Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja,. jeg vil nå likevel si at det er mer min generasjons verden enn 50/60 årings verden, men det blir litt banalt å diskutere så jeg skal ikke gå videre med det.

Og jeg mener uansett, uavhengig av hvilken "verden" sms tilhører, at man ikke kan forvente svar på en gratulasjons melding. Som jeg skriver i et annet innlegg så er ikke sms spesielt personlig. Jeg synes faktisk tvert imot at man tar segselv litt for høytidlig dersom man blir snurt om man ikke får svar.

Jeg pleier å svare de som jeg blir ekstra overrasket over at har husket bursdagen min, pluss noen til, men resten svarer jeg ikke. Og jeg anser megselv ikke som en uhøflig person :-)

Nå er det fremdeles en del år til jeg runder 50 og i min omgangskrets og familie er det heldigvis vanlig å svare takk på gratulasjonsmeldinger.

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

21

• morsan

16

• hidi, the scorpion

8

• frosken

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ok, skjønner jeg tilhører en litt annen generasjon! Jeg er ikke blant de med hundrevis av "venner" på Facebook, og får ikke dusinvis med gratulasjoner hverken her eller der på dagen min.

Får kanskje endre oppfatning til at jeg mer eller mindre forventer takk på gratulasjonshilsen _til mine samtidige_ *S*. Når jeg tenker meg om er det ikke så mange 20-åringer jeg gratulerer med dagen, og de få det er, skjønner vel at jeg tilhører de tilårskomne som setter pris på en liten takk *s*

Det er litt morsomt du sier det, for dersom jeg får melding av venner av foreldrene mine, eller f.eks besteforeldre, så får de selvfølgelig takk tilbake :-) Og da er vi tilbake til et av mine argumenter (som kom litt senere etter min første bastante innlegg) om at dette egentlig er en "generasjonssak" :-)

Skrevet

Tror du er i en særstilling om du vanligvis får 30-40 gratulasjons-sms'er på dagen din. Når man har så mange venner som du blir det kanskje tøft (og dyrt) å skulle takke alle personlig ;).

På Facebook er det kanskje mer vanlig med gratulasjoner, der fikk jo til og med gamlemor meg langt over 10 gratulasjoner sist. Men der får man jo også påminnelser om andres fødselsdager (og det er gratis).

Men selv om sms'ene koster én krone per stykk, så er det jo ikke snakk om mer enn 30-40 kroner én gang i året. (pluss jul og nyttår, men dog...*S*)

Skrevet

Mulig de 20-25 åringene har lært seg det noen av oss andre også lærer i denne tråden? Får man gratulasjoner fra litt eldre folk så takker man, men til de andre på sin egen alder kan man godt la være. Da blir det uansett ikke _så_ mange meldinger å takke for :-p

Du har helt rett! :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Ok, skjønner jeg tilhører en litt annen generasjon! Jeg er ikke blant de med hundrevis av "venner" på Facebook, og får ikke dusinvis med gratulasjoner hverken her eller der på dagen min.

Får kanskje endre oppfatning til at jeg mer eller mindre forventer takk på gratulasjonshilsen _til mine samtidige_ *S*. Når jeg tenker meg om er det ikke så mange 20-åringer jeg gratulerer med dagen, og de få det er, skjønner vel at jeg tilhører de tilårskomne som setter pris på en liten takk *s*

Kunne ikke vært mer enig;)))

Flott kommentar!

Skrevet

'' Dog er facebook kanskje enda mindre personlig enn sms.'''

Helt enig i det, jeg har sett på sms som langt mer personlig enn Facebook. På FB kan man jo få gratulasjoner fra folk man absolutt ikke har kontakt med; for meg begrenser gratulasjonene på sms seg til de nærmeste venner og familie.

Enig i det :)

Skrevet

Nå er det fremdeles en del år til jeg runder 50 og i min omgangskrets og familie er det heldigvis vanlig å svare takk på gratulasjonsmeldinger.

Og hadde du sendt melding til meg så hadde du fått takk :-)

Skrevet

Men selv om sms'ene koster én krone per stykk, så er det jo ikke snakk om mer enn 30-40 kroner én gang i året. (pluss jul og nyttår, men dog...*S*)

''Men selv om sms'ene koster én krone per stykk,''

Himmel og hav - hva slags abonnement har du??? Jeg betaler 29 øre for en sms.

Skrevet

Nei, du er ikke urimelig. Det er vanlig folkeskikk å takke.

Og det tar ikke mange sekundene. Argumentet om at man får opptil 50 gratulasjoner på bursdagen som jeg leser lenger ned i tråden endrer ingenting. Det tar ikke mange minuttene å svare på 50 sms. Men det er helt greit om man venter med å svare til evt. gjester har gått.

