Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest hearingproblem?
Skrevet

Har du sjekket hørselen din. Noe av de første tegnene på nedsatt hørsel er nemlig at du ikke hører fuglene lengre.

Skrevet

Synes det der er en litt rar sak - det må da finnes færre og færre katter iom at de fleste kastreres/steriliseres?

Er småfugler virkelig utrydningstruet?

Mine katter blir nok merket med chip (for å identifisere dem) - men de kommer aldri til å få bjelle på seg...

Gjest Kattemamman
Skrevet

Aldri i verden om bjelle på katter vil gå gjennom. At de spiser fugler er en ting, men heldigvis tar de også mus! Takk-takk-takk, snille puser!

Forøvrig er det farlig for utegående dyr å ha halsbånd, det er skikkelig dyreplageri.

Forøvrig: Sjekk hørselen. Den svikter gjerne med alderen...

Skrevet

Jeg trodde det var en forsinket 1. april spøk, det med at katter skal ha bjelle på seg.

Stakkars katter, sier jeg bare, de følger bare deres naturlige instinkter.

Gjest ja til merking
Skrevet

Bjelleforslaget synes jeg var tullete.

Men at alle katter som har et hjem kan registreres /merkes, slik at man kan hindre at mange løskatter lider, og blir foreldre til enda flere løskatter, det er jeg for.

Og hvis en kraftig reduksjon i løskattbestanden også er godt for fuglelivet, er ingeting bedre enn det.

Merking / registrering og nødvendige veterinærbehandlinger bør være obligatorisk, og prevensjon og sterilisering og kastrering bør ikke være alt for dyrt, slik at det ikke er prisen som stopper katteeiere fra å ta nødvendig ansvar for sin katts reproduktive liv.

Gjest movenpink
Skrevet

Syns forslaget om identitetsmerking er veldig positivt! Selv id-chippet vi Pusegutt da han var 10 mnd gammel. Siden mange glemmer/ikke vet om chipp, har vi også kattehalsbånd på med adressehylse (lik en bjelle) med tlf.nr og etternavnet vårt. Ser en annen her skrivet at kattehalsbånd er farlig. Det er det ikke! De gamle båndene kan katten sette seg fast med. Men nå fins det de geniale med selvutløser. Så da er det no risk :)

Det med katt og båndtvang er bare tåplig. Hvordan skal det gjennomføres i praksis? Lære katter på 6-7 år f.eks. å gå i bånd.... Vel, tror det er et umulig prosjekt.

At katter spiser mus og rotter, er veldig fint. Klart det er synd når de tar fugler, men slik er det nå bare en gang.

Skrevet

Aldri i verden om bjelle på katter vil gå gjennom. At de spiser fugler er en ting, men heldigvis tar de også mus! Takk-takk-takk, snille puser!

Forøvrig er det farlig for utegående dyr å ha halsbånd, det er skikkelig dyreplageri.

Forøvrig: Sjekk hørselen. Den svikter gjerne med alderen...

Med mindre fuglene kvitrer på frekvenser over 6000 Hz, så er det ingen grunn til at jeg ikke skal høre dem. Det er merkverdig stille her, de eneste fuglene jeg ser er skjærer. Jeg fant forøvrig en masse skjærefjær på plenen, så de går ikke fri de heller.

Skrevet

Jeg trodde det var en forsinket 1. april spøk, det med at katter skal ha bjelle på seg.

Stakkars katter, sier jeg bare, de følger bare deres naturlige instinkter.

Naturlige instinkter eller ei, de hører ikke hjemme i norsk natur.

Hvorfor skal katteeiere være fullstendig fritatt for alt ansvar når det gjelder kattehold og skadeverk forårsaket av katter? Katteavføring over alt, men det er helt OK. Ser de samme menneskene en hund som driter utenfor huset, da blir det spetakkel!

Jeg er ikke noen kattehater, men jeg kan forstå at noen og enhver kan få nok, og jeg er ikke så fryktelig forbauset når det begynner å forsvinne katter fra enkelte nabolag.

Skrevet

"så det er ikke nødvendig å forske på årsaken"

Årsaken ligger i folk som ikketar ansvar for å sterilisere/kastrere, og det er dette de ønsker med registeret.

Mulig at katter tar fugler, det er deres natur, men vi mennesker ødelegger hele resten av planeten, så jeg tror ikke vi skal peke så indignert på pusene vi selv har innført, gitt.

Skrevet

''Jeg har skog rett bak huset mitt, men jeg hører knapt nok en eneste fugl. Katter har vi plenty av i området, så det er ikke nødvendig å forske på årsaken.''

Hos oss er det massevis av katter rundtomkring, men skogholtet bak blokka yrer av fugleliv, om våren er det så ille at det er knapt så man får sove om natten...!

