Gå til innhold

å "slå opp" med en venninne, noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har dere noen erfaring med det? Kan det i det hele tatt gå skånsomt for seg? Jeg klarer henne ikke mer, hun er utrolig irriterende, og veldig argumenterende. Jeg får rett og slett ingenting ut av å være sammen med henne. jeg koker av irritasjon når jeg er sammen med henne.

Det er sikkert påfallende at jeg er så mye opptatt når hun kontakter meg. Vil ikke lyve heller.

Hva hadde dere sagt?

Gjest brutalt, men effektivt
Skrevet

Muligens noe brutal metode, men jeg gifta meg med typen hun var dypt forelska i. Og bruddet mellom henne og meg har vært absolutt i et tosifret antall år. Effektivt, med andre ord.

NB: Mannen min var ikke forelska i henne, og ekteskapet varer også fortsatt.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Det er et sårbart tema. Men en må nesten ta seg sammen og ta den vanskelige samtalen. Forklare hvorfor en vil kutte ut. Jeg var litt mer feig og lot bare være å ta henne med ved invitasjoner. Hun skjønte den heldigvis, så det gikk helt udramatisk for seg. Vi hilser og småprater når vi treffes.

Skrevet

Jeg hadde en venninne som absolutt skulle kritisere meg, dette pågikk i årevis siden vi vokste opp på samme sted. En dag fikk jeg bare nok, og sluttet å ta kontakt. Syntes ikke jeg skyldte henne noen forklaring, hadde brukt nok tid på henne.

Skrevet

Selv om jeg ikke aner hva jeg skulle ha sagt, så tror jeg at det beste er å si det til henne og ikke bare unngå alle avtaler om det er slik at hun kontakter deg ofte.

Skrevet

Jeg hadde ei venninne som jeg ikke klarte. Hun bor heldigvis et stykke unna meg, men til slutt skrev jeg bare en sms til henne hvor jeg forklarte at vi var veldig forskjellige og at vi nok hadde vokst fra hverandre. Jeg skrev også at jeg hadde nok med de venninnene jeg hadde her, og ønsket å prioritere dem framover.

Hun tok det pent. Har ikke hørt fra henne siden. (snart et år siden).

Men av og til får jeg litt anfall av dårlig samvittighet. Hun har nemlig ikke så mange venner...

Gjest nonnynight
Skrevet

Tror jeg aldri hadde "slått opp" med en venninne. Syns det virker som en utrolig ekkel ting å gjøre. Hadde jeg hatt mot til det ville jeg heller prøvd å ta en prat med henne om det jeg syns var vanskelig å svelge av atferden hennes, slik at hun fikk en sjans til å skjerpe seg.

Jeg er veldig konfliktsky så jeg hadde sikkert møtt henne i blant. Hadde antagelig prøvd å finne på ting der vi ikke behøvde snakke så mye sammen, feks kino, joggeturer e.l.

Skrevet

Er det nødvendig å gjøre det så dramatisk, da? Hvis du skal "slå opp" må du nødvendigvis såre henne. Kan du ikke bare la vennskapet dø ut ved å ikke ta kontakt? Da vil det være lettere å beholde en høflig tone når dere tilfeldigvis støter på hverandre.

Skrevet

Er det nødvendig å gjøre det så dramatisk, da? Hvis du skal "slå opp" må du nødvendigvis såre henne. Kan du ikke bare la vennskapet dø ut ved å ikke ta kontakt? Da vil det være lettere å beholde en høflig tone når dere tilfeldigvis støter på hverandre.

Problemet er at hun er en del av en venninnegjeng. Hadde hun vært utenforstående hadde det vært enklere. Hvis jeg slutter å svare på meldingene hennes, men heller er sammen med andre venner som hun kjenner så blir det tulliball da også.

Jeg føler det blir galt uansett hva jeg gjør. Jeg liker også å kunne si hei til folk uten at det blir pinlig. Jeg liker heller ikke å være dramatisk. Men hvordan skal hun ellers ta hintet?

Jeg tror jeg skyter henne, det er vel den beste løsningen?

