Gjest disco line Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 http://www.dagbladet.no/2009/10/03/nyheter/trafikkulykke/innenriks/trafikk/ulykke/8405200/ Der verste med slike ulykker er at det kunne ha vært deg og dine, eller meg og mine i den møtende bilen der. Fatter ikke at enkelte mennesker skal ta så store sjanser bare for å spare sekunder!! 0 Siter
Gjest hoppla Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Uff, ja, det er helt forferdelig. Egentlig er jeg overrasket over at slike forbikjøringsulykker ikke skjer oftere - jeg ser risikable forbikjøringer hver eneste gang jeg sitter i bil. At ikke folk forstår at det ikke er verdt å ta risikoen bare for å spare noen sekunder. 0 Siter
mrxx Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Svært tragisk. Men når noe slikt skjer så skulle de ha undersøkt den virkelig årsaken til ulykken. Men de slår fast at den enten var høy fart eller feilbedømming ved forbikjøringen. Det kan være riktig, men det er ikke sikkert at det er den fulle og hele sanningen heller. Det kan være at det er en billist som har ligget først i køen som kjører altfor sakte og lager kø så det holder og lager sterk irritasjon. Når de endelig har en mulighet til å komme forbi så tar de for store sjanser. Vegvesenet kjører kampanjer på høy fart, stadig høy fart, aldri fokus på noe annet. Det er forsåvidt greit, men de burde også ha fokus og kampanjer på de som kjører altfor sakte og lager køer. De er også en fare for trafikken. Disse billistene kjøre i 60 i 80 sona, altså bare 20 km fortere enn en traktor og forventer at alle skal synes det er greit. I tillegg så blir det trekkspillvirkning i køa så hastigheten kan nesten være null hvis køen bli lang nok. Hvorfor skal det være så vanskelig å kjøre i fartsgrensene og slippe andre forbi? Billistene blir mer og mer elendig til å kjøre bil, ingen bruker blinklys lenger, noen kjører uten lys, til og med i tussmørket, kjører som om de er alene og slipper ingen andre forbi, de klarer ikke å koble det de ser på speedometerer og det de ser i speilet. Ingen klarer å legge seg riktig i kjørebana når de skal svinge osv, osv. Ikke rart det skjer ulykker. Jeg mener at vi bør innføre ny føreprøve etter 10 år, etter en lignende modell som det var før, så det er mulig å få inn litt ny kunnskap i hode på folk. 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Svært tragisk. Men når noe slikt skjer så skulle de ha undersøkt den virkelig årsaken til ulykken. Men de slår fast at den enten var høy fart eller feilbedømming ved forbikjøringen. Det kan være riktig, men det er ikke sikkert at det er den fulle og hele sanningen heller. Det kan være at det er en billist som har ligget først i køen som kjører altfor sakte og lager kø så det holder og lager sterk irritasjon. Når de endelig har en mulighet til å komme forbi så tar de for store sjanser. Vegvesenet kjører kampanjer på høy fart, stadig høy fart, aldri fokus på noe annet. Det er forsåvidt greit, men de burde også ha fokus og kampanjer på de som kjører altfor sakte og lager køer. De er også en fare for trafikken. Disse billistene kjøre i 60 i 80 sona, altså bare 20 km fortere enn en traktor og forventer at alle skal synes det er greit. I tillegg så blir det trekkspillvirkning i køa så hastigheten kan nesten være null hvis køen bli lang nok. Hvorfor skal det være så vanskelig å kjøre i fartsgrensene og slippe andre forbi? Billistene blir mer og mer elendig til å kjøre bil, ingen bruker blinklys lenger, noen kjører uten lys, til og med i tussmørket, kjører som om de er alene og slipper ingen andre forbi, de klarer ikke å koble det de ser på speedometerer og det de ser i speilet. Ingen klarer å legge seg riktig i kjørebana når de skal svinge osv, osv. Ikke rart det skjer ulykker. Jeg mener at vi bør innføre ny føreprøve etter 10 år, etter en lignende modell som det var før, så det er mulig å få inn litt ny kunnskap i hode på folk. På Dagbladet el. VG står det at ulykkesbilen kjørte forbi i et forbikjøringsfelt, feilberegnet på slutten og fortsatte etter at feltet var slutt og det kom biler imot. Ikke sikkert det var så mye sikt i høljregnet at det var mulig å se vegmerkingen skikkelig kanskje? 0 Siter
