Gå til innhold

K2

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor heter det nest høyeste fjellet i verden "K 2"?

Ser på TV2

hidi, the scorpion
Skrevet

Mount Everest er verdens høyeste fjell!

Skrevet

Mount Everest er verdens høyeste fjell!

Ja, jeg sa "nest høyeste"

Skrevet

Tror det er fordi det er Karakorams andre fjell .

Og hva er Karakoram???

Skrevet

Og hva er Karakoram???

En fjell kjede i Himalaya. Den har mange topper visstnok, og K2 er den andre. :0)

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, jeg sa "nest høyeste"

Der ser du overfladisk jeg leser, men mora2 svarer korrekt;)

Skrevet

En fjell kjede i Himalaya. Den har mange topper visstnok, og K2 er den andre. :0)

Takk for info!

Men betyr det at mount Everest er K1 ?

Skrevet

Der ser du overfladisk jeg leser, men mora2 svarer korrekt;)

Du er tilgitt!

hidi, the scorpion
Skrevet

Og hva er Karakoram???

Fjellet ble først kartlagt av europeere i 1856, av en gruppe forskere ledet av Henry Haversham Godwin-Austen. Fjellet ble hetende K2, som Karakorams andre fjell ifølge kartleggingen. Flere andre og nærliggende fjell ble også navngitt på dette viset, som K1, K3, K4 og K5. De fleste av disse fjellene har siden fått tilbake sine opprinnelige navn, som Masherbrum, Broad Peak, Gasherbrum II og Gasherbrum I, hvorav de tre sistnevnte er over 8000 meter over havet.

Skrevet

Fjellet ble først kartlagt av europeere i 1856, av en gruppe forskere ledet av Henry Haversham Godwin-Austen. Fjellet ble hetende K2, som Karakorams andre fjell ifølge kartleggingen. Flere andre og nærliggende fjell ble også navngitt på dette viset, som K1, K3, K4 og K5. De fleste av disse fjellene har siden fått tilbake sine opprinnelige navn, som Masherbrum, Broad Peak, Gasherbrum II og Gasherbrum I, hvorav de tre sistnevnte er over 8000 meter over havet.

Takk for nyttig informasjon!

Skrevet

Takk for info!

Men betyr det at mount Everest er K1 ?

Nei, tror ikke det...

Jeg har ikke veldig peiling på dette, men ME ligger vel ikke i den samme kjeden?... Eller?...

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, tror ikke det...

Jeg har ikke veldig peiling på dette, men ME ligger vel ikke i den samme kjeden?... Eller?...

Nei, det gjør den ikke;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...