Gå til innhold

Å bestemme over tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest trådene her i går og i dag om stress som årsak til fravær og sykdom, og om lønnet husmoryrke, og om tidsklemma generelt - og ikke minst om å ta ansvar selv for den hverdagen en har.

Jeg har jobbet fullt i 9 mnd, og trives med det. Husker jeg skrev en tråd her i fjor høst og ville ha råd om jeg skulle takke ja til full stilling og til å være avdelingsleder. Jeg valgte å si ja, og har ike angret. Opplever at jeg utvikler meg både faglig og som menneske med å ha lederansvar og personalansvar, og føler at jeg blir tatt mer på alvor på jobben nå enn tidligere. Jeg tar jo også mer ansvar enn tidligere.

Men jeg jobber mye. Jobber som regel 7-9 timer om dagen, pluss gjerne 1-2 timer om kvelden. Jeg tenker jobb nesten døgnet rundt. Det fungerer greit med familien, men det er klart at ettermiddagene blir korte når vi som regel ikke er hjemme før 1645. Ungene blir veldig selvstendige og klarer mye selv - men jeg vet jo at de gjerne skulle ønske at vi av og til var hjemme når de kom fra skole/sfo...

Det jeg skal bli flinkere til, er å se på klokka når den er 15 og rett og slett forlate kontoret - de dagene jeg har startet 6.30 eller 7. Jeg har overraskende nok klart å komme grytidlig på jobb et par dager i uka - men jeg har ikke klart å omstille meg på at da skla jeg også gå tidligere.

I dag var jeg på noe utenom jobben på morgenen, og dro hjemom klokka 10 for å hente noe før jeg gikk på jobb. Oppdaget til min forbauselse at det var veldig lenge siden jeg hadde vært hjemme alene om formiddagen, og jeg lengtet litt tilbake til å ha en dag fri alene hjemme i uka....

Jeg gikk på jobb, men gikk 15.15, og var hjemme før ungene. Det var deilig å komme til tomt hus, og jeg fikk begynt på middagen før de kom hjem. Da klokka var 16.45 var vi _ferdige_ med å spise middag, og vi hadde hele ettermiddagen og kvelden foran oss!