Gå til innhold

Tilsetningsstoffer i mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest "Den hemmelige kokken" av Mats-Eric Nilsson ble jeg meget betenkt til mye av det vi stapper i oss og kaller mat. Skal lese den nye boka hans, "Ekte vare" også, men har ikke fått den ennå.

Prøver å holde meg unna matvarer med alt for mange e-stoffer på ingredienslista, men det er ikke lett - det er jo fanker'n meg rene jungelen der ute!

Hva gjør du - tenker du over det? Gir beng og slenger varen i handlevogna? Legger den tilbake i hylla? Er du skeptisk?

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ja, jeg bryr meg. Jeg blir dårlig dersom jeg får i meg mye kunstig. Så jeg holder meg til rene produkter med noen unntak.

Jeg tror det eneste som står "lett" på i kjøleskapet mitt er rømmebegeret.

Jeg har bommet flere ganger da, handlet og sett etterpå at dette var tilsatt endel. Jeg spiser det opp, for det er ikke slik at jeg ikke rører noe, men kjøper det gjerne ikke igjen.

Jeg har fått godkjent kostholdet mitt hos bl.a ernæringsfysiolog, som også sa at dersom noen slet med fordøyelse o.a så kunne det være lurt å kikke på tilsetningstoffene i maten.

Skrevet

''Hva gjør du - tenker du over det?''

Det jeg tenker er at en dag kommer de som er redd for alle tilsetningsstoffene til å få seg en skikkelig overraskelse, de heller kommer nemlig ikke til å overleve.

Skrevet

Det jeg tenker er at en dag kommer de som er redd for alle tilsetningsstoffene til å få seg en skikkelig overraskelse, de heller kommer nemlig ikke til å overleve.

*hehe*

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1254306985' post='4221212]

Ja, jeg bryr meg. Jeg blir dårlig dersom jeg får i meg mye kunstig. Så jeg holder meg til rene produkter med noen unntak.

Jeg tror det eneste som står "lett" på i kjøleskapet mitt er rømmebegeret.

Jeg har bommet flere ganger da, handlet og sett etterpå at dette var tilsatt endel. Jeg spiser det opp, for det er ikke slik at jeg ikke rører noe, men kjøper det gjerne ikke igjen.

Jeg har fått godkjent kostholdet mitt hos bl.a ernæringsfysiolog, som også sa at dersom noen slet med fordøyelse o.a så kunne det være lurt å kikke på tilsetningstoffene i maten.

''Jeg tror det eneste som står "lett" på i kjøleskapet mitt er rømmebegeret.''

Jeg spiser mager kesam og den er ikke tilsatt eller fratatt noe, men laget på skummet melk. :o)

Ellers bruker jeg nå bare Bremykt som består av meierismør og rapsolje, annet margarin er jo bare ei kjemikaliesmørje omtrent. *Grøss*

Skrevet

''Det jeg tenker er at en dag kommer de som er redd for alle tilsetningsstoffene til å få seg en skikkelig overraskelse, de heller kommer nemlig ikke til å overleve.''

*Hehe* Men jeg er altså overbevist om at mange barn og unge som lider av hyperaktivitet og lignende hadde fått et mye bedre liv med renere mat. Også eksem og allergier.

Leste boka "Kjernesunn familie" av Ninka-Bernadette Mauritson i sommer og selv om de nok var av den sorten som reagerer ganske ekstremt på sukker og tilsetningsstoffer så var boka en vekker i del ting.

Skrevet

''Det jeg tenker er at en dag kommer de som er redd for alle tilsetningsstoffene til å få seg en skikkelig overraskelse, de heller kommer nemlig ikke til å overleve.''

*Hehe* Men jeg er altså overbevist om at mange barn og unge som lider av hyperaktivitet og lignende hadde fått et mye bedre liv med renere mat. Også eksem og allergier.

Leste boka "Kjernesunn familie" av Ninka-Bernadette Mauritson i sommer og selv om de nok var av den sorten som reagerer ganske ekstremt på sukker og tilsetningsstoffer så var boka en vekker i del ting.

''Men jeg er altså overbevist om at mange barn og unge som lider av hyperaktivitet og lignende hadde fått et mye bedre liv med renere mat.''

Mulig det, men i den sammenhengen er jeg fanatisk motstander av raske karbohydrater. :-)

Skrevet

''Men jeg er altså overbevist om at mange barn og unge som lider av hyperaktivitet og lignende hadde fått et mye bedre liv med renere mat.''

Mulig det, men i den sammenhengen er jeg fanatisk motstander av raske karbohydrater. :-)

''Mulig det, men i den sammenhengen er jeg fanatisk motstander av raske karbohydrater. :-)''

Jepp. Les "Kjernesunn familie". :o)

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Jeg tror det eneste som står "lett" på i kjøleskapet mitt er rømmebegeret.''

