Gå til innhold

Å bestemme over tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest trådene her i går og i dag om stress som årsak til fravær og sykdom, og om lønnet husmoryrke, og om tidsklemma generelt - og ikke minst om å ta ansvar selv for den hverdagen en har.

Jeg har jobbet fullt i 9 mnd, og trives med det. Husker jeg skrev en tråd her i fjor høst og ville ha råd om jeg skulle takke ja til full stilling og til å være avdelingsleder. Jeg valgte å si ja, og har ike angret. Opplever at jeg utvikler meg både faglig og som menneske med å ha lederansvar og personalansvar, og føler at jeg blir tatt mer på alvor på jobben nå enn tidligere. Jeg tar jo også mer ansvar enn tidligere.

Men jeg jobber mye. Jobber som regel 7-9 timer om dagen, pluss gjerne 1-2 timer om kvelden. Jeg tenker jobb nesten døgnet rundt. Det fungerer greit med familien, men det er klart at ettermiddagene blir korte når vi som regel ikke er hjemme før 1645. Ungene blir veldig selvstendige og klarer mye selv - men jeg vet jo at de gjerne skulle ønske at vi av og til var hjemme når de kom fra skole/sfo...

Det jeg skal bli flinkere til, er å se på klokka når den er 15 og rett og slett forlate kontoret - de dagene jeg har startet 6.30 eller 7. Jeg har overraskende nok klart å komme grytidlig på jobb et par dager i uka - men jeg har ikke klart å omstille meg på at da skla jeg også gå tidligere.

I dag var jeg på noe utenom jobben på morgenen, og dro hjemom klokka 10 for å hente noe før jeg gikk på jobb. Oppdaget til min forbauselse at det var veldig lenge siden jeg hadde vært hjemme alene om formiddagen, og jeg lengtet litt tilbake til å ha en dag fri alene hjemme i uka....

Jeg gikk på jobb, men gikk 15.15, og var hjemme før ungene. Det var deilig å komme til tomt hus, og jeg fikk begynt på middagen før de kom hjem. Da klokka var 16.45 var vi _ferdige_ med å spise middag, og vi hadde hele ettermiddagen og kvelden foran oss!

Så nå er mitt høstforsett å begynne og gå tidligere fra jobben, slik at vi får lengre ettermiddager sammen - og dermed kan jeg fint kombinere det å være mamma og det å være fulltidsarbeidende i en spennende jobb!

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

7

• mariaflyfly

4

• morsan

3

• hidi, the scorpion

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest samvittigheten
Skrevet

Da vil jeg si bravo, du har greid å sette en grense. Misunner deg nesten :-). Får jeg spørre om du har dårlig samvittighet for ungene, eller er det en greie som jeg pålegger meg liksom? (Rart spørsmål, hehe)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg takker Gud for din åpenbaring;)

Foreldre og barn trenger hverandre, og det tar tid.

Skrevet

Da vil jeg si bravo, du har greid å sette en grense. Misunner deg nesten :-). Får jeg spørre om du har dårlig samvittighet for ungene, eller er det en greie som jeg pålegger meg liksom? (Rart spørsmål, hehe)

Ja, jeg har litt dårlig samvittighet over at 5-åringen som regel blir hentet som en av de 5 siste i barnehagen.

Og så skulle jeg ønske at jeg av og til tok meg tid til å være hjemme når 10-åringen og 8-åringen kommer fra skolen. En gang i mellom kan jeg jo få det til...

Ellers synes jeg det er viktig å vise barna mine at mødre kan ha en betydningsfull jobb i samfunnet :-)

Skrevet

Jeg takker Gud for din åpenbaring;)

Foreldre og barn trenger hverandre, og det tar tid.

Åpenbaring ja, det var nesten slik jeg følte det i formiddag :-)

Skrevet

Så hyggelig at du trives med jobben din, og at du har fått nye faglige utfordringer som du synes er spennende! :)

Jeg er så heldig at jeg har ganske fleksibel tid nå mens jeg studerer. Jeg ser at jeg har mye mer tid sammen med barna, og at jeg er en langt bedre mamma nå enn jeg var da jeg jobba fulltid - men det har selvsagt også noe med at ungene har blitt større og litt mer selvgående, slik du også poengterte. :)

Jeg er som regel tidlig oppe og leverer Datra tidlig i barnehagen (da er jeg på lesesalen rett over 8). Noen ganger går hun sammen med naboene, og så henter jeg henne og nabojenta tidlig, som regel i 15-tida. Da rekker jeg å handle på vei hjem, slik at jeg slipper å ha med unger på det, og så får jeg brukt tid på å lage ordentlige middager, samt følge opp leksearbeidet til Storebror.

Men jeg jobber med skolearbeid på kveldstid, altså. Sitter nesten hver kveld fra 21.00 til midnatt, pluss i helgene de ukene unga er hos meg.

hidi, the scorpion
Skrevet

Åpenbaring ja, det var nesten slik jeg følte det i formiddag :-)

Ikke vel;) Det finnes mer i livet enn karrierejag og statusjag, nemlig barna våre;)

Skrevet

Ja, jeg har litt dårlig samvittighet over at 5-åringen som regel blir hentet som en av de 5 siste i barnehagen.