cecily Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Svært tragisk. Men når noe slikt skjer så skulle de ha undersøkt den virkelig årsaken til ulykken. Men de slår fast at den enten var høy fart eller feilbedømming ved forbikjøringen. Det kan være riktig, men det er ikke sikkert at det er den fulle og hele sanningen heller. Det kan være at det er en billist som har ligget først i køen som kjører altfor sakte og lager kø så det holder og lager sterk irritasjon. Når de endelig har en mulighet til å komme forbi så tar de for store sjanser. Vegvesenet kjører kampanjer på høy fart, stadig høy fart, aldri fokus på noe annet. Det er forsåvidt greit, men de burde også ha fokus og kampanjer på de som kjører altfor sakte og lager køer. De er også en fare for trafikken. Disse billistene kjøre i 60 i 80 sona, altså bare 20 km fortere enn en traktor og forventer at alle skal synes det er greit. I tillegg så blir det trekkspillvirkning i køa så hastigheten kan nesten være null hvis køen bli lang nok. Hvorfor skal det være så vanskelig å kjøre i fartsgrensene og slippe andre forbi? Billistene blir mer og mer elendig til å kjøre bil, ingen bruker blinklys lenger, noen kjører uten lys, til og med i tussmørket, kjører som om de er alene og slipper ingen andre forbi, de klarer ikke å koble det de ser på speedometerer og det de ser i speilet. Ingen klarer å legge seg riktig i kjørebana når de skal svinge osv, osv. Ikke rart det skjer ulykker. Jeg mener at vi bør innføre ny føreprøve etter 10 år, etter en lignende modell som det var før, så det er mulig å få inn litt ny kunnskap i hode på folk. Skylden ligger ene og alene på den bilisten som ligger i feil kjørebane. Så enkelt er det for meg. Ja, det er irriterende å ligge bak en lus, men skal du forbi, da må du gjøre det på en sikker måte. Samma for meg om de smeller inn i en fjellvegg selv, men det som er ille er når de utsette andre for livsfare. 0 Siter
mrxx Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 På Dagbladet el. VG står det at ulykkesbilen kjørte forbi i et forbikjøringsfelt, feilberegnet på slutten og fortsatte etter at feltet var slutt og det kom biler imot. Ikke sikkert det var så mye sikt i høljregnet at det var mulig å se vegmerkingen skikkelig kanskje? Det er mulig at det er en forklaring, men da følger han altfor dårlig med, det står skilt hvor langt det er igjen av forbikjøringsfeltet. Mest sannsynlig så skullehan presse seg forbi flest mulig biler. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Det er mulig at det er en forklaring, men da følger han altfor dårlig med, det står skilt hvor langt det er igjen av forbikjøringsfeltet. Mest sannsynlig så skullehan presse seg forbi flest mulig biler. Det tror jeg også To foreldre ble drept og datteren deres på tolv år er det fremdeles kritisk for! Tenk å ha slikt på samvittigheten.... 0 Siter
mrxx Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Skylden ligger ene og alene på den bilisten som ligger i feil kjørebane. Så enkelt er det for meg. Ja, det er irriterende å ligge bak en lus, men skal du forbi, da må du gjøre det på en sikker måte. Samma for meg om de smeller inn i en fjellvegg selv, men det som er ille er når de utsette andre for livsfare. Isolert sett er det den som kjører forbi som har skylda, det er ikke til å diskutere. Men det fritar ikke sinka heller som ikke skjønner hva han lager av frustrasjon i ei slik kø. Dette må det bli mye mer fokus på skal ulykkene ned. Alle må gjøre sitt for at trafikken skal flyte lettere. Hvis alle kjørte på en slik måte at de skulle være til minst mulig hinder for andre, så fikk vi garantert ned mange av ulykkene. 0 Siter
mrxx Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Det tror jeg også To foreldre ble drept og datteren deres på tolv år er det fremdeles kritisk for! Tenk å ha slikt på samvittigheten.... Dette er forferdelig tragisk for alle parter. 0 Siter
cecily Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Isolert sett er det den som kjører forbi som har skylda, det er ikke til å diskutere. Men det fritar ikke sinka heller som ikke skjønner hva han lager av frustrasjon i ei slik kø. Dette må det bli mye mer fokus på skal ulykkene ned. Alle må gjøre sitt for at trafikken skal flyte lettere. Hvis alle kjørte på en slik måte at de skulle være til minst mulig hinder for andre, så fikk vi garantert ned mange av ulykkene. Det kan jeg være enig i. Det er mange som kjører som om de var alene på veien. 0 Siter