Jeg spiser mager kesam og den er ikke tilsatt eller fratatt noe, men laget på skummet melk. :o)

Ellers bruker jeg nå bare Bremykt som består av meierismør og rapsolje, annet margarin er jo bare ei kjemikaliesmørje omtrent. *Grøss*

Kesam ja, det bruker jeg også.

Jeg har jo sykdommer som gjør at jeg blir dårlig, men de andre spiser jo det samme som meg, og er helt normale mennesker, så jeg gjør ikke noe galt i allefall.

Vi gjør vel alle det vi synes er best selv, jeg kjenner dem som spiser "ren" mat og omtrent bare det, og andre som holder seg til alle de produktene vi kan få i dag som er tilsatt forskjellig.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1254311020' post='4221250]

Kesam ja, det bruker jeg også.

Jeg har jo sykdommer som gjør at jeg blir dårlig, men de andre spiser jo det samme som meg, og er helt normale mennesker, så jeg gjør ikke noe galt i allefall.

Vi gjør vel alle det vi synes er best selv, jeg kjenner dem som spiser "ren" mat og omtrent bare det, og andre som holder seg til alle de produktene vi kan få i dag som er tilsatt forskjellig.

''Vi gjør vel alle det vi synes er best selv, jeg kjenner dem som spiser "ren" mat og omtrent bare det, og andre som holder seg til alle de produktene vi kan få i dag som er tilsatt forskjellig.''

Jeg har også tenkt tanken på at ett og ett av alle disse e-stoffene kanskje ikke er så farlige i og for seg, men når man kliner en haug av dem sammen hvordan reagerer de da? Jeg kikket på en pose med sukkerfrie saltpastiller for en stund siden og de inneholdt inne mindre enn 5 ulike sorter kunstig søtstoff!!! Kan umulig være sunt.

Gjest majas mamma
Skrevet

Prøver å være litt selektiv, men det er ikke lett. Finner alltid ut at det er ett eller annet man ikke bør spise som man har puttet i seg med god tro i alle år.

Eller s leste jeg faktisk en artikkel for ikke så lenge siden som sa at forråtnelsesprossessen på døde mennesker går saktere nå en tidligere. Og årsaken skal være at vi er stappfulle av konserveringsmdler. Hvor mye sant det var, det i artikkelen skal jeg ikke stå inne for, men det er jo egentlig litt skremmende lesing.

Skrevet

Jeg er veldig obs på det. Er forskrekket over hvor mye tilsetningsmidler det er i nesten all mat. Hvorfor er det så vanskelig å få tak i "ren" mat?

Jeg prøver så godt jeg kan å lage mat fra bunnen av, tror det er sunnere.

Skrevet

''Vi gjør vel alle det vi synes er best selv, jeg kjenner dem som spiser "ren" mat og omtrent bare det, og andre som holder seg til alle de produktene vi kan få i dag som er tilsatt forskjellig.''

Jeg har også tenkt tanken på at ett og ett av alle disse e-stoffene kanskje ikke er så farlige i og for seg, men når man kliner en haug av dem sammen hvordan reagerer de da? Jeg kikket på en pose med sukkerfrie saltpastiller for en stund siden og de inneholdt inne mindre enn 5 ulike sorter kunstig søtstoff!!! Kan umulig være sunt.

Jeg tenker overhodet ikke på om det jeg spiser er "rent" eller ikke, og jeg kjenner ingen som er så lite syk som meg (*bank i bordet*) + jeg har mye energi og er sjeldent sliten. Ikke er jeg spesielt sunn heller i det at jeg ikke spiser mye grønnsaker. For ikke så lenge siden var jeg å testet alt av verdier osv hos legen, og alt var i skjønneste orden :-)

Om dette fører til at jeg lever kortere kan jeg jo ikke vite, men jeg kan også dø i en bilulykke imorgen.

Skrevet

Jeg prøver å være bevisst uten å bli fanatisk.

Men, som du sier, det er neimen ikke lett. Det er jo tilsetningsstoffer i det aller meste.

Skrevet

Selv om tilsetningsstoffer ikke nødvendigvis er farlige eller skumle, da.

Askorbinsyre er jo ikke farlig (C-vitamin), og brukes som konserveringsmiddel.

E-vitamin brukes også som konserveringsmiddel, og er heller ikke farlig.

Men så var det alt det andre da...

Skrevet

Jeg kjøper uten å titte så mye på innholdsfortegnelsen.

Skrevet

Når jeg leser/hører om farlige E-stoffer i mat, husker jeg på det en stund, men så faller jeg tilbake til gamle synder.

Noen E-stoffer er vel helt uskyldige.

Jeg kikket på varedeklarasjonene på en del av matvarene i kjøleskapet. Det ser ut som det er mindre E+tall i merkingen, men der står kunstig søtstoff, kunstig aroma, fortykningsmiddel, fenyl...., og det meste av dette regner jeg med er E-stoffer.

Gjest Gummi Bear
Skrevet

Bryr meg ikke mer. Hva jeg dør av er likegyldig så lenge jeg slipper å tilbringe mine siste år på et sykehjem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...