Og så skulle jeg ønske at jeg av og til tok meg tid til å være hjemme når 10-åringen og 8-åringen kommer fra skolen. En gang i mellom kan jeg jo få det til...

Ellers synes jeg det er viktig å vise barna mine at mødre kan ha en betydningsfull jobb i samfunnet :-)

''Ellers synes jeg det er viktig å vise barna mine at mødre kan ha en betydningsfull jobb i samfunnet :-)''

Det er jeg helt enig med deg i! :)

Skrevet

''Ellers synes jeg det er viktig å vise barna mine at mødre kan ha en betydningsfull jobb i samfunnet :-)''

Det er jeg helt enig med deg i! :)

Ja - jeg er blitt mer og mer klar over hvordan vi som voksne er rollemodeller for barna våre - på godt og vondt.

Eldstemann ble forundret her en dag da han begynte å tenke på bestekameraten sin mamma som ikke jobbet. Hun er ikke syk, men har valgt å være hjemme en periode nå. Hvorfor jobber hun ikke, spurte han overrasket....

Men jeg vil jo ikke at barna våre skal huske tilbake på barndommen med minne om foreldre som aldri hadde tid til dem.

Derfor er helgene veldig hellige for oss, og vi gjør mye sammen som familie i helgene. Og vi følger dem opp på fotballkamper og korpsstevner osv :-)

Skrevet

Så hyggelig at du trives med jobben din, og at du har fått nye faglige utfordringer som du synes er spennende! :)

Jeg er så heldig at jeg har ganske fleksibel tid nå mens jeg studerer. Jeg ser at jeg har mye mer tid sammen med barna, og at jeg er en langt bedre mamma nå enn jeg var da jeg jobba fulltid - men det har selvsagt også noe med at ungene har blitt større og litt mer selvgående, slik du også poengterte. :)

Jeg er som regel tidlig oppe og leverer Datra tidlig i barnehagen (da er jeg på lesesalen rett over 8). Noen ganger går hun sammen med naboene, og så henter jeg henne og nabojenta tidlig, som regel i 15-tida. Da rekker jeg å handle på vei hjem, slik at jeg slipper å ha med unger på det, og så får jeg brukt tid på å lage ordentlige middager, samt følge opp leksearbeidet til Storebror.

Men jeg jobber med skolearbeid på kveldstid, altså. Sitter nesten hver kveld fra 21.00 til midnatt, pluss i helgene de ukene unga er hos meg.

Må bare fortelle at på de 25 minuttene jeg bevilget meg hjemme i formiddag i tomt hus, gjorde jeg følgende:

*Hang ut en vask på klesstativet

*Leste avisen mens jeg spiste en porsjon med müsli

*Ryddet sko i gangen og sveipet over golvet i gangen med ministøvsugeren

Syntes jeg hadde all verdens tid på den stunden på kjøkkenet med avis og müsli og tomt hus :-)

Men det holdt hardt å kjøre inn til byen på jobb - hadde jeg ikke avtalt et møte, hadde jeg nok tatt hjemmekontor i dag!

Skrevet

Ja - jeg er blitt mer og mer klar over hvordan vi som voksne er rollemodeller for barna våre - på godt og vondt.

Eldstemann ble forundret her en dag da han begynte å tenke på bestekameraten sin mamma som ikke jobbet. Hun er ikke syk, men har valgt å være hjemme en periode nå. Hvorfor jobber hun ikke, spurte han overrasket....

Men jeg vil jo ikke at barna våre skal huske tilbake på barndommen med minne om foreldre som aldri hadde tid til dem.

Derfor er helgene veldig hellige for oss, og vi gjør mye sammen som familie i helgene. Og vi følger dem opp på fotballkamper og korpsstevner osv :-)

''Men jeg vil jo ikke at barna våre skal huske tilbake på barndommen med minne om foreldre som aldri hadde tid til dem.''

Men for de fleste av oss er det en mellomting - det er ikke slik at enten er man hjemeværende på full tid i ørten år, eller så er man Tårnfrid. De fleste klarer å få mye tid til barna selv om man jobber.

Og for en tid tilbake leste jeg at mange barn storkoser seg den tida de har huset uten voksne etter skoletid. Ofte har man mye som skjer på fritida, og disse timene blir en oase av tid man kan bestemme over i stor grad selv.

Dessuten: Det er ikke slik at den gode mor bare er den som kan tilgodese de veldig små barnas behov, men også den som har noe å tilføre barnas senere i livet, som f eks en god samtalepartner, en god rollemodell f eks for kvinner i arbeidslivet, slik som du var inne på selv, eller bare rett og slett en som kan hjelpe til med leksene utover 4. klasse.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Enig:-)

Gjest Men godt du har kommet litt på bedre tanker, da.
Skrevet

Må si jeg synes fryktelig synd på ungene dine! Hvorfor satte du (og andre rødstrømpe-mammaer) tre barn til verden når du ikke setter av mer tid med dem enn som så?