Og a propos takk og folkeskikk: Jeg blir ganske lei meg når jeg ikke en gang får takk for gavene som jeg sender til jul og bursdag til en nieses lille barn. Så nå vet jeg ikke om jeg gidder å sende noe mer. Moren er over 30 og burde ha lært seg såpass.

Skrevet

''Men selv om sms'ene koster én krone per stykk,''

Himmel og hav - hva slags abonnement har du??? Jeg betaler 29 øre for en sms.

Jeg har abonnement betalt av jobben, men innbiller meg at prisen ligger på kr 0,79.

Men jeg skrev vel "selv om prisen skulle være kr 1" eller noe slikt, nettopp for å ta høyde for de "verste" abonnementsordninger.

Skrevet

Nei, du er ikke urimelig. Det er vanlig folkeskikk å takke.

Og det tar ikke mange sekundene. Argumentet om at man får opptil 50 gratulasjoner på bursdagen som jeg leser lenger ned i tråden endrer ingenting. Det tar ikke mange minuttene å svare på 50 sms. Men det er helt greit om man venter med å svare til evt. gjester har gått.

Og a propos takk og folkeskikk: Jeg blir ganske lei meg når jeg ikke en gang får takk for gavene som jeg sender til jul og bursdag til en nieses lille barn. Så nå vet jeg ikke om jeg gidder å sende noe mer. Moren er over 30 og burde ha lært seg såpass.

''Moren er over 30 og burde ha lært seg såpass.''

Noenhver kunne nok lært seg noe av Jackie Kennedy:-) Hun laget håndskrevne takkekort for enhver gave de fikk.

Skrevet

''Moren er over 30 og burde ha lært seg såpass.''

Noenhver kunne nok lært seg noe av Jackie Kennedy:-) Hun laget håndskrevne takkekort for enhver gave de fikk.

Og hun fikk sikkert mange gaver!

Jeg lurer jo også på om mødrene lærer ungene å takke for gaver når de ikke klarer det selv.

Her har vi mye å lære av amerikanerne, et usedvanlig høflig folkeferd!

Gjest Signe signatur
Skrevet

Spørs hva du mener med "normal folkeskikk". Hvis du mener at når en takk uteblir mangler mottakeren helt normal folkeskikk syns jeg du er urimelig. Og hvis du blir fornærmet eller lei deg fordi takken uteblir, syns jeg også du er urimelig, det er en bagatell. Jeg er kjempedårlig til slikt, tenker ofte at jeg skal svare senere, dagen etter el, og vips har det gått noen dager, så tenker jeg at jeg skal sende en mail eller ta en telefon, og det går enda lenger tid. Noen blir fort glemt. men en sms er ikke en presang, kort, brev eller telefon, det er kun en sms. Heldigvis blir ikke mine venner sure (lenger?) pga et uteblitt "takk" på en enkel "gratulerer".

Men hvis du mener at det er høfligst og god folkeskikk å takke, enten ved sms eller ved neste anledning man snakkes, så er det jo det.

Jeg sender ikke alltid "takk" på slikt, og forventer slett ikke det fra folk jeg gratulerer via sms eller facebook. Jeg er ganske høflig i andre sammenhenger, og mener bestemt at jeg selv har "normal folkeskikk" allikevel.

Hvis man ønsker svar, bør man skrive litt lenger, og stille noen spørsmål (men da må man godta at svaret kommer etter en dag eller to).

jeg er godt over tredve.

candyqueen_83
Skrevet

Tja,. jeg vil nå likevel si at det er mer min generasjons verden enn 50/60 årings verden, men det blir litt banalt å diskutere så jeg skal ikke gå videre med det.

Og jeg mener uansett, uavhengig av hvilken "verden" sms tilhører, at man ikke kan forvente svar på en gratulasjons melding. Som jeg skriver i et annet innlegg så er ikke sms spesielt personlig. Jeg synes faktisk tvert imot at man tar segselv litt for høytidlig dersom man blir snurt om man ikke får svar.

Jeg pleier å svare de som jeg blir ekstra overrasket over at har husket bursdagen min, pluss noen til, men resten svarer jeg ikke. Og jeg anser megselv ikke som en uhøflig person :-)

Jeg er vel omtrent like gammel som deg, men jeg forventer også svar på gratulasjonsmeldinger. Jeg svarer på alle gratulasjoner jeg får. Syns det er veldig uhøflig å ikke svare.

Skrevet

Jeg er vel omtrent like gammel som deg, men jeg forventer også svar på gratulasjonsmeldinger. Jeg svarer på alle gratulasjoner jeg får. Syns det er veldig uhøflig å ikke svare.

Det må du gjerne synes. Det er ikke vanlig i min omgangkrets og det faller meg ikke inn å bli snurt for at jeg ikke får takkemelding tilbake.

candyqueen_83
Skrevet

Det må du gjerne synes. Det er ikke vanlig i min omgangkrets og det faller meg ikke inn å bli snurt for at jeg ikke får takkemelding tilbake.

