Gå til innhold

Sliping av parkett vs. legge nytt gulv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en ti år gammel eikeparkett på kjøkkenet. Siden kjøkkenet nå skiftes ut og parketten begynner å bli slitt enkelte steder, så lurer vi på om vi skal gjøre noe med dette i samme slengen.

Parkett er jo ment å kunne slipes ned for så å lakkes på nytt. Jeg har hørt at man ikke bør gjøre dette selv siden det er ganske komplisert å få det pent? Leier man folk til å gjøre det, så vil det jo sikkert bli dyrere enn å legge ny parkett?

Noen som har synspunkter?

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

22

• Lillemus

4

• laban

3

• cecily

3

Skrevet

''Jeg har hørt at man ikke bør gjøre dette selv siden det er ganske komplisert å få det pent?''

Helt enig! Jeg har sett en del gulv der huseieren stolt har fortalt at de har slipt selv, og jeg har tenkt med meg selv at det strengt tatt ikke var nødvendig å si...;-)

''Leier man folk til å gjøre det, så vil det jo sikkert bli dyrere enn å legge ny parkett?''

Kan jeg ikke tenke meg, men undersøk med gulvslipere hva det koster. Vi slipte gulv da vi flyttet inn i huset vårt, og det var ihvertfall ikke spesielt dyrt sammenlignet med å kjøpe nytt og få det lagt.

Skrevet

''Jeg har hørt at man ikke bør gjøre dette selv siden det er ganske komplisert å få det pent?''

Helt enig! Jeg har sett en del gulv der huseieren stolt har fortalt at de har slipt selv, og jeg har tenkt med meg selv at det strengt tatt ikke var nødvendig å si...;-)

''Leier man folk til å gjøre det, så vil det jo sikkert bli dyrere enn å legge ny parkett?''

Kan jeg ikke tenke meg, men undersøk med gulvslipere hva det koster. Vi slipte gulv da vi flyttet inn i huset vårt, og det var ihvertfall ikke spesielt dyrt sammenlignet med å kjøpe nytt og få det lagt.

Takk for svar :)

Kjøkkenet er på ca 20 kvm. Det vil koste rundt 3000 kroner med ny parkett. Kan ikke begripe at det vil bli rimeligere å få gulvet slipt, samt kjøpe lakken i tillegg?

Skrevet

Kjøkkenet er på ca 20 kvm. Det vil koste rundt 3000 kroner med ny parkett. Kan ikke begripe at det vil bli rimeligere å få gulvet slipt, samt kjøpe lakken i tillegg?

Hvis du kan få parkett av god kvalitet til 3000,- ville jeg valgt det (men 150- pr kvm høres veldig billig ut). Er vel heller ikke mer arbeid å legge nytt i steden for å slipe/lakke.

Skrevet

Tuller du? 150 kr/kvm for parkett, parkettunderlag, lim og legging??

Skrevet

Hvis du kan få parkett av god kvalitet til 3000,- ville jeg valgt det (men 150- pr kvm høres veldig billig ut). Er vel heller ikke mer arbeid å legge nytt i steden for å slipe/lakke.

Fant spesialtilbud på Pergo parkett, ask. Reklamerer med at det er markedets mest ripesterke parkett. 168,- pr kvm...

Annonse

Skrevet

Tuller du? 150 kr/kvm for parkett, parkettunderlag, lim og legging??

Parkettunderlag har vi fra før og dette er klikkparkett til 168 kr pr kvm. Pergo parkett, ask. Reklamerer med at det er markedets mest ripesterke parkett. Spesialtilbud som kom i posten idag...

Skrevet

Parkettunderlag har vi fra før og dette er klikkparkett til 168 kr pr kvm. Pergo parkett, ask. Reklamerer med at det er markedets mest ripesterke parkett. Spesialtilbud som kom i posten idag...

Ok, da er det nok billigere å legge nytt, eller ihvertfall ganske nære i pris.

Men når det gjelder veldig billig parkett ville jeg forsikret meg om følgende:

* at parkettens tykkelse er 14-15 mm, eller sjekk at slipelaget er 3,5-4 mm tykt.

