Gå til innhold

For tidlig å sterilisere meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Bare 32 år
Skrevet

Jeg er 32, har mann og to barn og vi har i utgangspunktet ingen planer om å få fler.

Helsen min plager meg en del, men det er gode muligheter for at jeg blir bedre de neste par årene. Min store skrekk er å bli gravid og måtte ta silling til abort.

Jeg kan ikke bruke hormonell prevensjon pga bivirkninger (prøvd det meste). (Kondom fungerer bra for oss, men den kan jo ha rifter)

Har menoragi, blør mye og lenge, 15-16 dager hver mnd selv om jeg tar et blødningsreduserende medikament. Vil derfor ikke ha kobberspiral.

Har en del plager med pms også, svetting, veldig ømme og hovne bryster osv i nesten hele blødningsperioden.

Legene finner ikke ut av dette, og sier jeg bare må leve med det. Men jeg er mildt sagt drittlei av pms og å blø 50% av tiden, det går utover hele min livskvalitet og jeg vurderer seriøst å få skrapt ut slimhinnen i livmoren for å slippe mer av dette.

Problemet med dette er jo at jeg blir steril. Jeg synes det er fryktelig drastisk i min alder, jeg vet jo ikke hvordan situasjonen er om 5-6 år..

Kanskje ønsker vi oss plutselig en attpåklatt om noen år? Kanskje blir jeg frisk av sykdommene mine? Kanskje (gud forby) det skjer noe med familien min og jeg ønsker å starte på nytt?

Dilemma. Mannen min synes også dette er vanskelig. Hjelp meg med innspill, damer :-(

Skrevet

Ville absolutt ikke gjort det i så ung alder, og med bare to barn.

Gjest Plankebygg
Skrevet

Du blir ikke steril av å skarpe slimhinnene. Jeg måtte gjøre det etter barn nr 2 av samme grunn som deg. Jeg blødde mye og lenge, og jeg er slett ikke steril.

Gjest Bare 32 år
Skrevet

Om kun antall barn og alder var avgjørende så hadde jeg ikke vurdert tanken.

Det er alle problemene jeg skriver om som plager vettet av meg. Har hatt det sånn i flere år, og livskvaliteten min påvirkes.

Skrevet

Jeg er 45 år og steriliserte meg som 34 åring. Jeg har ingen barn og hadde utrolig mye plager med underlivet tidligere. Nå er alt bra og jeg har aldri angret.

Gjest Bare 32 år
Skrevet

Du blir ikke steril av å skarpe slimhinnene. Jeg måtte gjøre det etter barn nr 2 av samme grunn som deg. Jeg blødde mye og lenge, og jeg er slett ikke steril.

Det visste jeg ikke.. De viste prosedyren på programmet "Legene" på FEM for en stund tilbake, og de sa da kvinnen blir steril.

Problemstillingen blir forsåvidt likevel stående, siden jeg ønsker å bli kvitt all blødning.

Skrevet

Kan du ikke prøve utskraping av livmorslimhinnen i første omgang? Siden du ikke er 200% sikker på at sterilisering er tingen så bør du vente. Jeg er forøvrig sterilisert selv og har ikke angret ett sekund! Men det har ingen innvirkning på menstruasjonen da.

Skrevet

Det visste jeg ikke.. De viste prosedyren på programmet "Legene" på FEM for en stund tilbake, og de sa da kvinnen blir steril.

Problemstillingen blir forsåvidt likevel stående, siden jeg ønsker å bli kvitt all blødning.

Skal du bli kvitt all blødning må du i jo fjerne livmora, det holder ikke å bli sterilisert da. Ved sterilisering kuttes bare egglederne slik at egget ikke finner frem.

Gjest Bare 32 år
Skrevet

Kan du ikke prøve utskraping av livmorslimhinnen i første omgang? Siden du ikke er 200% sikker på at sterilisering er tingen så bør du vente. Jeg er forøvrig sterilisert selv og har ikke angret ett sekund! Men det har ingen innvirkning på menstruasjonen da.

Har lest litt mer nå, og det står at alle som mister blødningene blir sterile (ca 40%) mens de andre får betydelig nedsatt blødningsmengde (og da tilsvarende redusert mulighet for å bli gravid, antar jeg.)

Men jeg risikerer jo like fullt å bli steril :-(

Gjest Bare 32 år
Skrevet

Skal du bli kvitt all blødning må du i jo fjerne livmora, det holder ikke å bli sterilisert da. Ved sterilisering kuttes bare egglederne slik at egget ikke finner frem.

OK. Da er det antakelig ikke andre måter å redusere blødningene på..?

Gjest Bare 32 år
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å bruke det der som prevensjon, saken er jo den at eggløsningen kommer før mensen så om du ikke har blødning _nå_ så kan du jo ha eggløsning...

Jeg skal da ikke bruke det som prevensjon...?

Skrevet

Jeg skal da ikke bruke det som prevensjon...?

Jeg forsto det slik at du heller ikke vil blir gravid nå på grunn av helsa og ikke kan bruke annen prevensjon enn kondom og tenkte å kombinere dette på en måte. Beklager at jeg misforsto.

Ettersom du ikke kan bruke noen form for hormonprevensjon er det vel tvilsomt om det finnes andre måter å stanse blødningene på. Men snakk med legen din, jeg er ikke lege. :o)

Gjest Bare 32 år
Skrevet

Jeg forsto det slik at du heller ikke vil blir gravid nå på grunn av helsa og ikke kan bruke annen prevensjon enn kondom og tenkte å kombinere dette på en måte. Beklager at jeg misforsto.

Ettersom du ikke kan bruke noen form for hormonprevensjon er det vel tvilsomt om det finnes andre måter å stanse blødningene på. Men snakk med legen din, jeg er ikke lege. :o)

Jeg vil ikke at dere skal svare på legespørsmål, men komme med tanker i forhold til det å kanskje velge sterilisering i relativt ung alder.

Skrevet

Jeg vil ikke at dere skal svare på legespørsmål, men komme med tanker i forhold til det å kanskje velge sterilisering i relativt ung alder.

Jeg var 34 da jeg ble sterilisert og har ikke angret en dag. Av div. grunner kunne jeg ikke få / ville jeg ikke ha flere barn enn de to jeg har så for meg var valget enkelt.

Gjest Bare 32 år
Skrevet

Jeg var 34 da jeg ble sterilisert og har ikke angret en dag. Av div. grunner kunne jeg ikke få / ville jeg ikke ha flere barn enn de to jeg har så for meg var valget enkelt.

Så fint at valget for deg var enkelt.

Skrevet

Hei.

Jeg steriliserte meg for et par år siden. Men menstruasjon og pms er uendret. Svetter og griner akkurat like mye som før.

Så dette forblir nok uendret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...