Men godt at det har gått opp et lys for deg da, nemlig at du ikke trenger å jobbe så mye/lange dager! Håper du kalrer å fortsette slik, for barnas skyld.

Er barn bare et ledd i statussymbolrekka for dere rødstrømpemammer??? Flott jobb, flott hus, gjerne hytte også, to biler, stilige klær, og 3 barn. Ja, for tre må det jo være (enten man har tid til dem eller ikke), to barn er ikke "in" nok.

Skrevet

''Men jeg vil jo ikke at barna våre skal huske tilbake på barndommen med minne om foreldre som aldri hadde tid til dem.''

Men for de fleste av oss er det en mellomting - det er ikke slik at enten er man hjemeværende på full tid i ørten år, eller så er man Tårnfrid. De fleste klarer å få mye tid til barna selv om man jobber.

Og for en tid tilbake leste jeg at mange barn storkoser seg den tida de har huset uten voksne etter skoletid. Ofte har man mye som skjer på fritida, og disse timene blir en oase av tid man kan bestemme over i stor grad selv.

Dessuten: Det er ikke slik at den gode mor bare er den som kan tilgodese de veldig små barnas behov, men også den som har noe å tilføre barnas senere i livet, som f eks en god samtalepartner, en god rollemodell f eks for kvinner i arbeidslivet, slik som du var inne på selv, eller bare rett og slett en som kan hjelpe til med leksene utover 4. klasse.

''Dessuten: Det er ikke slik at den gode mor bare er den som kan tilgodese de veldig små barnas behov, men også den som har noe å tilføre barnas senere i livet, som f eks en god samtalepartner, en god rollemodell f eks for kvinner i arbeidslivet, slik som du var inne på selv, eller bare rett og slett en som kan hjelpe til med leksene utover 4. klasse.''

Enig. Barna trenger foreldrene sine langt mer og lenger enn de tre første årene.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Må si jeg synes fryktelig synd på ungene dine! Hvorfor satte du (og andre rødstrømpe-mammaer) tre barn til verden når du ikke setter av mer tid med dem enn som så?

Men godt at det har gått opp et lys for deg da, nemlig at du ikke trenger å jobbe så mye/lange dager! Håper du kalrer å fortsette slik, for barnas skyld.

Er barn bare et ledd i statussymbolrekka for dere rødstrømpemammer??? Flott jobb, flott hus, gjerne hytte også, to biler, stilige klær, og 3 barn. Ja, for tre må det jo være (enten man har tid til dem eller ikke), to barn er ikke "in" nok.

Etter hva jeg har fått med meg her på forumet, har vel nettopp prust vært opptatt av å sette av tid til barna, være med dem ut i naturen osv, så her tar du nok skammelig feil.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Men for de fleste av oss er det en mellomting - det er ikke slik at enten er man hjemeværende på full tid i ørten år, eller så er man Tårnfrid''

Nemlig!

Skrevet

Jeg synes alle jobber i samfunnet er betydningsfulle. Fra vaskejobber til direktørstillinger. Og man trenger ikke å jobbe ræva av seg for å bevise at man har en jobb som er betydningsfull nok. Iallefall ikke når man har barn.

Gjest Men godt.....
Skrevet

Etter hva jeg har fått med meg her på forumet, har vel nettopp prust vært opptatt av å sette av tid til barna, være med dem ut i naturen osv, så her tar du nok skammelig feil.

Ja, det tok litt av. Beklager det.

Var mest rødstrømpemammaer jeg kjeftet på. Synes nemlig jeg der dem for meg der de tripper rundt på jobb i høyhælte sko i små korte, sexy drakter, har flott hus, hytte, et par biler, etc, etc, og som innbiller seg at spesielt DE har en veldig betydningsfull jobb. Og derfor må ungene komme i annen rekke. Barna er viktige i statussammenheng, ikke ellers.

Men det ser ut til at prust ikke er blant dem.

*spy*

Gjest Men godt...
Skrevet

Ja, det tok litt av. Beklager det.

Var mest rødstrømpemammaer jeg kjeftet på. Synes nemlig jeg der dem for meg der de tripper rundt på jobb i høyhælte sko i små korte, sexy drakter, har flott hus, hytte, et par biler, etc, etc, og som innbiller seg at spesielt DE har en veldig betydningsfull jobb. Og derfor må ungene komme i annen rekke. Barna er viktige i statussammenheng, ikke ellers.

Men det ser ut til at prust ikke er blant dem.

*spy*

Men hun _var_ kanskje blant dem, inntil nylig?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Men hun _var_ kanskje blant dem, inntil nylig?

Det er ikke veldig lenge siden hun ble tilbudt jobben. Det er jo slik med de fleste av oss at vi prøver og feiler og justerer etterhvert for at ting skal bli best mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...