* at det ikke har mye kvist osv. Det er et slit å legge nytt gulv, så det bør helst være noe man er fornøyd med i lang tid. Kvist osv ser ikke så skjemmende ut på et par planker, men kan bli fryktelig rotete på et helt gulv.

Et flott gulv kan virkelig løfte et rom, og det kan ofte være vel verdt pengene å spandere på en ekstra 50- eller 100-lapp per kvm. Fordelt på parkettens levetid blir ikke det mye penger:-)

Skrevet

Ok, da er det nok billigere å legge nytt, eller ihvertfall ganske nære i pris.

Men når det gjelder veldig billig parkett ville jeg forsikret meg om følgende:

* at parkettens tykkelse er 14-15 mm, eller sjekk at slipelaget er 3,5-4 mm tykt.

* at det ikke har mye kvist osv. Det er et slit å legge nytt gulv, så det bør helst være noe man er fornøyd med i lang tid. Kvist osv ser ikke så skjemmende ut på et par planker, men kan bli fryktelig rotete på et helt gulv.

Et flott gulv kan virkelig løfte et rom, og det kan ofte være vel verdt pengene å spandere på en ekstra 50- eller 100-lapp per kvm. Fordelt på parkettens levetid blir ikke det mye penger:-)

Takk for tips!

Denne parketten har ingen kvister. Det eneste som står i reklamen er at den er fuktbestandig med tredobbelt fuktsikringssystem og har livstidsgaranti. Skal iallefall sjekke opp det du skriver før vi evt kjøper :)

(dessuten må jeg høre med gubben først også ;-))

Skrevet

Takk for tips!

Denne parketten har ingen kvister. Det eneste som står i reklamen er at den er fuktbestandig med tredobbelt fuktsikringssystem og har livstidsgaranti. Skal iallefall sjekke opp det du skriver før vi evt kjøper :)

(dessuten må jeg høre med gubben først også ;-))

Sikker på at det ikke er laminat? ;-)

Skrevet

''laminat''

Hehe, tenkte jeg og.

Skrevet

Fant spesialtilbud på Pergo parkett, ask. Reklamerer med at det er markedets mest ripesterke parkett. 168,- pr kvm...

Sikker på at det ikke er laminat?

Skrevet

''laminat''

Hehe, tenkte jeg og.

Ja, er ikke Pergo laminat?

Mener å huske noen annonser for lenge siden med mantraet "Noen gjør hva som helst for å unngå riper i parketten - andre legger Pergo" - ledsaget av et bilde av festdeltakere med kanintøfler....;-)

Annonse

Skrevet

Er ikke Pergo parkett da??

*rødme bittelitt*

Skrevet

Sikker på at det ikke er laminat?

Si meg, er du og morsan tvillinger?? ;)

Jeg trodde Pergo var parkett??

*rødmer en smule*

Skrevet

Mener å huske noen annonser for lenge siden med mantraet "Noen gjør hva som helst for å unngå riper i parketten - andre legger Pergo" - ledsaget av et bilde av festdeltakere med kanintøfler....;-)

Mener du det?? Jeg synes jeg husker fra da vi bygde huset at Pergo var parkett og Tarkett var laminat? Men jaggu ble jeg litt usikker nå ;)

Skrevet

*fnise* Hva en kan huske.

Skrevet

Er ikke Pergo parkett da??

*rødme bittelitt*

Jeg er ikke så godt kjent med det merket, men det er forskjell på parkett der det er et lag øverst av edeltre som f eks ask eller eik, og laminat som har en overflate med et "trykk"/bilde med tremønster.

Jeg er overhodet ikke i tvil om hva jeg ville valgt av de to!! :-) Uansett hva slags rom det er snakk om.

Skrevet

*fnise* Hva en kan huske.

Jeg husker det vel fordi jeg klipte ut den og ga den til en bekjent som hadde en rigid skonekt innendørs - det kom folk på fest med penkjoler etc og pensko i veska, men ble nektet å ha dem på....;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...