Gå til innhold

brukes tvang på somatisk sykehus også?

Anbefalte innlegg

Gjest tenkt tilfelle
Skrevet

Hvis jeg skulle bli utsatt for en alvorlig ulykke, og måtte få pustehjelp, hva skjer hvis jeg våkner og i panikk begynner å dra ut slangen? Kan de bruke tvang på meg da, for at jeg ikke skal dra den ut? Kan de eventuelt spenne armene mine fast? Hva har de lov til?

Skrevet

De gir deg nok raskt ei sprøyte du blir motsatt av kvikk av ;)

Skrevet

Tipper du ville fått en sprøyte med beroligende ganske umiddelbart om den slangen var livsnødvendig. Var den ikke det ville de nok hjulpet deg med å ta den ut.

Ved et annet tenkt tilfelle, en operasjon, vil en kirurg kunne overprøve foreldres ønske om at et barn ikke skal få blodoverføring om det står om livet. Jeg mener dette også gjelder voksne som nekter slikt, men jeg skal ikke banne på det. Helsepersonell er pliktet til å redde liv og de er bundet av dette i loven. I akutte situasjoner vil det da kunne medføre tvang. Ved ikke-akutte situasjoner, som f.eks valget mellom å gjennomføre kreftbehandling eller ikke, er pasientens ønske det som gjelder.

Gjest tenkt tilfelle
Skrevet

De gir deg nok raskt ei sprøyte du blir motsatt av kvikk av ;)

Men før den sprøyta kommer så må de jo foreta seg noe?

Og hva om det skjer mange ganger i døgnet da? Skal de gi meg en sprøyte hver gang? Det er vel en grense for hvor mye beroligende du kan få også, er det ikke?

Skrevet

Og hva om det skjer mange ganger i døgnet da? Skal de gi meg en sprøyte hver gang? Det er vel en grense for hvor mye beroligende du kan få også, er det ikke?

Hvis du har vært utsatt for en alvorlig ulykke og trenger pustehjelp tror jeg ikke du behøver å bruke mye tid på å bekymre deg for muligheten for at du våkner i panikk og heller stole på at dersomattevissomatte det skulle skje så har de ansatte kunnskap nok til å takle en slik eventuell situasjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I slike tilfeller bruker en de midler som er nødvendige for å gjennomføre den livsnødvendige behandlingen.

I det andre tilfellet som er spurt om med blodoverføring og barn, vil en fatte et hastevedtak av barnevernet der foreldrene umiddelbart blir fratatt foreldre/omsorgsretten.

Skrevet

Da legger de deg i kunstig koma eller det som er nødvendig for å redde livet ditt.

Hvorfor tenker du på dette?

Gjest Sannelig_Somatisk
Skrevet

Jeg var i en ulykke, ikke noe alvorlig. Hjernerystelse, noen knekte ribbein og nakkesleng. Men ikke tro jeg fikk gå noe sted.

Sa jeg ville dra hjem, sykehus skrekk. Da fikk jeg beskjed om å skrive under på en kontrakt hvor jeg fraskrev dem alt ansvar om noe skjedde med meg.

Trodde de kødda, så ba om den kontrakten. Ombestemte meg fort gitt, ble der i 2 dager før de godkjente at jeg kunne dra.

Skrevet

Jeg var i en ulykke, ikke noe alvorlig. Hjernerystelse, noen knekte ribbein og nakkesleng. Men ikke tro jeg fikk gå noe sted.

Sa jeg ville dra hjem, sykehus skrekk. Da fikk jeg beskjed om å skrive under på en kontrakt hvor jeg fraskrev dem alt ansvar om noe skjedde med meg.

Trodde de kødda, så ba om den kontrakten. Ombestemte meg fort gitt, ble der i 2 dager før de godkjente at jeg kunne dra.

Da fikk du jo lov til å gå, men under eget ansvar? Det sier seg selv at om man går mot profesjonelle råd, så må man selv ta ansvar for det.