Skrevet

Helt enig i at katter bør merkes og steriliseres. Det burde flere bli flinkere til.

Jeg har 4 katter. Og det er masse fugler rundt her. Men sjeldent vi ser mus/rotter. :0)

Gjest majas mamma
Skrevet

Bjelletvang på katter er dyreplageri, hverken mer eller mindre. Tenk om du skulle hatt en bjelle rundt halsen som ga lyd fra eg straks du rørte på deg. Det ville ikke gå lange tiden før du ble sprøyte gal, og en sliokmskjebne ønsker jeg ikke noen katter.Pusen min har kommet hjem med både mus og fugler. Selvfølgelig er det synd på småfuglne men at de skal være utrydningstruet er nok en stor overdrivelse. Her hos oss kvitrer det som bare det, både sommer og vinter.

Selv har pusegutten min både halsbånd, er chippet og kastrert, og dermed også registrert i et register. Og det er et forslag jeg er med på.

Skrevet

Hvorfor skal katteeiere være fullstendig fritatt for alt ansvar når det gjelder kattehold og skadeverk forårsaket av katter? Katteavføring over alt, men det er helt OK. Ser de samme menneskene en hund som driter utenfor huset, da blir det spetakkel!

Jeg er ikke noen kattehater, men jeg kan forstå at noen og enhver kan få nok, og jeg er ikke så fryktelig forbauset når det begynner å forsvinne katter fra enkelte nabolag.

Jeg er for et register over alle katter, slik at en kan se hvor de hører hjemme. Jeg er ikke noe spesielt glad i katter, men de er gode musefangere, og det setter jeg pris på.

Ellers er det trist med mange katter som går for lut og kaldt vann, men de katter som kommer i min vei er velnærte og velstelte katter, som jeg tror blir tatt godt vare på av sine eiere.

Skrevet

Med mindre fuglene kvitrer på frekvenser over 6000 Hz, så er det ingen grunn til at jeg ikke skal høre dem. Det er merkverdig stille her, de eneste fuglene jeg ser er skjærer. Jeg fant forøvrig en masse skjærefjær på plenen, så de går ikke fri de heller.

Det er veldig morsomt å se på når katta går på skjærejakt.

Ellers har vi både småfugl, skjærer, kråker og katter i vårt nære nabolag, det ser ut som om de har inngått en fredelig sameksistens.

Elgen kommer også på visitt, men de kommer vel i en annen kategori.

Skrevet

Nå har de fleste fugler vinger og er flyvedyktige, så hvis katten fanger én er det en hel flokk igjen som letter og flyr avsted. Hvordan skal man ellers ha naturlig utvalg hvis ikke kattene fanger og kverker de dummeste/svakeste?

-ikke at jeg synes det er så stas å komme hjem til fjær over hele stua, men jeg tror dette er sterkt overdrevet. -og mus yngler noe vanvittig hvis de får være i fred og har nok mat (så du "Kjempesvermar" på TV?)så de 3-4 musene min katt legger foran kjøleskapsdøra i året gjør nok ikke særlig skade på bestanden.

Skrevet

Det er veldig morsomt å se på når katta går på skjærejakt.

Ellers har vi både småfugl, skjærer, kråker og katter i vårt nære nabolag, det ser ut som om de har inngått en fredelig sameksistens.

Elgen kommer også på visitt, men de kommer vel i en annen kategori.

Så koselig ;-)

Skrevet

Bjelletvang på katter er dyreplageri, hverken mer eller mindre. Tenk om du skulle hatt en bjelle rundt halsen som ga lyd fra eg straks du rørte på deg. Det ville ikke gå lange tiden før du ble sprøyte gal, og en sliokmskjebne ønsker jeg ikke noen katter.Pusen min har kommet hjem med både mus og fugler. Selvfølgelig er det synd på småfuglne men at de skal være utrydningstruet er nok en stor overdrivelse. Her hos oss kvitrer det som bare det, både sommer og vinter.

Selv har pusegutten min både halsbånd, er chippet og kastrert, og dermed også registrert i et register. Og det er et forslag jeg er med på.

Bånd rundt halsen er frarådet pga faren for å henge seg fast.

Skrevet

De hører ikke hjemme i norsk natur?

Katten ble domestisert for flere tusen år siden, så den er nok det. Mange andre arter er kommet til senere, f.esk en del fugler som ikke før trivdes i vårt kjøige klima har nå funnet veien hit. Hvorfor skulle disse høre til mer enn katten?

Du er ingen kattehater skriver du, men jammen langer du ut etter både katter og eiere, ikke helt enkelt å få tak i fokuset ditt.

Skrevet

Fugler oppholder seg der det er mat (f.eks insekter og frukt) å finne.

Ingen fuglemat = ingen fugler.

Dette har svært lite med kattene å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...