mrxx Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Det kan jeg være enig i. Det er mange som kjører som om de var alene på veien. Jeg fatter bare ikke hvorfor noen kjører langt under fartsgrensen på steder og tider av året hvor det er ideelle forhold. Hva i all verden er vitsen med det? Hadde de vært helt alene så spiller det ingen rolle, men det samler seg veldig fort biler bak. De som kjører så sakte kjører akkurat like fort om det er glatt, det er 60 km. De klarer altså ikke å vurdere kjøreforholdene i det hele tatt. I tillegg tror de selv at de er gode sjåfører. 0 Siter
morsan Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg fatter bare ikke hvorfor noen kjører langt under fartsgrensen på steder og tider av året hvor det er ideelle forhold. Hva i all verden er vitsen med det? Hadde de vært helt alene så spiller det ingen rolle, men det samler seg veldig fort biler bak. De som kjører så sakte kjører akkurat like fort om det er glatt, det er 60 km. De klarer altså ikke å vurdere kjøreforholdene i det hele tatt. I tillegg tror de selv at de er gode sjåfører. Jeg er helt enig i at slike sinker er utrolig irriterende. Men likefullt må den som foretar en risikabel forbikjøring selv bære ansvaret for det. Jeg har selv kjørt i fartsgrensa eller over det og blitt forbikjørt av folk rett før en sving, rett før en bakketopp o.l. Sekunder etter kommer det en bil - jeg har ofte tenkt at den personen der har mer flaks enn fortjent (mens vi som ligger bak og kanskje heller ikke hadde klart å stoppe har akkurat så mye flaks som vi fortjener med slike duster i trafikken) 0 Siter
mrxx Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg er helt enig i at slike sinker er utrolig irriterende. Men likefullt må den som foretar en risikabel forbikjøring selv bære ansvaret for det. Jeg har selv kjørt i fartsgrensa eller over det og blitt forbikjørt av folk rett før en sving, rett før en bakketopp o.l. Sekunder etter kommer det en bil - jeg har ofte tenkt at den personen der har mer flaks enn fortjent (mens vi som ligger bak og kanskje heller ikke hadde klart å stoppe har akkurat så mye flaks som vi fortjener med slike duster i trafikken) Poenget er at begge gjør feil og at det må fokuseres mye mer på sinkene. Nå er det ikke noe fokus på dem i det hele tatt i fra vegvesenet. Svært ensidig mot for høy fart. 0 Siter
morsan Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Poenget er at begge gjør feil og at det må fokuseres mye mer på sinkene. Nå er det ikke noe fokus på dem i det hele tatt i fra vegvesenet. Svært ensidig mot for høy fart. Men det ser ut til at høy fart-argumentasjonen preller av på de verste råtassene - akkurat som om de bare unnskylder seg med at de hasardiøse forbikjøringene "skulle bare mangle" med slike sinker i trafikken - "alle" ved jo at det egentlig er sinkene som er de verste.... 0 Siter
mrxx Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Men det ser ut til at høy fart-argumentasjonen preller av på de verste råtassene - akkurat som om de bare unnskylder seg med at de hasardiøse forbikjøringene "skulle bare mangle" med slike sinker i trafikken - "alle" ved jo at det egentlig er sinkene som er de verste.... Jeg tror at mange ikke hadde kjørt forbi hvis de ikke hadde ligget bak sinker. Det vil alltid være noen verstinger, som skal forbi uansett, men det er ikke noe rart at mange begynner å kjøre forbi når de har ligget bak ei sinke i mange mil. Derfor mener jeg at det må bli forkus på begge, både de som kjører som idioter og de som kjører for sakte. Jeg skjønner ikke hvorfor de som lager køer ikke kan kjøre tilside av og til. Det kan enten være at de kjører for sakte, eller at de har en kjørestil som gjør at de lager køer. Hvis det er klart foran deg og lang kø bak deg, så skal det ikke rare fantasien eller trafikkforståelsen til for å skjønne at det er lurt å kjøre tilside en 30 sekunder og slippe de andre forbi. I Sverige fungerer dette mye bedre, men ikke her i Norge. 0 Siter
Gjest guggi Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Skylden ligger ene og alene på den bilisten som ligger i feil kjørebane. Så enkelt er det for meg. Ja, det er irriterende å ligge bak en lus, men skal du forbi, da må du gjøre det på en sikker måte. Samma for meg om de smeller inn i en fjellvegg selv, men det som er ille er når de utsette andre for livsfare. Kjempesympatisk utsagn når en jente på 12 har mistet begge foreldrene sine. Det er ingen som fortjener å dø fordi de gjør en dum og uheldig feilvurdering. Hadde du sagt det samme hvis det var noen du kjente som døde kanskje? 0 Siter