Skrevet

Problemet er at hun er en del av en venninnegjeng. Hadde hun vært utenforstående hadde det vært enklere. Hvis jeg slutter å svare på meldingene hennes, men heller er sammen med andre venner som hun kjenner så blir det tulliball da også.

Jeg føler det blir galt uansett hva jeg gjør. Jeg liker også å kunne si hei til folk uten at det blir pinlig. Jeg liker heller ikke å være dramatisk. Men hvordan skal hun ellers ta hintet?

Jeg tror jeg skyter henne, det er vel den beste løsningen?

Skyter du henne, slipper du definitivt å omgås henne mer ;)

Jeg ser at det blir vanskelig å slutte å omgås henne så lenge dere er en del av samme vennegjeng. Da er dere stuck, med mindre en av dere forlater hele gjengen, og det er neppe ønskelig.

Men selv om du "slår opp" med henne, så kan du ikke godt forlange at resten av gjengen skal gjøre det samme.

Hm... Spørs om du ikke må ta en samtale likevel. Si noe om at dere hører med til samme gjeng, men at du føler at kjemien mellom dere to ikke er så bra lenger, så det ikke er naturlig for deg å ha så mye å gjøre med henne lenger, men at dere selvsagt fortsatt kan være en del av gjengen, begge to.

Skrevet

Skyter du henne, slipper du definitivt å omgås henne mer ;)

Jeg ser at det blir vanskelig å slutte å omgås henne så lenge dere er en del av samme vennegjeng. Da er dere stuck, med mindre en av dere forlater hele gjengen, og det er neppe ønskelig.

Men selv om du "slår opp" med henne, så kan du ikke godt forlange at resten av gjengen skal gjøre det samme.

Hm... Spørs om du ikke må ta en samtale likevel. Si noe om at dere hører med til samme gjeng, men at du føler at kjemien mellom dere to ikke er så bra lenger, så det ikke er naturlig for deg å ha så mye å gjøre med henne lenger, men at dere selvsagt fortsatt kan være en del av gjengen, begge to.

lurte litt på når jeg skrev dette, om det ville bli slettet. Om DOL-ledelsen forsto ironi, eller om det var litt Kongo-tilstander her

tror jeg skal formulere det slik at jeg ikke føler at jeg kan gi henne noe som venninne. At hun kanskje trenger noen som kan gi henne flere utfordringer. At jeg egentlig bare er opptatt av meg selv og er en kjempedårlig venn, at jeg merker at jeg stresser henne opp og gjør hennes psykiske tilstand verre. derfor bør hun omgås andre folk enn meg.

Skrevet

lurte litt på når jeg skrev dette, om det ville bli slettet. Om DOL-ledelsen forsto ironi, eller om det var litt Kongo-tilstander her

tror jeg skal formulere det slik at jeg ikke føler at jeg kan gi henne noe som venninne. At hun kanskje trenger noen som kan gi henne flere utfordringer. At jeg egentlig bare er opptatt av meg selv og er en kjempedårlig venn, at jeg merker at jeg stresser henne opp og gjør hennes psykiske tilstand verre. derfor bør hun omgås andre folk enn meg.

Det høres ut som en dårlig, unnvikende og feil løsning. Omtrent som når menn sier at det ikke er deg det er noe galt med, men dem. Og at du fortjener noe mye bedre enn dem...

Min erfaring er at hvis en slutter å ta kontakt, og ellers prøver å ikke treffe vedkommende så ofte, så blir det naturlig mindre kontakt. Da kan man treffes uten ubehageligheter i etterkant. Gli fra hverandre, ikke disse dramatiske konfrontasjonene.

Skrevet

"jeg merker at jeg stresser henne opp og gjør hennes psykiske tilstand verre."

Dette vil mest sannsynlig fornærme henne voldsomt.. Ikke noe bra utgangspunkt hvis dere begge skal fortsette å være del av en vennegjeng,

Det er tydelig at dere to ikke har kjemi, men hvem sin "feil" det er er ikke godt å si. Så neste gang du irriterer deg kan du kanskje si at - jeg orker ikke å diskutere på denne måten mer. Nå gir jeg deg klar beskjed, og da vet du hvor jeg står.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...