direkte til jenta deres ville jeg anmeldt det til politiet. Han er allerede straffet for voldshandlinger, det viser at han er i stand til å utøve vold. At trusselen rettes direkte til/mot en jente på 10 år synes jeg også det er alvorlig, hun er ikke moden nok til å vurdere hvor alvorlig hun skal ta trusselen, hva hun bør gjøre, hvor farlig det er å bli skutt med luftpistol el.

I forhold til "straffen" synes jeg det har stor betydning om trusselen kom før eller etter naskingen. Kom den først i ettertid er hun llike "skyldig" som jeg før har antatt. Det er klart det er verre å selv ta initiativ til å stjele i butikker enn å la seg overtale/presse til å gjøre det, og vi kan ikke forvente at en 10-åring er like flink til å stå imot press som en voksen ville vært, men hun var med på det, og bør da også tåle straffen. Kom trusselen om vold på forhånd er hun i mine øyne "uskyldig".

Det dere selvfølgelig bør gjøre i forhold til jenta deres er å trøste henne, og forsikre henne om at dere er glad i henne selv om hun gjorde noe galt. Og forsikre henne om at dere gjør alt dere kan for å beskytte henne mot storebroren. Hvor mye dere sier kommer an på hva hun på forhånd vet. Er dere helt sikre på at hun ikke vet at han er straffet for vold tidligere trenger dere ikke nevne det, bare si at det er ulovlig å komme med trusler.

Skrevet

Ja,og dermed blir det jo ikke en straff. Mer en belønning.

Nei, jeg tror en 10-åring vil synes dette er pinlig og flaut. Så selv om de kanskje gjøre jobben med glede, så tror jeg virkelig at dette er forebyggende for framtiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...