morsan Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Jeg tror at mange ikke hadde kjørt forbi hvis de ikke hadde ligget bak sinker. Det vil alltid være noen verstinger, som skal forbi uansett, men det er ikke noe rart at mange begynner å kjøre forbi når de har ligget bak ei sinke i mange mil. Derfor mener jeg at det må bli forkus på begge, både de som kjører som idioter og de som kjører for sakte. Jeg skjønner ikke hvorfor de som lager køer ikke kan kjøre tilside av og til. Det kan enten være at de kjører for sakte, eller at de har en kjørestil som gjør at de lager køer. Hvis det er klart foran deg og lang kø bak deg, så skal det ikke rare fantasien eller trafikkforståelsen til for å skjønne at det er lurt å kjøre tilside en 30 sekunder og slippe de andre forbi. I Sverige fungerer dette mye bedre, men ikke her i Norge. ''Jeg skjønner ikke hvorfor de som lager køer ikke kan kjøre tilside av og til. Det kan enten være at de kjører for sakte, eller at de har en kjørestil som gjør at de lager køer. Hvis det er klart foran deg og lang kø bak deg, så skal det ikke rare fantasien eller trafikkforståelsen til for å skjønne at det er lurt å kjøre tilside en 30 sekunder og slippe de andre forbi.'' Helt enig i det. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Mannen (eller kvinnen) som kjørte transporteren, forutsatt at han eller hun overlevde (og forutsatt at det de sa på NRK tidligere i kveld stemmer), bør bures inn for drap. Ikke i 2 måneder, men i 10 år. Han eller hun (dersom han eller hun er blant de overlevende) drepte denne tolvåringens foreldre. Det er på tide at idioter i trafikken holdes ansvarlig for det de forårsaker. Denne kvinnen eller denne mannen, igjen - forutsatt at det de sa på NRK stemmer, er ikke hakket bedre enn fyren som dreper med kniv. Tvert imot er han sinnssykt mye verre. Fyren med kniv utsetter i det minste (stort sett) kun en person for livsfare. Denne fyren (eller kvinnen) utsatte 8 personer for livsfare, to døde. Bur bildrapsmennene inne som drapsmennene de er! Jeg tror faktisk dette vil virke forebyggende også. Det er forjævlig at idioter i trafikken kun blir sett på som kriminelle light. Du er ikke kriminell light når du fører et kjøretøy som veier nærmere et tonn i forferdelig fart eller ut i motsatt fil. 0 Siter
Gjest Irriterende trafikant Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Svært tragisk. Men når noe slikt skjer så skulle de ha undersøkt den virkelig årsaken til ulykken. Men de slår fast at den enten var høy fart eller feilbedømming ved forbikjøringen. Det kan være riktig, men det er ikke sikkert at det er den fulle og hele sanningen heller. Det kan være at det er en billist som har ligget først i køen som kjører altfor sakte og lager kø så det holder og lager sterk irritasjon. Når de endelig har en mulighet til å komme forbi så tar de for store sjanser. Vegvesenet kjører kampanjer på høy fart, stadig høy fart, aldri fokus på noe annet. Det er forsåvidt greit, men de burde også ha fokus og kampanjer på de som kjører altfor sakte og lager køer. De er også en fare for trafikken. Disse billistene kjøre i 60 i 80 sona, altså bare 20 km fortere enn en traktor og forventer at alle skal synes det er greit. I tillegg så blir det trekkspillvirkning i køa så hastigheten kan nesten være null hvis køen bli lang nok. Hvorfor skal det være så vanskelig å kjøre i fartsgrensene og slippe andre forbi? Billistene blir mer og mer elendig til å kjøre bil, ingen bruker blinklys lenger, noen kjører uten lys, til og med i tussmørket, kjører som om de er alene og slipper ingen andre forbi, de klarer ikke å koble det de ser på speedometerer og det de ser i speilet. Ingen klarer å legge seg riktig i kjørebana når de skal svinge osv, osv. Ikke rart det skjer ulykker. Jeg mener at vi bør innføre ny føreprøve etter 10 år, etter en lignende modell som det var før, så det er mulig å få inn litt ny kunnskap i hode på folk. Jeg er blant de som skaper kø, selvom jeg kjører så vidt over fartsgrensa. Veldig mange blir irritert over å ligge bak en lusekjører som kjører i 80 i 80 sone osv. For ikke å snakke om når fartsgrensen er 60.. Jeg lar meg ikke affisere av det, men kjører til siden og slipper forbi når køen blir lang, og det er mulighet til å kjøre til side. Stort sett alle som har ligget bak en stund raser da forbi, og forsvinner raskt av syne. Så kom ikke og fortell meg at det bare er de som ligger under fartsgrensa som skaper irritasjon og køer i trafikken. 0 Siter
signaturløs Skrevet 3. oktober 2009 Skrevet 3. oktober 2009 Helt grusomt og forferdelig meningsløst og tragisk! :-( 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.