Gjest tenkt tilfelle
Skrevet

Da legger de deg i kunstig koma eller det som er nødvendig for å redde livet ditt.

Hvorfor tenker du på dette?

kjenner en som fikk helt panikk under en gastroskopi og begynte å dra slangen ut. Vet ikke om de måtte holde henne igjen da eller ikke.

Men å holde folk i kunstig koma er vel ganske risikabelt det også? Da er det vel kanskje bedre å satse på doser med beroligende?

Men om de gir meg en dose beroligende hvis jeg freaker helt ut, regnes det da som tvang? Må de føre tvangskjema på meg da?Jeg freaket helt ut på operasjonsbordet en gang. Jeg ble helt hysterisk og skrek at jeg ikke ville opereres, og at jeg bare måtte ut derifra. De ga meg en sprøyte så jeg sovnet. Brukte de egentlig tvang mot meg da? Leser en del om tvangsbruk og prøver å forstå hva som er tvang og hva som ikke er det.

Gjest tenkt tilfelle
Skrevet

I slike tilfeller bruker en de midler som er nødvendige for å gjennomføre den livsnødvendige behandlingen.

I det andre tilfellet som er spurt om med blodoverføring og barn, vil en fatte et hastevedtak av barnevernet der foreldrene umiddelbart blir fratatt foreldre/omsorgsretten.

''I slike tilfeller bruker en de midler som er nødvendige for å gjennomføre den livsnødvendige behandlingen''

Så med andre ord kan de bruke tvang for å gjennomføre behandlingen? Skriver de vedtak på det da? Dette innlegget er ikke ment som en kritikk mot tvang, men heller et spørsmål om det også kan brukes i somatisk medisin.

Gjest trist jente
Skrevet

www.med.uio.no/.../samtykkekompetanse_og_tvang_i_somatikken.pdf

Kanskje du kan få svar på noe av det du lurer på på denne linken? Du kan også gå inn på lovdata.no, søke på pasientrettighetsloven

Skrevet

kjenner en som fikk helt panikk under en gastroskopi og begynte å dra slangen ut. Vet ikke om de måtte holde henne igjen da eller ikke.

Men å holde folk i kunstig koma er vel ganske risikabelt det også? Da er det vel kanskje bedre å satse på doser med beroligende?

Men om de gir meg en dose beroligende hvis jeg freaker helt ut, regnes det da som tvang? Må de føre tvangskjema på meg da?Jeg freaket helt ut på operasjonsbordet en gang. Jeg ble helt hysterisk og skrek at jeg ikke ville opereres, og at jeg bare måtte ut derifra. De ga meg en sprøyte så jeg sovnet. Brukte de egentlig tvang mot meg da? Leser en del om tvangsbruk og prøver å forstå hva som er tvang og hva som ikke er det.

Blir vel ikke helt det samme..

Men da jeg var på sykehus og skulle føde sønnen min, ble det keisersnitt. De knøyt fast armene og beina mine og en lege sto ved hodet mitt og trøsta meg. Jeg ble (selvfølgelig) skjært opp og ungen kom ut. Etterpå begynte legene og "rote" oppi kroppen min, og det føltes nesten som om de romsterte i tarmene mine, og dette ble etterhvert litt vondt..

Jeg gjorde uttrykk for dette på ett eller anna vis(husker ikke hvordan, hehe..) og da satte de plutselig en sprøyte med beroligende(eller om de kjørte det inni ryggraden, er ikke sikker). Ingen spørsmål om jeg ville ha, og jeg fikk ingen valg på noen måte..

Sprøyta hjalp jo såklart, absolutt(bortsett fra at jeg ble kjempesvimmel) så jeg har jo ingenting vondt å si om hverken sprøyta eller legens avgjørelse..

Her var det helt tydelig at jeg fikk ikke velge sjøl. De spurte meg aldri, "Vil du ha?".. Så da gjelder jo sikkert det samme ellers også..?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...