frosken Skrevet 27. september 2009 Skrevet 27. september 2009 Men hva med de pårørendes behov da? Hva med deres behov for å lufte tanker? Jeg er ganske sliten nå, og det tærer på meg.Sliter med en del vanskelige tanker, fordi jeg ofrer meg en del for henne og føler et veldig ansvar, som jeg gjerne skulle delegert til andre. Om dette er et problem flere kjenner seg igjen i hadde det hjulpet meg. For noen år siden var jeg pårørende til en som var alvorlig kreftsyk. Da kunne jeg virkelig trengt et forum for å prate om de vanskelige følelsene, uavhengig om vedkommende definerte meg som pårørende eller ikke. Har jeg da opplysningsplikt ovenfor vedkommende om det jeg deltok på? hvis mine venner hadde gått på et kurs for å lære mer om en sykdom jeg hadde, hadde jeg syntes det var helt greit. Jeg hadde sett det som en tillittserklæring at de ville lære mer om det. Hvorfor kan du ikke drøfte dette med venninnen din? En annen tanke jeg får til det du skriver, er at du sikkkert har rett i at du trenger en mulighet til å drøfte en kanskje overdreven tendens til å ta ansvar i forhold til henne. Men er ikke dette et problem som handler om din evne til å sette grenser mer enn hennes sykdom? 0 Siter
Helmi Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 En gammel dame lå døende på sykehuset. Alle hennes pårørende bodde veldig langt unna. Hun valgte å sette presten hun hadde god kontakt med som nærmeste pårørende. En pussig opplevelse for dem som var hennes nære, men absolutt den beste løsningen for alle parter opp i en spesiell situasjon. 0 Siter
Gjest pårørende Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Loven definerer kun "Nærmeste pårørende". Langt fler enn en vil vanligvis være pårørende uten at loven definerer dette. En absolutt forutsetning for at en utenfor familien skal være pårørende, er at den syke/pasienten helt klart har gitt uttrykk for et slikt ønske. jeg forsøker å forstå dette her. Hvis jeg blir utsatt for en ulykke, og de på sykehuset forsøker å finne nærmeste pårørende, vil det da være mor og far? Vil min søster også bli regnet som pårørende, eller regnes hun som familie. Når man sier at pårørende er varslet, mener man da den nærmeste familie? eller ektefelle/mor eller far. enten er jeg treg i toppen, eller så er dette pårørendebegrepet veldig uklart. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 jeg forsøker å forstå dette her. Hvis jeg blir utsatt for en ulykke, og de på sykehuset forsøker å finne nærmeste pårørende, vil det da være mor og far? Vil min søster også bli regnet som pårørende, eller regnes hun som familie. Når man sier at pårørende er varslet, mener man da den nærmeste familie? eller ektefelle/mor eller far. enten er jeg treg i toppen, eller så er dette pårørendebegrepet veldig uklart. På min mobil har jeg lagret min manns telefonnr under "ICE XX", altså ICE + min manns navn. Dette står for In case of emergency, og ambulansepersonall/sykehuspersonell vil sjekke om du har et navn lagret på ICE og dermed ringe dem først. Dersom du ikke har lagret noen på ICE, vil de vel først prøve å finne ut om du bor sammen med noen (gift/samboer) og evt ringe dem. Dersom de ikke finner noen du bor sammen med, vil jeg tro at foreldre kommer før søsken i prioriteringen. Da min svigerfar var innlagt på sykehus for noen år siden, var jeg oppsatt som nærmeste pårørende, fordi verken mannen min eller svigermor ønsket å ha primærkontakt med sykehuset. For meg var det helt ok. 0 Siter
Gjest Nils Håvard Dahl, lege Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 jeg forsøker å forstå dette her. Hvis jeg blir utsatt for en ulykke, og de på sykehuset forsøker å finne nærmeste pårørende, vil det da være mor og far? Vil min søster også bli regnet som pårørende, eller regnes hun som familie. Når man sier at pårørende er varslet, mener man da den nærmeste familie? eller ektefelle/mor eller far. enten er jeg treg i toppen, eller så er dette pårørendebegrepet veldig uklart. Se ulvinnens innlegg i går kl. 21.11. Der et rekkefølgen av nærmeste pårørende listet. I helsevesenet forholder vi oss til denne rekkefølgen om vi ikke har opplysninger som taler mot det. 0 Siter
Gjest ICE er smart! Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 jeg forsøker å forstå dette her. Hvis jeg blir utsatt for en ulykke, og de på sykehuset forsøker å finne nærmeste pårørende, vil det da være mor og far? Vil min søster også bli regnet som pårørende, eller regnes hun som familie. Når man sier at pårørende er varslet, mener man da den nærmeste familie? eller ektefelle/mor eller far. enten er jeg treg i toppen, eller så er dette pårørendebegrepet veldig uklart. Pårørende-begrepet er "uklart" - eller helst veldig omsprennende, slik jeg ser det - fordi det ikke MÅ være en slektning, det MÅ ikke være en forelder/søsken osv. Og det er kjempebra, nettopp fordi ikke alle er nær sine foreldre eksempelvis. Som prust har jeg også lagret ICE + min manns navn. Har man ikke det, vil det bli slått opp i folkeregistret for å se om du er gift/samboende, og så vil vedkommende bli kontaktet. Har du vært på sykehuset tidligere og oppgitt pårørende, så vil disse bli kontaktet. Jeg synes det er flott at man selv kan velge hvem som er ens pårørende. 0 Siter
Gjest pårørende Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Pårørende-begrepet er "uklart" - eller helst veldig omsprennende, slik jeg ser det - fordi det ikke MÅ være en slektning, det MÅ ikke være en forelder/søsken osv. Og det er kjempebra, nettopp fordi ikke alle er nær sine foreldre eksempelvis. Som prust har jeg også lagret ICE + min manns navn. Har man ikke det, vil det bli slått opp i folkeregistret for å se om du er gift/samboende, og så vil vedkommende bli kontaktet. Har du vært på sykehuset tidligere og oppgitt pårørende, så vil disse bli kontaktet. Jeg synes det er flott at man selv kan velge hvem som er ens pårørende. Jeg har hørt at dette ICE-opplegget ikke blir brukt, og at det er helt unødvendig å ha det på mobilen. Sykehuspersonalet må i tilfelle beherske alle mobiler/lommepc-er som folk har for å komme frem til adresselista. Det er unødvendig ressurskrevende, derfor blir det ikke brukt. De går heller inn i databasen og finner pårørende der. 0 Siter
Gjest ICE er smart! Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 Jeg har hørt at dette ICE-opplegget ikke blir brukt, og at det er helt unødvendig å ha det på mobilen. Sykehuspersonalet må i tilfelle beherske alle mobiler/lommepc-er som folk har for å komme frem til adresselista. Det er unødvendig ressurskrevende, derfor blir det ikke brukt. De går heller inn i databasen og finner pårørende der. OK, har et par ambulansekjørende kompiser som sier det blir brukt, men det er kanskje ulik praksis. Det er i alle fall ikke farlig å ha det. :-) 0 Siter
Gjest pårørende Skrevet 28. september 2009 Skrevet 28. september 2009 OK, har et par ambulansekjørende kompiser som sier det blir brukt, men det er kanskje ulik praksis. Det er i alle fall ikke farlig å ha det. :-) kanskje det avhenger av hva slags teknisk kompetanse den enkelte ambulansesjafør har? og om de har tid til å fikle med mobilen din for å sjekke.I situasjoner hvor de har mere enn nok med å stabilisere personen så er vel ikke det å sjekke om personen har lagret noen på mobilen deres første prioritet? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.