smurf78 Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg og samboer venter barn og vurderer å gifte oss pga. rettigheter, arv osv. Men jeg mener at med de nye samboerreglene så blir det tilnærmet likt, MEN med forbehold at man skriver testamente og har forsikring ved siden av. Mamma og pappa mener at ekteskap alltid er best og vil at vi gifter oss. Jeg er veldig rådvill og lurer på om samboerskap kan bli helt likt som ekteskap? Er det noen som kan hjelpe? Hva er isåfall forskjellene? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Og hva er så forferdelig galt med å forplikte seg i et ekteskap? 0 Siter
smurf78 Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Skrevet 1. oktober 2009 Og hva er så forferdelig galt med å forplikte seg i et ekteskap? Det har jo ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. Hvorfor spør du om det i det hele tatt? Hva vi står for har jo ikke du noe med, unnskyld meg. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Det har jo ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. Hvorfor spør du om det i det hele tatt? Hva vi står for har jo ikke du noe med, unnskyld meg. Det var da veldig til reaksjon! Du skriver inn her, og da må du vel forvente noen spørsmål? Gifte og samboere kan bli det samme, så lenge man har papirer på alt! Sorry:( 0 Siter
Gjest rull inn litt Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Det har jo ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. Hvorfor spør du om det i det hele tatt? Hva vi står for har jo ikke du noe med, unnskyld meg. Hissigpropp! Ekteskap = forpliktelser, også økonomisk. Samboerskap = kan på ingen måte være _det samme_ som ovenstående. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Slipper tenke "papirer" som ektefolk. Sambo må lage kontrakter etc Men er det ikke forskjell ved pensjon mellom samboere og ektefolk? Samboere får kanskej 2 pensjoner - mens ektefolk 1,5 pensjon? Tar jeg feil her? 0 Siter
Gjest Niccola Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Og hva er så forferdelig galt med å forplikte seg i et ekteskap? Jeg ser ikke hvor hun har skrevet at bryllup er galt.. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg ser ikke hvor hun har skrevet at bryllup er galt.. Var ikke det jeg spurte om heller:( Jeg spurte om hvorfor hun var i mot å gifte seg. 0 Siter
Gjest hm09 Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Var ikke det jeg spurte om heller:( Jeg spurte om hvorfor hun var i mot å gifte seg. Hun vil jo bare høre hva som er riktigst og best for henne å gjøre, skriver jo ikke et sted hun er imot noe som helst? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Hun vil jo bare høre hva som er riktigst og best for henne å gjøre, skriver jo ikke et sted hun er imot noe som helst? Er ikke det underforstått da? Hun vil være sammen med mannen, men vil ikke gifte seg. For meg spiller det ingen rolle hva hun velger! Men skal samboerskapet ha noe gyldighet, så er det mange papirer å undetegne hos advokat.... 0 Siter
Gjest mye enklere Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Min fetter som er advokat, råder alle samboende til å gifte seg. Han lærte sselvmye om dette da hans bestevenn døde. Da så min fetter på nært hold hvor praktisk vanskelig enken fikk det, og hvor utrolig mye man måtte ordne med fordi man ikke hadde vært gift. Hvis det er barn inni bildet så er det ikke tvil: Det er mye enklere hvis man er gift, dersom noe skulle skje. 0 Siter
Gjest trist jente Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Min fetter som er advokat, råder alle samboende til å gifte seg. Han lærte sselvmye om dette da hans bestevenn døde. Da så min fetter på nært hold hvor praktisk vanskelig enken fikk det, og hvor utrolig mye man måtte ordne med fordi man ikke hadde vært gift. Hvis det er barn inni bildet så er det ikke tvil: Det er mye enklere hvis man er gift, dersom noe skulle skje. Det er mye praktisk ifht å være gift, men burde det være grunnen til at man velger å gifte seg? For meg er ekteskapet hellig. Ved å gifte seg forteller man hverandre at man vil dere resten av livet sammen i gode og onde dager. Det bør ikke være en formalitet, ekteskap er et stort skritt man ikke skal ta lett på. Er man ikke sikre på at man ønsker å gifte seg men heller leve som samboere så får man heller ta det ekstra papirarbeidet. Jeg har ingenting imot samboerskap, det er opp til det enkelte par. Men å gifte seg av praktiske grunner synes jeg ikke noe om. Ekteskapet er høytidelig. Velger man samboerskap er det viktig å ordne papirene. Man vet jo aldri hva fremtiden vil bringe. 0 Siter