Jeg blir ikke snurt, men synes det er veldig frekt at de ikke svarer.

Skrevet

Jeg blir ikke snurt, men synes det er veldig frekt at de ikke svarer.

Som sagt, i min omgangskrets er det ganske vanlig å få mye sms på bursdagen, og det er ingen som tar det ille opp om man ikke får svar.

Nei jeg har nok større problemer i verden enn sånt :-)

Skrevet

Som sagt, i min omgangskrets er det ganske vanlig å få mye sms på bursdagen, og det er ingen som tar det ille opp om man ikke får svar.

Nei jeg har nok større problemer i verden enn sånt :-)

''Som sagt, i min omgangskrets er det ganske vanlig å få mye sms på bursdagen, og det er ingen som tar det ille opp om man ikke får svar.''

Og da er jo alt i den skjønneste orden:-) When in Rome...osv

Skrevet

''Når jeg gir gaver, så gjør jeg det for å glede en annen, ikke for å få noe tilbake.''

Dette er en setning jeg i alle andre sammenhenger ville sagt meg enig i, men i denne tråden må jeg legge inn et tillegg, nemlig "unntatt et lite takk". Jeg synes det er helt uhørt å ikke takke for gaver.

Helt enig.

Det har med høflighet å gjøre, det å være opplært til å si "takk". Jeg skjønner ikke at det skal være hverken vanskelig, anstrengende eller for krevende å takke. Avsender av en gratulasjon eller gave, vil alltid sette pris på en takk.

Det har i mine øyne ingenting med "gjenytelse" å gjøre.

Apropos; 7-åringen er en liten skrue. Han takker for alt mulig. til og med i sandkassa. Fordi han er så "høflig", så synes de eldre naboene det er så hyggelig å gi ham noe, en is, en tyggis, ja et eller annet. "Det er så koselig, for han sier alltid takk!". Mange barn er sløve til å takke... inkludert de to andre arvingene i huset her *jobber med saken* ;-)

Jeg sier til ungene "Når dere sitter på med andre foreldre til trening (vi rullerer), si "takk for skyssen"." Hvorfor det, spør de. Jo, fordi det er så mye hyggeligere å være sjåfør, om passasjerene sier et lite "takk".

Det samme gjelder i selskaper/bursdager "takk for maten", "takk for meg", i det man går hjem.

Jeg høres sikkert heeelt takkoman ut nå.. *hehe*

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1254780575' post='4225215]

Helt enig.

Det har med høflighet å gjøre, det å være opplært til å si "takk". Jeg skjønner ikke at det skal være hverken vanskelig, anstrengende eller for krevende å takke. Avsender av en gratulasjon eller gave, vil alltid sette pris på en takk.

Det har i mine øyne ingenting med "gjenytelse" å gjøre.

Apropos; 7-åringen er en liten skrue. Han takker for alt mulig. til og med i sandkassa. Fordi han er så "høflig", så synes de eldre naboene det er så hyggelig å gi ham noe, en is, en tyggis, ja et eller annet. "Det er så koselig, for han sier alltid takk!". Mange barn er sløve til å takke... inkludert de to andre arvingene i huset her *jobber med saken* ;-)

Jeg sier til ungene "Når dere sitter på med andre foreldre til trening (vi rullerer), si "takk for skyssen"." Hvorfor det, spør de. Jo, fordi det er så mye hyggeligere å være sjåfør, om passasjerene sier et lite "takk".

Det samme gjelder i selskaper/bursdager "takk for maten", "takk for meg", i det man går hjem.

Jeg høres sikkert heeelt takkoman ut nå.. *hehe*

''Jeg skjønner ikke at det skal være hverken vanskelig, anstrengende eller for krevende å takke.''

Særdeles ikke når takken består i en sms:-) Jeg vet junior har følt det litt verre å skulle ringe og takke grandtanter og -onkler som sender gave til han i posten - han kjenner dem jo knapt! Så da har han typisk laget en tegning som vi har sendt i posten tilbake. Skjønner at det føles litt guffent med telefon og "small talk" der.

''Apropos; 7-åringen er en liten skrue. Han takker for alt mulig. til og med i sandkassa. Fordi han er så "høflig", så synes de eldre naboene det er så hyggelig å gi ham noe, en is, en tyggis, ja et eller annet. "Det er så koselig, for han sier alltid takk!". Mange barn er sløve til å takke... inkludert de to andre arvingene i huset her *jobber med saken* ;-)''

*he he* Min er også veldig flink til å si takk. Det kommer helt automatisk nå - "vil du ha litt mer vann?" "Ja, takk" Jeg merker jeg blir litt bortskjemt på det, og synes det er rart når vennene og søskenbarna hans bare svarer "ja". I likhet med din, har vi fått mange positive tiilbakemeldinger på at han bruker dette lille ordet flittig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...