Gjest Niccola Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Var ikke det jeg spurte om heller:( Jeg spurte om hvorfor hun var i mot å gifte seg. ? det står jo der, svart på hvitt. 0 Siter
Gjest trist jente Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Det er mye praktisk ifht å være gift, men burde det være grunnen til at man velger å gifte seg? For meg er ekteskapet hellig. Ved å gifte seg forteller man hverandre at man vil dere resten av livet sammen i gode og onde dager. Det bør ikke være en formalitet, ekteskap er et stort skritt man ikke skal ta lett på. Er man ikke sikre på at man ønsker å gifte seg men heller leve som samboere så får man heller ta det ekstra papirarbeidet. Jeg har ingenting imot samboerskap, det er opp til det enkelte par. Men å gifte seg av praktiske grunner synes jeg ikke noe om. Ekteskapet er høytidelig. Velger man samboerskap er det viktig å ordne papirene. Man vet jo aldri hva fremtiden vil bringe. Svaret skulle selvfølgelig være til smurf78 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 ? det står jo der, svart på hvitt. Hvor står det? 0 Siter
smurf78 Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Skrevet 1. oktober 2009 Er ikke det underforstått da? Hun vil være sammen med mannen, men vil ikke gifte seg. For meg spiller det ingen rolle hva hun velger! Men skal samboerskapet ha noe gyldighet, så er det mange papirer å undetegne hos advokat.... Nei det var ikke det jeg mente. Jeg sa aldri at jeg ikke ville gifte meg. Hvis du leser innlegget skikkelig skriver jeg jo først i innlegget at vi vurderer å gifte oss av hensyn til barna. Men jeg vil vite om det er "nødvendig". 0 Siter
morsan Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Det er mye praktisk ifht å være gift, men burde det være grunnen til at man velger å gifte seg? For meg er ekteskapet hellig. Ved å gifte seg forteller man hverandre at man vil dere resten av livet sammen i gode og onde dager. Det bør ikke være en formalitet, ekteskap er et stort skritt man ikke skal ta lett på. Er man ikke sikre på at man ønsker å gifte seg men heller leve som samboere så får man heller ta det ekstra papirarbeidet. Jeg har ingenting imot samboerskap, det er opp til det enkelte par. Men å gifte seg av praktiske grunner synes jeg ikke noe om. Ekteskapet er høytidelig. Velger man samboerskap er det viktig å ordne papirene. Man vet jo aldri hva fremtiden vil bringe. ''For meg er ekteskapet hellig. Ved å gifte seg forteller man hverandre at man vil dere resten av livet sammen i gode og onde dager. Det bør ikke være en formalitet, ekteskap er et stort skritt man ikke skal ta lett på. '' Enig, men det å få barn sammen er jo et _enda_ større skritt. og det er jo litt synd evt rart at noen er klare for å ta valget om å få barn sammen med noen men ikke samtidig er klare for å gifte seg. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Nei det var ikke det jeg mente. Jeg sa aldri at jeg ikke ville gifte meg. Hvis du leser innlegget skikkelig skriver jeg jo først i innlegget at vi vurderer å gifte oss av hensyn til barna. Men jeg vil vite om det er "nødvendig". Det var ordet "nødvendig" som slo meg først! Nei, det er ikke nødvendig å gifte seg for å få like rettigheter, men da bør dere kontakte en advokat. Det juridiske er en jungel;) 0 Siter
Gjest Niccola Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 Hvor står det? 01.10.2009 kl 20:27: ''Og hva er så forferdelig galt med å forplikte seg i et ekteskap? '' Du vet vel hva du selv har skrevet..... 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 1. oktober 2009 Skrevet 1. oktober 2009 01.10.2009 kl 20:27: ''Og hva er så forferdelig galt med å forplikte seg i et ekteskap? '' Du vet vel hva du selv har skrevet..... Hva var galt med det? Trådstarter vingler jo mellom samboerskap og ekteskap, lurer på hva som er best! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.